Renesanční podzim
u Juana
Jako
u kanadských jezer si mohli připadat ti, kteří navzdory
nevlídnému počasí přijeli v sobotu 17. října k
Juanovi, na slezinu nazvanou "Renesanční podzim na Rozkoši". Sníh na vrcholcích hor, daleký modrý obzor v mlhách a
temných oblacích, širá a studená hladina vodní nádrže, nad níž se
jako polární zář mihotala svítící okna paneláků v České
Skalici, a srubový camp s pořádným tlachovým ohněm - to byla pro
psaveckou slezinu ta pravá scéna.
Psavecké sleziny se
tradičně odbývaly od samého začátku soutěže o Zlatého Trapsavce, smečka se sjížděla, aby se
navzájem seznamovala (posléze se
některá seznámení pečetila i sňatkem), a pořádně si zavandrovala.
Načež se o tom napsalo do Mladého světa, a zpráva o slezině se
objevila v jeho "Táborovém ohni". Doba se změnila - nyní informaci o
slezině převzal www.folktime.cz a známý trampský časopis
Puchejř.
Juan
nazval slezinu „Renesančním podzimem na Rozkoši“,
což byla narážka na připravovaný křest Juanovy básnické
sbírky „Renesance snílků“,
sestavené ze čtyř desítek málo známých nebo i neznámých veršů,
které Juan napsal v sedmdesátých a osmdesátých letech. Sbírku
vydalo naše autorské nakladatelství Rodocapsa. Mimořádné vydání
jiného autora bylo
vyprovokováno jedním dávným přáním - zarecitovat si Juanovu
báseň "Duben" na veřejnosti.
Představme si, že žijeme na začátku let sedmdesátých.
Právě se z prvního trapsaveckého ohně rozjíždějí mladí autoři
plni dojmů a nadšení pro literaturu. Mezi nimi je i Juan. Je
rovněž plný nadšení – obratem posílá hlavní organizátorce Briggi
na ukázku svoje básničky. Ty rovněž obratem putují do rubriky „Z
údolí a osad“ v Obraně lidu, a Juanova cesta dlážděná poezií
začíná. Nejen Obrana lidu, ale i Mladý svět a další tehdejší
časopisy se chopí mladého básníka, a Juan se brzy stane vedle
Houly nejvíce publikovaným trampským autorem. Nostalgií voní
skutečnost, že první Juanova báseň, zveřejněná v Mladém světě,
měla název „Podzim“ (v upravené verzi je tato básnička i
ve sbírce "Renesance snílků").
V soutěži o Zlatého Trapsavce Juan boduje
takřka okamžitě – v dalším ročníku, v roce 1973, získává cenu
jeho báseň „Brána“, po které za více než třicet let bude
nazvána publikace, vydaná sdružením Avalon. To,
že v Juanově obýváku si pobyl i dřevěný pidižvík na vysokém
podstavci, symbolizující Zlatého Trapsavce, není třeba
zdůrazňovat.
V těch letech trapsaveckých začátků jsem samozřejmě četla a
znala Juanovy publikované verše, Juan byl mým nejoblíbenějším
básníkem. Dokonce i Robinson Jeffers a Mácha zůstali daleko za ním. Jednou se, tuším v Mladém světě,
objevila Juanova báseň „Duben“ a stala se mojí favoritkou jednou
provždy. Dokonce jsem se ji dobrovolně naučila nazpaměť, abych
si ji mohla kdykoli zarecitovat.
Když sdružení Avalon před pár lety
vydalo Juanovu knížku „Brána“, hned jsem se pídila, zda je
„Duben“ přítomen. Nebyl.
V té chvíli začalo klíčit semínko
„dívčího snu“ – šířit onu báseň mezi čtenáře ze všech sil a
zarecitovat si ji na veřejnosti. V samotné recitaci jsem
neviděla problém - Juanovy básně jsou natolik rytmické a
zvukomalebné, že je může prezentovat i v přednesu recitátor
neškolený. Nabídla se možnost, jak „dívčí sen“ splnit – založit
vlastní nakladatelství, vydat Juanovi sbírku básní a na křestu
si před shromážděným publikem s vážností paní nakladatelky
básničku zarecitovat. Což se také stalo, a ten pocit byl
nádherný. Recitace zpaměti bez pomocného papírku byla posluchači
zvláště ceněna, zejména u Chudinků, kteří mají pro kvalitu
paměti ve stáří pochopení.
DUBEN
Je měsíc trávy a bludných beranů V houfu se nedrží po kopcích putují Na noc se málokdy uloží do stanu U ranních ohýnků na zimu žalují
Na krku zvonky – protesty bloudění Pokaždé naleznou ten správný směr Chuť vody z potoka vždy s úctou ocení Rádi se účastní Panových her
Autor při
večerním hraní.
Dlouholetý sen byl tedy naplněn při křestu „Renesance snílků“ na
březích Rozkoše pod zasněženými horami, v kruhu dojatých
kamarádů, za hudebního doprovodu kapely Chudinkové, a pod přísným
dohledem autora. Na Juanovo přání jsem byla sbírce kmotrou,
druhou kmotrou byla Jarmila Jařénka Műcková od Chudinků. Výtisk
sbírky, vyvolený ke křtu, byl řádně zkropen rumem, jehož vůní
odnesl vítr symbolicky daleko do kladských hor, a
sbírce bylo popřáno šťastné putování ke čtenářům, do žracáků a
báglů, do vlaků a na campy. Ostatně, kde jinde by se Juanovy
verše měly číst a recitovat?
Na obrázku je zachycen okamžik křestu sbírky "Renesance
snílků". Úplně vlevo autor Juan s věrným vlčákem, (lehce
zahaleni do dýmu táboráku), dále zleva kapela Chudinkové -
Kaďour, Max a kmotra Jařénka. Úplně vpravo paní
nakladatelka.
Rumová koupel Juanově sbírce
svědčí - ostatně bylo propočítáno, že v každé desáté Juanově
básni je veršík o alkoholu
...
Sbírka "Renesance snílků" je
jednou z řady tvůrčích počinů Juanových, když
se ovšem nepočítají ty muzikantské. Například sdružení Avalon vydalo
sbírku "Brána", průřez Juanovou tvorbou od veršů přes prózu a
texty písniček, a velice vzácnou sbírku předmanželské poezie
Juana a jeho ženy Aťky, nazvanou "Bláznivý podzim".
Podzimní období je vůbec Juanovým oblíbeným, možná proto, že se
na podzim narodil. Nepřekvapí, že téma podzimu se v "Renesanci
snílků" objevuje sedmkrát. U českokanadského jezera na
dohled zasněžených hor, u jídla, pití a muziky, a ve společnosti
kamarádů byl podzim tak úžasně barevný a příjemný ...
Trapsavcem snadno a rychle!
Poslali jste povídku do Trapsavce a nejste si jisti, jestli
ji nesmlouvavá porota pošle alespoň do druhého kola, o ocenění
ani nemluvě? Posíláte do Trapsavce své povídky nějaký ten rok a
ono pořád nic? Žádný problém, chopte se užitečných rad, a příští
rok bude líp!
Rada
třináctá:
„Polštářová slůvka“
Taky jste při pohledu na rukopisy knih významných českých
spisovatelů (při příležitosti školního výletu do památníku
písemnictví) žasli, že ti spisovatelé, píšící rukou a perem s
násadkou, v textu neškrtají, volně řadí slova za
sebou, a každé to slovo sedí na svém místě pevně a účelně jako
cihla ve zdi? A když naopak vy tvoříte své povídky, škrtáte,
měníte, upravujete a zavrhujete jak diví, a v duchu děkujete za
schopnosti Wordu?
Správně. Doba je taková. Není čas si promýšlet každou větu
dopředu, tak jak údajně činil ruský spisovatel Arkadij Gajdar,
který si nejdříve napsal knihu v hlavě slovo od slova, větu po
větě, a když hlavově knihu dokončil, napsal ji na papír
bez jediného škrtnutí. My máme svůj Word, tak jaképak s tím
cavyky. Dobrá rada pro začínající psavce: když píšete svou
prózu, neohlížejte se na to, co z toho vyleze. Držte se jen
dějové linky. Teprve potom si text pozorně přečtěte a sledujte
skladbu jednotlivých vět. A nemilosrdně vyřaďte všechna slůvka,
která tvoří "vatu", slůvka nepotřebná, jen podbarvující něco, co
bychom chtěli v hovorové zdůraznit. Jsou to slůvka jako:
konečně, rozhodně, opravdu, tedy, nějak, třeba, poněkud, trochu ...
Tato
slova "vycpávají" větu, unavují čtenáře a nedávají valný užitek.
Příklad:
Tenhle pramen si jen tak zurčel v kamení pod takovou
nevysokou bučinou, a byl odtud ale opravdu nádherný rozhled do
neskutečně půvabné krajiny hor a lesů. Kid se na tomhle místě
docela rád zastavoval, skoro pokaždé, nabíral tuhletu vodu do
své feldflašky a kochal se tím pohledem.
Jak jinak vypadá text, pokud se odstraní vycpávací slůvka:
Pramen zurčel v kamení pod nevysokou bučinou, a byl odtud
nádherný rozhled do půvabné krajiny hor a lesů. Kid se tady rád
zastavoval, nabíral vodu a kochal se pohledem.
Skoncujme s polštářovým vycpáváním vět a nezapomínejme, že už za čtyři
měsíce čeká poštovní schránka na příspěvky do příštího ročníku
Trapsavce!
|
Sběratelské okénko
Že sdružení Avalon vydává trampskou
literaturu už čtrnáct let, to je v trampském světě tak běžná
informace, že není důvod, aby jí někdo věnoval pozornost. Čas
plyne, roky plynou, knížky se vydávají, rozebírají, sklad
Avalonu se vyprazdňuje, už nedostupné knížky se sběratelům
nabízejí na Aukru ... a najednou je tu otázka: kolik vlastně
titulů Avalon vydal? A má nějaký sběratel doma kompletní edici
"Trilobit" a "Zelené řádky"? A mohl by nově odhodlaný sběratel
šanci obě edice zkompletovat, když podle našeho názoru ani
Avalon nemá jasno při sestavování seznamu vydaných titulů,
zvláště s ohledem na povodeň v roce 2002, která smetla i
nakladatelství? Příští rok oslaví sdružení Avalon patnáct let
působení v trampské literatuře. Kdo včas nesbíral, už nejspíš
nezkompletuje.
Avalon má vždycky co nabídnout
Proto přinášíme seznamy titulů z obou edicí
(taky jsme si v nich hřáli polívčičku), tak jak byly sestaveny
z dostupných obsahů. Ovšem, jedná se jen o nepotvrzenou pomůcku.
Svazky edice TRILOBIT
1. ?
2."Ciggi"
3."Staré pověsti trampské" Tony Linhart
4."Nabídka nevšedního dne" Stanislav Houla Zárybnický
5."Rycí vidle navždy" Karel Lišák Růžička
Naše polívčička v edici Trilobit
Edice ZELENÉ ŘÁDKY
1."Řeč národa trampského" Petr Fojtík Lachtan
2."Trampská soutěž 1995"
3."Matiné pod širákem" Hanka Hosnedlová
4."Ať stromy promluví" Oldřich Damborský Roy
5."Trampská soutěž 1996"
6."Tajnosti skalkového lesa" Kavče
7."Trapsavec 1996"
8."Některé definitivní úsměvy" Jaroslav Šlejmar Kutloch
9."Malá násobilka" Vlastimila Aťka Hlavatá
10."Nenalézači pokladů" Míra Valina
11."Šnečí polívka (pro toulavou duši)" Jan Jeňýk Valeš
12."Poučení z krizového vývoje na Kukaččím kempu" Robert Farář
Čapek
13. ?
14."Vaťák číslo 38" Iva Tapi Synáková
15."Zákon Yukonu" Alena Mývala Kennedy
16."Noc zúčtování" Michael Tony Antony
17."Bílý pavouk" Miloslav Nevrlý
18."Brdské povídky" více autorů
Polívčička v edici Zelené řádky
Uvedený výčet není úplný, a je sestaven jen
na základě naší knihovničky. Kromě toho do edic není zařazeno
více svazků, například "Ve vlasech cest" od Tapi nebo "Bláznivý
podzim", o němž je zmínka vedle. Jen naprosto zasvěcený
sběratel, je-li jaký, může říct, že má všechno a zná historii
vydání té či oné knížky. Šťastný čtenář ...
Některé tituly se dají ještě sehnat v
obchůdku na adrese
www.sdruzeni-avalon.cz
|