Povídka:
"Jak jsem se stal trampem"
Bylo
mi devět let, když si mě dědeček pozorně prohlédl a pravil:
"Jsi už dost velký spratek na to, aby ses stal trampem jako já.
Pojedeš se mnou na čundr!"
Chabě jsem odporoval. Nezdálo se mi příjemné vydat se na první
vandr v zimě, za silného mrazu a metelice. Ale dědeček měl
pádnou pravici a přemluvil mne.
Tak jsme se v sobotu ocitli v bílé pustině, jen mírně osvětlené
po aljašském způsobu. Teskně jsem se rozloučil s vytopeným
vlakem. Cestou mi vítr odnesl tele, a za trest jsem tedy musel
šlapat hlubokým sněhem jako první.
"Alespoň se otužíš!"
pokřikoval vzadu dědeček.
Utábořili jsme se na břehu zamrzlého potoka a dědeček mě poslal
pro dřevo. Všechno bylo pod sněhem, tak jsem přinesl jen pár
klacků, které původně označovaly lyžařskou cestu. Tele jsme
nenašli, tak jsem se schoulil do sněhu a dědeček mě přikryl
ledovým kvádrem.
Ráno jsem se místo snídaně napil rozteklého sněhu, a dědeček mě
v trenýrkách hodil do potoka, abych se ještě více otužil. Kolem
jel zbloudilý lyžař v čepici až na uši a podivoval se dědečkovým
výchovným metodám.
"Chlapec je zhýčkaný," vysvětloval dědeček, "tak ho učím, že my
trampové leccos vydržíme."
Využil jsem jejich hovoru k útěku. Poháněla mě představa
vytopeného vlaku, a ve své dětinské nerozvážnosti jsem myslel,
že zastávka na mě čeká někde za příští závějí. Ale marně jsem se
brodil sněhem a rampouchy na mě vesele chřestily.
Pak mě našli kamarádi z nedalekého sroubku. Posadili mě ke
kamínkům, rozmrazili a pohostili, a já jsem si mezi přerývanými
vzlyky stěžoval na dědečkovy výchovné metody. Uchlácholili mne a
na vlak jsme už razili společně. A tak jsem se k dědečkově
spokojenosti stal trampem.
"Tramp a dítě" -
písnička z rádia
V
trampstvu šedesátých let velmi populární písnička Míry Navary "Tramp a dítě" se
už nikde nehraje, zřejmě ji nikdo neumí, její myšlenkový náboj
za čtyřicet let vyvanul, a tak upadla v zapomenutí - kdyby se o
ní na nějaké sešlosti nezmínil Kapitán Kid v souvislosti s anketou o nejpitomější trampskou píseň. Anketu vyhlásil Kapitán Kid v roce 2005,
a tato akce zůstala bez
odezvy. Není divu, trampské písně rostou z podhoubí romantických
srdcí, na třeba až příliš jednoduchém textu nezáleží. Ale vraťme
se k písničce "Tramp a dítě". Znovu se o ní Kapitán Kid zmínil
v Puchejři č.6 z roku 2005. Bylo to v rubrice "Z ešusu Kapitána Kida 37"
s podtitulkem "T.O.Island, 8.Táborový
oheň, Šest strun v údolí a jiné kulturní příhody". Kapitán Kid
vzpomíná na ona šedesátá léta a o autorovi připomíná, že
"Míra Navara spolu s Banditou
byli výraznými tvářemi náhle se objevivšího osadního sboru T.O.
Zlatý klíč."
Vzpomínání pokračuje tímto
doslova opsaným citátem: "Míra Navara z nějakých mně
neznámých důvodů ... přitahoval kulturní média i sdělovací
prostředky a jeho poněkud pedofilní píseň Tramp a dítě se
dokonce hrála v rádiu. To bylo tenkrát unikum, do oficiální (a
jiný nebyl) Čs.rozhlasu se trampská píseň dostala leda ve
vzpomínkových pořadech na předválečný tramping, a to ještě
musela mít "filosofickou" myšlenku."
Bylo to ještě "Stádo", které rovněž napsal Míra Navara a které
se v rádiu hrálo. Není divu, že Navarovy písničky
se v rozhlase objevovaly, byly velmi optimistické a zapadaly do
nálady
té doby (vzpomeňme na zdvořilého Woodyho v podání Karla Gotta).
Zrovna tak, jako "Zdvořilý Woody", i v písničce "Stádo" se dbá
na to, aby dobytek na pastvině měl dost potravy, k čemuž se dospěje
pilnou prací v zemědělství. O tom se nežertuje.
I písnička "Tramp a dítě"
dokonale zapadla do nálady šedesátých let. Pro její nezaujaté hodnocení je nutné si uvědomit, o co v ní vlastně
šlo. Současné generaci
i Kapitánu Kidovi je to jasné: zatímco se lesem honí policisté,
záchranáři, zdrcení rodiče, psychologové, televizní štáby a na obloze krouží
vrtulník, pedofil pod maskou vandráka drží někde v úkrytu rozkošnou holčičku k nízkým záměrům, sledován
bezcharakterním šmírákem.
V pohledu šedesátých let se
jedná o podstatný rozdíl. Když se tehdy ztratilo dítě,
předpokládalo se, že ho někdo najde, postará se o ně, a až se mu
to hodí, odevzdá ho k potrestání rodičům. Úřady měly technické podmínky omezené. Vzpomínám si, že když se
zaběhl můj tříletý bratřík a
rodina tonula v obavách, příslušník VB na oddělení přijal hlášení o ztrátě
dítěte a rozšafně pravil:
"Počkejte do večera, třeba ho lidi najdou, a když ne, tak se
zeptám u nás, jestli někdo nemá psa."
Není tedy nic zvláštního na
tom, jak příběh v písni probíhal. Důležité bylo něco jiného - v
šedesátých letech nebylo možné jen tak si na venkově koupit něco k jídlu.
Konzumy byly otevřené pár hodin a dalo se
z nich získat to nejnutnější - mouka, cukr, hořčice a šumáky.
Chléb a pribináčky byly na pultě tak dvakrát v týdnu, ale chtělo
to vystát frontu. Další záludností byly věci na spaní - vatové
spacáky byly drahé, trampové vesměs používali deky a vojenské
celty. Za těchto okolností si uvědomíme, jaký machr to
musel být ten tramp, který dokázal zajistit jídlo a spaní v přírodě pro malé
dítě, a to v takové kvalitě, že ráno nebrečelo hlady,
únavou a zimou. Proč se tramp v poslední sloce hrdě usmíval? Protože se
dokázal v nuzných podmínkách postarat o někoho slabšího.
Filosofická myšlenka pro celostátní rozhlas jak vyšitá.
Písnička
"Tramp a dítě" byla v době svého vzniku velmi oblíbená,
byla to typická potlachovka a vlakovka, byla vybrána i do
zpěvníčkové přílohy Mladého světa "Trampské písničky", která
obsahovala jen pět dosti známých písní.
Pokud vás někdy při zmínce o songu "Tramp a dítě" napadne jako Kapitána Kida pedofilní myšlenka, vyberte si, co
je pro vás přijatelnější. Pedofil v trampském převleku nebo
hrdina, který se umí postarat o druhé v nesnázích? Případně si
můžete zanotovat: Spoustu věcí už jsem zpíval ...
|
"Tramp a dítě"
ve
zpěvnících:
|