Povídka:
"Co jsem našel v lese"
Na kmeni stromu, na pahýlu suché ulomené větve, visí žebradlo.
Není to žracák z celtoviny, jak se sluší a patří, ale prastará
myslivecká brašna, vyhrabaná někde na půdě. Nahoře je zdobena
vydřenou srstí, z níž čouhá cosi jako kopýtka. Brašna
stěží drží pohromadě a řemen, na
kterém visí, je přetrhaný a látaný
pokaždé jinou nití.
Rozhlédl jsem se po lese a nikde
ani živáčka. Majitel zřejmě brašnu na stromě zapomněl a odešel
kdoví kam. Zadíval jsem se znovu na žebradlo a všiml si, že
z rozpáraného švu vykukuje notes zabalený
do králičí kožešiny. Podlehl jsem zvědavosti,
vytáhl jsem notýsek z brašny a už
jsem listoval.
První stránka je umně
kolem dokola očouzená a stojí tu „Cancák –
Samotář Johny“. Pod tím je nakreslená krajinka, jejíž hory
jsou příliš vysoké, stromy všechny stejné a řeka připomíná
žížalu. Majitel cancáku tu vyhrožuje: „Když vytrhneš list, urazím
ti ruku!“ To mě rozveselilo. Na další
straně jsem objevil pravdivou větu: „Z okna hospody přírodu neuvidíš!
Vtesal šerif Rum!“ „Hledal jsem něco krásného a
nalezl jsem tramping,“ promlouvá další stránka.
Listuji cancákem
a vidím další zápisky a kresby, básničky, výstřižky, zvadla,
novoročenky, fotografie ... každý list je využitý do posledního
místa, aby se do cancáku vešlo co nejvíc. Přesto zbývají
dva prázdné listy. Cancák má záložku: oplechovaný proužek
pevného plátna. K záložce je navázán chřestící svazek
potlachových camradel, vymalovaných vodovkami i popsaných
obyčejnou tužkou. Samotář Johny je nejspíš potlachový jezdec.
Odcházel jsem od
stromu nerad. Každou chvíli jsem se otáčel, jestli se k brašně s
cancákem vrátí majitel. Najednou se
proti mně po pěšince žene supící, rychlou chůzí zčervenalý tramp.
Kámen mi spadl ze srdce. Zdvořile jsem odpověděl na jeho udýchané „Ahoj!“ a šel klidně
dál svou cestou.
"Napiš mi něco do
cancáku, kamaráde ..."
V dnešní době není nutné vozit na
vandr cancák. Kamarády si můžeme kdykoli přivolat
moderními
přístroji, a není třeba zachovávat na ně vzpomínku. Máme je v
dosahu neustále, až to může mrzet.
Jenomže ... jsou v dosahu i
jejich nejniternější myšlenky, jejich vřelost, jejich vyznání ke
kamarádství, přírodě, trampingu a tak dále? Co může být
důvěrnější mezi kamarády než zápis do cancáku, psaný vlastní
rukou někde v lese, za zvuků kytar a vůně ohně? Tohle nic nenahradí.
Primitivní
kresbičky, citáty z knížek, útržky trampských
písniček, životní moudra i humor ... to byla náplň cancáků.
Psaní do cancáků zabíralo
na vandru spoustu času. Jakmile se některý kamarád zatvářil, že
zrovna nemá nic lepšího na práci, hned se k němu někdo přitočil
s notýskem v ruce a s žádostí o canc.
Cancákový čas je pěkně zachycen na
obálce kultovního sešitu "Šest strun v údolí", který vydal Mladý
svět v roce 1964. Jsou tu vidět hned dva trampíři,
pilně tvořící do cancáků v čase odpočinku...
Cancáková tvorba měla vlastní zvyklosti a slovník. V textu se objevovaly výrazy vcancnul, vtesal, vyryl, zkazil a
podobně. Zápis byl vždy na pravé straně, a levá strana zůstávala prázdná.
Nebylo taktní řadit cancy za sebou, zapisující se snažil najít
prázdnou stránku v co nejvíce volném prostoru, a teprve
množstvím zápisů se cancák zahušťoval.
Cancák byl
povětšinou kapesní notýsek se čtverečkovanými linkami, proč tomu
tak bylo, to nevím, snad to byla móda, snad byl dosti lehký pro
nošení na vandr, snad se jiné notýsky
v papírnictví sehnat
nedaly, snad čtverečky vyhovovaly kresbičkám i textu zároveň. Z
ryze praktických důvodů se v cancáku nikdy neobjevila civilní
jména nebo snad adresy. Cancák rovněž nebyl deníkem - vcancující
zase nemusel o kamarádovi vědět všechno.
Někteří kamarádi
neviděli rádi, když se v jejich pěkných a ušlechtile vedených
cancácích objevilo něco poklesle
humorného, třeba drsnější vtípek na adresu majitele cancáku. Známe
případ, kdy tramp raději zavrhl takto znesvěcený cancák a
pořídil si nový. Ovšem za další zneuctění nového cancáku si mohl sám - předal svůj cancák
známému žertéři se slovy: "Hlavně mi tam napiš něco rozumného!"
A pak se divil. Dnes se cancákem rozumí deník nebo snad
zápisník. Zlaté časy cancáků nenávratně zmizely v dálavách.
Ze všech cancákových kresbiček byl nejčastěji používán motiv
řeky a kopců, do nichž klesá zapadající slunce. Takových
obrázků měl každý tramp v cancáku několik, a samozřejmě
je sám kamarádům do cancáku kreslil. Podle gusta autora byly
hory vysoké, strmé nebo jen mírně zvlněné, ale řeka se vždy
svíjela v klikatých meandrech a rozlévala se v dolní části
obrázku do nížiny.
Proč byl tento motiv tak
oblíbený? Možná proto, že každý správný filmový western
končil odjezdem hlavního hrdiny do hor, po břehu stříbřité řeky a v záři
zapadajícího slunce ... ovšem poté, co zákonu bylo učiněno
zadost a padouchové byli skoleni. Pro tramping býval
filmový western důležitou inspirací.
Základní motiv sluníčka a kopců s řekou byl leckdy doplněn skalami, lesem, chatou ... na obrázku
dole se nad naší krajinkou zvedá mohutná
pískovcová skála, na níž stojí trampova chata. Chata, jak si
můžeme povšimnout, má veškeré požadované vybavení. Má pevnou
střechu, krb s komínem (z něhož se line dým), bezpečné zábradlí na okraji
skály a vzadu, za chatou, je les. Co víc si může tramp přát, když
je na vandru v kopcích, blízko řeky, slunce zapadá a blíží
se noc?
Obliba
cancákové krajinky s kopečky a zapadajícím sluníčkem svádí
k myšlence, že takhle snad má vypadat ona správná trampská
vysněná země. Panovala domněnka, že se tento obrázek, opakovaný
v cancácích do omrzení, zrodil někde v Posázaví, v jedné z původních trampských divočin.
Četnost výskytu "sluníčka a kopců"
způsobila, že někteří kamarádi byli na tento obrázek alergičtí. Tak daleko to došlo!
Ale to nic nemění na tom, že motiv sluníčka, kopců a klikaté
řeky byl romantický, snivý, lákající k cestám za dobrodružstvím
a kromě cancáků se vyskytoval na plackách,
domovenkách, camrátkách, vlajkách - byl prostě trampský! S tím
se nedá nic dělat. |
Co se psalo do cancáků:
"Jednou trampem, trampem po celý život."
o
"Poprosil jsem své boty, aby mi ukázaly cestu. Optaly se
jen, co hledám, a pak mě zavedly k dobrým lidem."
o
"Chmýří z pampelišky přilétlo až k mému nosu. Dýchla jsem
a bylo zase fuč!"
o
"Kamarádství je důvěra jednoho k druhému
a předpoklad, že
pokud Ti kamarád pomůže, nebude o tom mluvit, abys mu pak za to
nemusel být vděčný."
o
"Chci bejt jinej. Mít třetí voko nebo něco. Když v Bráníku
na mě koukaj slušný lidi, aby měli proč."
o
"Tramp pro přírodu žije, pro přírodu bojuje, pro přírodu i zemře ..."
o
"Každý boží hovado zná osadu Tornádo!"
o
"Není nutné jít po starých vyšlapaných stezkách. Jít a nacházet stále nové je pravé chlapství."
o
"Ať bouře duní, hrom bije, vzpomeň si na mně,
mordyjé!"
o
"Až divoké husy rozepnou své perutě na modré obloze a poletí vstříc dálným obzorům, vzpomeň si i Ty, že v našich
žilách koluje stejně posedlá krev."
o
"Ke štěstí mi stačí kytara co tlačí do zad spálených - a proti pláči smích!"
o
V pustině přítele nepotkáš
o
"Nevím, co mne čeká v záhybu cesty, přesto ženu svý psy
stále dál a dál ..."
o
"Příroda je velká kniha, ale zbytečná pro toho, kdo v ní
neumí číst."
o
"Kamaráde, kdyby ses zase viděl asi tak s polovinou lidí,
co máš v cancáku podepsaný a já jsem je patnáct let neviděl, tak
je ode mě pozdravuj!"
|