Na
vandr s kloboukem
(a nikdy jinak)
Vyrazíme se Šklíbou na nákup krásného velikého zeleného stetsonu
a uděláme dobře, protože časopisy pro paní a dívky se
shodují v módní předpovědi, že nošení klobouků
se stává aktuálním. Není divu - v létě
i v zimě je třeba
chránit mozek před rozmary počasí, a jenom
barva na vlasy od něj žár slunce nebo
zimní nepohodu nezažene.
Módní předpověď není jediným důvodem pro sestavení následující
sbírky kloboukových zkušeností, spíše se jedná o reakci na názor jednoho
ženského časopisu, který poučuje
začínající kloboukářky zlověstnou radou, že pokud žena nosí
pánský klobouk (v našem případě stetson), měla by se v rámci
kloboukové etikety řídit mužskými pravidly. To je nepřijatelné!
Proto podobné návody předběhneme odvedením pozornosti
začínajících trampských kloboukářek více
ženštějším směrem. I s pánským kloboukem na
hlavě zůstaneme
v partě, na vandru, ve vlaku nebo v hospodě stále ženami. Tudíž
žádné sundavání stetsonu při Vlajce, to přenecháme kamarádům, my
stojíme důstojně a nesnímáme. Stejně tak na pohřbu, v kostele (i při bohoslužbě) nebo při hraní hymny.
Začínáme-li nosit klobouk, může se stát, že z
toho nemáme dobrý pocit. Je to tím, že si uvědomíme rozdíl mezi
"jezdím na motorce" a "jsem motorkářka" (příklad je snad výstižný). Těmto pocitům se vyhneme tím, že
dáme klobouku co mu patří - držíme se
pěkně zpříma, brada svírá s krkem pravý úhel, a díváme se pěkně dopředu
(pozor, to neznamená trčící bradu vzhůru!).
V důvěrné dívčí chvilce si pošeptáme, že klobouk na hlavě
záhadným způsobem zdůrazní naše chování. Takže nepoužíváme
hrubější výrazy (byť už jsou zaběhlé v mluvě dnešních paní a
dívek), při sezení držíme požensku kolena u sebe, zbytečně
nedáváme ruce v bok, neopíráme se o všechno, co trčí vedle nás,
a v hospodě u stolu vynecháme projevování touhy po povalovacím
pohodlí.
Dalším nepříjemným jevem při prvním nasazením klobouku
může být pocit, že jsme středem pozornosti. Tomu se
vyhneme známým způsobem - uprostřed ruchu a lidí se díváme
nepřítomně za obzor, jako bychom tam něco sledovaly. Zkrátka
dáváme najevo, že se zrovna potloukáme někde jinde, máme svých
starostí dost, a pozornost okolí nás
nezajímá.
Nošení klobouku má dobrý vliv na naše zdraví.
Pod kloboukovou střechou se vytváří "mikroklima", které
chrání vlasy, kůži i mozek vhodněji, než třeba pletená čepice.
Krempa stíní a
chrání
oči před sluncem - není třeba nosit sluneční brýle. Když
skloníme hlavu proti větru, krempa nedovolí prachu vlétnout do
očí.
VÍTR UŽ NENÍ KAMARÁD.
Vyjdeme tedy s kloboukem z domu a jdeme po ulici. V té chvíli
nás začne škádlit vítr, a už se toho škádlení nezbavíme. Od této
chvíle přestane být vítr náš věrný druh na cestách, ale stane se
soupeřem. Shodím, neshodím? To je cíl všech vánků, povětří a vichřic.
Proto dbáme na to,
abychom měli vždy volnou jednu ruku, kterou klobouk při větru
přidržíme.
Přidržování klobouku ve větru se naučíme podle kovbojských filmů
a filmů pro pamětníky. Někdy stačí jen dvěma prsty ladně
přidržet okraj krempy, jako když mladá dáma právě vystoupila z
dostavníku, jindy musíme celou dlaní připlácnout
klobouk na lebku, jako kovboj v prašné bouři. Co nejdříve se naučíme natáčet
tak, aby vítr foukal
proti nám, a tím "přilepoval" klobouk na hlavu.
Pokud při nárazu
větru klobouk uletí a kutálí se po ulici, neděláme z toho
vědu. Nevrháme se za ním do vozovky, ale beze spěchu ke
klobouku dojdeme a zdvihneme ho. Nebývá příliš špinavý,
kloboukové materiály špínu nesbírají.
Po vzoru kovbojů ho lehce oklepneme o stehno a dáme zase na
hlavu. Pokud nás někdo zlomyslně pozoruje, prohodíme větu: "Kam
prcháš, kloboučku?", nebo něco takového. Z odlétnutého
klobouku uděláme žertovnou scénu, která nás samotné pobaví, a zlomyslníci si nepřijdou na
své. Když se klobouk kutálí, neběžíme za ním, ale počkáme, až
kutálení skončí, může to být hodně daleko, a teprve potom si pro
nezbedu dojdeme. Věřte, že zvládnout takovou situaci například
na zvědavci přeplněné stanici tramvaje a v plném
silničním provozu, když se zrovna rozsvítila zelená, si vyžaduje silnou kloboukovou osobnost.
Proti větru je nejlepší zbraní šňůrka pod krkem, která u
stetsonů zrovna nyní není v módě. Ale přesto je
dobré si ji do klobouku přišít a schovávat uvnitř. Pomůže proti
čelnímu větru. Jakmile si dáme šňůrku pod bradu, můžeme si
být jisté, že se vítr obrátí a sfoukne klobouk zezadu - tomu
šňůrka nezabrání.
METRO JE PRŮVANOVÁ PAST.
Největší problém pro klobouk na hlavě je průvan na schodech a
nástupištích metra. Tady nikdy neriskujeme odkutálení klobouku
do kolejiště, zdržujeme se za sloupy "za větrem" a klobouk
přidržujeme opravdu pevně. Na jezdících schodech ho držíme, i
když zrovna průvan není, dokud se nenaučíme průvan předvídat.
CESTOVÁNÍ A RESTAURACE. Držíme
se pravidla, že na veřejných
místech klobouk odkládáme jen ve třech případech - v divadle,
v lepší restauraci, a pokud
je klobouk součástí svrchního oblečení, které necháváme na
věšáku nebo v šatně (např. kabát).
Odkládání klobouků u dam se řídí podle
pravidla jejího oblečení - je-li klobouk součástí svrchního
oblečení, odkládá se spolu s ním. Je-li součástí kostýmku nebo
šatů, v našem případě trampské košile,
neodkládá se vůbec. V nádražní restauraci
a podniku podobné úrovně,
v knajpě, putyce a vandrácké hospodě
bez rozpaků nechávají trampky klobouk na hlavě. Leckde není kam
klobouk odložit, a plácnout ho na stůl jako to učinily slečny ve
filmu "Hostinec U kamenného stolu" se už nedělá.
Pokud potřebujeme na chvíli podržet klobouk v ruce, vždycky ho
držíme otočený k sobě, aby nebylo vidět dovnitř.
Ve vlaku může nastat problém, že se kvůli klobouku na hlavě
nemůžeme plně opřít o sedadlo. Musíme si
tedy vybrat, jestli dáme přednost pohodlí, nebo klobouk odložíme,
bude-li kam. Po vzoru kovbojů třeba na kolena.
NA POTLACHU. Znovu je třeba připomenout, že při zapalování ohně,
při smutečce nebo trampské svatbě ženy klobouk nesmekají.
Důvěrně - účes pod kloboukem nemusí při smeknutí vypadat vždycky
dobře. Pokud vlasy ve chvíli smeknutí rozfouká vítr, neposadíme
přece klobouk zpátky na rozcuchané vlasy, a začít se česat v
kruhu minutu po Vlajce jistě nikdo neocení obdivem.
Smekání klobouků údajně vzniklo v dávné historii podle odkládání přílby bojovníka
před panovníkem. Je tím naznačen
nejen pozdrav, ale i vzdání úcty. Proto i když ženy nosí pánské
klobouky, v našem případě stetsony, odkládání přilby a napodobování zvyklostí mužského světa se jich netýká. Ačkoliv -
kdo ví, co nosila na hlavě bájná Vlasta, a co
bychom nosily my, kdybychom se
přiřadily k její družině a tykaly si se Šárkou. Ale jestliže
Vlasta nosila přilbu, myslíte, že ji s náležitou
úctou před Přemyslem smekala?
Šklíbinu povídku "THE OCAS WESTERN STORY" je možné přečíst
zde
Praktické rady
pro začínající kloboukářky
KUPUJEME
KLOBOUK - nejvíce dobrých rad ohledně měření hlavy a určení
velikosti najdeme na
www.tonak.cz. Pokud je nám klobouk velký,
ušijeme na vnitřní stuze maličké záševky (podle obrázku), nebo
našijeme další stuhu (proužek kůže), čímž se obvod zmenší. V
poslední době si to výrobci ulehčují jednotnou velikostí,
upravovanou utahováním pružné stuhy uvnitř.
Klobouk správně sedí když:
- skloníme hlavu k zemi a nespadne, naopak příjemně drží
- nepřepadává svou vahou na čelo (těžká ozdoba)
- příliš netiskne vlasy k hlavě (malá velikost)
- nepřepadává přes uši (příliš velký)
- neposkakuje při chůzi (klouzavá vnitřní stuha)
- zavrtíme hlavou a setrvačně "nelítá" (příliš velký)
Jestliže klobouk takto nesedí, upravíme velikost ušitím dalšího záševku
nebo naopak nastřižením vnitřní stuhy, můžeme ji i vyměnit
za vhodnější.
POPRVÉ NA HLAVĚ - na klobouk si musíme zvyknout, a on si musí
zvyknout na nás. Na začátku cítíme jeho toporné usazení, vnímáme ho jako vetřelce, ale za pár nošení se klobouk
přizpůsobí tvaru hlavy a začne se chovat jako "druhá kůže".
Nezavrhneme ho jen proto, že na počátku nošení příliš nesedí.
Musíme si vyzkoušet i jeho polohu, která
nám bude slušet - po kovbojsku více do čela, nebo možná šikmo dozadu jak to
nosívají zpěvačky country.
Pamatujeme na to, že s kloboukem jsme vyšší, a tak dáváme pozor
na větve stromů, tyče v tramvajích nebo
police ve vlaku. Nezapomínáme na výšku klobouku ani při oblékání
kabátu, musíme zvednout ruce více nad hlavu (opomenutí by se nám
na veřejnosti mohlo vymstít).
ÚDRŽBA - pořídíme si kartáč, a občas klobouk vykartáčujeme od
jehličí, pavučin a prachu dalekých cest. Klobouky bývají z různých
materiálů, je dobře vědět o jejich ošetřování více. Zmoknutí
klobouku obvykle nevadí. Pokud v pořádném dešti ztratí "stetsonovitý"
tvar, stačí ho napařit a rukama vytvarovat. Při delším
skladování zvednuté okraje krempy mohou poklesnout - tomu
zabráníme, když na klobouk navlékneme gumičku. Některé čistírny
se specializují na čištění klobouků - v Praze je to např.
čistírna oděvů Daja v ulici V Celnici, Praha 1 (ovšem bez
tvarování).
Autorčin současný kloboukový park při podzimní inventuře.
Každý klobouk má příběh a v šatníku konkrétní
poslání.
Trapsavcem
snadno a rychle
(pro začínající povídkáře)
Když postavy promluví... IV
Dalším nenápadným zádrhelem s promlouváním postav u začátečníků
je mazané použití "ich-formy". Mazané proto, že začátečník
předpokládá snadnost psaní - myslí si, že prostě napíše to, co
jako autor v příběhu pociťuje v
pozici hlavního hrdiny. Tento postup se hodí jen tehdy, když se
hlavní hrdina potlouká příběhem sám, s nikým nemluví, možná
jen prohodí pár slov s nějakou pohádkovou
postavou nebo tiskovým mluvčím veverek.
Pokud ovšem mazaný začátečník použije "ich-formu" do děje
nabitého figurami, nastane problém. Hlavní hrdina
popisuje své myšlenky a vnitřní monology, a okolní
postavy nemají šanci se dozvědět o co jde. Autor většinou tohle řeší
tak, že hlavní hrdina si něco pomyslí, potom to řekne v přímé
řeči, načež mu postavy odpoví rovněž v přímé řeči, a hlavní
hrdina si na konci scény pomyslí, co si o jejich odpovědi myslí.
Třeba jako v takovém příkladě:
Rozhodl jsem se, že takhle to dál nejde, a že jim to řeknu.
"Takhle to dál nejde," řekl jsem.
Příliš nechápali, jak to myslím, i když Johnymu možná svitlo.
Zeptal se mě:
"Jak to myslíš, že takhle to dál nejde?"
Věděl jsem, že jim to musím pořádně vysvětlit. Měl jsem
přitom pocit, že se Johny co nevidět naštve.
"Tak já vám to vysvětlím," řekl jsem.
"Co nám chceš vysvětlovat?" najednou se rozčílil Johny. "To
jako že ničemu nerozumíme, nebo co?"
Samozřejmě, že tomu nerozumí především Johny. Ale jak jim to
mám vysvětlit? Pustil jsem se do vysvětlování opatrně, ale hned
mi došlo, že mě nenechají jen tak mluvit. Někdo vedle mě praštil
báglem o zem a zvolal:
"Konec řečí, mám hlad, jde se vařit!"
Kdybych chtěl vědět, kdo to byl, komu nezáleželo na tom, že
takhle to dál nejde, musel bych se otočit. Udělal jsem to a
zakopl o bágl. Jak jsem se snažil neupadnout, uhodil jsem
se do hlavy o převis, a chuť něco vysvětlovat z mých myšlenek
zmizela.
Snad příklad naznačil, jakým utrpením si při čtení takových pasáží
čtenář projde. Proto pokud potřebujeme z nějakých důvodů
"ich-formu" a zároveň příběh odehrávající se uvnitř upovídané
party, učiníme z hlavního hrdiny
málomluvného tichošlápka. Takový hrdina může na
začátku povídky říci své osadě "Ahoj!" a na konci "Vždyť
jsem si myslel, že to takhle dopadne."
|