Jedenáctý Trapsavec
v roce 1985
Jedenáctý ročník soutěže měl ukázat, zda je Trapsavec schopen
přežít daleko svého rodiště, Hradce Králové, bez opory a dohledu
zakladatelky Briggi. Nejen že to dokázal v obětavé péči nových
brněnských organizátorů,
Belmonda a Víti, ale
hned první ročník skončil triumfem v počtu došlých soutěžních příspěvků!
V komentářích byl tento ročník dokonce označen jako "obézní". Což přineslo organizátorům
nemalé starosti.
Celkem 328 autorů, nejvíce z Prahy a Brna, přihlásilo do
soutěže 746 příspěvků. Neuvěřitelná čísla. Ovšem z celkového
počtu příspěvků
tvořili začátečníci 74%. Takový rozmach začátečníků v
jednom ročníku signalizoval, že všechno až tak v pořádku není. A
nebylo. Zřejmě proto, že se při vyhlašování dispozic nenápadně naznačilo, že na
trampském tématu se až tak netrvá. Konkrétně bylo hlásáno: Trapsavec je zaměřen
na trampskou poezii a prozu, to však
neznamená, že nelze zabrousit i jinam. Žádný porotce nedá nulu za
to, že příspěvek je "málo trampský", spíš neuspěje slabě
zpracovaný příspěvek "ryze trampský". Tato naděje,
že lze zabrousit jinam, autory mobilizovala. V období osmdesátých let podobné celostátní nebo mimoškolní soutěže
neorganizované institucemi a zaručující anonymitu pro naprosté začátečníky chyběly,
a tak bylo jednoduché ověřit si své případné nadání přes
Trapsavce. Kdyby tomu bylo jinak, jistě by na trapsavecký oheň
přijely stovky píšících trampů. Což se nestalo.
Po uzávěrce, zdeptán množstvím došlé pošty, zveřejnil Belmondo v
Mladém světě následující článeček, který ukazuje, že být v tomto
ročníku organizátorem soutěže bylo nezáviděníhodně náročné:
Nutnost popřemýšlet o omezení příspěvků z hlediska tématu
se dostavila až za pár ročníků, kdy tolerování netrampských
témat přestalo být únosné. U trapsaveckého ohně stále více
slyšeli zadumaní vandráci poezii a prózu s tématy "co trápí
mládež", což se jich sice taky týkalo, ale nenadchlo.
Zjednodušeně řečeno - kdyby některý neznalý greenhorn chtěl z
vítězných prací jedenáctého ročníku Trapsavce vytěžil informace
o trampingu, mohl by ze šestnácti oceněných dílek (kromě
čestného uznání) pro poučení použít jen šest. Jak se pozná,
jestli povídka nebo báseň má trampské téma, i když se tam slovo
tramping nevyskytuje? Snadno. Dokáže to
rozlišit jenom tramp.
změnil pořadatele
a založil nové tradice.
Píšete?
Zkuste změřit svůj talent s ostatními!
Takhle sugestivně byli začínající spisovatelé
vyzývání organizátory v Mladém světě i jinde, aby se zúčastnili
soutěže o Zlatého Trapsavce. Kategorie byly dvě, začátečníci a
pokročilí, to je ti, kterým už bylo něco otištěno. Autoři měli
poslat 7 kopií pro nezávislou porotu, limit se stanovil na 3 příspěvky,
ale bylo tu velice nepříjemné omezení -
jeden příspěvek neměl být delší než na strojem
psanou stranu formátu
A4. Do tak malého rozsahu textu se toho příliš nacpat nedá,
zvláště když potřebujeme, aby si postavy v povídce trochu
poklábosily nebo něco dramatičtějšího zažily. Prakticky není
možný popis prostředí, v němž se děj odehrává. Ale omezení délky
příspěvků mělo svoje důvody. Od vítězství objemného příběhu
"Džbánu plného duhy", byla na místě opatrnost.
Kratičké vítězné práce je snazší zařadit do sborníčku,
"protlačit" do časopisů, o neunavujícím čtení u ohně ani
nemluvě. Bitva psavců o větší přípustný rozsah textu v povídkách, probíhající od
počátků soutěže, pokračovala po výměně organizátorů dál.
Jedenáctý "brněnský" ročník sice navenek nic
nepřebudoval, ale
přesto byl jiný. Začal ve větší míře používat výraz
"odbornost", a to v podobě "odborná porota", "odborný seminář" a
podobně. Mohl si také víc troufat ve velkorysém propagování soutěže - Brno vytvořilo prostor pro
zastřešení soutěže díky vynikající skupině Ozvěna, která
vzhledem ke své dominantní příslušností
k brněnské trampské hudební scéně
mohla zaštítit nejen Trapsavce, ale i vydání sborníčku s vítěznými
pracemi.
Podoba sborníčku jedenáctého ročníku.
Vyhlašovací oheň se konal na Rafandě u Veverské Bitýšky, přímo
na travnatém břehu řeky Svratky. Řeka byla přesně taková, jaká měla být
podle slavné Nezvalovy básně, a krásně šuměla odpoledne do
odborného semináře a večer do přednášení u ohně. Seminář vedl Belmondo, a Tapi
a Silence zastupovaly porotu. Po loňském ročníku, kdy seminář
ovládalo veselí, uvolněná zábava a idea "hlavně, že jsme se
sešli ve zdraví", došlo k další změně - psavci těšící se na
sobotní odpolední seminářovou zábavu byli bez legrace vrženi do
hlubin literární teorie. Někteří se v těch hlubinách pokoušeli
plavat, jiní šli rovnou ke dnu.
Další novinkou ročníku bylo složení poroty, rozdělené na
"odbornou" a "laickou". V odborné byl Vojta Kiďák Tomáško, Iva
Tapi Synáková a Irena Silence Přibylová - "neúnavná
průvodkyně a propagátorka
takřka veškerého jihomoravského t-f-c hudebního dění", jak
se uvádělo ve sborníčku. Pak tu byli dva členové tzv. laické
poroty - Karel Jestřáb Judex a
Radka Medúza Novotná. Laická porota se neosvědčila, a pro
příští ročníky se od ní upustilo.
Zlatého
Trapsavce získala povídka J.Friče - Billíčka z Prahy
"Hagen", která svou poutí po
čtenářích ve sborníčku a jinde přitáhla pozornost k lomu
Amerika. Přitulení zlatého pidižvíka k téhle povídce odstartovalo
trampskému psavectví nový směr, plížící se do povídek
nenápadně a jistě, směru, který by se dal s nadsázkou nazvat "vandráckým
realismem". Například po "Hagenovi" se z oceňovaných
vytratily povídky o zlých mastňácích a hodných trampech...
"Hagen" a některé další vítězné povídky a básničky z jedenáctého
ročníku jsou připraveny k přečtení, díky neúnavné obětavosti
současné organizátorky Trapsavce Draculey,
na trapsaveckých stránkách
zde
Byl to čas,
kdy trapsavecké grafice
Stylem, který umožnil zařadit článek o Trapsavci do oficiálního
tisku, se vyznačuje "Trapsavecká mladá
jiskra" novináře J.Fily v Mladé Frontě. Článek přesně
vystihuje základní trapsaveckou změnu, která proběhla v
jedenáctém ročníku - od vandrácké hry na psavectví se soutěž
posunula dál a výš ke vnímání jako opravdová literární akce.
DO HVĚZDNATÉ NOCI NA LOUCE U VEVERSKÉ BITÝŠKY ZNĚLY MLADÉ
VERŠE
Louka rázem ztichne. Lidé se sesedávají do velkého kruhu.
Nesměle po sobě pokukují; zřejmě se tu málokdo zná. Náhodný
kolemjdoucí by si klidně mohl myslet, že jde o běžný potlach
trampů. Tomu nahrává i různorodé oblečení přítomných. Kdyby však
přistoupil blíže, asi by užasl. Jeho ucho by totiž mohlo
zachytit útržky i takových vět: ... některým z vás chybí
sebekritika... v této práci oceňuji nový, neokoukaný pohled na
problém ... někdy vám v poezii chybí humor.
Pokračuje nejzajímavější, ale také nejpotřebnější bod
programu setkání mladých autorů, kteří své práce poslali
organizátorům 11.ročníku celostátní literární soutěže původních
básní a povídek s trampským námětem Trapsavec 85: odborný
seminář. Je také příležitostí seznámit se se členy poroty,
kterým soutěžící letos připravili nejednu pernou chvilku. Pět
lidí (každý hodnotil zvlášť a anonymně) se muselo několik týdnů
prokousávat bohatou nadílkou příspěvků. Když loni zaslalo 131
autorů 294 prací, stála tato skutečnost za uznalé pokývání
hlavou. Letošní Trapsavec však přinesl další překvapení: 328
autorů z celé ČSSR poslalo 746 prací! Píší čtrnáctiletí i
třicetiletí. Je však sobota 14.září, louku zvanou Rafanda u
Veverské Bitýšky na brněnsku pokrývá podvečerní stín, diskuse
ještě zdaleka nekončí.
Řeč se točí kolem volby témat. Po kostatování, že se dá psát
prakticky o všem, se účastníci shodují na nejčastějších
tématech: ochrana přírody, rodiče a děti na vandru,
kamarádství. Mluví se dále o potřebě konfrontace mezi autory,
rozebírají se soutěžní práce, upozorňuje se na chyby, hovoří se o
vázaném a volném verši, o psavecké jiskře.
Setmělo se, na nebi se objevují hvězdy. Praská oheň a do
ticha zní: "Slunce je blonďatej tulák s očima z oblohy..."
přednáší se další vítězné básně a povídky. Zlatého trapsavce
1985 si do Prahy za povídku "Hagen" odváží Jaromír Frič. A za
báseň "Ty se dívej" se objevuje v rukou Radka Wohlmutha z Chebu
cena Malý trapsavec.
Rok 1985 se dá označit jako „Rok Macka a Hafíka“. Výstava s
přibližně padesáti obrázky trampského
kresleného humoru, která byla instalována na tomto i minulých
trapsaveckých ohních, putovala v průběhu roku od akce k
akci, od města k městu. Objevila se u Houly v Rakovníku,
v Plzni, v Novém Městě na Moravě, na dvou místech v Praze,
některé vtipy byly vystaveny ve Svojšicích na Slunovratu...
- místo určené pro potlach bylo
na louce blízko chatařské civilizace, a
to tropilo kapky zlé krve. Například těsně vedle hladových
psavců, kuchtících na svých ohničcích konzervy, opékala skupinka
chatníků selátko. A nebyl by to Buldok s Robinem, aby této
situace nevyužili - snažili se psavcům namluvit, že
nepatří k Trapsavci, ale k těm "odvedle", a že se jen literárně
baví, než se sele dodělá. Jako na minulých ohních, i tady jim
byla tato mystifikace některými poměrů neznalými uvěřena, a tito
někteří se vtírali do jejich přízně, aby je vzali k selátku na
mastňáckou hostinu s sebou...
- jako ceny se rozdávaly pěkné obří tužky. Ještě ji mám
schovanou.
- k dispozici byla tabule k zapsání, co se psavcům na ohni nelíbí.
Někdo tam napsal, že se mu nelíbí, že na oheň nedorazil Cimbura.
- Tapi byla v jedenáctém ročníku podruhé v porotě, a k
povídkářům se na rozdíl od jiných porotců chovala shovívavě.
Byla to ona, kdo rozdal povídkám nejvíc pětek - celkem jedenáct.
Naproti tomu Silence ani jednu!
|
|