Trapsavecká slavnost
v Horním Jelení
Copak má společného 38. ročník Trapsavce a 37. ročník Festivalu
trampských písní v Horním Jelení, kromě jedničkového rozdílu? Hodně. V jedinečném
mobilním trampském muzeu, založeném, rozšiřovaném, udržovaném
a prezentovaném v péči sdružení K.F.T.P. byl v průběhu festivalu
dne 26. května 2012 v 9.30 slavnostně odhalen nový panel, který zachytil vývoj trampské literární soutěže
o Zlatého Trapsavce od jejího počátku v roce 1971 až téměř do
současnosti.
Jelikož jsem byla požádána být "odhalovací
celebritou", koupila jsem si na to nový klobouk, a s Jerrym jsem
vyrazili do Horního Jelení. Byl to dojemný šok, najednou uvidět
mezi muzejními exponáty naše dávné mládí a celému panelu dominující dosud neznámý portrét
zakladatelky trapsavecké soutěže Vlasty Briggi Štefanové. Před tím panelem jakoby se vyhodnotila podstatná část
našeho života - co začalo třetí cenou v soutěži v roce 1972,
skončilo přesně o čtyřicet let později ve funkci čestného hosta
významného trampského festivalu. To není špatná kariéra.
Měli jsme možnost prohlédnout si muzeum před otevřením,
což se později ukázalo jako prozíravé, protože během dne tady
bylo plno.
Ve stanovený čas se muzeum otevřelo veřejnosti, dovnitř se nahrnuli zájemci, a nastalo slavnostní odhalování nových panelů. O hudební doprovod se postaralo legendární
trampské
duo z T.O. Blanice v Českých Budějovicích, a nezbytný projev
zajistil Jiří Fred Jedlička.
Na první pohled se zdá být nemožné zachytit na malých plochách
dřevěných panelů to nejdůležitější a nejzajímavější z různých činností na vandru nebo ze životních
osudů známých trampů, ale tohle není pro tvůrce muzea
problém, tohle je zvládnuto velice dobře, prostě se to umí. Zajímavé, přehledné a výstižné - to jsou určitě
charakteristiky všech vystavených panelů. Je toho tolik, co je
třeba přečíst, prohlédnout a obdivovat, například většina vystavených
předmětů je z trampského hlediska nesmírně cenná už jen tím, že
pochází ze své doby. Při odchodu z muzea se návštěvníkům plným
dojmů a nově získaných historických znalostí do hlavy jistě už
nic nevejde, kromě pocitu, že zajít do mobilního muzea byl
vynikající nápad, a ovšem kromě informace, kudy k nejbližšímu
stánku s občerstvením. Pohostinnost Horního Jelení, atmosféra
festivalu a příjemné prostředí, správná muzika, všude samá
kytara, kamarádi, které jsme určitě už někdy kdysi dávno viděli,
a stánek nakladatelství Konvoj - tohle všechno se vzpomínkou na
unikátní trampské muzeum hned tak něco nepřekoná. Když se k tomu
připočítá dojetí z pohledu na usárnu Hanky Hosnedlové jako
muzejní exponát - to se musí zažít. Samozřejmě, tohle všechno je
srozumitelné jen pro dříve narozené trampy.
Mobilní trampské muzeum
najdete na: http://tramuz2.webnode.cz/
Trapsavecký panel byl instalován v sousedství trampských
kreslířů,
a jeho součástí je psací stroj, takový, na
jakém mohla psát na začátku sedmdesátých let Zdeňka Čepeláková
odpovědi čtenářům
rubriky "Z údolí a osad"...
Jiří Fred Jedlička informuje o muzejních novinkách, o
trapsaveckém panelu a otevírá muzeum pro návštěvníky. Hned bylo
u panelů plno...
Mobilní muzeum na jednotlivých panelech má velkou výhodu. Pro různé
akce je možné přemístit a aranžovat jen potřebný výběr.
Tohle je opravdu pecka. Tři panely vypadající jako
patchworkové deky obsahují dobové etikety konzerv, paštik,
tavených sýrů, rybiček a nápojů (nepřeberně rumu). To byl další
šok - v etiketách jsme vyhledali skoro celý náš vandrovní jídelníček
před čtyřiceti lety! Bylo to jako cestovat časem. A trampské nádobí
k tomu doplnilo
blahé vzpomínky.
Milí spolupamětníci, pokud někdy budete mít
příležitost navštívit tohle muzeum, tak ji nepromarněte! Něco
takového najednou a pohromadě se potká jednou za život.
Trapsavcem snadno a rychle:
"Sekeru do ruky!"
Porota
ukázala, co umí, zdůvodnila, co se autorům nezdálo, a třicátý
osmý Trapsavec je za námi. Porotovacím dozvukům se budeme
věnovat v příštím vydání Trapsaveckého deníčku. Pokud by někdo
měl zájem o vysvětlení, proč dostal při hodnocení zrovna tolik
bodů, může napsat na
rodocapsa@seznam.cz a ve vší
důvěrnosti dostane odpověď. Je to jakási náplast na to, že
zdůvodnění nebylo možné podat na trapsaveckém ohni.
Teď by si psavci měli oddechnout,
užívat si léto bez tužky za pasem, ale nic takového! Správný
psavec je ve střehu pořád. Pro dnešní radu je třeba mít po ruce
sekeru, bude se osekávat...
Neobratnost autorova se nejlíp pozná při rozjezdu povídky. Autor
se snaží nacpat do začátku povídky co nejvíc informací, hned
uplatnit nějaké ty obrazotvorné fígle, donutit čtenáře, aby si
hlavního hrdinu Kida oblíbil za každou cenu - a potom vznikne
něco takového:
První paprsky slunce zářivou dlaní pohladily hladinu řeky, v
níž se proháněly ryby a vlnilo se rákosí, kruh stanů jako
poloviční prsten se nesměle dotýkal řeky, v dálce zahoukal vlak
jako znamení nového dne o prázdninách, a v jednom stanu se jako
housenka na cestě za nejlepším květem louky zavlnil spacák. Ze
stanu jako motýl z kukly vylezl Kid, a s nadšením obhlížel to
krásné ráno. Byl šťastný, že se může vydat na řeku s vodáky,
kteří mu připadali jako dávní Argonauti plující za pokladem,
jenž byl tvořen
vodáckou
poezií, kterou měl tak rád. Vlastně nejvíc poznatků o řekách
získal, když ležel doma s angínou, a i přes zvýšenou teplotu si
svět vodáků teoreticky zamiloval.
"Hola, Kide! Vyrážíme!" zavolala na Kida krásná dívka.
Kid se už nemohl dočkat až loď, kterou mu sehnal jeden
kamarád, ten, kterého znal už od školy a který mu vždycky
obětavě napovídal, odrazí od břehu a poplyne vstříc neznámému
vodnímu světu, tak záhadnému a dalekému, ale nejdřív musel
zabalit, ale neměl toho k balení moc, měl jen spacák, letní
oblečení a osobní věci, třeba i kartáček na zuby. Se stanem mu
pomohla ta krásná dívka, která se k partě připojila teprve
včera, když se u táborového ohně poškorpila se svou partou,
převážně dívčí, vzniklou na jedné škole. Vlastně to byly
dívky spolužačky, ale Kidovi vrtalo hlavou, proč se vlastně
pohádaly. Znovu houkal vlak, když Kid konečně seděl v lodi a
hleděl na řeku, kroutící se mezi loukami a lesy jako žížala, a slunce se třpytilo na hladině jako vzácné perly.
Co s tím? Vzít sekeru a osekat! A na začátek povídky napsat:
Brzy ráno Kid vyplul na řeku.
A je to.
(Ukázka je smyšlená a nemá se soutěžními příspěvky nic
společného.)
|
Ueska
Torzo minulých let
zaprášené vzpomínkami
s plátěným tělem sobotních
útěků.
V khaki posedlosti
s odleskem pomíjivé krásy
ohníčků strávených nenasytností
nedočkavého poznávání.
Zapomenutá ve své
ošumělosti
s dírami dávných tužeb
v koutě se krčí
jako tvé ideály
z dob zeleného mládí.
Hanka Hosnedlová
|