Tramping
před
pětačtyřiceti lety na rozcestí
„Slečno
Steinerová, tak vy neznáte ty mládence, s kterými jedete na
sobotu a neděli do přírody? – „Promiňte, pane poručíku, já jsem
vdaná a jmenuji se Čejková.“ – „No prosím, paní Čejková, ale
v občanském průkazu to nemáte napsané. Kdy jste se vdávala?“ –
"Včera.“ „Včera? A to s vámi jede i manžel?“ – „Ne. On je voják
a tak už ráno zase odjel k útvaru.“ – „Takže jedete s chlapci,
které vůbec neznáte?“ – „Já je znám jen podle přezdívek.“
Takhle poutavě začínala rozsáhlá reportáž o trampingu,
kterou zveřejnil deník "Večerní Praha" na
začátku prázdnin v sobotu 29.června 1963. Ještě dnes se reportáž zmiňuje jako pokus režimu vyvolat
u pokojných občanů averzi proti trampům, donutit rodiče, aby
zamezili dítkám jezdit na čundr, a podstatu trampingu
pomluvit a zlikvidovat.
Reportáž nesla název "Romantika na
scestí" a autorem byl
redaktor Jiří Hás. Byla to vlastně předchůdkyně podobné
reportáže Lenky Haškové z roku 1967 o cestujících na
nádraží v Braníku. O téhle reportáži bylo už v
Trapsaveckém deníčku pojednáno pod názvem "Jak se šerif T.O.
Černý bůvol naštval na Večerní Prahu."
Oba redaktoři řešili úkol
napsat o trampingu jednoduše. Jelikož o trampingu nic
nevěděli, zašli v
sobotu odpoledne (resp. v pátek odpoledne) na pražská nádraží
nejvíce proslulá jako trampská shromaždiště.
Lenka Hašková se v roce 1967 vydala do Bráníka a Jiří Hás v roce
1963 do Vršovic, a dívali se do
davů kolem sebe, jak nádraží po trampsku žije. Pro reportáž si vybrali
atypické příklady trampů, v prvním případě komické, ve druhém kriminální.
V prvním případě šlo spíše o pobavení čtenářů, ve druhém případě se
"Romantikou na scestí" linula snaha přiblížit čtenářům Večerní
Prahy tramping co nejodporněji.
Na začátku reportáže je zhýralá manželka vojína základní
služby, a pak to jde ráz naráz.
Nepracující šerif, který drsnou pěstí nutí vulgárně hovořící trampky, aby mu byly po vůli,
teror v osadě, kde těch pár korun, které patnáctiletí dostali od
mámy na cestu, musí povinně odevzdat šerifovi na pivo,
teror ve vlacích, kde trampové jezdí načerno a nepustí
průvodčího dovnitř, tlupy ohrožující pokojné občany na
trampských územích a ničící obecní zařízení. Dělníci v továrnách
a obyvatelstvo v obcích jsou zděšeni a žádají zakročení příslušných
orgánů proti trampské zvůli. Autor reportáže trampy nijak nešetří, viz jeho slova:
"... jedou s kytarami a v blůzách ověšených
nejrůznějšími odznaky a s divokými pestrými výšivkami na
rukávech. Jedou za romantikou, vlastní každému mládí, a přece
tak podivnou, za romantikou, která se v myslích nedospělých
zrodila ze strašné a zarážející nevědomosti a prapodivné morálky."
Na obhajobu autora reportáže je
nutné se zmínit, že jeho doménou byla spíše černá kronika než
zábavné sobotní čtení. Jiří Hás psal pro "Večerní Prahu"
soudničky a seriálek z kriminálního prostředí "Zatčení se odkládá".
Zřejmě
proto, když po něm redakce chtěla něco o trampech, vložil do
textu soudničkářskou praxi a zapomněl napsat také něco kladného.
Po zveřejnění reportáže se
zdvihla proti takovému popisu trampů vlna protestů. Dokonce se
šířil leták pod názvem "Trempská pravda". Nejvíce
trampy popudilo, že autor použil jako odstrašující příklady
některé "drsnější" pasáže z cancáků, zabavených VB při
prohlídkách na nádraží, a zákon jedné osady, zavazující členy k
věrnosti k ideálům trampingu.
Zajímavá věc - podobně
jako za časů Kubátových, kdy se trampové ozvali a ukázali, že s
jejich množstvím je nutné počítat, redakce "Večerní Prahy"
po dopisech a telefonátech couvla, a Jiří Hás v dalším článku "Ještě jednou o romantice na
scestí" připustil, že tramping není pro mládež tak hrozně
škodlivý, jak ho vylíčil. Dokonce i rozhlas se postavil na obranu trampů a vytvořil pořad o
trampech "hodných".
Proč je reportáž "Romantika na
scestí", napsaná před pětačtyřiceti lety, stále vzpomínaná?
Protože se na ní ukázalo, že když se trampové v nepříznivých
dobách ozvou proti nespravedlnosti, pochopí zúčastněná strana,
že tramping není jen několik ledva škole odrostlých hochů
pobíhajících v lese. V tom je odkaz "Romantiky na scestí"stále
živý ...
Na
webkových cestách - když se trampové hýbaj ...
Pryč jsou časy, kdy jeden z osadníků tahal s sebou na vandr
fotoaparát po tátovi z rajchu a pilně počítal okénka jednoho
filmu, dnes se na vandr tahá kamera. A proto zabrousíme úplně
jinam než obvykle, a to na stream.cz,
kde, samozřejmě, už všichni byli. Ale pokud jste se ještě
nestačili podívat do všech koutů toho pestrého a lákavého světa
kmitajících obrázků, po zadání různých kouzelných trampských
slůvek do vyhledávače se videa z cest a potlachů poslušně
zařadí k vašim službám.
Pokud jste ještě neviděli pořad "Už
tichnou bílé skály" nebo záznam z letošního
písničkového vlaku, stream.cz je připraven a čeká. Je tady i
video z trapsaveckého ohně 2009.
Trapsavcem snadno a rychle!
Proč posílat svoje dílka z trampských cest do Trapsavce?
Protože je to výhodné. Každý autor touží, aby si jeho dílko
někdo přečetl a posoudil. A pochválil, samozřejmě. Pro posouzení
dílka je anonymní literární soutěž ideální. Dozvíte se, jak si v
literatuře stojíte. Pokud za pár bodů, nikdo se to nemusí
dozvědět, pokud na cenu, dozví se to všichni.
Rada
čtrnáctá:
„Autocenzurou k trapsaveckým výšinám“
Na trapsaveckých seminářích se autorovo posuzování prací z
hlediska literární kvality probíralo od počátku věků. Má si
dílko posuzovat autor sám nebo ho má předložit sourozencům,
známým, kamarádům, spolupracovníkům, učitelce ve škole, aby mu
řekli, jestli stojí zato báseň nebo povídku přečíst? Rodiče
raději vynecháme.
Na
jednom obzvláště dramaticky vyhroceném semináři se řešil i počet
takto hodnotících čtenářů. Kolik jich má být, aby si autor byl
jist kvalitou? Deset? Sto? Tisíc? Nejspíš ani jeden. Takoví
hodnotící čtenáři neříkají pravdu, dílko raději pochválí než by
pohanili, a navíc - pokud povídka pojednává o nějaké příhodě z
osady, mají čtenáři k povídce subjektivní vztah a jejich
hodnocení podle toho vypadá.
Podle mého názoru autocenzura bohatě stačí. Provádí se takhle:
psavec sepíše povídku nebo báseň a uloží ji na pár měsíců do
adresáře s názvem "suplik". Po měsících dílko otevře. Jelikož
mezitím zapomněl, o čem to bylo a jaké pohnutky ho vedly k
napsání, přistupuje k textu jako neznalý čtenář a dílko ho buď
příjemně překvapí nebo vyděsí. Tohle že jsem napsal? To
jsem snad ani nebyl já. Potlačíme první vnuknutí dílko smazat -
ještě se některé myšlenky mohou hodit jinam.
Takhle to funguje.
Pokud povídku nebo báseň, vyňatou po měsících ze "supliku",
posoudíte jako čtivou a zajímavou, směle ji pošlete
nadcházejícího ročníku Trapsavce, a dozvíte se, jak se k ní
postaví porota. Metoda autocenzury je jednoduchá a účinná. Ovšem
neplatí pro zkušené autory, kteří příspěvek začnou psát 28.února
2010 dvě hodiny před zavřením pošty!
|