Hlavní stránka

 

prosinec 2017

 

 

 

 

 

 

Canc na uvítanou:

"Lidé smysl pro humor buď mají nebo nemají.

Tak jako mají, či nemají hudební sluch."

                  - Miroslav Horníček

 

  Jak těžce se píše humorná povídka

 

Psavec Pomalá Tužka sedí při trapsaveckém ohni a rozechvěle čeká na vyhlášení výsledků. Konečně! Čtou se povídky začátečníků, a Pomalá Tužka získává cenu! Je to humorná povídka. Pomalá Tužka bedlivě sleduje reakce posluchačů, předčitatel povídku přednáší obstojně, posluchači poslouchají, občas se uculí, ale psavec tuší, že něco není v pořádku. V kruhu nezní smích! Pomalá Tužka si jde pro svou placku.

Čte se další povídka, rovněž humorná, ovšem dle názoru Pomalé Tužky mnohem méně, než ta jeho. Ale tentokrát se posluchači řehtají jako koně, div smíchy do šerifského kruhu nespadnou. Pomalá Tužka nechápe. Vlastně ne, právě pochopil velikou pravdu - jak je těžké napsat humornou povídku tak, aby čtenáře rozesmála.

 

Možná překvapí, že pokud sháníme v knihách, učebnicích a na internetu nějakou metodiku humorného psaní, nenajdeme nic. Snad jenom citáty slavných, nebo poučku, že humor má být vtipný, nikoli trapný, a že se dělí na slovní a akční, což znamená, že buď ve větách pohazujeme rozveselující slůvka, nebo hlavního hrdinu akčně pošleme do něčeho teplého a nevonícího, třeba jako byli posláni Rychlé šípy při sáňkování.

Základem pro tvorbu humoru je jediné a první pravidlo: "Kdo se chce zabývat veselými příběhy, musí mít smysl pro humor". Právě jen smysl pro humor umožní, aby autor dokázal kolem sebe posbírat různé inspirace, ozvláštnit je nadsázkou a převádět je do "humorna" různými způsoby.

Základem humorných povídek je navodit čtenáři příjemnou veselou náladu, v ideálních případech ho uvést do rozvernosti, úsměvu a podobně, a v tom úplně nejlepším případě ho donutít, aby se při četbě v narvaném dopravním prostředku hlasitě smál. Ale to už je problematika záměrného "dávkování smíchu".

 Při samotném psaní humorné povídky se řídíme několika zaběhnutými pravidly:

 

NADSÁZKA -  co je to nadsázka se nedá vysvětlit, ale autor se smyslem pro humor ví, o čem je řeč. Už samotné slovo vede k "nadsazení" - nadsazení děje, postav i slovní zásoby. Nadsázka není jen přehnané vyjádření nebo zveličování běžného stavu - je to povýšení situace na humornou úroveň. V podstatě celá humorná povídka by měla být vedena v nadsázce. Problém je jen v tom, že musí být od začátku povídky jasné, že se jedná o nadsázku - je to důležité kvůli čtenářům, kteří nemají smysl pro humor a není v jejich silách nadsázku pochopit. Takový čtenář je schopen reagovat na známý vtip: "Neměl jsem jízdenku, přišel průvodčí, a místo jízdenky mi alespoň proštíp ucho." vyděšenou otázkou: "Neteklo moc krve? Měl sis na něj stěžovat! To by si průvodčí neměl dovolit! A proč sis tu jízdenku u něj nekoupil?!" Takové strasti čekají na autory humorných povídek, chtějí-li používat nadsázku.

Královnou nadsázky by mohla být povídka Jaroslava Haška "Hovor s malým Mílou", kde v závěru je až příliš zvídavý hošík odložen v maďarské pustě, a jeho poslední slova jsou "Proč mne, strýčku, štípají brabenečkové?" Ovšem dnešní útlocitná čtenářská společnost by tak drsnou nadsázku nepřijala.

S nadsázkou je spojen jeden problém, na který se dá slušně doplatit - není možné v jednom textu střídat běžný přístup k popisu a ději, a pak najednou použít nadsázku. To by možná nepochopil ani čtenář se smyslem pro humor.

 


PŘÍPAD (skoro detektivní) NESPRÁVNÉHO POUŽITÍ NADSÁZKY:

 

Jednou takhle na podzim roku 1980 se v Táborovém ohni MS objevil text nazvaný "HOTO-VÁ VĚC" s fotografií trampů jdoucích do lesa ve společenském oděvu. Text byl následující:

 

 

"V neděli 21.září se turisté, horolezci a trampové v okolí Býčí skály v Moravském krasu nestačili divit. V lese i mezi skalami potkávali prvních devět členů právě založeného hnutí obrody trampského odívání (zkratka HOTO). Nutnost tohoto hnutí zákonitě vyplynula ze stagnující úrovně jednotvárného trampského odívání. Zelené košile, maskáče, hnědé manšestráky nebo vybledlé džíny - není to ostudné mezi pestrými barvami květin, motýlů či ptáků? HOTO přichází s převratnými názory na trampskou módu. S heslem "do přírody ve společenském oděvu!" vyrážejí jeho stoupenci v oblecích či dlouhých šatech a s uskou nebo kletrem na zádech do lesů, vod a strání, aby tak prokázali svou lásku a úctu k mocné čarodějce přírodě, která nás každý týden přijímá (nevhodně oblečené) do svého království a stále znovu a znovu překvapuje svou krásou, ke které chceme svým oděvem také přispět. Nezalekněte se podivných pohledů a uštěpačných poznámek svých kamarádů i kolemjdoucích, vezměte si příklad z naší fotografie, prohledejte skříně svým rodičům i prarodičům a vyrazte na vandr tak, jak se sluší a patří. Jana Brno"

 

Řeklo by se - normální recese, jakých v té době byly tucty. V čem je problém? V tom, že se později v MS objevily dva odmítavé čtenářské ohlasy:

 

"V MS č. 44/1980 vyšel v Táborovém ohni příspěvek o HOTO - hnutí obrody trampského odívání. A hle:

Jaké bylo moje zděšení, když jsem si přečetla článek HOTO-VÁ VĚC. Zažila jsem už dost blbůstek, ale takovou s prominutím blbost jsem ještě neviděla. Jezdím ven od svých 16 let, byla jsem svědkem velkých přeměn v trampingu a bláhově jsem se domnívala, že mě už nemůže nic rozházet. Ale toto na mne zapůsobilo jako bomba shozená do nejmírumilovnější části naší země. Jana píše, že chtějí uctít krásu a vážnost přírody, ale podle mne si z ní dělají legraci. Já jsem se vždycky snažila uctít přírodu prací. Pořádala jsem různé lesní brigády, věnovala jsem se ochranářské práci, úklidu v lesích, padla na to spousta času, kterého nelituju. Ale nikdy by mě nenapadlo si na sebe obléct večerní šaty a vyrazit ven jako nějaký šašek. Nechápu Janu, jak mohla označit zelené barvy za nevhodné oblečení. To je jako bychom šli do divadla v montérkách. Připadá mi, jako by tito mladí lidé neměli ruce, a proto chtějí na sebe upozornit tímto způsobem. Možná, že se mnou nebude někdo souhlasit, ale když se to vezme prakticky, chtěla bych tuto partii vidět v neděli večer, když se vraceli. Jistě bychom hledali, které šaty byly bílé a který smoking byl čistý. Nebo plánují vždy přespání v hotelu? Chtěla bych vidět ty dámy v jejich vhodném oblečení, jak šplhají do skalnatých kopců a scházejí do lesnatých údolí právě v kraji, který tu neděli navštívili. Nebo budou pořádat vandry jen po silnici? ZULA, Brno

 

Přečetli jsme si článek a byli jsme z něj mírně šokováni. Jana mj. píše o stagnaci a nevhodném oblečení dnešních trampů a zamýšlí se nad tím, zda je vhodné v tomto oblečení vyrážet do přírody. Dokonce se ptá, jestli to není ostudné. Původní tramping vznikal především z lásky lidí k přírodě ve snaze porozumět jí a naučit se s ní sžívat. Tomuto účelu se postupně přizpůsobovalo oblečení, samozřejmě ve spojení s praktičností. Trampský oděv, aby vyhovoval svému účelu, měl by s přírodou ladit, aby nenarušoval její přirozený řád. Nedovedeme si dost dobře představit, jak někdo kdo chce přírodě pomáhat, se prodírá lesem, brodí potokem nebo leze po skalách ve "společenském oděvu". Myslíme si, že celý článek HOTO je navíc stylizován tak, aby se mohl trampů dost dotknout. Osobně si myslíme, že nerozhoduje, jak je tramp oblečen, ale jak se v přírodě chová a hlavně co k přírodě cítí.

SLÁVEK, DANA, KLAUN, BANJO, Brno"

 

Můžeme vycházet z těchto textů a v naší instruktáži o psaní humoru prakticky vyzkoušet, jak funguje nesprávně nastavená nadsázka. Položíme si otázky:

 

1. Původní článek "HOTO-vá věc" obsahuje nadsázku, tudíž se jedná o humor. Jak je možné, že to více čtenářů nepochopilo? Je nadsázka nastavena příliš slabě?

2. Jsou ohlasy na článek předem domluvené, ale jejich pisatelé neměli smysl pro humor, a tudíž ve svých reakcích nebyli schopni nadsázku vytvořit (viz věta "já jsem se vždycky snažila uctít přírodu prací")?

3. Jsou ohlasy na článek myšleny opravdu vážně? A když jsou, jak tedy psát humor, jak silná má být nadsázka, aby všichni čtenáři pochopili, že teď se mají bavit?

 

 Toto zkoumavé rozebrání recesistického článku z roku 1980 má jeden důležitý úkol - ukázat autorům začátečníkům, jak je složité, pracné a hlavně nevděčné psát humor. A to jsme teprve u nadsázky!

 

Pokračování příště

 


 

 

Canc na rozloučenou:

"To, že se jednoho dne pustím do psaní vlastní knihy, jsem věděla už několik let. Vždycky to byl můj velký sen a cíl. Jen mi zatím "chybělo" příhodné téma na knihu."

                                                        - z literárního blogu

 

Hlavní stránka