| 
					
				Čtrnáctý Trapsavec 
				v roce 1988 
				
				 Jestliže povídka "Hagen" uzavřela 
				před třemi lety éru přísně 
				romantického nazírání na tramping (jakou je například 
				známá povídka "Hedvika"), v tomto roce došlo v úrovni 
				soutěže k dalšímu posunu směrem vzhůru. V příspěvcích se objevil 
				kritický styl, zaměřený do vlastních řad. Něco nevídaného, a 
				ještě před pár lety nemyslitelného. Ale tentokrát se 
				porota rozhodla riskovat a ocenit příspěvky přinášející nový směr.  Riziko bylo velké. Mohlo se stát, že trampové 
				kritický pohled na podstatu trampingu nebo dokonce na milovanou Portu nepřijmou, a dojde k rozkolu mezi psavci a 
				porotou. Řeč je o básních Lišáka a Houly. Stále ještě probíhala
				Cena psavců, 
				v níž mohli účastníci potlachu vyjádřit svůj názor na oceněné i neoceněné 
				práce. A tentokrát byl ve hře 
				výborný tradiční povídkářský humor, který mohl veršovaný "trampský kritický 
				realismus" 
				vystrnadit na okraj čtenářského zájmu. Ale blížil se rok 1989, a všeobecná 
				nálada nespokojencům přála. K rozkolu mezi trampskou čtenářskou 
				obcí a porotou nedošlo. Naopak, Lišákův "Lochotín" se stal 
				symbolem své doby. 
				
				Víme z předchozího ročníku, že Belmondovy články v Mladém světě 
				pomohly vrátit témata soutěže zpět do trampského světa. S tím 
				ale souvisel i pokles v počtu příspěvků, který pro organizátory 
				byl na jednu stranu ulehčující, na druhou stranu nepříjemný. Pokud se 
				ale varovně vykřikovalo trampové přestali psát, bylo to spíš 
				o úbytku autorů s netrampskými tématy. 
				
				Čtrnáctý ročník přinesl razantní změnu v propozicích - jak stárla soutěž, o 
				skoro dvacet let zestárli i psavci, kteří byli u jejího zrodu. 
				Bylo potřeba najít výstižnější rozdělení kategorií, než jen na 
				začátečníky a pokročilé. Zejména proto, že pokročilost se měřila 
				zveřejněním povídky nebo básničky třeba ve vlastním plátku. 
				Právě v tomto ročníku se zavedlo členění do 23 let a nad 23 let, 
				které vytrvalo do dneška. 
				
				Do soutěže dorazilo slušných 337 příspěvků, a porota byla opět 
				dvoukolová. První kolo zajistili Georgina, Tapi a Víťa, ve 
				druhém kole rozdělovali body Tony Linhart (velmi obětavý 
				porotce), Ještěr, Briggi, Cimbura a ten pátý. 
				  
				 
				  
					
				překvapil 
				postojem poroty,  
				  
				Čtrnáctý trapsavecký oheň se konal na krásném místě v 
				Podheraltickém mlýně u Okříšek poblíž Třebíče. Mlýn poskytl 
				zachovalé a udržované mlýnské vybavení k obdivu i útočiště k 
				noclehu, a tak si ho psavci zamilovali. Trapsavecké dění 
				se odehrávalo pod hrází vypuštěného rybníka za krásného počasí s 
				modrou oblohou a bělostnými oblaky. Pozadí vytvářely starobylé pohádkové vrby. Tady se konal i seminář v 
				sobotním odpoledni. Byl to seminář poněkud "technický". 
				Nejdříve se přečetlo trochu té statistiky, potom následovaly 
				stokrát opakované a dosud z příspěvků nevymýcené nedostatky, 
				především pravopisné chyby, zdlouhavost, nepravdivost, 
				netrampská témata, a podobně. Pořád dokola. Oživení přineslo až 
				probírání publikovacích možnosti. Ale jakékoli zavazující dodávání naděje, že snad 
				bude možné zajistit celostátní trampský časopis, i rok před 
				sametovou revolucí mohlo skončit jen u té naděje. 
				  
				 
				Porotci se před seminářem ještě naposledy radili na mezi 
				  
					
				která dala přednost 
				kritickému pohledu 
				 
				Oceněnou prózu do 23 let ovládla Šklíba. Její povídka "The Ocas 
				Western Story" se okamžitě stala miláčkem psaveckého trampstva. 
				V Ceně psavců zvítězila nad Zlatým "Lochotínem", ale 
				musíme přiznat, že snad jen o jeden bod. V paměti přítomných 
				zůstane navěky i hlas Tapi, která ji četla u ohně, a zvláště 
				sugestivně pronesla první větu povídky s náležitou vychutnávací 
				pauzou. O téhle povídce (a i o Šklíbině druhé oceněné, 
				"Mariánské") napsal Jupp v MS, že: "byly hodny obdivu, a kdyby byly jediným výsledkem Trapsavce, měla by soutěž smysl".
				Pravdivá slova. Tak se nelze divit názoru, že "The Ocas 
				Western Story" logicky patří do "rodinného 
				stříbra". 
				Přesto, že povídka o ocasu na klobouk byla obdivována i porotci, 
				Zlatého Trapsavce tohoto ročníku získal Lišák z Plzně za kritický šleh 
				"Lochotín". Báseň vystihla poměry na Portě, která nabírala jiný 
				směr, než jaký jí určily její trampské začátky. Shodou okolností 
				vedle "Lochotína" získala první místo v poezii nad 23 let 
				Houlova velice kritická báseň "Bez iluzí". Při čtení téhle básně 
				až mrazí. Od tohoto ročníku, od Lišákovy a Houlovy aktuální 
				tvorby, budou básničky typu "jsem tramp, 
				kterému všichni ubližují" čpět starobylostí, a bez šance na 
				čtenářovo souznění... 
				  
				Výsledky čtrnáctého ročníku
				
				
				zde 
				  
					
				před tradiční 
				 humornou povídkou. 
				  
				 
				Seminář pod hrází 
				  
					
				Hlavní cenu 
				získal "Lochotín".  
				  
				-   tohle byl ten trapsavecký oheň, kdy Juan potkal 
				Aťku ve švestkové aleji. Byla z toho svatba a nádherná sbírka milostných 
				básní "Bláznivý podzim", vydaná v Avalonu v roce 2001. 
				-  v tomto roce došlo ke změně ve vedení Táborového ohně v Mladém 
				světě. Honza Dobiáš odešel do Melodie a rubriku převzal Jupp. 
				Pod jeho vedením se začal vytrácet trampský kolorit (např. 
				romantická vyznání k vandrům nebo hledání ztracených ešusů, cancáků, kytar a vlakových známostí) a 
				nastěhovalo se více hudebních informací. Zmizel tím důvod, proč si 
				TO vystřihovat. 
				-  porotce Cimbura při semináři navrhl, aby v porotě 
				nezasedali oldpsavci. Bylo to chytré, ale nepřijaté. 
				- recitace "Lochotína" byla u vyhlašovacího ohně přijata s 
				nadšením. Tapinin přednes  povídky "The Ocas Western Story" 
				byl přijat s bouřlivým nadšením.  
				-  kromě povídek a básniček se v kuloárech nejvíce 
				řešilo nadcházející zápolení Severu a Jihu. 
				  
				 
				Ještě jednou seminář pod hrází | 
							 
							  
							Žijem jako záplaty 
							  
							Cestujeme ve dvou 
							já a já 
							cestujeme spolu 
							ty a ty 
							spojují nás 
							           
							srdcové tlukoty 
							  
							Proč nejdeme ty a já 
							nebo zpátky 
							já a ty 
							a proč prožíváme 
							            
							jen mrákoty 
							  
							Proč už mne nermoutí 
							tvá skrývaná zákoutí 
							Poslyš, něco musíme udělat 
							nebo dáme sami sobě vlastní mat 
							  
							Můžeme vylézt na kopec 
							či uvařit si něco dobrého 
							stejně povzdychnem si nakonec 
							Dnes už je kolikátého? 
							  
							Teď už vím 
							proč je já a já 
							a taky 
							proč je ty a ty 
							žijem jako záplaty 
							žijem jako záplaty 
							  
							neznámý autor nebo autorka 
							Trapsavec 1988 
							  
				  |