Čas
listopadový, ponurý a mlhavý, čas tlejícího listí - což takhle
si dušičkově zavzpomínat na dávno zemřelé kamarády? Jeden
takový nešťastný trampský příběh začal skoro před třiceti lety v lesích středního Slovenska
poblíž města Prievidza.
V té době byla Prievidza baštou trampského hnutí, působilo
tu nespočet osad, z nichž v Čechách byla nejvíce známá T.O.
Anita, dodnes pořádající Saloon Trampskej tvorivosti.
Prievidza byla rostoucí průmyslové město uložené do atraktivního přírodního
prostředí horní Nitry. Měla všechno, co tramping potřebuje -
lesnaté kopce a dělnickou mládež.
Kde je hodně trampů, je i hodně potlachů.
Na takovém potlachu v září 1981 si chtěl jeden účastník,
ještě než začaly tradiční soutěže, vyzkoušet střelbu z podomácku
vyrobeného luku. Poblíž terče seděly nějaké dívky. Těžko říct,
čí byla vina, ale prý si lukostřelec
neověřil, jestli se
kolem terče někdo nemotá. Šíp s plechovým hrotem se odrazil od terče a zasáhl poblíž sedící kamarádku do krku. V
těch dobách bylo svízelné dovolat se pomoci. Trampové se museli
z kopců dostat do civilizace a sehnat auto. Sice
se jim podařilo, aby přijela na tlachoviště sanitka z Prievidzy,
ale dívka zranění nakonec podlehla.
Tragickou nehodou na potlachu příběh
neskončil. Střelec byl odsouzen na 18 měsíců do vězení, ale
ještě předtím svolal do prosincových zasněžených hor rozlučkovou
slezinu. Ve špatném počasí, vánici a vichřici, bloudilo několik
trampů v
sobotu a neděli v kopcích. Přenocovali na sněhu, nemohli rozdělat oheň,
nerozvážně se rozdělili, a v neděli večer jeden z
nich zemřel chladem a vyčerpáním.
A zase příběh neskončil. Tragedie vyvolala
nevraživost slovenské i české veřejnosti vůči trampingu. Ačkoli
od začátku můžeme v příběhu vysledovat souhru nešťastných náhod,
od odraženého šípu po náhle zhoršené počasí, poukazovalo se
na chyby, kterých se trampové v přírodě dopustili, a na jejich
nedostatečné oblečení a vybavení. Jen
organizovaná rekreace pod dohledem zkušených vedoucích -
pracovníků svazu mládeže, odborářů nebo sportovních odborníků -
zajistí našim mladým bezpečné táboření a pobyt v přírodě! Takhle
vypadal nátlak na rodiče, který měl pomoci zajistit útlum a
začátek likvidace
trampského hnutí. Ale trampové dali najevo, že
si toulání a to i v zimě nenechají vzít, a v průběhu času nešťastný příběh
dvou mladých lidí i následné tažení proti trampingu upadlo v zapomenutí.
Dá se snad vystopovat jen v článku z Mladého světa.
Ve chvíli, kdy jsem přemýšlela, jak se dostat k
Mírově nové knížce "Ukrutně
blízká setkání", jsem ji objevila v knižním moři
Luxoru mezi Vančurou a Vieweghem. Vida, kam to Fišárková
dotáhla! Není divu, když uvážíme báječně vypsaný Mírův styl s
detailně vykreslenými postavami, i těmi strašidelnými, s nimiž
je možné se s jistou dávkou odvahy skamarádit, a jeho kouzelné pointy,
dávající prostor k vlastnímu "dotažení" a tím
parádnímu čtenářskému
prožitku ...
Na knížce taštičkového formátu je zvláštní, že
jsou zde uvedeni dva autoři, přičemž jeden z nich není
spisovatel, ale malíř. Záhada dvouautorství je vysvětlena hnedle
- knížka není jen sbírkou povídkovou, ale i výstavou mnoha
úžasných akvarelů Ladislava Sýkory s přírodními motivy! Což
vysvětluje, proč knížku vydala Galerie města Plzně. A na velice
pěkném papíře, s noblesním přebalem. Jednoduše řečeno, Mírova nová knížka
je
ozdobou jak omšelých žracáků tak i elegantních
kabelek...
Více o knížce a fotografie z vernisáže
na www.valina.cz
Na
webkových cestách -
zastávka u Bohouška
U Bohouška se zastavuju často. Není to sice kavárna, jak by čekali ti, kdo
ještě Bohouška nepoznali, ale mně ano, ale je to perfektní místo s čilým ruchem
říznutý foglarovskou atmosférou. A redakci Bohouška šéfuje Milan
Lebeda - Alpín, novinář, který měl na starosti Táborový oheň v
době, kdy Mladý svět v devadesátých letech měnil tvář.
Na tomhle webu je oznámena skvělá akce: vyfoť svoji kápezetku! A
pošli Bohouškovi, pochopitelně, aby fotografie mohla být
umístěna v příslušné minigalerii. Letošní rok totiž dovršil
sedmdesát pět let od prvního zveřejnění Foglarova seznamu
"Krabičky poslední záchrany" v Malém hlasateli, a akce má
toto výročí připomenout.
Svoji kápezetku bych si fotit netroufla, i když obsahuje
životně důležité věci, například pohotovostní cukříky do kafe a vlastní
plastikovou lžičku (člověk neví, jaké záludnosti ve stáncích s
občerstvením čekají). Ale na naplněnou kápezetkovou galerii
na
www.bohousek.cz
budu čekat netrpělivě!
Tahle kápezetka by v Bohouškově minigalerii neměla chybět.
Vyskytuje se ve vitríně se skautskými atributy, která je
součástí expozice "Křižovatky české a československé státnosti"
v Památníku na Vítkově. Tuhle tvoří oblíbená a táborníky hojně
používaná plechová krabička od čaje, na kterou pamětníci jistě
rádi a s povděkem vzpomenou.
Vystavená kápezetka obsahuje všechno podle tradičního
seznamu, včetně křídy, zavíracích špendlíků, náplastí, knoflíků,
šitíčka, sirek, provázku a březové kůry. Bez nadsázky si musíme
uvědomit, že foglarovská kápezetka
se svou přítomností v Památníku stala předmětem započítaným do historie
českého státu - jako třeba Přemyslova otka nebo husitský palcát.
Trapsavcem snadno a rychle!
Rada dvacátá
třetí: ozval se čtenář s
připomínkou, že z trampingu není možné čerpat námět pro povídku
do krajnosti. "O čem je vandr?" píše, "O pohodě,
odpočinku, trošce bezpečného dobrodružství, a když se něco
semele, nechybí v batohu mobil, který semletí vyřeší. Odkud
čerpat věrohodné nápady na extrémní situace v povídkách?"
„Prokletí mobilu"
Řekněme si upřímně, že čtenář má pravdu. Staly se
sice případy, kdy i v trampingu šlo o život, ale to se stává
snad při každé činnosti. Známe to, někdo někam leze a nemůže
nahoru ani dolů, někdo někam spadne a nemůže ven, někdo
zabloudí - ale pro opravdu dramatické bloudění je v Čechách sídelní a dopravní síť
příliš hustá. A pak tu máme mobil. Nešťastný příběh ve
středoslovenských horách by
dopadl úplně jinak, kdyby se odehrával v současnosti.
Tlachovníci by pro zraněnou dívku přivolali mobilem vrtulník
záchranné služby, a okamžitá operace vnitřního krvácení by jí
zachránila život (tehdy panoval takový názor). Trampové
zbloudilí v horách ve vánici by opět použili mobil a záchrana by
přišla včas, o současné výstroji a kvalitě oblečení se ani nebudeme zmiňovat.
Jak vytvořit věrohodný děj povídky "do krajnosti", když
trampové s sebou vozí mobil, byť tichý a čekající na dně báglu?
Mobil je prokletím trampských autorů - zničí každý děj, v němž by
se hlavní hrdina dostal do reálného nebezpečí. Ale aby si psavci
neporadili - podívejme se, jak se tento problém běžně řeší:
Strašidelné postavy
Použití nadpřirozených bytostí k aktivaci nebezpečí je pro
trampské povídky neocenitelné. Hlavnímu hrdinovi Kidovi
nepomůže, když bude ječet na linku 158 "Pomoc, pronásleduje mě
bludička s vohnivejma vočima a dlouhejma pařátama!" I když
je nadpřirozené, nebezpečí útoku hladové zubaté příšery může být překvapivě reálné.
Zbavit Kida mobilu
Velmi účinné. Hlavní hrdina si myslí, že se mu v pusté extrémně
neschůdné krajině nemůže nic stát. Ale autor mu vybije baterii.
Velmi účinné a taky žertovné.
Předstírání, že mobil neexistuje
Trochu nevěrohodné, ale dá se unést. Zejména pokud je hlavní
hrdina líčen jako prosťáček. Metoda neexistujícího mobilu
zvláště pomůže, když není jasné, v jakém roce se děj odehrává.
Domácí úkol: ve sbírce
"Ukrutně blízká setkání" přepočítáme povídky, v nichž autor pro
aktivaci nebezpečí na vandru použil metodu "Strašidelné
postavy". A užijeme si to!
|
Bílá neznámá
Zas kladským kopcům
nasadil vítr
čepici až na uši
Les je chrámem
pro naše setkání
tma nebolí
a závěj nenahání
hrůzu
Nikdo nás nepostrádá
jdem za ničím
do vlasů padá sníh
a v uších zní
"Bílá neznámá"
Juan (1983) |