Povídkový miniseminář
jednoho porotce
Letošní ročník trampské literární soutěže o Zlatého Trapsavce je
za námi, a pořadatelé mohou spokojeně sklízet povídkovou úrodu
do trampských plátků, na internet, do různých pořadů a podobně,
neboť tato úroda se vydařila. Soutěžilo celkem
73 povídek od 47 autorů. V kategorii, která obvykle na sebe váže
nejvíce pozornosti, a sice v kategorii ostřílených povídkářů
odpsavců, se
o přízeň poroty ucházelo dokonce devět autorů se čtrnácti povídkami.
Význačným rysem letošního povídkářského klání byl nejenom o více
než třetinu větší počet prací než loni, ale spíše nápadně dobrá
kvalita. Porota si s tímhle problémem poradila snadno,
rozdala povídkářům více cen a bylo to.
V šerém dávnověku soutěže si jistý renomovaný porotce posteskl,
že v povídkách čte jenom příběhy z vandrů ve stylu "přišli jsme
tam, viděli jsme to a to, todle se nám stalo, přežili jsme to a jeli
jsme domů", a přitom by rád uvítal texty, které se zabývají
trampstvím v souvislosti s hlubším vnitřním životem hlavního
hrdiny, jeho motivací, váháním, konfrontací s civilním
životem... Letos by onen porotce byl
mile
překvapen. Sešlo se hodně témat, odpovídajících tomuto přání, a
soutěž se tím velice obohatila.
Překvapením v tomto smyslu byla povídka teprve
dvacetileté Lenky Leňuchy Fránové "A čtvrtý šel nakoupit",
která získala cenu "Malý Trapsavec" pro autory do 23 let.
Spojení dvou odlišných světů do epizodky u pokladny samoobsluhy
je originální, a v Leňuše jistě Trapsavci roste
vynikající autorka.
Konfrontace trampingu s civilním životem bylo téma, které se
letos u povídkářů zabydlelo ve větší míře než jindy, a
ozvláštnilo i ozdobilo ročník, i když v některých případech
poněkud drsněji. Jenomže o čem je současná doba? Obvykle
popisované romantické pojetí trampingu s jeho obdivem k přírodě,
westernovému koloritu a ryzímu kamarádství se pomalu vytrácí do
individuálního "mé svobodné já v mé uzavřené krajině", které je
nastupující čtenářskou generací vítané a srozumitelné.
Zrovna takovou "konfrontační" pěknou a zajímavou povídku s názvem
"Andělsky bílá" poslal do
soutěže i loňský Zlatý Trapsavec Václav Vašýk Stričko, a i když
tentokrát nedosáhl na cenu, přinesl
podnět
k zamyšlení, jak velký kus cesty urazilo "rodinné" téma
od časů "Hedviky" Drahomíry Venclové...
V každém ročníku se vyskytuje nějaký psavecký zázrak,
který překvapi, potěší a leckdy i poděsí svým razantním
"vystoupením z řady". Letos to byla povídka
"Odcházení" od Jana Jeňýka
Valeše, pojednávající o vnitřním souboji hlavního hrdiny mezi
"mladickým" trampským a "dospělácky"
přitažlivým civilním způsobem
života. Povídka výborně napsaná, překračující autorskou invencí
všechno, co jsme si přivyklí v Trapsavci
nacházet. Povídka zaslouženě získala první místo v oldpsavcích.
Ze skupiny moderně zaměřených povídek zazářila i
"Pracovní dovolená" Petra
Harmoniky Soldáta, nebo "Na vandru s
dědou" od Jiřího Boka Bokajse. A komu by tohle
nestačilo, možná už dozrál na
"Chvějivý tón" nebo
"Kamínky" Marka Fenika
Kysilky. Pokud Fenikův hravý styl unese. Kdo má rád starou dobrou klasiku, ten
může zabrousit mezi povídky typu
"Nebetyčná pitomost" od Vladimíra Javůrka -
Velkého Draka nebo "Recese"
Tomáše Netopýra Macka. Kdo požaduje něco k zasmání, na
toho čekají dvě povídky Mikyho Marusjaka, nebo Robinova syrově
surrealistická "Kyselá sobota".
Letošní ročník se pěkně vydařil - každá povídka, i ta od autora
začátečnického nebo příležitostného, má něco do sebe, je schopna
něco zajímavého čtenáři poskytnout, a stojí za
to dočíst ji do konce. Jenom kdyby ta poezie povídkářům "nevyfoukla" zlatého
pidižvíka...
Všechny povídky zaslané do letošního ročníku soutěže jsou k
přečtení přichystány na
www.trapsavec.cz
pod
odkazem Archiv ročníků.
V souvislosti s hodnocením a publikováním povídky "Odcházení" od
Jeňýka, ale i dalších povídek, se ukazuje ve čtenářském světě
zvláštní fenomén, se kterým si jistě nebudeme vědět rady. Jedná
se rozptýlenost a nesoustředěnost při čtení, a nezáleží na tom, jak
napínavá nebo poutavá četba je. Tento jev se vyskytuje
všeobecně. Čtenáři se přestávají
spoluúčastně nořit do popisovaného prostředí a do více
přemýšlení vyžadujících dějů, očima
sklouzávají po povrchu příběhu a chytají se jen vět s
razantními dějovými zvraty nebo milostnými prožitky. Jak se to mohlo
stát? Šerif "Šerých zjevů" by varovně zdvihl prst a v
bublině by řekl, že je to
následek čtení na internetu, facebooku, a
dlouhodobé konzumace primitivně úderného denního tisku.
Důsledkem tohoto fenoménu je snaha čtenářů obvinit psavce,
že povídku napsali tak, že jí nikdo nerozumí. Trochu v tom hraje
roli i moderní způsob psaní, který čtenáři nechává prostor pro
"přivlastnění" děje a rozlet fantazie, a který některým
čtenářům, zvyklým na polopatické vedení příběhem a důkladně
zdůrazněnou pointu, nevyhovuje.
V trapsavecké soutěži se čtenářská povrchnost netýká jen povídky
"Odcházení", o níž jistý čtenář prohlásil: "Jo, to je vo tom,
jak si na camp vobjednali pizzu. To nejni nic nápaditýho. To my
jsme na osadě takovej fór udělali už před lety." Podobný
osud potkal i Tonyho povídku "Bludný kořen", jenž byl
v kuloáru "zdrcnut" na "Je to klišé, kdy je tramp převezenej
na jinou planetu", zatímco "Bludný kořen" pojednává o
odpovědnosti za kamaráda, kterého přemluvíme k osudové chybě. A
do třetice další příklad - povídka "Pracovní dovolená", o níž se
jistý čtenář vyjádřil, že povídky
o mafiánech do Trapsavce
nepatří. Důvod, proč tato povídka do Trapsavce patří, není
bohužel vtesán do pointy nepřehlédnutelnými hlubokými údery, ale
je během povídky několikrát lehce konstatován včetně působivého
závěru.
Problém nastává, pokud povrchní čtenářský styl převezmou někteří
porotci. Jistě není nikdo, kdo by si právě nevzpomněl na osud
Jaroosovy top-povídky "Když se Bůh nevrací" z minulého ročníku,
v níž klíč k pochopení čeká na čtenářovo odemknutí ve třetí větě. Ovšem s
předpokladem, že třetí věta bude přečtena...
Co s tím? Měly by naše povídky obsahovat jen razantní dějové
zvraty a milostné prožitky, aby byly čteny soustředěně?
Nikoli. Nenecháme se ovlivnit a budeme psát, jak nám
klávesnice narostla. Pak si ale nemůžeme stěžovat, že
umístění v soutěži je ve hvězdách a ve čtenářských
zvyklostech porotců...
Zajímavé je, že psavci-povídkáři jsou za "nesrozumitelnost"
tepáni nemilosrdně, ale u poezie to neplatí. Tam je to naopak -
čím víc jsou verše nesrozumitelnější, tím jsou lepší! My,
povídkáři, se právem cítíme šizeni. Příklad: ať zvedne ruku, kdo
porozuměl a přesně ví, o čem pojednává letošní Zlatý Trapsavec,
báseň "Limity"! Tak vidíte.
Co
si takhle odpočinout od psavecké teorie a trochu se pokochat
letním obdobím? K tomu nejlépe poslouží Houlův úvodník pro
časopis "Šmatlavú stopú" ze září 1986.
Takovej letní večer je vlastně úvodník za sebe. Takovej letní
večer po koupeli někde v řece jen tak, po večeři uvařený na vohni
nebo doma na vařiči. Letní večer, kdy se nechce bejt v
bytě, ale někam si prostě vyrazit a pokecat s dobrejma lidma,
vypít k tomu něco, co nám chutná, naladit hlasivky a kytaru,
dostat do sebe pocit radosti z toho, že je ti dobře, vyzpívat ho
a s někým se vo to dělit.
Takovej letní večer si ale vzpomeneš, že každej už asi něco
má, nečeká na tebe a tak dál čučíš do vokna nebo deš na pivo
nebo někde couráš a víš, že to není vono. Takovej letní večer ve
městě může bejt docela pěkná votrava, pokud si jeden včas
nenajde nějakej program. Jenže v honičce za svým programem ho
zas třeba zamrzí, že ani nemá kdy ten hezkej letní večer pořádně
v klidu vychutnat, protože ho čeká - co já vím...?
V takovým letním večeru se dá udělat hodně věcí, řek bych,
napsat báseň, pomilovat se, vymyslet revoluci, poslouchat
muziku, drhnout rajóny, namalovat nebe. Vono je možný taky
sedět u televize, ale takovejch letních večerů je pro televizi
docela škoda, myslím.
V letních večerech se můžeš nadejchnout dobra a krásy. A
tepla. Pak máš najednou pocit, že seš zas o něco víc na
světě. A jenom pro tenhle pocit běžíš po cestě k řece nebo se
flákáš po městě a čucháš život...
Houla, Brdy
Trapsavcem snadno a rychle:
"Velmi vítaný precedens"
Odběratelé víkendové MF Dnes jistě znají rubriku "Trilobit", do které
píše významný český spisovatel P.Kohout. V jednom z příspěvků se
zabýval rozhodováním, jestli je při psaní důležitější dodržování
pravidel českého jazyka nebo lze tyto pravidla tvořivě porušit,
pokud to autor z nějakého důvodu potřebuje.
Spisovatel P.Kohout použil ve větě nápaditý a vtipný rým,
bohužel proti pravidlům českého pravopisu. Rým mu byl korektorem
před zveřejněním opraven, ale spisovatel se nedal a požádal o
vyjádření Akademii věd ČR.
Odtud přišel konečný verdikt, tak významný pro všechny,
totiž že na text je nutné pohlížet jako na celek, jehož
zapůsobení na čtenáře může být sice oprávněným, ale nešetrným
zásahem při opravě "chyby" poškozeno. Dokonce se ve verdiktu uvádí, že: "Podle
mne máte jako autor plné právo na jazykové ozvláštnění, které je
směrováno k čtenáři a posluchači."
Od této chvíle by se již porotce neměl pozastavovat nad
použitím nesprávného a nezvyklého tvaru slov, pokud to psavec
potřebuje pro dotvoření celkového dojmu (byť by to byla
tvořivost poněkud kostrbatá). Ovšem tento precedens není výzva k
porušování pravidel českého pravopisu - i když, pokud se psavec
dopustí takové nehoráznosti, měl by porotce i nad tím mávnout
rukou: "Však on se to, psavec nezkušený, jednou naučí!"
|
|