Trapsavecký
oheň v roce 1980 - 7.
ročník
Trapsavecký
oheň před třiceti lety v roce 1980 byl zvláštní. I celý ten rok byl zvláštní. Ačkoli dál pokračovaly ročníky
ostatních psaveckých soutěží (např. Dřevěný Šosák nebo Dřevěná
Huba a Totem) byl to Trapsavec, jenž vyčníval z davu, a proto ho stihla kletba
toho zvláštního roku.
Čím byl onen rok tak prokletý? Konal se šestnáctý
sjezd vládnoucí strany a spartakiáda. Společenská atmosféra
kolotala socialistickým budováním a nadšením kolektivní semknutosti, což individuálním
potulkám nepřálo. Ministerstvo vnitra dokonce vydalo
instrukce, týkající se táboření ve volné přírodě - v podstatě
měl být každý tábořící usídlen na obcí vyznačeném místě a pod
kontrolou místních orgánů. To bylo zřejmě důvodem, proč ještě
pár dní před ohněm vládly v trampských kuloárech zvěsti, že
stranické orgány oheň nepovolí. Měl se totiž konat jako v
předchozím ročníku v Junior Campu CKM v Soběšíně u Sázavy. Podle fám
se oheň uskutečnil díky zásahu vedení redakce "Mladého světa".
Během roku 1980 se deník "Mladá fronta" a časopis
"Mladý svět", které se dříve trampským tématům
věnovaly, staly nenápadně
"trampsky bezzubými". Srozumitelněji řečeno, vyhýbaly se
významnější zmínce o
trampech, pokud to nebyl styl "hodní trampové mohou být
vedoucími našich malých pionýrů". V "Mladém světě" sice proběhla
informace o propozicích a uzávěrce soutěže o Zlatého Trapsavce, ale o výsledcích a pořádání
trapsaveckého ohně ani zmínka. Jen v posledním dvaapadesátém
čísle se objevilo povídání účastníků o ohni, ale to
byl ničím nezavazující dopis čtenáře.
Zvláštní byl ten
sedmý ročník roku 1980 i kvůli změnám v porotě - poprvé se
v ní objevili v té době už známí trapsavci, Houla a Tapi. Není
proto divu, že o Zlatého Trapsavce byl v porotě sveden zápas -
na jedné straně šlo o ocenění ryzích trampských básní Petry
Hedvičákové, na druhé o romantickou povídku V.Pidrmana
"Džbán plný duhy", pojednávající o krkonošském putování tří mládenců za
dospělostí a láskou, kterou bylo možno
prezentovat na jakékoli turistické či mládežnické akci, o
nekonfliktním zveřejnění nemluvě. Podle důvěryhodného svědka
ještě odpoledne na ohni porota nevěděla, která frakce zvítězí!
Zlatého Trapsavce si nakonec odnesl "Džbán plný duhy", ale
verše Petry Hedvičákové a báseň
"Strejc" začátečníka Kráčejícího Kopyta si odnesly
srdce trampů.
Do rukou poroty ve složení
Václav Grizzli Fliegel, Stanislav Houla Zárybnický, Jaroslav
Holoubek, Jan Dobiáš, Iva Tapi Synáková bylo v sedmém ročníku
soutěže v roce 1980 k posouzení svěřeno celkem
203 prací, z toho 63 povídek. V propozicích bylo po zkušenostech
z minulých ročníků upozornění, že soutěžní příspěvky musí být
původní (bez vypůjčených nápadů) a nesmí to být práce někde
zveřejněné. Takové soutěžní podmínky už dnes zdůrazňovány
nejsou.
V povídkách oceněných v tomto ročníku zazářil Cimbura s
legendární povídkou "Trapas", v poezii vedle básní Petry
Hedvičákové a
sympatického "Strejce" od začátečníka Kráčejícího
Kopyta si každý zapamatoval Kutlochovu parafrázi "Znám
křišťálovou studánku".
A pro úplnost - dnes je již padesátiletý autor povídky odměněné
v roce 1980 Zlatým Trapsavcem uznávaným a úspěšným odborníkem v
psychiatrii, a napsal přes 30 publikací - odborných i populárně
naučných ...
Jako
skvělý doklad o průběhu sedmého trapsaveckého ohně v roce 1980
může posloužit výše zmiňovaný dopis účastníka a čtenáře v
časopise "Mladý svět"
"Tisíce jisker
Přicházíme za tmy. Před
námi zablácená cestička, vpředu zazářilo světlo táboráku. Škoda,
už je po zahájení, ale kamarád - toho času v zeleném - měl na
nás právo, když zrovna byla přísaha a my chtěli být s ním. K
nebi se vinul rozšiřující se pás jisker a každá jiskra nechala
v našem vědomí stopy jako propálené dírky na celtě. Jiskra
první: hraje Sázava a my hledíme na shluk lidí. Přemýšlíme,
kteří to jsou. Kde jsou ti slavní trapsavci. Jiskra druhá:
poklepání na rameno. "Už jste tady?" - Lovka, kterou letmo známe
z pardubického nádraží. Další jiskra: vyhlašování trapsavců. A
vidíme Petru, autorku "Naší generace". Zase vyhrála. A Cimbura -
trošku méně zarostlý, ale je to on. Jedno malé setkání s ním
způsobilo, že jsme vlastně tady. Zasahují nás roje dalších
jisker. V ruce držíme povídky, hledáme plzeňskou Strunku, pro
níž máme vzkaz, vítáme se s Vevericou z Košic, povídáme
si s lidmi, kteří pro nás píší, seznamujeme se s nimi. Čárovy
divadelní výstup, Chrpa umí, nohy křehnou ... do rána vykládáme
a posloucháme, až nakonec vyletí k obloze pro nás poslední
jiskry a podáváme ruce. Odcházíme do ranní mlhy. Myslím, že jsme
zbytečně neobětovali dvě procestované a probděné noci."
Trapsavcem snadno a rychle!
„Zajíc a hvězdy Orionu"
Traduje se, že Čechov jednou potřeboval do povídky dva
lovecké psy, válející se na prahu nějakého statku. Kvůli jediné
větě si prý pečlivě nastudoval všechny druhy loveckých psů, aby
výběr plemene do oné jediné věty byl věrohodný.
Zdá se taková námaha zbytečnou? Ani náhodou. Každé povídce
sluší podrobnější popis věcí, živočichů a jevů, podněcuje to
čtenářovu představivost. Posuďme účinek těchto dvou příkladů:
Kid došel až k okraji mastňácké chatové osady a chtěl se u
první chaty zeptat na cestu, ale z verandy si ho
prohlíželi dva psi.
Kid došel až k okraji mastňácké chatové osady a chtěl se u
první chaty zeptat na cestu, ale z verandy si ho
prohlíželi dva rotvajleři.
Pociťujete rozdíl těchto dvou vět? Zlomyslně můžeme Kidovi
přát, aby do případné povídky byla zakomponována druhá věta,
citově silnější a hrozivější. Problém je jen v tom, že autor
musí nutně znát charakter onoho použitého psího plemene. Zapišme si tedy do svých
psaveckých deníčků: "Jakákoli sebemenší nevěrohodnost sníží
význam celé povídky, a čtenář autorovi přestane věřit".
Přesně tohle se stalo "Džbánu plnému duhy". Už při čtení
povídky u vyhlašovacího ohně si přítomní zálesáci všimli dvou
jemných nesrovnalostí - zajíce pobíhajícího na vrcholcích
Krkonoš a letního výskytu souhvězdí Orion. Málokdo z pamětníků
si dnes vzpomene očem byl Zlatý Trapsavec roku 1980 - ale letní Orion si pamatují
všichni!
|
Téma
Trapsavce se sice na stránkách "Mladého světa" poněkud tutlalo,
ale objevilo se v článku o průběhu desátého "živého ohně"
-
pořadu, který se v těch letech pravidelně konal v Malostranské
besedě. Citát z tohoto článku je následující:
"Poetická část večera patřila především Trapsavci 80. Tomáš z
pražské skupiny Sázava promítl krátký film ze Soběšína a navodil
atmosféru ukázkám vítězných prací, pěkným slovům jedné z vítězek
- Petry Hedvičákové i inspirujícímu komentáři Sinta, který
udělal zdařilou reklamu i užitečné knize Malá škola prózy.
Nedávno vyšla a může být trapsavcům (i jiným) pouze ku prospěchu.
Velice upřímná byla i slova Jaroslava Holoubka - redaktora 52
víkendů MF, před časem ještě i šéfa rubriky Přesný víkend
jinak reprezentanta současné mladší básnické generace - o tom,
že postrádá víc problémů a problematických otázek v trampské
tvorbě."
Zajímavá je v úryvku zmínka o dřívějším zrušení trampské rubriky "Přesný
víkend" v deníku "Mladá fronta" - v roce 1980 se slovo tramping
v těchto novinách už nevyskytovalo.
Povídku V.Pidrmana
"Džbán plný duhy"
a báseň Petry Hedvičákové
"Abeceda tuláků"
si můžete přečíst v rubrice
"Trapsavec" na stránkách
www.folktime.cz
|