Poslední
dobou dotírá do myslí trampských stařešinů otázka, zda on ten
tramping nespěje k zániku. "S námi tramping odejde", tvrdí
stařešinové, a se svými obavami se svěřují médiím. Nostalgicky
jsou vzpomínána hojně zamaskáčovaná nádraží šedesátých let, kytarami zvučící
poslední vagony, soboty nacpané potlachy k prasknutí,
bouřící Porty a
stohy cyklostylovaných
časopisů. Důkazem zániku trampingu má být opuštěné branické
nádraží a zapomenuté hospodské bašty v rekreačních oblastech.
Skoro jako by tomu někdo věřil. Proto nadešel čas, aby se i TD zapojil do úvah.
V každé generaci trampů se něco mění.
Říkalo se, že první trampové nenáviděli lenochy jezdící vlakem,
protože pohrdli poctivou chůzí. Další generace se mohla pominout
z vynálezu igelitů. Další generace zavrhla cancáky jako zbytečný doklad
kamarádství, a další generace si nepotrpí na romantický patos a
tíhne k turistice, jak předpověděl Géza Včelička. V každé trampské generaci se něco mění,
někdy opravdu hodně. Jedné trampce z předválečné generace jsem
přednesla historku, jak moje generace šedesátých let vytáhla na
zlého průvodčího na branické trati nože. Trampka z předválečné
generace ohrnula nos: "VY jste vytáhli nože na průvodčího? To MY
jsme vylezli na lokomotivu a kolty donutili strojvůdce, aby jel
po jiné koleji!"
Jsme svědky zániku trampů? Odpovězme si
oblíbeným cancákovým sloganem: "Nás nikdo nevyhubí!"
Jakoby to bylo možné. Tramping je produkt toho, čemu se říká "česká
povaha". Je to ono saturninovské: proč bych četl cizí knihy,
když si mohu napsat vlastní? Proč bych se jako cizí návštěvník měl na
Aljašce obdivovat velkému dobrodružství prožitému jinými lidmi,
když si mohu prožít vlastní malé zálesácké dobrodružství v
domácím prostředí? A ještě k tomu každý víkend! Stejně jako
trampové přistupují k
realitě chataři, chalupáři, houbaři, skalničkáři, zahrádkáři,
kutilové a vynálezci.
Tyto činnosti jsou podobně jako tramping
nazývány českým fenoménem, počínaje "zlatými ručičkami" a konče
"co Čech to muzikant". Do hry vstupuje ještě módnost -
jednou se všichni zblázní do běžek, podruhé do houbaření,
potřetí do trampingu, počtvrté do chovu psů, popáté do
cyklistiky, pošesté do koček a posedmé do kdoví čeho.
Záhadou zůstává, proč je na šedesátá léta
nahlíženo jako na báječnou éru "trampského hnutí". V denících
jsem našla zmínky o silné znechucenosti trampů tímto vývojem a o
zatracování tisíců příležitostných trampů a
kovbojíčků. Nešlo to jinak, hippies a beatnici byli v módě na
Západě, v Čechách vzala proti společenským konvencím revoltující mládež podomácku vyrobený nůž a
vojenské hadry z Kotců, a jelo se na čundr. Ale je tu problém. Jak
řekl kamarád Čajda: "Pro tři trampy v polesí se zadek
od televize nezvedne. Kvůli třiceti už jó!" Pro úplnost taky
říkával: "Tramp musí bejt pronásledovanej. Jinak to nemá cenu." Není to v počtu trampů, v počtu
udržovaných tábořišt, obsazenosti nádraží a hospod, ale v
ryvolovském
"stavu duše", v návaznosti na kořeny a dodržování
základních tradic. A v tomhle směru zánik nehrozí, vždycky se
najde další generace trampů, kterým česká prérie za humny v souladu se
zděděnými geny "české povahy" učaruje.
A sami si budou objevovat svoji domácí divočinu, sami budou
objevovat poklady kamarádství, sami si prožijí svá
dobrodružství, drsnější a
úžasnější než všechna dobrodružství světa. Žádný strach. Jen by měli
být hrdí na to, že jsou trampové, a na lesních stezkách zdravit
potulné stařenky!
Pražský
kopec Vítkov je svérázné území. Jestli je pravda, že se po jeho
horsky strmých svazích hnali křižáci v brnění proti táborské
pěchotě, není divu, že se pak snadno kutáleli dolů. Kdyby se nás
křižáci zeptali, mohli jsme jim poradit, aby počkali až Táboři
slezou dolů do žižkovských krčem a válčili raději pod kopcem.
V devatenáctém století toužil Žižkov postavit svému vojevůdci
na vrcholu kopce důstojnou sochu. Povedlo se to až po 1. světové
válce, spolu s památníkem československým legionářům. Později
sloužil památník různým účelům, nakonec spojeným s mauzoleem
prvního dělnického prezidenta. Dnes je temný mramorový palác na
Vítkově
vrácen původnímu účelu, t.j. aby se nezapomnělo na hrdiny. Je
monumentální, pochmurný, nezapomenutelný a působí jako podvědomá
brána. Kdo jednou vstoupí dovnitř, uvědomí si věci, o kterých ho
předtím ani nenapadlo přemýšlet.
V
památníku je instalována expozice "Křižovatky české a
československé státnosti". Součástí expozice jsou i vitríny s
ukázkami různých aktivit, které vedly mládež k národnímu
uvědomění, nebo naopak k poslušnosti a stádnosti. Vedle vitrín se skautskými,
mládežnickými a sokolskými atributy je překvapivě nebo snad
logicky instalována i vitrína trampská. Podobně jako u
jiných vitrín jí dominuje postava v typickém oblečení, kterou
doprovázejí drobnosti a dobové tiskoviny. V trampské vitríně je
už zdálky dominantní (v památníku se na nějaký ten metr nekouká)
fotografie bratří Ryvolů. Je to zvláštní hledět na portréty
trampských legend v prostředí oslavených mrtvých legionářů a
dalších českých hrdinů včetně neznámého vojína.
Co všechno můžeme vidět na výstavě "Křižovatky české a
československé státnosti?" Třeba kytaru Karla Kryla, drobnosti z
kapes Jana Palacha, aktovku parašutistů z Resslovy ulice,
originály různých dopisů a dokumentů. Vedle Křižovatek je dobré
si projít i další expozice památníku. Například výstavu
fotografií z května 1945, které nejsou běžně známé a které svými
detaily a mírným přeobracením mýtu Němé barikády
překvapí.
A
naprosto ohromující jsou vysoké mozaiky ruských vojáků v
nadživotní velikosti v novějším okrouhlém sále,
volající po
zamyšlení, bez kterého se z památníku odejít nedá. Návštěva
památníku je prostě zážitek monumentální, pochmurný
a nezapomenutelný, pro klaustrofobiky roztřásající.
Informace o památníku jsou
zde.
Památník je součástí Národního muzea - www.nm.cz
Pokud ho chcete navštívit, nejdřív si ověřte, že je zrovna
přístupný. Navštěvují ho různé delegace a v tom případě je pro
veřejnost uzavřen.
Dá se koupit za 50 Kč povolení k fotografování v podobě samolepky,
která se připlácne na oděv. I když se to nezdá, v památníku je
co fotografovat.
Jezdecká socha Jana Žižky z Trocnova je v rekonstrukci, jejíž
průběh je možné sledovat na stránkách restaurátorské firmy
www.houska.cz
Trapsavcem snadno a rychle!
Rada
dvacátá první:
„Z tohohle místa Stožec vidět není!"
Důvěrně mezi námi, a hlavně ať to neslyší čtenáři, si
řekněme, že pravda není vždycky nutná. A to zejména v názvech a
popisech míst, kde se děj odehrává. Viz Foglarův styl - mohl by
spisovatel posílat své hrdiny kamkoli do uliček a průchodů,
kdyby prozradil, kde jsou ona Stínadla? Jeden příběh mluví za
všechny: na jedné trampské slezině v hospůdce pod Vyšehradem se
osazenstvu v rámci programu pro obveselení přednesla povídka
jisté přítomné nadějné autorky. Na čestném místě u stolu
v té hospodě tehdy seděl známý redaktor. Pravil k oné autorce:
"V povídce jsi použila název Prokopské údolí. Ale podle děje
povídky to Prokopské údolí nebylo. To je špatně."
"Ale to není to pražské Prokopské údolí," snaživě
vysvětlovala autorka, potěšená, že onen obdivovaný spisovatel
vůbec přednes povídky poslouchal. "To je Prokopské údolí u
Kosti."
"Víš co? Každý čtenář si vzpomene jen na to pražské a
povídku bude považovat za zmatenou, protože mu tam ta Praha bude
chybět. Co kdybys takové názvy vůbec nepoužívala?"
Autorka pokorně poslechla a udělala dobře. Proto, když se
napíše povídka například z brdského prostředí, není třeba
zbytečně zdůrazňovat místopisné údaje. Aby se některý čtenář
nespokojeně neozval: "Tady je popisováno, že hlavní hrdina
hleděl z campu na Stožec. Co je to za nesmysl? Ta povídka je
nějaká vadná. Už to číst nebudu."
A máte to.
|
|