Hlavní stránka

 

listopad 2018

Canc na uvítanou:

Ulejt si kousek slunečního tepla

A mít ho pořád schovaný

V šuplíku mezi fotkama,

tabákem a úsměvy

Co připomínaj,

že nic netrvá věčně

     -  Coura, z básně "Napořád",

 

     Povídka: "Kamarád oheň"

 

Večer se vplížil do skalkového lesa. Na campu nesměle vzplanul ohníček.

„Hoř pořádně,“ pobídl ho tramp, „hoř, ať tu nejsem sám.“

Oheň poslušně olízl klacíky a zasvítil. Tramp si ohřál fazolovou konzervu a uvařil kávu.

„Je nám zase dobře,“ pochválil si. Spokojeně se rozložil na spacáku vedle ohniště, povečeřel, a potom klábosili, on a oheň. Mluvil jen tramp a oheň poslouchal, a občas souhlasně zaševelil.

Rejsek s veveřákem na divnou dvojici zírali zpod větví a trampa litovali.

„To má z toho, že je tak vopuštěnej,“ rozumoval rejsek. „Povídá si s vohněm a vaří patlaninu, jakoby nevěděl, že my jsme zvyklí na buřty, salámy a párky!“

Veveřák poznamenal, že nahoře ve skalách chodí taky jeden opuštěnej. Chodí a kouká po lese dalekohledem, a z jeho žracáku vykukují místo buřtů lejstra. Co se týče jídla, mohli by si rozumět.

„Měli bysme je seznámit,“ pokračoval veveřák, „aby se z nich stali kamarádi a přestali dělat hlouposti, jako je brumlání do ohně nebo prohlížení houštin z dálky, když může jít blíž a jsou vidět taky. A nakonec - třeba společně začnou vařit něco pořádnýho!“

„Ten druhej je taky tramp?“ ujišťoval se rejsek.

„Samozřejmě,“ potvrdil veveřák, „je v zeleným a má něco na rukávě.“

Tramp dopil kávu, odložil plecháček a začal si přerovnávat svoje drobnosti. Z koženého ozdobného pouzdra vytáhl útlou tmavě červenou knížečku.

„Tohle je občanka,“ vykládal ohni, „tu ti nedám k jídlu, tu potřebuju. Kousek z ní přečtu. Třeba přehled zaměstnání, to se pobavíš.“

„Vidíš ho, blázna,“ zvolal veveřák, „recituje vohni z knížky! Nejvyšší čas ho seznámit.“

Problém, jak přilákat samotáře s dalekohledem za novým kamarádem, se vyřešil snadno. Z bludiště skalních hnízd rejsek přitáhl vyzáblou opelichanou kavku.

„Dej čvaňháka,“ zachraptěla kavka.

„Dám dva,“ nabídl veveřák, „když se to povede.“

„Pche,“ uchechtla se kavka, „co by se nepovedlo?“

Samotář s dalekohledem přihlížel nahoře ve skalách, jak si zapadající slunce stele pelech do borovic skalkového lesa, když se z trávy ozval hrubý drnčivý hlas:

„Nazdarrr, brrrácho! Čau, votrrroku!“

Někomu ulétl papoušek, pomyslel si samotář a vrhl se za hlasem. Houštím a stezkami ve skalách se plížil za chraplavými skřeky, až byl doveden k trampskému ohni. Viděl, co viděl, a zapomněl na toulavého papouška. Přestavil se a přísně požádal:

„Dejte mi ten občanský průkaz, když už ho držíte v ruce!“

Tramp pochopil, kolik uhodilo.

Rejsek s veveřákem se radovali, že opuštěný tramp už neukazuje knížku ohni, ale novému kamarádovi. Nechali ty dva utužovat kamarádství a táhli lesem, a vzájemně se pasovali na dobrodince vandráků.

„Tohle musíme dělat častěji,“ liboval si rejsek, „aby v našem lese nebyl nikdo sám.“

Skalkový les šel spát. Veveřák s rejskem se ztratili v temnotě svých lovišt, hvězdy zářily, a v dálce pohoukával motorák. Kousek za kukuřičným polem je vlaková zastávka. Tam, co jsou lavičky, škrtla zápalka a ve tmě zasvítil plamínek. Tichý hlas k němu praví:

„Tohle je, kamaráde, stvrzenka o zaplacení pokuty. Budeš to jíst hned, nebo až potom?“

 

 

                                      

 Století trampingu v Kulíkově kalendáři

 

Kulíkův obchod kávou vydal v roce 1932 veselý kalendář, plný povídek a kreslených vtipů. Jedna z těchto kreseb nesla i dobový humor trampský. Malý hošík běží k matce, tlačící před sebou dětský kočárek, a zděšen volá: "Jé, mamí, cikáni!" Maminka hošíka odbývá slovy: "I to nejsou, hloupý! To jsou trampové!"

Zásluhou prostinkého vtipu máme mimořádně dobře vykresleno vybavení a ústroj trampů třicátých let. Až se čtenář musí ptát, zda autor kresby signovaný FF (na obrázcích v kalendáři se podílelo více kreslířů) sám nebyl v té době trampem. Vidíme tu batohy, deky sbalené do bandalíru, sekyrku, žebradlo, kotlík, plechové hrnky, atd. Samotné postavy trampů toulavé cikány nepřipomínají, jsou to spíše vytrénovaní sportovci - jejich svalnaté nohy dupou tak, až se v obláčcích víří prach cesty. Zajímavé jsou tyče nebo hole, které nesou s sebou. Snadno z jejich pomocí někde u vody postaví stan, a není nutné brát na stavbu klacky z lesa, který třeba někomu patří. Kulíkův veselý kalendář na rok 1933 se dá získat v antikvariátech a není tak úplně zbytečné ho mít. Obsahuje šestnáct barevných ilustrací od Zdeňka Buriana.

 

       Klučík: "Jé, mamí, cikáni!"

       Matka: "I to nejsou, hloupý! To jsou trampové!"

 

 

 Trapsavcem snadno a rychle

(dobré rady pro začínající povídkáře)

 

Jak nespadnout do propasti JÁSTVÍ

 

Podíváme-li se na žebříčky domácích knižních hitparád, zjistíme, že  vyprávění o skutečně prožívaných problémech autorova soukromého života obvykle sklidí největší úspěchy. Čtenáři rádi nahlédnou nejen do nitra jiného člověka (zvláště toho, kdo chodí rád s kůží na trh), ale i do jeho ložnice, koupelny, skříně manželky, botníku  milenky, úkrytu dárků k Vánocům a rodokmenu psa. Všechno poctivé a skutečné, jenom trochu přibarvené city a pocity, někdy humorně, někdy ironicky, někdy ublíženě, někdy tragicky. Autorovo JÁ je rozhodující. V takovém osobním příběhu se autor neohlíží na čtenáře, píše si co chce, a na čtenáři je, aby se začetl a přizpůsobil. Podvolení se cizímu soukromému životu, vlastně špehování, čtenáře zpočátku láká. Ale pokud autor takových osobních "špehovacích" knih napíše víc, čtenáři si řeknou "no, už o autorovi nebo autorce víme dost, už nás jeho nebo její nitro a rodina nezajímají" a nabídka nové knihy ve stylu "jáství" nenajde u čtenářstva příslušnou odezvu.

Ovšem styl "jáství" si nesmíme plést s tzv. ich-formou, která se používá pro popisování pocitů hlavního hrdiny. Například ich-forma by se velmi nehodila pro "Babičku" Boženy Němcové, protože by nemohla vyprávět tak obšírně o Viktorce, a závěr s kněžnou za záclonou by také nebyl možný. Naproti tomu Jan Neruda ve slavném fejetonu "Kam s ním" ich-formu potřebuje pro vyjádření utrpení se slamníkem velmi nutně. V porovnání s ich-formou je "jáství" vůči čtenáři bezohledné přiblížení nitra a konání autorova se všemi stesky a pikantními důvěrnostmi, o které leckdy čtenář ani tak moc nestojí.

"Jáství" se bohužel vyskytuje i v povídkách trapsaveckých začátečníků. Tady k tomu psavce láká, že pro trampského čtenáře je žádoucí vandrovní pocity vzájemně sdílet, ať jsou jakékoli. "Jáství" se objeví snadno, když autor  brání svou povídku větou "Ale takhle se to opravdu stalo!" I pro začátečníky je lépe než užívat myšlenkově zaplevelené a  do svých problémů zahleděné povídání ve stylu "jáství" promyslet své prožitky podle pravidel povídky, použít ich-formu a přísně dodržovat kázeň ve smyslu: chce neznámý čtenář číst opravdu tohle, tak jak jsem to napsal?

Slibme si, že bez ohledu na lákání literárních žebříčků zůstaneme věrni pořádnému dobrodružnému příběhu. Osobní důvěrnosti hlavního hrdiny popíšeme podle jeho určené nátury, a nic a nikdy nás nesvede k "jáství". Slibme si, že budeme mít na paměti, že hlavní hrdina nejsme my, ale postava sestavená z našich představ a životních zkušeností!

 

 

obrázek: Rebel

Canc na rozloučenou:

"Nejsem sice tramp, ale tam někde uvnitř odmala zůstalo ve mně cosi, co mě spojuje s těmi, kteří rádi jezdí do přírody, dovedou ji nejen obdivovat, ale rozumějí jí a chrání. Těmhle správným klukům a holkám moc fandím, a tak trochu jim i závidím. Vždycky jsem toužila být jednou z nich, najít mezi nimi své nejlepší kamarády. Nepodařilo se mi to a už asi zůstane u nesplněného snu, jelikož mám již 23 let..." 

                                                                 - Dina, TO MS, 1973

 

Hlavní stránka