Trapsavecký oheň
v roce 1979
Od
pátého ročníku v roce 1975 se několik let Trapsavec nekonal,
důvod odpovídal atmosféře oné doby. Ačkoli hlavní psavecká
soutěž chyběla, psavci nezaháleli a pilně zásobovali svými
příspěvky další literární soutěže. Podobně jako se říkalo, že
každý psavec musí mít svůj plátek, tak i každá osada musela mít
svou literární soutěž. Mezi nejvýznamnější patřily
"Dřevěná Huba" a "Dřevěný Totem", kterou pořádala T.O. Estacado,
a "Dřevěný Šosák", patřící T.O. Slaboši. A byla i řada dalších,
většinou tématických - T.O.Krtci vyhlásila soutěž horrorů, Marko
pořádal několik let "Brdský pražec", Houla uspořádal soutěž k
výročí narození Jacka Londona ... kdo byl z psavců pilný, mohl
nasbírat hojně ocenění. Přesto všetrampský Trapsavec chyběl.
Ke znovunarození centrální soutěže
pomohl Mladý svět. Honza Dobiáš zaštítil Trapsavce svou
osobností a místo k potlachu dodal Junior Camp CKM v Soběšíně u
Sázavy.
Poněkud netrampské prostředí, ale díky za to. Nakonec -
prostředí se vylepšilo tradičním totemem s lebkou, zdobeným
cenami za trojboj. Jakoby ani neuběhly tři roky od posledního
ohně v roce 1975!
Mladý svět, lépe řečeno jeho redaktor Honza Dobiáš, se v článku
"Oheň trapsavců" k soutěži přihlásil slovy:
"Přes všechny problémy s ochranou životního prostředí, ať si je
připouštíme nebo nepřipouštíme, skutečností zůstává, že příroda
v téhle naší zemi je tak krásná, až to bere u srdce. A tak je
zcela pochopitelné, že lidé, kteří tuhle přírodu mají rádi a
snaží se v ní prožít co nejvíc času a co nejpěkněji - jsou
naplněni dojmy, které velice často touží sdělit i druhým. To je
důvod, proč počet příspěvků, které týdně docházejí do Táborového
ohně, mnohokrát přesahuje možnosti této rubriky, proč už řadu
roků onen žlutý čtverec začíná
básničkou,
takže dohromady by to
vydalo na slušnou sbírku,
proč u většiny ohňů
jsou tak
populární
soutěže v recitaci,
čtení povídek,
veselém vyprávění a
zpěvu s
kytarou, přičemž téměř výhradně jde o vlastní
tvorbu
soutěžících. A to byl také důvod, proč před osmi lety vznikla
idea literární soutěže, kterou pak Vlasta Štefanová z Hradce
Králové (řečená Briggi) s pomocí kamarádů přivedla na svět pod
názvem Trapsavec. Po pěti úspěšných ročnících 1971-1975 nastala
pauza (mezitím ovšem vzniklo několik dalších podobných soutěží v
různých místech republiky), letos dostala přetržená tradice
správný uzlík a Trapsavec se zhoupl do šestého ročníku.
Zraky psavců se upírají na Briggi. Až dokouří, vypuknou soutěže
..
Nebyl
to jen Honza Dobiáš, kdo šestý ročník organizoval, pomohli další
kamarádi, například Riki a Tapi vydali za pomoci Mladého světa
sborníček vítězných prací z pěti ročníků, hlavní slovo měla
ovšem "matka zakladatelka" Briggi. Uzávěrka pro
posílání prací byla 15.srpna a vyhlašovací oheň se konal
20.října.
Odpolední
soutěže se konaly v tradičním potlachovém duchu a nijak borce
nešetřily, nejvíce radosti vyvolal skok do dálky s vajíčkem v
ústech (zkuste si tuhle záludnost a rovněž se pobavíte).
Tapi soutěží, úplně vpravo s úsměvem
sleduje její výkon Houla
Soutěže v plném proudu - odleva: Houla s rukama v
kapsách, pod hrncem si bubnuje na hlavu Higi, s vajíčkem v
ústech Honza Dobiáš a na konci vpravo s víčkem od ešusu je
básník Pedro
Za chvíli začne seminář. Copak se
zase porotě nebude líbit? Povídky nebo básničky nebo snad bylo
příliš gramatických chyb?
Po soutěžích se rozveselení psavci slezli do táborové
klubovny, kde za praskotu ohně v krbu propukl seminář. Hlavní
slovo měl Sint, který po vítězstvích v minulých ročnících
postoupil do poroty, a to právem. Právě ukončil vysokoškolská
studia, jeho diplomová práce byla zaměřena na trampský slang, a
začal pracovat v Ústavu pro jazyk český. Literatura se stala
jeho životním údělem. Sint začal tím, že "ztrhal" svou vlastní
báseň "Jacku Londonovi", oceněnou prvním místem v r.1972
(básnička je ve výběru na www.sdruzeni-avalon.cz). Nazval ji
"klišé" a "křečovitou" a doporučil, že takhle se psát nemá.
Přítomní psavci ovšem nesouhlasili a báseň "Jacku Londonovi"
proti výtkám bránili, byť výtky pronášel sám autor.
Hlavním
tématem semináře byla délka příspěvků. Rozsah byl totiž stanoven
na 35 řádek strojopisu. Povídkáři v čele s Houlou a Cimburou se sjednotili pod
heslem, že na 35 řádků lze napsat anekdotu, ale nikoli pořádný
Příběh. Obhájci stanoveného rozsahu zase hájili porotce a
posluchače u ohně, aby se čtením dlouhých příspěvků příliš
neunavovali. Oháněli se laciným tvrzením, že dobrému psavci na
dobrou povídku 35 řádek stačí!
Na obrázku přemlouvají psavci Briggi, aby omezení délky
příspěvků bylo zrušeno (vpravo Cimbura). Briggi se tváří
odmítavě. Přesto se do dalšího sedmého ročníku v roce 1980 mohly
posílat povídky v libovolné délce, což způsobilo, že Zlatého
Trapsavce získal "Džbán plný duhy" - nejdelší příspěvek, jaký
kdy v Trapsavci zvítězil! Dodnes pamětníci vzpomínají na čtení
jeho přibližně šesti stran v noci u trapsaveckého ohně.
Do šestého ročníku soutěže bylo posláno celkem 187 příspěvků,
z toho 45 povídek. Kategorie byly dvě, začátečníci a pokročilí.
Poměr mezi nimi byl zdravý; stejně příspěvků od "ostřílenců" i
od těch, kteří se v budoucnu "ostřílenci" stanou, čímž o
dnešní kvalitu a budoucnost příštích ročníků soutěže bylo
postaráno.
Logem a symbolem šestého ročníku byl linoryt od Rolfa se
spícím trampem. Tenhle linoryt byl velmi oblíbený, samozřejmě
byl použit i na sborníček vítězných prací z toho roku.
Porota
šestého Trapsavce byla skvělá, ale vyhlášení výsledků soutěže se
bohužel většina porotců nemohla zúčastnit. Porota byla ve
složení: Kapitán Kid, Georgína, Honza Dobiáš, Tomáš Axman a
básník Jaroslav Holoubek. Uspět před takovou porotou bylo
obtížné.
V Soběšíně se opakovala výstava kresleného humoru. Náš
kreslený humor s Tomem se připojil k Trapsavci pod záminkou, aby
si mohli psavci na chvíli od literatury oddechnout a prohlížet
si i něco jiného.
Za
setmění se zapálil oheň, četlo se, zpívalo, hrálo (k ohni
přijeli chrudimská Chrpa a Vorvani, hradecká Peronka a pražská
Sázava), rozdávaly se keramické ceny. Při recitaci Zlatého
Trapsavce, což byla báseň "Cesty" od Tapi, mnohým zatrnulo nad
jejím silným citovým nábojem. Tahle báseň patří spolu s dalšími
Tapininými dílky do zlatého fondu Trapsavce...
Ceny za povídky a básničky si od ohně odnesli většinou známí
autoři, Kutloch, Cimbura, Johny, Řešetlák, Petra Hedvičáková a
Houla dokonce dvě. Jako hvězdičky, co proletí nad hlavou a zase
zmizí, zazářily v tomto ročníku dvě povídky od Rebel z Prahy.
Vítězství "Cest" se mohutně oslavovalo do rána. Říjnové ráno
nad Sázavou bylo věru hodno básníka ... zpěv a veselí provázelo
psavce až do lokálky, kde bodrý průvodčí nevydával jízdenky, ale
požadoval peníze na pivo. V Čerčanech na nádraží se psavci
rozjeli do všech stran a šestý Trapsavec skončil ...
Celý jeden "Táborový oheň" v Mladém
světě byl věnován Trapsavci a vítězným pracem.
Vítězné "Cesty" od Tapi si na internetu žijí vlastním životem.
Zkuste zadat do vyhledávače první verš "Jsou lidi, kterým
volnost stačí jen na úrovni vlastní cely" a vypadnou na vás
různé zdroje, kde se tahle báseň nachází. Pod jedním takovým
zdrojem je dokonce jako autor uveden "anonym". Tapininy "Cesty"
zlidověly ...
|
Legenda o Tapi a
spartách
Ať si kdo chce říká, ať si kdo chce
vysvětluje jak to bylo, v mém deníčku je z trapsaveckého ohně v roce
1979 zapsáno zcela jasně: "Vokoun se vysmívá Tapině, že o
sobě říká slavná." Bylo to tedy v Soběšíně na šestém Trapsavci, kdy
Tapi na zastávce ve Vranicích vítala příchozí psavce otázkou:
"Já jsem ta slavná Tapi, co píše do
Mladého světa. Máte někdo Sparty?"
Sama Tapi se po více než třiceti letech k
této události vyjádřila na www.folktime.cz:
Já to teda na sebe prásknu.
Na jednom Trapsavci, který se konal v Soběšíně, jsme čekali na
nádraží na příjezd dalších lidí. Bylo nás tam patnáct nebo i
víc, byla naprostá tma, zima a vlak nejel. Tak jsme stáli a
kouřili. I já jsem v tu dobu byla kuřák, ale zas ne takový,
abych si kupovala cigarety. Někdo ve tmě zasomroval, tak jsem se
přidala. Obdržela jsem cigáro, ale Fenik vedle mě zklamaně řekl:
"Hm, startka. To musíš jinak! Musíš hlasitě zvolat: Já jsem ta
slavná Tapi, dejte mi někdo spartu!" V tý euforii jsem to
použila a fakt, sparta ke mně doputovala.
No a potom, jakmile se v Mladém světě objevil článek o
Trapsavci, hned vedle něj byl ještě jeden od Vokouna, který
tohle popisoval jako svůj první (a nejspíš dosud nepřekonaný)
zážitek z Trapsavce. Hned to věděla celá trampská veřejnost a
kam jsem přijela, tam mi to všichni připomínali.
Nejmín pět let dost hustě, ale i dnes jsem se toho, jak vidno,
nezbavila. Kdysi to bylo aspoň praktické, človek často přišel ke
spartám, ale dnes, když nekouřím, tak co s tím? Leda bych si to
dala jako epitaf ...
Vokounův příspěvek byl zveřejněn "Táborovém
ohni" v rubrice "Zvěsti" takto:
"Trapsavec byl nádherný, ale nejhezčí bylo
přivítání na nádraží. Jedna z organizátorek, Tapi, nás přivítala
slovy: "Já jsem ta slavná Tapi, dejte mi někdo spartu," sdělil
této rubrice plzeňský Vokoun.
Jednotlivé výroky se podle podání poněkud
liší, ale význam zůstává stejný. Věta tak vstoupila do života
psavců, že jsem ji, což přiznávám, mnohdy použila sama,
ale v pozměněné podobě: "Ahoj, já jsem to
slavné Kavče, co píše do Mladého světa. Kde se tu dá sehnat
kafe?"
Obrázek kouřících zvířátek nahoře
nakreslila Rebel
Na Trapsavci 1979 došlo
k mnoha událostem, novinkám a změnám. Jedna za všechny - Houla
opustil nepohodlí trampského zavazadla a začal jezdit s
turistickou krosnou ... ale i toto zavazadlo bylo ozdobeno
vodítkem a košíkem pro psíka Máslo.
Populární Čára
Pokud byl na nějakém potlachu Čára, o zábavu
bylo postaráno. Čára jako rozený bavič dokázal povzbudit
pozornost tlachovníků i při hodně dlouhých nocích u ohňů.
Na tomto Trapsavci skončil program brzy, a tak Čára uspořádal
improvizované divadelní představení o Popelce. Sám byl Popelkou,
Česílko staticky přisluhoval jako princ a Buldok předváděl
macechu, belhající o berli a volající "mrcho, mrcho!"
Jenom tohle stačilo, aby přítomní psavci do rána neusnuli.
Čára je divadelník od přírody, jeho
"kolenové" divadélko bylo proslavené. Na kolenou měl namalované
obličejíky a lýtka oblečená do "panenkovských" kostýmků.
Nejoblíbenější scénkou byl "striptýz", kdy Čára v ladném
tanečním pohybu své mužné lýtko za veselého řevu přihlížejících
ze šatiček odhalil.
Čáru jako tanečníka s koleny můžete vidět
v českém filmu Juraje Herze "Křehké vztahy"
z roku 1979 nebo ve
filmu Tomáše Vorla "Kamenný most" z r.1996.
Camradlo z ohně
|