| 
				
				 
				  
				
				
				 Je 
				hodně filmů, kde se alespoň na pozadí mihnou trampové, pokud 
				nehrají nějakou lepší roli, vlastně spíš roličku. Jeden z takových filmů se připomíná okrajově, pokud vůbec, 
				a přitom postava trampa je zde téměř klíčová  Jedná se o poslední příběh "Pavučina" z povídkového filmu "Pět z milionu", 
				který v roce 1959 natočil režisér Zdeněk 
				Brynych. 
				
				
				Podle distributora příběh vypráví o začínající 
				mladé lásce v atraktivním prostředí 
				chatové osady, kdy se mladičká Kateřina, právě vycházející 
				základní školu, zamilovává do Karla, který přišel z vojny a koupil si skútra. První milostné vzplanutí jako záměr filmu je možné přijmout, proč ne, 
				ale jen tehdy, kdyby celou povídkou záhadně neprocházela smutná postava 
				ještě  záhadnějšího trampa Franty ve vynikajícím podání Františka Vláčila. V komentářích 
				k "Pavučině" na webu csfd 
				o této postavě můžeme číst: 
				"František Vláčil (rozvinuvší v několika málo gestech a jediné 
				větě vznešenou romantiku, sebeironii, ale i smutné 
				outsiderovství jednoho trampského osudu)". 
				
				Velmi výstižné. Ale je třeba podívat se na film od začátku. Tam 
				kolem nuselského plynojemu jede vláček a veze Pražany do 
				přírody. Je sobota odpoledne, přibližně čtvrt na tři, samozřejmě v době 
				vzniku filmu sobota pracovní.  Na vagonu s loděmi bujaře 
				prozpěvují mladíci, u jejich nohou zdraví 
				mladičkou Kateřinu smutný tramp Franta. Je jiný než rozjásaní
				 sportovci 
				nad ním, má klobouk, bíbra a kytaru. Vyčlenění této 
				postavy z jásajícího kolektivu nemůže být jasnější.  Ale proč? 
				
				Možná proto, 
				aby se ve filmovém 
				příběhu 
				 
				před Kateřinou zřetelně otevřely dva neslučitelné světy - v postavě 
				Karla je to úmorná práce v továrně, budoucí svatba a děti, nízké 
				příjmy, a snad seženou byt, kde budou moci chodit k sousedům na televizi. 
				Naproti tomu 
				postava Franty představuje vlastní svobodný prostor, dětské úniky 
				do romantických snů (ve dvou scénách je Franta provázen 
				dítětem), a posléze  smutné 
				vyhnanství trampského samotáře daleko od veselého  kolektivního 
				životního stylu (v době vzniku filmu se o povýšení trampského 
				hnutí šedesátých let na téměř většinový způsob života mládeže ještě nevědělo).  
				
				Na závěr 
				filmu přichází nesmírně silná scéna. Franta jako zastupující 
				výběrčí mostného se loučí s Kateřinou, která odchází z dětské 
				hravé svobody do vyčerpávajícího života dělnice v továrně, 
				a to až do konce života. Nebo spíš do důchodu. Její vlastní 
				matka ji tam posílá se slovy: "A dobře dělej!" Nikdo Kateřinu 
				nelituje, jen Franta. O tom se nedá psát, to se musí vidět. 
				
				Jakkoli tahle 
				málo viditelná linie příběhu vypadá přehnaně, musíme si 
				uvědomit, že odpovídá skutečnému životu na konci padesátých let. Kateřina 
				tehdy vymoženosti dnešních žáků opouštějících 
				základní školu neměla. Škola přidělila umístěnku a poslala 
				dívku na internát do Kadaně. Matka ji raději vyjednala 
				nekvalifikovanou práci v pražské fabrice 
				(podle dnešních pravidel by Kateřina do konce prázdnin ještě 
				pracovat nemusela). Být v patnácti nevyučenou fabričkou, bez 
				prázdnin, dovolená až příští rok v počtu 
				čtrnácti dní (pár dní si musí schovat na Štědrý den a Silvestra, 
				kdy se pracovalo), o tom se  
				filmový příběh nezmiňuje. Tohle věděl jen Franta. Ale Kateřině 
				nemohl pomoci jinak, než gestem na konci filmu, gestem ruky 
				člověka, který zná cenu volnosti. Mladičké dívce právě 
				přistřihávají křídla a náhradou má být první láska.  
				
				Je běžné, že 
				filmoví diváci tuhle povídku z filmu "Pět z milionu" příliš 
				nechápou a považují ji za jednu ze slabších částí filmu. Ale 
				trampové, především pamětníci, by měli vědět své. A najdou se i názory, že "Pavučina" je z filmu povídka nejlepší. 
				  
				
				  
				
				Tramp Franta, poněkud stranou kolektivu, se objevuje už v úvodní scéně. 
				  
				
				  
				
				Společné veselí vodáků kráčí z nádraží a dobírá si 
				"bíbratého" trampa, který nenese kolektivní pádlo, ale 
				individualistickou kytaru 
				
				  
				
				  
				
				Scéna na konci "Pavučiny" - Kateřina odchází přes most do 
				života, dětská volnost zosobněná trampem Frantou zůstává 
				kolektivem nepochopená na tomto břehu řeky 
				
				                                         
				
				
				  
				
				 - 
				nádražní scény se natáčely v Senohrabech. Ovšem vlak od Prahy 
				přijel z opačné strany, aby kamarádky Kateřiny mohly mávat z 
				mostu. 
				
				  
				
				- na konci filmu se objeví záběr na výpravčího vlaku, kterého 
				mnozí trampové pamětníci dříve jezdící na Sázavu dobře znají. Je to pan Zajíc, 
				bývalý náčelník žst. Vrané nad Vltavou. Když vlak "dřevňák" 
				přijížděl do Vraného, cestující se vrhli do oken, aby pana 
				Zajíce alespoň na vteřinku zahlédli. 
				
				  
				
				- chatovou osadu, kde na Kateřinu čeká její matka (pobývající na 
				letním bytě) pozná každý na první pohled. Je to osada z 
				vyřazených autobusů z osady pod Kazínem. Vznikla ve dvacátých 
				letech jako převlékárny pro říční lázně. Dnes vypadá zřetelně 
				jinak, a tak "Pavučina" může posloužit i jako zajímavý dokument. 
				
				  
				
				- jak vypadala na konci padesátých let výletní restaurace 
				"Tornádo", hřiště, lávka přes Berounku a druhý břeh naproti - to 
				všechno je ve filmu zachyceno v letní silně rekreační atmosféře.  
				
				  
				
				- část povídky se odehrává na dálničním mostě u Senohrab, který 
				se začal stavět v roce 1939, a v době 
				natáčení filmu dálnici ještě nesloužil. Prázdný betonový most s jeho vysoko klenutými oblouky vypadá na filmových záběrech velmi 
				impozantně. 
				
				  
				
				                                         
				
					
				 Trapsavcem 
				snadno a rychle 
				 
					
				(pro začínající povídkáře) 
					 
				
				  
				
				 Když postavy promluví... 
				 
				  
				
				Co postava udělala dřív? Promluvila, nebo učinila dějem 
				předepsaný pohyb související s proslovem? Tenhle zcela nenápadný 
				souboj slova se skutkem se vyskytuje všude, 
				kde si autor svého čtenáře příliš nepovažuje. Autor ví, co 
				postava koná zároveň když pomocí přímé řeči promlouvá. Čtenář to neví. Dozví se to až z 
				textu. Pokud onen text je autorem sestaven nedbale, nastane 
				zmatek. 
				
				Příklad takového nedbalého začátku povídky: 
				
				"Chceš jet na vandr? Nikam. Ještě jsi nenapsal úkoly," řekla 
				matka a dávala prádlo do pračky. Koupelna duněla ozvěnou jejích 
				zamítavých slov. 
				
				"Ale já na ten vandr jet musím," škemral synek tak 
				úpěnlivě, až nad pračkou prosebně spínal ruce.   
				
				"Měla bys ho pustit, kluka jednoho, vždyť už byl dvakrát na 
				školním výletě, tak nějaké zkušenosti s tábořením má," volala 
				babička z předsíně. 
				
				"Já bych byl taky pro," ozýval se otec, který se zrovna 
				pokoušel spravit kliku u koupelny. 
				
				Tento způsob psaní je dosti nešťastný, ačkoli běžně používaný i 
				zkušenými autory. Vylepšíme ho tak, že nejdříve popíšeme kdo je 
				na scéně a kde. Třeba takhle: 
				
				Matka byla neústupná, a synek si vyhlédl špatnou chvíli na 
				škemrání. Zrovna dávala v koupelně prádlo do pračky a otec se 
				mořil s rozbitou klikou, když se rozhodl  požádat o 
				souhlas. Babička tušila o co jde a pospíchala z předsíně na 
				pomoc. 
				
				Teprve nyní je o ději nenucený přehled, může se začít s 
				přímou řečí, a čtenář je příjemně napjatý, jak to dopadne. 
				 Pokračování příště 
				
				     |