Dlouhé roky v
přízni
Zlatého pidižvíka
Tak to je on - pidižvík s placatýma ušima, který nutí
literárně tvořivé trampy k horečnému sepisování soutěžního
příspěvku dva dny před uzávěrkou příslušného ročníku.
Pidižvíkova zavilá tvářička říká:
"To se ti to, milý psavče, zase nepovedlo. Jaképak bylo
hodnocení poroty? Třináct bodů? Takhle si mne, holenku, na
poličku nepostavíš! Píli to chce! Každodenní píli! A žádný
odbejvání, porotci jsou mazaný! Až se ti to, milý psavče, jednou
podaří, budeš se vznášet pýchou, celý rok mne budeš chovat v
náručí a volat: Jsem nejlepší! Mám Zlatýho! Na můj podstavec
napíšou tvoje jméno. Tak se snaž, psavče!"
Na trapsaveckých ohních je to stejné. V sobotním odpoledni
stojí pidižvík na podstavci slávy, obklopen cenami za první,
druhá a třetí místa, obletován a vzýván pokornými psavci, do
jejichž myslí se vkrádá společná myšlenka: "Co když to letos
budu já..."
Jeden z nich s radostným dojetím sevře pidižvíka
v náručí, plameny ohně vynesou vítěznou povídku nebo báseň ke
hvězdám, a každý z trampů a hvězdy v nekonečném vesmíru budou
vědět, kdo to v letošním ročníku trampské literární soutěže o
Zlatého Trapsavce dotáhl nejdál. Psavci bez cen skloní hlavy a
zažehrají na členy poroty.
Úvod z příručky pro začínající povídkáře "Trapsavcem snadno a
rychle"
Zlatý pidižvík poprvé představen psavcům při osmém ročníku v roce 1982
Pidižvík na podstavci se poprvé jako cena putovní objevil v
osmém ročníku soutěže (1982). Zřejmě je dílem Jiřího Rolfa
Václavíka, jenž tehdy vytvořil většinu cen. Poprvé se tedy
stěhoval do obýváku vítězného psavce, a byl to Jiří Bacil Mika,
který ho z potlachu odvezl domů, a to za zlatou povídku "Jedu ven".
Do té doby bývala nejvyšší cena stejná jako všechny ostatní ceny. Příchodem charismatického pidižvíka na podstavci získal
citový vztah ke Zlatému Trapsavci novou
podobu. Zahledět se do jeho nevyzpytatelné tvářičky a sdělit mu "teď mi na rok
patříš, holoubku, a moc se na mě neškleb" je pocit, který
sebehezčí pomalovaná placka nepřekoná. Ten vztah se prostě nedá popsat.
O Zlatém pidižvíkovi kolují legendy. Jeho ohryzané ucho má
hned dvě.
Jedna říká, že to nestřeženém okamžiku způsobil Máslo, Houlův
pes, druhá to svádí na malého synka Tapi.
Vysoký podstavec se znakem soutěže slouží nejen k tomu, aby se
pidižvík vznášel nad ostatními cenami, případně aby mohl na lopotící
se psavce shlížet spatra, ale do třech stěn jsou vypáleny
letopočty a jména vítězů jednotlivých ročníků.
Nejčastěji, a tím i nejdéle pobývala dřevěná soška u Aťky, a to
celkem po čtyři roky.
Význam pidižvíka v trapsaveckém světě je mistrně popsán v
Akélově povídce "Poslední ročník" (dostupná na Folktime). Z této
povídky
pochází
i výstižný citát pravdivě emotivního projevu jedné z hlavních
postav:
"Zlatý Trapsavec je třicet let stará
dřevěná soška, něco jako skřítek, troll, na podstavci. Na
hranolu podstavce jsou vypáleny přezdívky všech kdo tu cenu kdy
dostali. Kdo Trapsavce vyhrál, měl sochu u sebe po celý rok a
měl ji opět přivézt nebo poslat na vyhodnocení dalšího ročníku.
Celá léta to tak probíhalo. Trapsavec
stával v bytech na těch nejčestnějších
místech. Kdo ho měl, to byl v trampském světě někdo, hrdina,
pojem, osobnost! Schovávali jsme všichni Trapsavce před
estébáky celá léta, tajili jsme ho a byli jsme na něj pyšní."
Leckdy se na pidižvíka psavec nadře opravdu hodně. Trvá celá
desetiletí, než ho získá poprvé, podruhé, potřetí. Po třetím
roce bydlení s pidižvíkem je dobré o jeho pobyt dál neusilovat,
neboť trojka je číslo magické. Co je po čísle tři jakoby ani
nebylo, jakoby bylo zbytečné, a ostatní psavci jsou také lační
Velkého Zlatého Stěhování.
Ale v každém čase, v každém ročníku soutěže zůstává pidižvík
vzýván, obdivován a hýčkán. A on stojí na podstavci s
jemným úšklebkem na líci: "Chtěl bys mě, psavče, chtěl, viď?
Ovšemže chtěl.
Zlaté legendy
v Trapsaveckých Miniaturách
Trapsavecké Miniatury se objevují v knižních novinkách na
www.trapsavec.cz díky
Hafranovi od roku 2011. Jsou velice cenným přínosem k
trapsavectví - slouží k poznání tvorby autorů, jejichž dílka
zatím nebyla ve větším rozsahu zveřejňována, ale přitom si
zaslouží čtenářskou pozornost.
K události čtyřicátého
ročníku v tomto roce byly Miniatury rozšířeny o edici "Zlaté
legendy" věnovanou držitelům Zlatého Trapsavce. Do edice bylo
zahrnuto třináct autorů, jako první zahájil edici sborníček Juanův.
Zvláštní na této edici je výběr zařazených dílek - zlatem
ocenění trapsavci byli požádáni, aby pro sborníčky vyhledali
básně a povídky ze svých začátků, a tak ukázali mladým
nezkušeným psavcům, že i
jejich první kroky v soutěži před deseti, dvaceti, třiceti nebo i čtyřiceti
lety byly začátečnicky nadšené, ostýchavé a literárně
klopýtavé.
Informace o
edici "Zlaté legendy" jsou na
www.trapsavec.cz v Knižních novinkách. Sborníčky
nemá smysl ještě víc vřeleji doporučovat - to se rozumí samo
sebou, že jsou povedené. Vždyť autoři jsou oblíbenci Zlatého
pidižvíka, a Hafran je velice šikovný vydavatel!
Trapsavcem
snadno a rychle
(dobré rady pro začínající povídkáře)
V boji o poutavost první věty leckdy dochází k časovým
posunům tak divokým, že čtenář pro časově zamotaný pokračující
text v dalších větách na šok z první věty zapomene. Kouzla s časem
si jen ostřílený psavec může dovolit..
Předbíhat, nebo nepředbíhat?
Je až k nevíře, jak často je v textu povídek používáno
předbíhání v čase. Znamená to, že o nějakém odeznělém ději se čtenář dozví
dřív, než o tom, co tomuto ději předcházelo. Pokud
autor nemá promyšleno časové kouzlení opravdu dobře, nedá se
tenhle způsob psaní doporučit. V próze začátečníků se nejvíce
objevují dva následující způsoby předbíhání v čase:
a) První věta nenavazuje na další text
Ačkoli víme, že čtenářovo rozhodnutí k další četbě mají na
svědomí první čtyři věty, řada autorů se chápe moderně
prosazovaného zvyku úderné pouze první věty. Po šokující první větě
začne různě propletené s první větou nesouvisející vysvětlování,
často se motající v dávno minulém čase, a čtenář se cítí obelstěn. A právem, protože návaznost
děje na první větu leckdy začne až na třetí straně povídky, kdy
čtenář na první větu dávno zapomněl. Názorný příklad:
"Do tohohle lesa nevstoupím ani za nic!" zvolal Kid na
kamarády a zachvěl se hrůzou. Lesy Kida okouzlily už v dětství. Kid pocházel z malé vesničky, a
každý den dojížděl do školy do vedlejší velké obce. Vždycky
toužil bydlet v té velké obci, zejména potom, co dostal občanku
a lákal ho svět trampingu. V té velké obci totiž měli vlakové
nádraží. Ze školy chodíval kolem toho nádraží a snil o pražcích
a kolejích, které ho doprovodí do lesů. Vystoupili na malém
nádražíčku a šli cestou v polích na svůj camp.
b) Jednovětové předbíhání v čase
Tohle je velice rafinovaný styl, u zkušeného psavce může být
ozdobou povídky. U psavce nezkušeného je čas v souvětí přehazovaný
nepořádně,
a čtenář ať si vybere, kde a kdy se zrovna ocitnul, a o čem to
vlastně čte. Viz názorný příklad:
Kid rozdělal oheň, když dorazil na camp, nasbíral dříví a ve
žracáku našel sirky. Vytáhl je a zachrastil krabičkou, ta
krabička byla až na dně žracáku, pod náhradními ponožkami, takže
ji hledal dlouho. Krásná dívka s kytarou dorazila ke Kidovu ohni
když začal jíst, snad ji lesem přilákala uzeninová vůně. Měsíc v
úplňku se objevil nad skalami a díval se na opuštěného Kida u
skomírajícícho ohníčku, protože krásná dívka snědla všechno co
bylo ve zracáku a odebrala se pryč. Snědla i Kidovu tatranku
poslední záchrany, hned jak v ní zmizelo i to, co Kid nad
ohničkem opékal.
Předbíhat, nebo nepředbíhat? Odpověď není jednoznačná. Přes veškeré zavrhování této
větné stavby se najde děj, kdy je předbíhání
přijatelné, ne-li přímo trefné a vítané. Jsou takové
věty. Názorný příklad:
"Psavec omdlel štěstím, když se dozvěděl, že získal Zlatého
Trapsavce."
|