Třináctý Trapsavec
v roce 1987
Od počátku konání soutěže procházely jednotlivé ročníky čas od
času nějakou krizí. Byl tu boj o přežití vzhledem k
nepřejícnosti společnosti, svedla se bitva o kvalitu pod heslem
"Než nekvalitní příspěvky, tak raději žádné", zápasilo
se o kategorie, a v minulých
ročnících pomalu zrálo to, co ve třináctém ročníku dozrálo k
poslednímu nelítostnému boji.
Zajímavé je, že podobné krize by jinou hromadnou akci dávno donutily k zániku,
ale Trapsavec naopak vycházel z
jednotlivých bouří silnější a zkušenější. Byli to pořadatelé,
kdo mu stále nacházeli cestu nepohodou do dalšího ročníku, a je to
jejich zásluha, že v současnosti se může chlubit věkem třiceti
osmi let, a jistě má
před sebou další skvělou budoucnost.
Zvadlo na v pořadí třináctý oheň obsahovalo tři atributy, které se k Trapsavci v
těch dobách vázaly nejvíc - znak soutěže, báseň Mikiho Ryvoly,
která se recitovávala při zapalování potlachového ohně, a
samozřejmě tužky.
V tomto ročníku bylo možné poprvé osobně zasáhnout
jako porotce do hodnocení příspěvků (po zakulacených 15ti letech
účasti v soutěži), a byl to ročník
klíčový, kdy bylo nutné, aby se i porotci zapojili do zápasu o
příští
podobu soutěže. Časy byly vážné. Otevřenost soutěže
pro všechny, kdo milují přírodu, včetně vodáků, horolezců a
těch, kdo rádi chodí do lesa, přinesla svoji nechtěnou úrodu.
Celkem 243 autorů poslalo 409 příspěvků, a porota musela být,
jak už se ustálilo, dvoukolová. Z prvního kola poslali Silence,
Georgina a Belmondo celkem 148 příspěvků do druhého kola, kde
čekal porotní tým Honza Dobiáš, Cimbura, Kutloch, Ještěr a ten
pátý.
Zlatého Trapsavce si odvezla Tapi, která podobně jako před
pěti lety "přijela pro ceny s dvoukolákem". Kromě svého
třetího Zlatého za povídku "Hledání cest", se ještě dělila s Houlou o
druhé místo v poezii pokročilých. Ale i její zlatem oceněná
povídka nesla na sobě prokletí třináctého ročníku - sice zvítězila v
soutěži trampské, ale pro svou horolezecky civilní srozumitelnost by hravě uhájila účast v literární
soutěži jakékoli. To by ten problém, který přivedl Trapsavce na
zcestí.
svedl poslední
vítěznou bitvu
Třináctý trapsavecký oheň se konal 19. září v krásném travnatém údolí
říčky Brtnice, v Doubkově u Střížova. Seminář se odbýval v náruči
vysokých trav od tří hodin odpoledne. A byl docela rušný - na
začátku totiž Belmondo veden nadšením, že většina prací se dala
číst, pochválil autory za kvalitu vyšší než obvykle. Autoři
okamžitě zpychli a volali po možnostech publikování. Navrhovali
založit oficiální časopis, kam by všichni psali, a vyzývavě pohlíželi na
organizátory Trapsavce, že by jim to snad měli zařídit, když už
si "vzali na triko" tu soutěž.
Pak se setmělo, vzplál oheň, a nastal okamžik pravdy. Přesně polovina vítězných prací se nezabývala trampskými
náměty, ale podobně jako "Hledání cest" se mohla uplatnit
kdekoli jinde. Dokonce i oceněná Houlova báseň "Akutní droga"
neměla s trampingem nic společného. Kromě autora ovšem. Těm, co seděli kolem kruhu, najednou
začaly bušit do hlav problémy, o nichž si bláhově mysleli, že
je nechali s městem za zády. Nad planoucím trapsaveckým ohněm se
začaly pohybovat postavy oceněných "trampských" povídek - stařík
s konopným provazem řešící problém se synem zlodějem, milenecká
dvojice, která v horské chatě hledá společnou budoucnost,
povražděná zemědělská rodina v prozaické vizi začínající větou
"Letní noc zešílela úplňkem" a končící větou "Ve
vzduchu bylo cosi, čemu nelze rozumět." Takhle vypadala
některá vítězná témata povídek třináctého ročníku, a poezie
nezůstala pozadu. A mohlo být hůř. Můžeme být rádi, že porota
pár trampsky laděných příběhů a veršů mezi oceněné protlačila,
aby vůbec něco vhodného u potlachového ohně zaznělo.
Už během rozdávání cen začali přítomní starší trapsavci nad
příliš širokým záběrem nesourodých témat reptat, a zavládla všeobecná
rozmrzelost. Ještě než oheň dohořel, bylo jasné, že se s tím
musí něco dělat.
Odpolední seminář
o trampská témata.
Od tohoto ročníku
Byl to Belmondo, kdo "šel se svou kůží na trh". V Táborovém
ohni Mladého světa dostal prostor ke zveřejnění názoru
organizátorů soutěže pod názvem
Trampskost v Trapsavci, a protože i dnes je tento
článek velice aktuální, je zde celý, včetně odezvy
Trapsavec - trampskost nebo kvalita?
Mikyho z Brna , který se jako autor proti tomu
ohradil. Třetím přepsaným článkem z Táborového ohně je
Belmondova odpověď Mikymu z Brna -
Opět trampskost v Trapsavci. I dnes stojí zato si
těchto článků povšimnout, jsou výstižným obrazem situace kolem
Trapsavce a trampingu ve své době...
"Trampskost v Trapsavci" -
Belmondo
V době, kdy publikační možnosti jsou omezené a pro trampskou
literaturu prakticky žádné, je Trapsavec jednou z mála možností
konfrontace autorů.
Prvních pět ročníků (1971-75) proběhlo v tomto duchu: Znali se
takřka všichni. Na oheň Trapsavce přijížděli se zvědavostí, komu
se co podařilo napsat a trumfnout ostatní. Jednoduše řečeno -
trampové psali trampům. A byli stejní jako dnešní mladí trampové
- odsuzovali v této soutěži cokoli jiného, co se do jejich světa
nevešlo. Mnozí už se změnili a preferují spíš kvalitu než ryzí
trampskost.
Od roku 1979, kdy byla tradice soutěže obnovena, stále rostl
počet autorů. Zájem o tramping, pobyt v přírodě a pochopitelně
tedy i osobité písničky a literární tvorbu mezi mladými lidmi
vzrůstá neustále. Kvalitativně hodnotné vztahy mezi trampy -
tedy dnes už tolik zneužívaný pojem kamarádství - přitahují
stále širší spektrum mladých. Obrovskou práci v tomhle vykonala
Porta. Musíme k tomu přičíst právě ony mezilidské vztahy, které
alespoň částečně přežily trampské publikum. Není pak nic
jednoduššího než si přečíst v Mladém světě nebo Mladé Frontě
vyhlášení Trapsavce a poslat příspěvek. Stále více píšou autoři,
kteří o trampingu vědí jen málo (z Porty či podobných akcí) nebo
vůbec nic (prostě píšou a vidí příležitost v dostupné literární
soutěži). V jejich pracech se pak nemůže objevit trampská
tematika - lépe řečeno trampský duch.
Jak říká Miki Ryvola, tramping je stav duše. My nechceme nic
jiného, než aby autoři tou duší psali. Mohou to být básně nebo
prózy s různými náměty, ale tramp musí citem poznat, že práce
promlouvá k němu. Trampskost poznáme právě tím citem. Jiná
definice neexistuje. Direktivně určit témata považuji za
nesmysl. Spíš bude třeba lidi přesvědčit, že to všechno, co nás
spojuje, je TRAMPSKÉ a záleží jen na nás, aby to do budoucnosti
nebylo jen v názvu. Trampské - to dnes neznamená popisovat jen
vandry, ohně, sleziny a historky kolem. Obraz vnějšího světa se v
takovém dílku musí objevit, ten svět by měl ale být viděn
trampskýma očima. Básnička nebo povídka, vytržená ze světa a
přesazená do lesa úspěch nezíská. Nechceme omezovat autory -
trampy, kteří se už v trampské tvorbě vyčerpali a píší z jiného
soudku. Ale Trapsavec, aby plnil účel, pro který vznikl, nemůže
nadále otevírat náruč tolerance.
"Trapsavec - trampskost nebo
kvalita?"
- Miky z Brna
V MS 29 přispěl do Táborového ohně jeden
z tahounů Trapsavce Belmondo z Jihlavy. Jeho článek měl název
TRAMPSKOST V TRAPSAVCI, a abych se přiznal, uvedl mne do
rozpaků. Nebo jsem možná nepochopil, co tím chtěl básník říci. Belmondo využívá citát Mikyho Ryvoly, že
"Tramping je stav duše". Píše, že tvůrčí kolektiv Trapsavce
nechce nic jiného, než aby autoři tou duší psali. Že existuje
cit, kterým se rozliší báseň trampa od netrampa, ať je o
čemkoliv. Že Trapsavec nemůže donekonečna otvírat náruč
tolerance.
Právě tady jsem se zarazil. Cožpak není v
tom našem dnes už spíš vyumělkovaném trampském světě již tak
dost vyhrocených problémů na to, aby se vytvářel další? Co je to
za nesmysl, tvrdit, že existuje nějaký smysl, kterým rozlišíme,
zda autor je tramp, anebo netramp? Proč se zase uzavíráme a
snažíme se o vytvoření vlastní lodi. Belmondo úplně převrátil
naruby Ryvolův citát. Sám píše, že žijeme v době, kdy publikační
možnosti jsou omezené. Neměli bychom být spíš rádi, že mladí
autoři vůbec se začínají dívat víc kolem sebe, že píší a že mají
odvahu dát to přečíst jiným, říct to nahlas?
Jak si to, Belmondo, představuješ do
budoucna? Že každý autor pošle spolu s básničkami i fotku v
trampském, nebo se bude spoléhat na onen cit a přijme se
básnička kluka z diskotéky, protože se bude hemžit zalomenými
palci a kamarádstvím, a zároveň se odmítne dílo trampa, který
si dovolil psát o něčem úplně jiném? Nebylo by lepší přijmout
práce obě? Nebylo by lepší posílit organizační výbor a nechat
Pegasa letět a nepřistřihávat mu křídla? Udělat z Trapsavce
soutěž, která bude vrcholit rozsáhleji a významněji než jen
závěrečným ohněm a která mnohem víc a bez omezování pomůže dílům
a autorům na cestě.
"Opět trampskost v Trapsavci"
- Belmondo
Nikde jsem nepsal, že se citem pozná báseň trampa a netrampa,
Tohle samozřejmě nepozná nikdo. Ani to není účel. Ale tramp
pozná, jestli je dílko trampské, zda mu má co říci, zda odpovídá
jeho cítění. Takovou práci může napsat i člověk, který má
životní cestu třeba jen zčásti společnou s naší. Taková dílka
budou vždy přínosem. Báseň nebo povídka, hemžící se usárnami a
zalomenými palci a kytarami, ale úplně vytržená ze života, ze
světa, úspěch nikdy nezíská.
Na otázku, zda není v tom našem dnes už spíš vyumělkovaném
trampském světě již tak dost vyhrocených problémů, aby se
vytvářel další, mám na Mikyho dvě jiné otázky: V čem je náš svět
vyumělkovaný? Chápal bych tuto otázku od člověka, který o nás
moc neví, kdo není alespoň v základech seznámen se
sedmdesátiletou historií trampingu a nežije jeho současností. A
dál - jaké jsou ty vyhrocené problémy trampingu, které máme? Já
se naopak obávám, že v současnosti neexistuje žádný větší problém
nebo konflikt, týkající se přímo trampského dění.
Představme si, že za padesát let se bude někdo zajímat o
tramping současnosti. Narazí u nějakého pamětníka na sborník
Trapsavce a bude tam hledat kvalitní příspěvky, které ale vůbec
nebudou odrazem trampského cítění současnosti?
Tisíckrát cennější pro nás bude, když o trapsavecké práce bude
větší zájem mezi trampy a osadami, že aby se sjelo na velkou
akci tisíc lidí, objíždějících festivaly, kteří si myslí, že
jsou trampové a zatahují do trampingu názory o bourání hranic a
kategorií. Protože Trapsavec po celou dobu své existence funguje
s podtitulkem TRAMPOVÉ SOBĚ, nehrozilo mu a nehrozí, že by
probíhal rozsáhleji a významněji.
Jako tečku k polemice o trampskosti v Trapsavci uvádím první
větu jeho "Soutěžního řádu": Trapsavec je literární soutěží
zaměřenou na trampskou tvorbu.
soutěž opět
patřila trampům!
-
byl to zřejmě tento ročník, kdy Belmondo poprvé použil výrazy
"Mikuláš poroty" pro porotce nejvíce k psavcům štědrého, a "Pes
poroty" pro porotce nejméně shovívavého. V tomto roce byl
"Mikulášem" Ještěr, "Psem poroty" byl Honza Dobiáš. Rovněž v
tomto ročníku poprvé zazněl výraz "oldpsavec" (což se ví jistě),
ale tento výraz se oficiálně objevil v soutěži o dva roky
později.
- dodatečně musela být opravena výsledková listina v poezii
začátečníků; mladičká autorka z Prahy poslala do soutěže báseň
"Věřím" opsanou od jiného autora. Potvrdil to i její tatínek...
- o tom, že autoři si v soutěži dělali co chtěli, svědčí
rozsáhlá (28 stran) novela "Průrva", J.Novákové, které sice pro
svou nepopiratelnou literární kvalitu získala od poroty Čestné
uznání, ale představa, že by se jako ostatní oceněné práce četla
nějakou tu hodinku u ohně nebo proměnila sborníček v tlustou
knihu byla přece jen děsivá...
- byl to tento ročník, který vložil do "rodinného stříbra"
Trapsavce povídku Míry Valiny "Dvanácterák" a Caisův "Závod".
- ve všech hodnocených příspěvcích druhého kola se objevily:
bosý nohy 6x,
čas co se nezastaví 6x, znechucení
životem 5x, dálava 23x.
- z tohoto roku pochází poslední datovaný zápis v našem
cancáku. V dalších letech se žádat kamarády o canc už nenosilo, a
cancáky jako takové zanikly.
|
|