Povídka:
"Korbílek pro Péťu"
Péťův černý kocourek Macek mňoukal při Vlajce, a byl za to
vykázán od tlachového ohně do studeného lesa.
Jeho provinění bylo o to hroznější, že Péťova domovská
T.O. Strážci skal, aby se vytáhla před kamarády, pozvala na potlach slavného písničkáře (toho nejslavnějšího), se
záměrem ukázat osadní akci v nejlepším světle, ve světle
ideálního trampingu, ušlechtilosti, čistoty, kamarádství a
krásy. Prostě aby slavný host zíral, kam se to dostal. Proto
byly v odpoledních tradičních soutěžích provedeny náležité
změny. Oblíbený Běh s půllitrem přes kořeny byl
přestavěn na Indiánskou stopou, hrubě drsné
Dobytkářovo rodeo, při kterém osadnice Rybí žábra
představovala cíl pro vržená lasa, byl přejmenován na
Zálesácké hrátky, a kamarádka Rybí žábra znázorňovala laň.
Někteří nespokojenci chtiví obhroublé zábavy proti změnám protestovali, ale
šerif Klika je zdusil předvedením spokojenosti slavného hosta,
který při soutěži Závod lodiček v potůčku radostně
zatleskal, zatímco dříve se u Honičky divokých bukanýrů
netleskalo, ale nechutně řvalo, zvláště když některého z
kamarádů strčili do vody.
Potlach probíhal podle šerifových představ do chvíle, kdy slavný
písničkář v posvátném kruhu kamarádů za zpěvu trampské hymny
zapaloval oheň, což zkazil Péťův Macek hysterickým kocouřím
vytím, když si při slovech „vzpomeneš chvil, těch které´s
míval tolik rád“ připomněl, že touhle dobou se na campu
pravidelně večeří.
Macek se ve studeném lese položil na Péťův spacák a ze tmy
toužebně pohlížel k jasně rozzářenému ohni, chvílemi stíněnému
postavou Péti ohnivce, který rozzloben na Macka postrkoval
hořící polena tak zlostně, že plameny uhýbaly a jiskry předčasně
hasly.
Když začaly soutěže ve zpěvu a veselém vyprávění, přiběhl za
Mackem další Péťův věrný druh, pes Hafík. Macek k němu otočil
svítící oči a řekl:
„Udobřit Péťu. Pro něj korbílek!“
Hafík zarmouceně nakrčil čumák. Musel Mackovi oznámit chmurnou
zvěst - šerifovy zásahy do tradičního potlachového programu se
nevyhnuly ani oblíbené tajné večerní soutěži, což bylo
předvádění legračních scének z trampského života.
Letos
jako hlavní cenu pro vítěze určili pravý skvost řezbářského
umění, vysmolený bohatě vyřezávaný korbílek s víčkem
zdobeným dubovými listy. Péťa po korbílku hrozně toužil, ale jako ohnivec si
ho nemohl vybojovat. Macek a Hafík, aby mu
udělali radost, celé odpoledne nacvičovali scénku, pantomimu s
názvem PÉŤA BALÍ USÁRNU A NADÁVÁ, přičemž Hafík představoval
Péťu a Macek neposlušný spacák. Šerifův zásah proměnil
veselou soutěž v dívčí recitaci básní slavného hosta. Tato dívčí
soutěž měla slavného hosta úplně dorazit, zvláště když se
ukázalo, že mnohé trampky umějí jeho básničky zpaměti. Ty, co
neuměly, obdržely je rozepsané na lístečkách.
Když se tedy dívčí soutěž rozjela, a vítr co chvíli přinášel od ohně
pokřik „umí“, Macek smutně povzdechl:
„Žádný korbílek pro Péťu.
Zlobí na kocoura.“
Hafík se pokoušel rozptýlit Mackovu tesknotu návrhem, že se přestrojí za soutěžící dívku a korbílek pro Péťu získá básničkou
"Alenko, stůj, auto houká", kterou ho Péťa naučil pro případ
samostatného přecházení asfaltky u nádraží, když se ozval
nový trpký vzdech.
Tentokrát to nebyl Macek, ale oblíbený osadník Džulajda, probouzející se
pod smrčkem. I Džulajdův osud byl osudem vyhnance. Z radosti nad příjezdem slavného hosta
se strašlivě
opil v restauraci U ztracené ponožky, byl odchycen osadníky,
když za nedůstojného prozpěvování hostových písní objímal
pneumatiky jeho žiguli, zabořeného v mechu u campu, a podobně
jako Macek byl odklizen do temnoty a chladu okolních houštin.
„Já tam chci,“ mumlal Džulajda, „tady není slyšet!“
Hafík
pomohl Džulajdovi na všechny čtyři a navrhl:
„Tak jdi, Džulajdo, k ohni v přestrojení za holku. Přeříkáš něco
z papírku a můžeš sedět u ohně až do rána. Nikdo tě nepozná.“
Džulajda Hafíka vděčně objal a řekl:
„Ty jsi pes, kamaráde. Jak to děláš? Papírek mám. A hodně
popsanej.“
Hafík Džulajdovy sápající paže šetrně odstrčil a ujišťoval se:
„Můžem tě teda převlíknout za holku?“
„Ale jo,“ souhlasil Džulajda, „jenom rum mi už nedávejte.“
V maskování Džulajdy nebylo třeba spěchat, soutěže u ohně se
příjemně vlekly.
„Všechny soutěže
vždycky vyhrává Žábra,“ řekl Hafík Mackovi.
„Když bude Džulajda vypadat jako Žábra, vyhraje nám korbílek
pro Péťu. Co by Džulajda dělal s korbílkem?“
Vystrojit Džulajdu jako Rybí žábru bylo jednoduché. Péťův vytahaný
svetr, pod to sukně z ušmudlané deky, a vyčuhující
holá lýtka. Na krk Džulajdovi zavěsili náhrdelník z lesních
plodů, který si tu zhotovila a nakonec pohodila jedna
tlachovnice.
„Nevypadá
jako Žábra,“ nespokojil se Hafík.
K dokonalé podobě překážely Džulajdovy vlasy. Zatímco Rybí žábra
chodí ostříhaná jako trestanec a délku vlasů počítá na
milimetry, Džulajda je pyšný na husté kudrny dosahující na
lopatky, a je rád, když se za ním lidé otáčejí a volají „hele,
celej Hutka!“
„Abys opravdu vypadal jako holka, Džulajdo, musíme tě ostříhat,“
oznámil Hafík. Načež doběhl pro osadní nůžky, tupé od věčného
stříhání provázků a březové kůry.
Džulajda pospával, Hafík upižlával kudrnu za kudrnou,
a Macek přidržoval Džulajdovu hlavu a zacpával mu tlapkou ústa,
kdykoli to Džulajdu zatahalo a chtěl skučet.
Když skončili, vypadala Džulajdova hlava ve svitu ohně jako dávno odkvetlá a
rozfoukaná pampeliška, ale Hafík s Mackem byli spokojeni. Byl
nejvyšší čas poslat Džulajdu do boje.
Šerif Klika znejistěl, když ze tmy vykročil podivný zjev v
sukni, ale zmužil se a oznamoval:
„A ještě jedna kamarádka se hlásí do soutěže ... jaká je tvoje
přezdívka?“
Cizí dívka se nepřítomně rozhlédla po kruhu a
zamumlala:
„Já jsem Džulajdová.“
„Tak kamarádka Džulajdová,“ obrátil se šerif k porotě a tišeji
dodal ,„Džulajda si ale opatřil hroznou čarodějnici...“
„Že se mu líbí taková šereda,“ ohrnula nos Rybí žábra.
Šerif pobídl cizí dívku k recitaci a ustoupil.
Džulajda začal lovit pod Péťovým svetrem kapsičku u své trampské košile,
nakonec ji našel, vytáhl papírek a procítěně spustil:
„První pivo, druhý pivo, zelená.
Třetí pivo, čtvrtý pivo, zelená.
Bacha, jde sem esenbák!
Mně je to jedno, já jsem plnoletej.
Ale já ne!
První limonáda, druhá limonáda, třetí limonáda ...
Neblázni, bude ti špatně!
Už je pryč?
Pátý pivo, šestý pivo, velkej rum.
Máš pravdu, kamaráde, chce se mi zvracet.“
Tlachovníci i porotci vyslechli Džulajdovu báseň zadumaně. Nikdo si nebyl jist,
zda se nejedná o méně známé
verše z raného období slavného hosta, i když papírek cizí
dívky připomínal účtenku z restaurace. Ale pro jistotu
bouřlivě zvolali „umí“, zvláště ti, kteří se nepřestali
dožadovat obhroublé zábavy. Jejich řev vytrhl slavného hosta z
rozjímání. Slavný host, místo aby sledoval dívčí soutěž,
pohlížel stylem „nevidím, neslyším“ do temných
zjihlých očí
osadnice Dešťové kapky. Když ho ohlas na Džulajdovu báseň
vyrušil, roztržitě prohodil „ta by měla dostat cenu!“ a dál se
vpíjel do pohledů sličné osadnice. Jeho slova pobídla porotu,
aby uvěřila v hostovo autorství. Porota hbitě celou soutěž vyhodnotila, a
přisoudila prvenství Džulajdovi, za jásotu obhroublíků a
chladného souhlasu přírodně citlivých romantiků, kteří dávali
přednost hostovu proslavenému Pozdrav všem, kdo prašnou
cestou bloudí. První cenou dívčí recitační soutěže ovšem
nebyl korbílek, ale slavným hostem přivezený dar,
vlastnoručně otesaný tříkilový špalek z lipového dřeva, dole to mělo měděný
plíšek s vyraženým nápisem Touha v jsoucno, což byl
umělecký název tohoto dlátem všelijak zbrázděného výtvoru.
Džulajdové ho slavný host osobně předal a za závistivých pohledů
ostatních dívek ji přes výraznou vůni lihovin políbil. Hned potom Hafík
odstrkal Džulajdu pod koruny stromů, kde už vyhlížel Macek.
Odebrali Džulajdovi cenu,
nechali ho klesnout na spacák a šli si udobřit Péťu.
Ten seděl blízko ohně, dumavě hleděl do plamenů a docela se
usmál, když mu provinilý kocour strkal do klína získanou
cenu jako dárek na odpuštění za tu výtržnost při Vlajce.
„Seš hodnej, Macku, ale příště se s těma polenama netahej,“ řekl
Péťa, pohladil kocoura po hlavičce, a než se Macek s Hafíkem
vzpamatovali, přiložil Touhu v jsoucno do plamenů. Potom
si Péťa přehodil celtu přes ramena, schoval pod ni své malé
kamarády, a pochlubil se vytouženým korbílkem, který dostal od
šerifa jako odměnu ohnivci.
Potom spokojeně seděli pod celtou a hřáli se.
Nastala vzácná chvíle, na kterou všichni čekali. Slavný host po
mnohém přemlouvání vzal kytaru a usedl s ní pod totem.
Tlachovníci ztichli, tohle bylo něco jiného než pódium a
mikrofony, oheň tiše praská, potok pod campem jemně pobublává,
na obloze svítí hvězdy, šerif se usmívá a přechází za kruhem,
šťastný, že se ideálně vzorný potlach vydařil. Slavný host hledí do
plamenů, vybrnkává první akordy a chystá se zazpívat. V té
chvíli se Džulajda v temném lese probral, sáhl si na ostříhanou
hlavu a začal šíleně řvát.
Trapsavcem snadno a rychle:
"Literární tramp žije na
hranici možností"
Před
mnoha lety na slezině poroty se porotci pozastavovali nad
závěrem jedné povídky. Šerif a jeho osada v té povídce prodělali
fyzicky náročnou akci, řádně proběhla zápletka, krize i
vypointovaný závěr. Ve chvíli, kdy osadníci fyzicky udeptáni
klesli únavou a blížila se poslední věta povídky, šerif v
té poslední větě hrdě povstal, nahodil usárnu a vyzval: "Jdeme
na camp, je to jen patnáct kiláků.." A byl konec povídky.
Porotce znepokojovalo těch patnáct kilometrů a ledabylý přístup
šerifa, zdálo se jim, že závěr povídky je těžko uvěřitelný.
Hrdinové jsou na pokraji sil, a bez reptání jdou dálku někam na
camp, kde stejně nenajdou nic, než co měli na původním místě
klesnutí, t.j. les. Nebyl důvod se přemisťovat, kromě touhy
přenocovat "ve svém". Povídka nakonec byla přijata mezi oceněné,
i když její hrdinný konec i u ohně zněl poněkud zvláštně.
Ale právě těch patnáct kilometrů přineslo šerifovi pozornost
čtenářstva. Páni, řekl si čtenář, to je borec, po takový dějový
akci ještě dobrovolně pochoduje patnáct kilometrů s báglem na
zádech, a je mu to skoro málo. Takovej borec bych chtěl být
taky... A jsme u toho. Sympatie čtenáře přinese literární
postavě jen život na hranici možností a její případné
překonávání.
Nikoho nezaujme vyprávění o partě trampů, kteří si u stánku na
nádraží dali jedno pivo, šli od vlaku na camp dva kiláky, cestou
se příjemně vykoupali v lesním jezírku, a u ohniště se pořádně
nadlábli. V noci sprchlo, ale jen tak, aby se neřeklo. Celé ráno
pak diskutovali, že jsou rádi, že nepršelo víc, a jdou zase
kolem jezírka zpátky na vlak. Čtenář právem povídku pohodí, a
porotce se nerozpakuje dát povídce nula bodů.
Jak děj vylepšit, aby body přibývaly? Jednoduše. Celou partu
"přepočítáme" na hranice možností jednotlivých postav. U stánku
zvýšime množství alkoholu co kdo unese, dva kiláky necháme
hrdiny alkoholicky plazit, v jezírku se je pokusíme utopit,
jídlo jim odnese brdský medvěd, po setmění přiložíme do oblak a
pošleme na ně tornádo. V takovém prostředí se hranice možností
postav diktují samy od sebe, a děj se nám dramaticky vyvíjí
střetáváním jednotlivých hranic. Někdo zachraňuje sebe, někdo
zachraňuje druhé, někdo zbaběle prchne (toho taky sežere brdský
medvěd), a nejmíň tři body od poroty jsou zaručené.
Ovšem každá postava má hranice možností nastaveny jinak - pro
některou může být hrdinství nastoupit do vlaku, pro jinou
zdolávání horských štítů. Život na hranici možností činí postavu
zajímavou, což dokládá příklad oblíbeného kamaráda Džulajdy.
Zatímco v povídce nahoře by měl být hlavním oblíbencem Péťa
(pouze prahnoucí po korbílku a nic víc), paradoxně je nejvíce
oblíbenou postavou Džulajda, který se pohybuje na hranici svých
možností v každém směru. A to je celé to tajemství.
|
|