Devátý Trapsavec
v roce 1983
Uplynulo
jedenáct let a osm ročníků od vzniku soutěže. Trapsavec začal
znovu nabírat obrátky. Do devátého ročníku bylo posláno
325 prací, a to od 91 psavců začátečníků a 43 psavců, kteří již
někde publikovali. V počtu příspěvků to byl do té doby
nejúrodnější ročník, balíky předané porotcům k ohodnocení byly
dvakrát větší než na začátku soutěže! Proti předchozímu ročníku
se sice počet psavců začátečníků nezměnil, blížil se ke stovce,
ale počet publikujících narostl o čtvrtinu. Publikováním se
ovšem rozumí otištění v některém samizdatovém trampském plátku,
v lepším případě v Táborovém ohni Mladého světa.
Trapsavec na takový vývoj měl být pyšný. Ale nebyl.
Vyhlašovací oheň se díky Rolfovi konal na
území Severní Karolíny na campu Hiawatha v nádherném
prostředí zádumčivých kopců, rozvlněných lesů a načervenalých polí (pro méně romantické nátury to bylo podobně jako
loni v kraji pod
Zvičinou). Tlachoviště se skrývalo na
půvabném plácku u Rolfova lesního srubu. Celou sobotu tam
panoval napjatý ruch, který vyvrcholil při semináři. Členové
poroty, kteří na oheň dorazili, nedali autorům svůj volný
čas strávený nad četbou příspěvků zadarmo.
Seminář zahájil Sint výtkami k básníkům,
že neumějí básnit. Se svými ostrými výhradami k trampským
veršotepcům se připojili i Honza Dobiáš, Joe Jégr a Georgína.
Houla to všechno nahrával na magnetofon. Později byla nahrávka
zdrojem pro zběsilou vichřici kritiky, která proběhla ve všech trampských plátcích, a jejímž
obsahem byly výčitky mladičkým nezkušeným psavcům, že nejsou na
stejné úrovni jako Kainar, a ještě si dovolují posílat svoje amatérské
výplody do literární soutěže.
Jak tohle všechno vzniklo? Trapsavci
množstvím přidružených autorů narostl hřebínek, a cítil se být
líhní, z níž vzejdou národu noví Nerudové a Vrchličtí.
Byl
ochoten postrádat příležitostné pisálky, protože se domníval, že
může autory plýtvat. Brzy poznal, že tato strategie přináší
odliv stálých psavců a mlčení začátečníků. Přesto se stejná situace jako
přílivová vlna vrací i v následujících ročnících. Jakmile do
soutěže dorazí hojně příspěvků, volá se po kvalitě. Dorazí-li
málo příspěvků, používá se slogan: "Napsal jsi svou první
básničku a nevíš co s ní? Pošli ji do Trapsavce!"
přinesl psavcům dobrou radu.
Ale vraťme se na tlachoviště, kde právě
probíhá seminář. Básníci jsou kritikou poroty zdrceni a
povídkáři se chvějí, že na ně taky dojde řada. Ale Pajda má se
svými vyznavači slitování! Posílá do kruhu psavců neznámého
účastníka v montérkách. Ten bojovnou náladu poroty
nepatřičně narušuje, vykřikuje nevhodné poznámky a hlavně
zdržuje. Názory se přelévají sem a tam, a než se kdo naděje, je
čas na večerní oheň. Povídkáři si oddechli, díky
narušiteli v montérkách na ně nedošlo, a výše zmiňovaná
potrapsavecká vichřice kritiky zasáhla jen básníky.
Humoristův záběr semináře - MS 1983
Humoristův snímek byl součástí
celostránkového článku Honzy Dobiáše v Mladém světě, který byl
věnován výsledkům Trapsavce 1983. I tady byl seminář popisován
jako kritický, je tu zmiňováno k psavcům nepříliš lichotivé
roztřídění veršovaných příspěvků na "hymnické, agitační a
klenoty". Dnes už víme, že porota by neměla psavce ze soutěže
odhánět, ale spíše je povzbudit k další tvorbě.
Když to neumíš,
raději nepiš!
Život na potlachu se odbýval v diskutérských kroužcích. Kvůli
názorově roztříštěné atmosféře ani neproběhly odpolední soutěže.
Bylo o čem mluvit, co rozebírat a co hodnotit. Téma: trampskost
nebo kvalita?
Vpravo Rolf, druhá postava zleva je Houla. Na nepříliš
dobrých zachovaných snímcích je patrné, že důležitou pomůckou v
diskutování bylo třímání lejster.
Naštěstí
mnozí neposlechli, a Trapsavec
Zapalování vyhlašovacího ohně poprvé od
začátku soutěže nebylo provázeno recitací Briggininy básně
"Trampské srdce". Samotný oheň jakoby cítil napětí mezi psavci a
porotou, a odmítal vyšlehnout ke hvězdám jak se sluší a patří. A
vůbec se držel dosti při zemi a málo hřál. Naproti tomu bylo po
celý večer a noc hodně muziky - postaraly se o to skupiny
Cestáři z Prahy a Bystřina z Brna, přičinil se i Juan se svou
kytarou. Recitovaly a četly se vítězné práce. Hned čtyři ceny si
odnesl tandem Johanky a Bači Benešových. Především jejich zásluhou
pocítili tradičně píšící trampští autoři, že od ryzích a drsných vandráckých námětů
typu "Vaťák a hřeben" nebo "Ruku v ruce"
se Trapsavec posunuje ke hlubšímu a
přemýšlivému rozebírání osobních a ekologických problémů. Výsledky z devátého ročníku Trapsavce v
roce 1983 je možné si přečíst na oficiálních stránkách soutěže www.trapsavec.cz
Na trapsaveckém ohni v roce 1983 se poprvé rozdávaly placky s
typickými indiánskými motivky. Tomuto stylu bylo dovoleno
doprovodit soutěž i do jednadvacátého století.
se elitním spisovatelským klubem nestal.
V jakém burácejícím prostředí kritické vichřice tvořili
trapsavci v roce 1983 nejlépe ukazuje příspěvek z trampského
plátku SEM-TAM. Je to vzácná příležitost vrátit se pomocí článku
do rozvířené atmosféry oné doby:
Trapoetická skutečnost
aneb zamyšlení nad
stavem trampské poezie
V různých trampských plátcích se v poslední době objevilo dost
zamyšlení nad stavem trampské literatury i nad stavem české
literatury vůbec. Několikrát jsem se na toho téma bavil i s
Česílkem, s Dali, s Lovkou a s Myší. Tyto rozhovory, níže
citované články a má životní záliba, kterou je literatura, mne
ponoukly k napsání tohoto článku.
Dovolte abych použil i pár citátů, hlavně proto, abych ukázal,
že problém je už dost starý. - Pajda č.2
"O Trapsavci-nejen
letošním /Táborový oheň-1974/" vybírám: "...téměř všichni
začátečníci se neúspěšně potýkají se základními faktory, jako je
námět a způsob zpracování. Většinou s nejlepším úmyslem popíší
část krajin, ráno, jaro, vztah ke kamarádům, svůj pocit, vandr.
Věří, že trampskému námětu tak učinili zadost." K tomu bych chtěl
připomenout, že stejné náměty byly daleko bravurněji a lépe
zpracovány už českými klasiky v minulém století /Mácha, Hálek,
Sládek, Vrchlický a další/. Tím nechci říci, že by se na tato
témata nemělo psát dál, ale podle mého by se měli psavci
nejprve vyrovnat s tím, co napsali jejich předkové - byť
netrampové /oni tenkrát totiž trampy být ani nemohli / Já vím,
ono to dá hodně práce - musí se hledat v studovnách, knihovnách
číst dlouhé sbírky, pak člověk zjistí, že ten Hálek to uměl líp
než on... Ale nestálo by to za pokus? Snad by pak mnohý z psavců
byl inspírován a tyto tradiční náměty zpracoval trochu nově.
K námětům však mám ještě něco. Podle mého mínění než napíše
někdo báseň, musí vědět, o čem chce psát, musí mít určité téma.
Ne vždy tomu tak je. Mám takový nepříjemný pocit, že psaní se
stalo jakousi módou. A o čem psát? No o vandru o přírodě, o
kamarádech a pořád dokola. Nemám nic proti, ale přeci jen,
nestálo by za to napsat občas i něco méně zeleného? Nebýt
chvilku sentimentální či zase ublížení. To musíme být v
literatuře tak ortodoxni? Loni jsem stvořil s několika kamarády
v Praze večer poezie. Recitovali jsme básničky Lovčiny,
Řešetlákovy a také jiných psavců, zazněly tam však
i verše Skácelovy, Holubovy a Mikuláškovy, hudbu nám zajistili
bři Nedvědové. Po tomto večeru mi několik kamarádů vytklo, že to
bylo málo trampské. Ať žijí škatulky! Copak trampa nezajímá, jak
se žije v jeho zemi, tramp nemá vnitřní život mimo vandr, nežije
s lidmi, copak tramp není normální člověk? Mluví se často v
souvislosti s Trapsavcem o nových cestách, o nových přístupech k
tvorbě. Tak proč se jim bránit u toho základního, u námětu.
Daleko závažnější jsou však otázky kolem formy. Opět cituji z
Pajdy: "Nikdo si však neláme hlavu s nápadem. Existenci
literární formy, způsob psaní (zvládnutí řemesla) kompozice,
práce s motivy, to všec je pro mnohé psavce velká neznámá." V
podobném duchu se nese i článek ve Fenikově
Uhlíku, s jehož
obsahem musím přes mnohé výhrady souhlasit.
Dovolte, mi vážení psavci otázku: Co jste četli z české poezie
xx st.? Naučil vás někdo řemeslu? Promiňte, ale pokud jste v
rozpacích při odpovědi, nechte si poradit a raději nepište. S
tou technickou stránkou to sice jde napravit, stačí návštěva u
někoho, kdo to umí. Ale ty čtenářské zkušenosti, ty vám do hlavy
nikdo nevleje.
Vzhledem k nepříliš velké znalosti jmen současných dobrých
českých autorů mi dovolte, abych zde uvedl ty jejichž znalost
díla považuji pro každého, kdo píše, za zcela nezbytnou:
Přelom 19. a 20. století: Otakar Březina, Antonín Sova,
František Gellner, Karel Hlaváček,Viktor Dyk, Karel Toman, Jiří
Karásek ze Lvovic
První třetina stol. do
r.1938: Konstatin.Biebl, Josef Hora, Vítězslav Nezval,
František Halas, Jaroslav Seifert, Jan Zahradníček, Bohuslav
Reynek, Vilém Závada
1938-1948: Jiří Orten, František Halas, Jan Zahradníček, Josef
Hora, Oldřich Mikulášek, Vladimír Holan, František Hrubín
1948-1970: Vladimír Holan, Fr.Hrubín, Oldřich Mikulášek, Jan
Skácel, Miroslav Holub, Miroslav Florián, Karel Šiktanc, Milan
Kundera, Miroslav Červenka, Josef Kainar, Václav Hrabě, Jana
Štroblová, Pavel Šrut, Bohuslav Reynek, Josef Hanzlík, Jaroslav
Seifert, Jiří Šotola, Ivo Štuka, Ivo Fleichmann, Miloš Macourek
1970-1983: Jan Skácel, Oldřich Mikulášek, Miroslav Holub, Jana
Štroblová, Josef Šimon, Petr Cincibuch, Jaroslav Seifert, Zuzana
Trojanová, Josef Hanzlík, Lubomír Brožek
Na někoho jsem mohl zapomenout, některé současné autory jsem
vynechal schválně. Každý má právo na svůj vkus.
Vážení psavci, co vy na to?
Dali, Hansi, Šmudlo, Řešetláku, Seňore, Kazateli, Petro, Ivne,
Pifíku, Inko, Tapi, Jolano, Hano, Ládinku, Arnošte, Kutlochu,
Zuzko, Liško, Supe, Dano, Lovko, Houlo, Smíšku a vy další
psavci, uvědomte si, o co vám jde. Jestli jen o psaní, nebo taky
trošku o "trampské umění". Nechci se nikoho z vás dotknout.
Přiznávám také, že se mi některé z vaších básní líbí. Ale toho,
co se mi nelíbí, je daleko víc. Hlavně si však myslím, že mnozí
máte na víc.
Už se těším na to, jak mne roznesete na kopytech. Jen doufám, že
to budou kopyta vašich Pegasů, že mi svou tvorbou ukážete, že
vůbec nemám pravdu (a nejen mně, ale všem těm otravným kritikům
kteří pořád meditují nad tím, jak je to s tou trampskou
literaturou špatné).
Sika
Ano. Odnesme si ze Sikova článku cenné poznatky a buďme rádi,
že při semináři nedošlo na povídkáře.
Pozn.: Pajda a Uhlík byly trampské plátky, vycházející v
oněch pohnutých dobách.
Komu se stýská po bulvárních střípcích, tady jsou:
o
jeden nejmenovaný porotce se zapřísahal, že každou povídku četl
patnáctkrát. Našli se tací, kteří mu to věřili.
o
podle záznamů zasedal v porotě devátého ročníku Wabi Ryvola. Na oheň
nepřijel a do historie Trapsavce se nijak nezapsal.
o
když se organizátoři konečně rozhodli pořádat obvyklé potlachové
soutěže, byla neděle před polednem a tlachovníci se
rozprchli na vlak.
o
známá trapsavkyně Tapi podle vlastních slov spadla do žumpy a musela vyhledat pomoc na
pohotovosti.
|
Novoroční přání kamarádům
Stručně:
teplý spacák a láhev s něčím
celtu a vždy mít kam jít
myšlenku "být stále lepším"
a dva dny v v týdnu v lese žít.
Mít kamaráda či kamarádku
vědět kde bydlí hajný co se umí smát,
kanady, kvádro v khaki barvě či džíny
nekonečně síly a chuť s životem se prát.
Dál vše, co se přeje,
těm vodním, ať spadnou do peřeje,
těm lesním, ať se vítr směje
a snílkům trapsavcům ať shnije beznaděje.
Rinko, MS 1983
Táborák
Pomalu
po kousíčkách
jdou stromy do nebe
a cestou
ještě několikrát propíchnou
tmu nad námi
špendlíčkem světla
když na rozloučenou
ještě jednou
rozkvétají
protože smyslem života
je vidět si do očí
Pomalu
po kousíčkách
jdou stromy do nebe
Neoslňující
Nejblíž jsme si
v dohořívání
Petr Havel
Trapsavec 1983
3.místo poezie pokročilých
Jedna z Rolfových trapsaveckých vlaječek
Porota v roce 1983:
Jan Dobiáš
Jožka Jégr
Jarda Studený
Karel Michal
Wabi Ryvola
Přehled výsledků a vybrané básně a povídky z devátého ročníku Trapsavce v roce 1983
jsou
zde
|