| 
				Trapsavecký 
				oheň v roce 1975 
				  
				
				 Jako 
				domů se o 
				víkendu na začátku září 1975 sjeli psavci  k trapsaveckému ohni 
				do Trubějova. 
				
				Tenhle ročník byl pátý, jubilejní. Kdyby tak někdo tušil, že 
				jich bude o třicet víc ... V 
				pátek pršelo a na trubějovských cestách se válely mlhy. Po celý 
				víkend se počasí nezlepšilo, v tlachovním lomu bylo hojně blátivo. 
				
				Vyhlašování výsledků 
				doznalo podstatné změny. Do zapálení ohně nikdo nevěděl, jak 
				bodování dopadlo a které práce budou oceněny. Minulé ročníky v 
				tomhle neměly tajnosti, 
				výsledky byly vyvěšeny volně k nahlédnutí po celou sobotu před ohněm. 
				Jakmile soutěžící psavec dorazil na tlachoviště, mohl se ještě s 
				báglem na zádech přesvědčit, na kterém místě skončil, a pokud 
				ho bodování rozlítilo, mohl včas na protest odejít pryč. To od 
				tohoto pátého ročníku již nebylo možné, a psavce bezpečně na 
				potlachu přidržela touha dozvědět se, jak se k jeho dílkům porota 
				zachovala. 
				
				Hlavní organizátorka soutěže Briggi svěřila pořádání sobotních 
				odpoledních soutěží Robinovi a Buldokovi. To by nebylo třeba 
				zmiňovat, kdyby se nejednalo o dvojici v té době již známých 
				recesistů. Byli to i známí autoři - v roce 1975 jsme dopisovací 
				metodou napsali román "Ciggi", v němž vystupovali 
				ostatní psavci 
				jako vesměs záporné postavy, a to včetně Houly jako Sira 
				Stenlyho Houlbergera, jemuž byla hlava uťata dvousečnou kramlí. 
				Robin a Buldok neudrželi na uzdě svůj recesistický talent a 
				vtiskli soutěžím parodický rozměr, takže veselosti si psavci 
				užili až až. 
				 
				Potlachové 
				soutěže proběhly pod taktovkou Robina a Buldoka 
				
				U večerního ohně v doprovodu všudypřítomného bláta se četly 
				příspěvky, rozdávaly ceny, probíhaly drobné soutěže a hodně se 
				hrálo a zpívalo. Nemusím připomínat, že zapálení ohně proběhlo s tradičním rituálem s básní Mikiho Ryvoly "Sme, co sme" 
				a "Trampským srdcem" od Briggi. 
				
				Porota ve složení Zdeňka Čepeláková, Jiřina Georgína Třešková, 
				Jiří Sint Nekvapil a Honza Dobiáš rozdala unikátně 15 cen, k čemuž 
				přispěly tři třetí místa v poezii pokročilých. Celkově byla 
				kvalita oceněných prací velmi slabá, v porovnání se současnou 
				úrovní by většina příspěvků na ceny nedosáhla.  Včetně 
				mých, pochopitelně. Ale v sedmdesátých letech psali trapsavci 
				více srdcem a pro radost čtenářů, méně se myslelo na literární 
				kvalitu ...  
				
				Seminář pro psavce se konal až v neděli dopoledne a povídalo se 
				při něm opravdu hodně. Hlavně o tom, jak řešit nezájem "lepších" 
				autorů o soutěž, zda soutěž dokonce nezrušit. Někteří psavci 
				navrhovali, aby se Trapsavec nekonal každoročně, že autoři nestihnou 
				napsat každý rok natolik kvalitní báseň nebo povídku, aby se 
				mohli účastnit. 
				 
				Seminář, na kterém se uvažovalo o 
				zrušení soutěže. Briggi s nezbytným sešitem uprostřed, úplně 
				vlevo si čte výsledky Juan, který získal cenu za báseň "Rok 
				2075" 
				
				Robin a Buldok přišli s další recesí a rozdávali "dárky", 
				což byly silné a těžké odborné knihy, zřejmě původně odložené do 
				Sběrných surovin. Vytasili se i s  první verzí ceny pro 
				Zlatého Trapsavce, těžkým a velkým dřevěným  kvádrem ve 
				tvaru náhrobku kombinovaného s kovadlinou. Před tímto dárkem 
				všichni psavci zděšeně prchali.  
				 
				
				Informace o pátém ročníku Trapsavce se objevily jak v "Táborovém 
				ohni" v Mladém světě, tak i v Mladé frontě v rubrice "Přesný 
				víkend". V obou byla zmiňována mimořádně nízká úroveň příspěvků 
				a absence minulých vítězů - když tedy konkurence byla oslabena, 
				není divu, že Zlatého Trapsavce jsem si vezla domů já. 
				
				Briggi do Mladé Fronty napsala: "Letošní 
				ročník je za námi, příští bude takový, jaký si jej autoři 
				vypíší. Pište, posuzujte, buďte nanejvýš kritičtí k sobě a k 
				pracím kamarádů. Trapsavec 76 se rodí možná už v těchto 
				chvílích." 
				
				Šestý ročník Trapsavce, který se měl podle Briggininých slov 
				konat v následujícím roce, se mohl uspořádat po čtyřech letech až v roce 1979.  
				 
					
				"Dnes čepuje Kavče a Tom" 
				 
				
				Pod tímhle názvem se na Trapsavci poprvé objevila výstava 
				kresleného humoru. Přivezli jsme ji do Trubějova a dočkali jsme 
				se úspěchu, psavci si ji i prohlíželi! Navíc samotný "Táborový 
				oheň" se o výstavě pochvalně zmínil. Ovšem, kvalita kreslení a 
				vtipu byla tehdy podstatně slabší - viz ukázka. Obrázky byly 
				rozmnožovány překreslováním fixami na průklepák ... 
				  
				 "Že ti nepřipadám 
				jako saň? Ty máš taky do prince Bajaji daleko!"   | 
				 
				Cena pro Zlatého Trapsavce 1975 
				Jak prostinké byly ceny v sedmdesátých letech, zhotovené z 
				nábytkových odřezků, proti nádherným cenám ze současnosti! 
				Význam je ovšem stejný ...  
				 
				Cena pro Zlatého Trapsavce 2008 
 
				 Trapsavecké potlachy se neobešly bez 
				písniček Jiřího Sinta Nekvapila. Nejznámější v 
				té době byla "Závrať", která získala cenu v soutěži o autorskou 
				Portu a dnes je možné ji slyšet v podání skupiny Náplava, dále 
				to byl  například "Žoldák", "Zlaté kapradí" a především "O 
				myších a lidech". Sint v pátém ročníku  nesoutěžil, ale 
				ujal se porotování. 
 
 Nástěnka, pro kterou se Houla na nás 
				naštval ... Na tlachovišti byla i nástěnka s 
				informacemi, kterou neznámí pachatelé (Robin a Buldok) vyzdobili 
				fotkami Houly z jeho návštěvy Babiččina údolí. Houla se na 
				obrázcích pitvořil a  předváděl pro důvěrný okruh kamarádů 
				Viktorku, vyjící na splavu.   Kromě toho bylo na nástěnce napsáno 
				HOULA JE ... a k tomu příslušná kresba vepříka. Houla pobíhal 
				jako vlčák a snažil se zjistit, kdo ho takhle kompromitoval. 
				Jako rozený detektiv se odebral za Buldokem (!) a ptal se, kdo 
				ten ohavný materiál na nástěnku dal. Buldok ho poslal  za 
				námi. 
				 A tak se stalo, že se Houla s houfem 
				diváků lačných po konfrontaci přihnal k nám a vyhlásil nám 
				válku. Byl upřímně naštván. Marně jsme ho přesvědčovali, že s 
				nástěnkou nemáme nic společného, že to způsobili Robin s 
				Buldokem, kteří se posmívali za bukem jeho slepé důvěřivosti. 
 Buldok totiž Houlovi vážným hlasem 
				vysvětlil, že kdyby byl strůjcem této nepřístojnosti, tak by se 
				kamarádsky přiznal. Navíc se Buldokovi podařilo získat 
				mladičkého nerozvážného psavce, který bázlivě Buldokova slova 
				potvrdil, byť nevěděl, o co se jedná. 
 A tak se Houla nikdy nedozvěděl, kdo 
				slogan "Houla je prase" a vyjící Viktorku  na nástěnku   
				pověsil ...  Někdo by si mohl myslet, že to od Buldoka a 
				Robina bylo nekamarádské jednání. To je omyl, jednalo se o fiktivní taškařici, kterou pochopil a 
				ocenil každý přítomný, ovšem kromě hlavního aktéra. Přitom 
				stačilo si uvědomit, kdo měl vlastně k fotografiím a nástěnce 
				nejlepší přístup, o Buldokově kreslířském rukopise v kresbě 
				vepříka nemluvě. Na pátém 
				ohni Trapsavce bylo zkrátka veselo ... Na obrázcích jsou všichni tři zúčastnění v 
				"nástěnkové aféře" - Houla, Buldok a Robin.  
 
				 Logem soutěže v roce 1975 by Freďákův 
				linoryt. Obrázek vlka na pozadí úplňku se objevil i v Mladém 
				světě a je  na sborníčku vítězných prací. 
 
				  |