Čtrnáctý Trapsavec
v roce 1988
Jestliže povídka "Hagen" uzavřela
před třemi lety éru přísně
romantického nazírání na tramping (jakou je například
známá povídka "Hedvika"), v tomto roce došlo v úrovni
soutěže k dalšímu posunu směrem vzhůru. V příspěvcích se objevil
kritický styl, zaměřený do vlastních řad. Něco nevídaného, a
ještě před pár lety nemyslitelného. Ale tentokrát se
porota rozhodla riskovat a ocenit příspěvky přinášející nový směr. Riziko bylo velké. Mohlo se stát, že trampové
kritický pohled na podstatu trampingu nebo dokonce na milovanou Portu nepřijmou, a dojde k rozkolu mezi psavci a
porotou. Řeč je o básních Lišáka a Houly. Stále ještě probíhala
Cena psavců,
v níž mohli účastníci potlachu vyjádřit svůj názor na oceněné i neoceněné
práce. A tentokrát byl ve hře
výborný tradiční povídkářský humor, který mohl veršovaný "trampský kritický
realismus"
vystrnadit na okraj čtenářského zájmu. Ale blížil se rok 1989, a všeobecná
nálada nespokojencům přála. K rozkolu mezi trampskou čtenářskou
obcí a porotou nedošlo. Naopak, Lišákův "Lochotín" se stal
symbolem své doby.
Víme z předchozího ročníku, že Belmondovy články v Mladém světě
pomohly vrátit témata soutěže zpět do trampského světa. S tím
ale souvisel i pokles v počtu příspěvků, který pro organizátory
byl na jednu stranu ulehčující, na druhou stranu nepříjemný. Pokud se
ale varovně vykřikovalo trampové přestali psát, bylo to spíš
o úbytku autorů s netrampskými tématy.
Čtrnáctý ročník přinesl razantní změnu v propozicích - jak stárla soutěž, o
skoro dvacet let zestárli i psavci, kteří byli u jejího zrodu.
Bylo potřeba najít výstižnější rozdělení kategorií, než jen na
začátečníky a pokročilé. Zejména proto, že pokročilost se měřila
zveřejněním povídky nebo básničky třeba ve vlastním plátku.
Právě v tomto ročníku se zavedlo členění do 23 let a nad 23 let,
které vytrvalo do dneška.
Do soutěže dorazilo slušných 337 příspěvků, a porota byla opět
dvoukolová. První kolo zajistili Georgina, Tapi a Víťa, ve
druhém kole rozdělovali body Tony Linhart (velmi obětavý
porotce), Ještěr, Briggi, Cimbura a ten pátý.
překvapil
postojem poroty,
Čtrnáctý trapsavecký oheň se konal na krásném místě v
Podheraltickém mlýně u Okříšek poblíž Třebíče. Mlýn poskytl
zachovalé a udržované mlýnské vybavení k obdivu i útočiště k
noclehu, a tak si ho psavci zamilovali. Trapsavecké dění
se odehrávalo pod hrází vypuštěného rybníka za krásného počasí s
modrou oblohou a bělostnými oblaky. Pozadí vytvářely starobylé pohádkové vrby. Tady se konal i seminář v
sobotním odpoledni. Byl to seminář poněkud "technický".
Nejdříve se přečetlo trochu té statistiky, potom následovaly
stokrát opakované a dosud z příspěvků nevymýcené nedostatky,
především pravopisné chyby, zdlouhavost, nepravdivost,
netrampská témata, a podobně. Pořád dokola. Oživení přineslo až
probírání publikovacích možnosti. Ale jakékoli zavazující dodávání naděje, že snad
bude možné zajistit celostátní trampský časopis, i rok před
sametovou revolucí mohlo skončit jen u té naděje.
Porotci se před seminářem ještě naposledy radili na mezi
která dala přednost
kritickému pohledu
Oceněnou prózu do 23 let ovládla Šklíba. Její povídka "The Ocas
Western Story" se okamžitě stala miláčkem psaveckého trampstva.
V Ceně psavců zvítězila nad Zlatým "Lochotínem", ale
musíme přiznat, že snad jen o jeden bod. V paměti přítomných
zůstane navěky i hlas Tapi, která ji četla u ohně, a zvláště
sugestivně pronesla první větu povídky s náležitou vychutnávací
pauzou. O téhle povídce (a i o Šklíbině druhé oceněné,
"Mariánské") napsal Jupp v MS, že: "byly hodny obdivu, a kdyby byly jediným výsledkem Trapsavce, měla by soutěž smysl".
Pravdivá slova. Tak se nelze divit názoru, že "The Ocas
Western Story" logicky patří do "rodinného
stříbra".
Přesto, že povídka o ocasu na klobouk byla obdivována i porotci,
Zlatého Trapsavce tohoto ročníku získal Lišák z Plzně za kritický šleh
"Lochotín". Báseň vystihla poměry na Portě, která nabírala jiný
směr, než jaký jí určily její trampské začátky. Shodou okolností
vedle "Lochotína" získala první místo v poezii nad 23 let
Houlova velice kritická báseň "Bez iluzí". Při čtení téhle básně
až mrazí. Od tohoto ročníku, od Lišákovy a Houlovy aktuální
tvorby, budou básničky typu "jsem tramp,
kterému všichni ubližují" čpět starobylostí, a bez šance na
čtenářovo souznění...
Výsledky čtrnáctého ročníku
zde
před tradiční
humornou povídkou.
Seminář pod hrází
Hlavní cenu
získal "Lochotín".
- tohle byl ten trapsavecký oheň, kdy Juan potkal
Aťku ve švestkové aleji. Byla z toho svatba a nádherná sbírka milostných
básní "Bláznivý podzim", vydaná v Avalonu v roce 2001.
- v tomto roce došlo ke změně ve vedení Táborového ohně v Mladém
světě. Honza Dobiáš odešel do Melodie a rubriku převzal Jupp.
Pod jeho vedením se začal vytrácet trampský kolorit (např.
romantická vyznání k vandrům nebo hledání ztracených ešusů, cancáků, kytar a vlakových známostí) a
nastěhovalo se více hudebních informací. Zmizel tím důvod, proč si
TO vystřihovat.
- porotce Cimbura při semináři navrhl, aby v porotě
nezasedali oldpsavci. Bylo to chytré, ale nepřijaté.
- recitace "Lochotína" byla u vyhlašovacího ohně přijata s
nadšením. Tapinin přednes povídky "The Ocas Western Story"
byl přijat s bouřlivým nadšením.
- kromě povídek a básniček se v kuloárech nejvíce
řešilo nadcházející zápolení Severu a Jihu.
Ještě jednou seminář pod hrází
|
Žijem jako záplaty
Cestujeme ve dvou
já a já
cestujeme spolu
ty a ty
spojují nás
srdcové tlukoty
Proč nejdeme ty a já
nebo zpátky
já a ty
a proč prožíváme
jen mrákoty
Proč už mne nermoutí
tvá skrývaná zákoutí
Poslyš, něco musíme udělat
nebo dáme sami sobě vlastní mat
Můžeme vylézt na kopec
či uvařit si něco dobrého
stejně povzdychnem si nakonec
Dnes už je kolikátého?
Teď už vím
proč je já a já
a taky
proč je ty a ty
žijem jako záplaty
žijem jako záplaty
neznámý autor nebo autorka
Trapsavec 1988
|