Hlavní stránka

 

červenec 2017

 

Canc na uvítanou:

"Nás už nikdo nedohoní

už jsme za Prahou

za chvíli nám bude vonět

tráva pod hlavou..."

                                               - písnička z filmové povídky "Pavučina"

 

 V roli smutného trampa

 

Je hodně filmů, kde se alespoň na pozadí mihnou trampové, pokud nehrají nějakou lepší roli, vlastně spíš roličku. Jeden z takových filmů se připomíná okrajově, pokud vůbec, a přitom postava trampa je zde téměř klíčová  Jedná se o poslední příběh "Pavučina" z povídkového filmu "Pět z milionu", který v roce 1959 natočil režisér Zdeněk Brynych.

Podle distributora příběh vypráví o začínající mladé lásce v atraktivním prostředí chatové osady, kdy se mladičká Kateřina, právě vycházející základní školu, zamilovává do Karla, který přišel z vojny a koupil si skútra. První milostné vzplanutí jako záměr filmu je možné přijmout, proč ne, ale jen tehdy, kdyby celou povídkou záhadně neprocházela smutná postava ještě  záhadnějšího trampa Franty ve vynikajícím podání Františka Vláčila. V komentářích k "Pavučině" na webu csfd o této postavě můžeme číst: "František Vláčil (rozvinuvší v několika málo gestech a jediné větě vznešenou romantiku, sebeironii, ale i smutné outsiderovství jednoho trampského osudu)". Velmi výstižné. Ale je třeba podívat se na film od začátku. Tam kolem nuselského plynojemu jede vláček a veze Pražany do přírody. Je sobota odpoledne, přibližně čtvrt na tři, samozřejmě v době vzniku filmu sobota pracovní.  Na vagonu s loděmi bujaře prozpěvují mladíci, u jejich nohou zdraví mladičkou Kateřinu smutný tramp Franta. Je jiný než rozjásaní sportovci nad ním, má klobouk, bíbra a kytaru. Vyčlenění této postavy z jásajícího kolektivu nemůže být jasnější.  Ale proč?

Možná proto, aby se ve filmovém příběhu před Kateřinou zřetelně otevřely dva neslučitelné světy - v postavě Karla je to úmorná práce v továrně, budoucí svatba a děti, nízké příjmy, a snad seženou byt, kde budou moci chodit k sousedům na televizi. Naproti tomu postava Franty představuje vlastní svobodný prostor, dětské úniky do romantických snů (ve dvou scénách je Franta provázen dítětem), a posléze  smutné vyhnanství trampského samotáře daleko od veselého  kolektivního životního stylu (v době vzniku filmu se o povýšení trampského hnutí šedesátých let na téměř většinový způsob života mládeže ještě nevědělo).

Na závěr filmu přichází nesmírně silná scéna. Franta jako zastupující výběrčí mostného se loučí s Kateřinou, která odchází z dětské hravé svobody do vyčerpávajícího života dělnice v továrně, a to až do konce života. Nebo spíš do důchodu. Její vlastní matka ji tam posílá se slovy: "A dobře dělej!" Nikdo Kateřinu nelituje, jen Franta. O tom se nedá psát, to se musí vidět.

Jakkoli tahle málo viditelná linie příběhu vypadá přehnaně, musíme si uvědomit, že odpovídá skutečnému životu na konci padesátých let. Kateřina tehdy vymoženosti dnešních žáků opouštějících základní školu neměla. Škola přidělila umístěnku a poslala dívku na internát do Kadaně. Matka ji raději vyjednala nekvalifikovanou práci v pražské fabrice (podle dnešních pravidel by Kateřina do konce prázdnin ještě pracovat nemusela). Být v patnácti nevyučenou fabričkou, bez prázdnin, dovolená až příští rok v počtu čtrnácti dní (pár dní si musí schovat na Štědrý den a Silvestra, kdy se pracovalo), o tom se filmový příběh nezmiňuje. Tohle věděl jen Franta. Ale Kateřině nemohl pomoci jinak, než gestem na konci filmu, gestem ruky člověka, který zná cenu volnosti. Mladičké dívce právě přistřihávají křídla a náhradou má být první láska.

Je běžné, že filmoví diváci tuhle povídku z filmu "Pět z milionu" příliš nechápou a považují ji za jednu ze slabších částí filmu. Ale trampové, především pamětníci, by měli vědět své. A najdou se i názory, že "Pavučina" je z filmu povídka nejlepší.

 

Tramp Franta, poněkud stranou kolektivu, se objevuje už v úvodní scéně.

 

Společné veselí vodáků kráčí z nádraží a dobírá si "bíbratého" trampa, který nenese kolektivní pádlo, ale individualistickou kytaru

 

Scéna na konci "Pavučiny" - Kateřina odchází přes most do života, dětská volnost zosobněná trampem Frantou zůstává kolektivem nepochopená na tomto břehu řeky

                                       

 Zajímavosti z "Pavučiny"

 

- nádražní scény se natáčely v Senohrabech. Ovšem vlak od Prahy přijel z opačné strany, aby kamarádky Kateřiny mohly mávat z mostu.

 

- na konci filmu se objeví záběr na výpravčího vlaku, kterého mnozí trampové pamětníci dříve jezdící na Sázavu dobře znají. Je to pan Zajíc, bývalý náčelník žst. Vrané nad Vltavou. Když vlak "dřevňák" přijížděl do Vraného, cestující se vrhli do oken, aby pana Zajíce alespoň na vteřinku zahlédli.

 

- chatovou osadu, kde na Kateřinu čeká její matka (pobývající na letním bytě) pozná každý na první pohled. Je to osada z vyřazených autobusů z osady pod Kazínem. Vznikla ve dvacátých letech jako převlékárny pro říční lázně. Dnes vypadá zřetelně jinak, a tak "Pavučina" může posloužit i jako zajímavý dokument.

 

- jak vypadala na konci padesátých let výletní restaurace "Tornádo", hřiště, lávka přes Berounku a druhý břeh naproti - to všechno je ve filmu zachyceno v letní silně rekreační atmosféře.

 

- část povídky se odehrává na dálničním mostě u Senohrab, který se začal stavět v roce 1939, a v době natáčení filmu dálnici ještě nesloužil. Prázdný betonový most s jeho vysoko klenutými oblouky vypadá na filmových záběrech velmi impozantně.

 

                                       

 Trapsavcem snadno a rychle

(pro začínající povídkáře)

 

Když postavy promluví...

 

Co postava udělala dřív? Promluvila, nebo učinila dějem předepsaný pohyb související s proslovem? Tenhle zcela nenápadný souboj slova se skutkem se vyskytuje všude, kde si autor svého čtenáře příliš nepovažuje. Autor ví, co postava koná zároveň když pomocí přímé řeči promlouvá. Čtenář to neví. Dozví se to až z textu. Pokud onen text je autorem sestaven nedbale, nastane zmatek.

Příklad takového nedbalého začátku povídky:

"Chceš jet na vandr? Nikam. Ještě jsi nenapsal úkoly," řekla matka a dávala prádlo do pračky. Koupelna duněla ozvěnou jejích zamítavých slov.

"Ale já na ten vandr jet musím," škemral synek tak úpěnlivě, až nad pračkou prosebně spínal ruce.

"Měla bys ho pustit, kluka jednoho, vždyť už byl dvakrát na školním výletě, tak nějaké zkušenosti s tábořením má," volala babička z předsíně.

"Já bych byl taky pro," ozýval se otec, který se zrovna pokoušel spravit kliku u koupelny.

Tento způsob psaní je dosti nešťastný, ačkoli běžně používaný i zkušenými autory. Vylepšíme ho tak, že nejdříve popíšeme kdo je na scéně a kde. Třeba takhle:

Matka byla neústupná, a synek si vyhlédl špatnou chvíli na škemrání. Zrovna dávala v koupelně prádlo do pračky a otec se mořil s rozbitou klikou, když se rozhodl  požádat o souhlas. Babička tušila o co jde a pospíchala z předsíně na pomoc.

Teprve nyní je o ději nenucený přehled, může se začít s přímou řečí, a čtenář je příjemně napjatý, jak to dopadne.

 Pokračování příště

 

 

Canc na rozloučenou:  

"Začala jsem psát román, první den jsem psala celý den, další dny po chvilkách a teď se k tomu jaksi nemůžu dostat, tak snad se k tomu vrátím."             - z blogu mladičké literátky

 

Hlavní stránka