Dvanáctý Trapsavec
v roce 1986
Mohlo
by se zdát, že přes osmistovkovou horu soutěžních příspěvků, jaká
se vznesla k oblakům v roce 1986 podobně jako v předchozím ročníku, je
nemožné i pro stálého pilného psavce dobrat se mezi více než
třemi sty autory na vrchol, a
pravděpodobnost získat v takové konkurenci Zlatého je
mizivá - ale zdání klame. Ačkoli by počet soutěžících
autorů ve dvanáctém ročníku zaplnil sedadla motoráku o šesti
vagonech, kvalita většiny příspěvků nebyla příliš výrazná, takže
šance umístit se byla stejná jako v ročnících, kdy mezi sebou
soupeřila ostřílená psavecká smečka jen mírně znepokojovaná
talentovanými začátečníky. Osmistovka příspěvků ve dvanáctém
ročníku sice zatížila poštu a vyvolala nutnost použít
předhodnocení prvního kola, ale nakonec byla ona pomyslná hora zdolána, vlajka
plátku "Rodocapsa" zavlála na vrcholu, a zlatý pidižvík se
na rok stěhoval do našeho obýváku jako odměna za sázku na
"křehký humor" ježka, rejska a veveřáka. Bylo to
poprvé, kdy se tito tři hrdinové skalkového lesa zahřáli u
trapsaveckého ohně, neboť do té doby sbírali uznání v jiných
psaveckých soutěžích na "osadních úrovnich". Ovšem ne všichni
porotci byli ochotni si
na roztomilost povídky "V poledním
slunci" přisadit - například Houla a Honza Dobiáš se u ní při bodování drželi
při zdi. Porota byla ve dvanáctém ročníku jak se patří silná, zkušená
a nesmlouvavá:
I. kolo - Irena Silence Přibylová, Jiřina Georgina Třešková
(v porotě už posedmé),
Víťa Obůrka
II. kolo - Jan Dobiáš, Jaroslav Kutloch Šlejmar, Stanislav Houla
Zárybnický (podruhé v porotě), Iva Tapi Synáková
(potřetí v porotě), František Ještěr Peřina (šéf
občasníku "Šmatlavú stopú", který se Trapsavcem hodně zabýval)
Na adresu organizátorů dorazilo
celkem 796 prací od 324 autorů - z dnešního pohledu neuvěřitelná
čísla. Kategorie byly v povídkách i poezii tradičně dvě,
začátečníci a pokročilí, to byli ti, kterým již bylo něco
kdekoli otištěno. Z počtu všech příspěvků zabraly básničky
začátečníků pětašedesát procent! Právě dojem ze začátečnických
dílek
byl rozpačitý, například Houla se vyjádřil, že nenašel žádnou básničku z této kategorie, která by stála za to
aby si ji opsal.
Zajímavé je, že v kategorii pokročilých byly počty povídek i básniček téměř shodné s
rokem 1983, kdy vrcholila "zlatá éra" nespoutaného trampského psavectví,
zakončená
legendárním seminářem zdrtícím básníky (na povídkáře tehdy
nezbyl čas), rokem, kdy
začal nelítostný boj porot v jakémkoli složení o alespoň
základní literární
kvalitu.
Vyhlašovací oheň dvanáctého ročníku se konal na sklonku srpna v
půvabném zákoutí u Peksova mlýna nedaleko Bítova. Místo sice
poněkud z ruky, ale účast trapsavců byla hojná. Po loňské změně
organizátorů už byly zakotveny nové zvyky - definitivně se
přestaly konat odpolední potlachové soutěže, do večerního
vyhlášení nejsou známy výsledky ani náhodou, a trapsavecká
vlajka si povlává na stožárku s novým symbolem protnutým tužkou.
Na poněkud nezřetelném diákovém snímku je seminář. Pozorné oko pozná
(od leva) zlatého pidižvíka, Víťu a Belmonda,
přednášejícího způsobně ukázněným posluchačům. Psavci jsou
zaraženi podobně jako v roce 1983 za legendárního semináře,
jemuž byla tehdy v Mladém světě věnována celá strana. Po
rozverných rozesmátých a zábavných seminářích z minulých let je
veta. Ostatně už předchozí ročník naznačil, že psavci od porotců
za ty hory málo promyšlených příspěvků nedostanou nic zadarmo. Pokud pozorné oko, o kterém už byla řeč, pokračuje od Víti a
Belmonda dále vpravo, může nad připravenou hranicí rozeznat
Ještěra podpírajícího si bradu, vedle vážně se tvářícího Cimburu, a o kousek dál výrazně rezatě plavou hlavu Tapi, a
potom ještě v sousedství Houlu v hnědobílé kostkované košili.
Sklíčená zamyšlenost psavců je důsledkem kritiky, padající na
jejich hlavy.
Chvíle pohody po semináři. Na tomto ohni bylo organizátorům
vytýkáno, že čas na "dlabanec" mezi seminářem a zapálením
ohně byl příliš krátký.
zrodil legendu,
která putovala
Celé jedno vydání Táborového ohně v Mladém světě bylo věnováno
výsledkům dvanáctého ročníku Trapsavce. Určitým důkazem o nízké
kvalitě ročníku může být i to, že žádná ze stovek básní
poslaných do soutěže si nezasloužila doprovázet článek v Táborovém ohni. Hodnocení soutěže doplnila
ve žlutém čtverci
ilustrační fotografie Jana Dvořáka, a místo, patřící
trapsavecké básni, vyplnil text písničky "Pevný řád" od Jana
Nedvěda.
I když díky básníkům se na dvanáctý ročník může pohlížet jako na
"literárně slabý", povídkáři na tom zase tak špatně nebyli.
Přišla různá překvapení - zakladatelka a organizátorka Trapsavce
Vlasta Briggi Štefanová poslala do soutěže povídku "První
vandr". Získala první místo v próze začátečníků, kam byla
anonymně zařazena. Táborový oheň to okomentoval slovy: "Deset
ročníků Trapsavce organizovala, na jedenáctém byla hostem a
dvanáctý vyhrála... Ovace u ohně byly velké a zasloužené, ovšem
předchozí překvapení - kdo je autorem povídky "První vandr" -
bylo ještě větší..."
V tomto ročníku se poprvé mezi oceněnými začátečníky objevilo
jméno Mirka Valiny. Získal 2. místo za povídku "Štěně" a zahájil
tak sérii získaných cen v řadě následujících ročníků soutěže.
Jen opravdu málokdy se jeho jméno v budoucnu mezi oceněnými
neobjevilo...
V kategorii pokročilých povídkářů kraloval ve dvanáctém ročníku
Karel Vidimský - Cimbura. Povídku na prvním místě "Mikuláš" sice
napsal v autorském tandemu, ale za známou povídku "Dva kousky
plechu" získal druhé místo. Ovšem druhé místo také neměl jen pro
sebe - na tomto postě se umístila i povídka "Nepřetržitý provoz"
Karla Čížka - Caise. Cimbura i Cais byli samozřejmě v té době
uznávaní trapsavečtí autoři.
Ceny pro vítěze byly jednotné a nádherné, a potvrdily, že symbol
tužek Trapsavci velice sluší. A je jedno jestli na zvadle,
camrátku, vlajce, sborníku nebo plackách...
Výsledky soutěže a vítězné práce z roku
1986 je možné si
přečíst na
www.trapsavec.cz
všemi ročníky soutěže,
a mluví se o ní dodnes.
Citát:
"Ráček klepetáček je trapsavecké synonymum pro ne zcela
dokonalou báseň, která je však zároveň kouzelná svým provedením
a obsahem."
Bylo
to právě na semináři tohoto ročníku, kdy Belmondo
seznámil trapsaveckou veřejnost s básní "Ráček", poslanou do
soutěže k zařazení do kategorie začátečníků. Pro poučení autorů
Belmondo přednesl kromě "Ráčka" i podobnou básničku "Včelka",
která však nezaujala takovou originalitou jako "Ráček" a upadla
v zapomenutí. Protože byla báseň "Ráček" bez uvedení autora,
hned na tomto ohni se vynořily spekulace o jejím původu. Báseň
rozdělila psavecký nárůdek na dva tábory - jedni tvrdili, že se
jedná o typickou začátečnickou naivitu ovlivněnou citovým
zabarvením ekologického světonázoru, jiní podezírali
renomované psavce, že si některý z nich schován ve stínu
anonymního autora dělá ze soutěže legraci. V každém případě se
všem básnička líbila, ať už z jakýchkoli důvodů.
Přitažlivost a nesmrtelnost Ráčka Klepetáčka spočívá vedle
roztomilosti v záhadě, kterou bez označení autora není možné
rozluštit. Dílko sice má působit jako neumělý pokus začátečníka,
ale pod naivním povrchem se skrývá pečlivě potlačovaný zralý
tvůrčí styl talentovaného psavce. Nebo je to naopak, a zralý
tvůrčí styl je šálivá náhoda jednorázově povedeného veršování
opravdového neznámého začátečníka. Kdo to rozluští? Napětí z
nedosažitelného rozpoznání autorství a důvodu poslání do soutěže
zajistilo "Ráčkovi" vyjímečné místo v trapsavecké síni
slávy. V okamžiku, kdy se autor přizná, zřejmě zanikne půvab
Ráčka Klepetáčka, a jeho věhlas se stane minulostí. Doufejme, že
se tak nestane.
Báseň "Ráček" k přečtení
zde
Je to báseň o Ráčkovi
Klepetáčkovi.
- v roce 1986 byl Belmondo na vojně, ale na potlach se dostavil
a vedl seminář.
- porotce Houla prozradil, že jeho zlatotrapsaveckým favoritem byla Caisova povídka
"Nepřetržitý provoz".
- nejmenovaný porotce si na semináři chválil, že do soutěže dorazilo
hodně
prací s netrampskými tématy.
- při vyhlašování výsledků bylo rázně potlačeno tleskání jako
pochvala oceněným autorům. Organizátoři vyzvali přítomné, aby
řvali "UMÍ" jak je na pořádném potlachu zvykem...
Momentka těsně po vyhlášení výsledků se Sintem a Zlatým Trapsavcem.
Sint právě pogratuloval k druhému Zlatému za povídku "V poledním
slunci", a zlatý pidižvík se v chladné noci tulí k nové dočasné
majitelce a těší se na teplo obýváku.
|
Cesta z práce
Když jsem dnes čekal na autobus
už tam stála
dlouhá Dailí
squaw
osmahlá sluncem prérie
očím plamínek přeskočil
a než mě stačil rozmetat
po pastvinách
našich pamp
zemřel jsem jak greenhorn
u kůli smrti
kmenem Siouxů
naražen na dveře autobusu
Bedřich Němec
2.místo poezie začátečníků
Trapsavec 1986
|