„Další
členy do osady neberem," řekl mi šerif, když jsem oficiálně
požádal o členství v elitní trampské osadě O.T.K. „Jsme velmi
uzavřený spolek. Ale máme výjimku! Kdo odjezdí pět vandrů s
Toulavým Koněm, je naší osady hoden a přijmeme ho za člena."
„Kdo je onen
Toulavý Kůň a kde ho najdu?" otázal jsem se.
Šerif se mi
podíval zpříma do očí, jakoby chtěl proniknout do nejskrytějších
hlubin zbabělosti mé vandrácké duše.
„Je to děsnej
tahoun," řekl pomalu, „a oplývá nebezpečným smyslem pro
dobrodružné vandry. „
„Beru. Kde se
s ním sejdu?"
„Přihlásí se
sám. To zařídíme."
Tak jsem jel
na vandr s Toulavým Koněm. Nepřipadal mi jako „děsnej tahoun",
takový střízlík s brejličkami a s teletem. Ale když jsme na
nádraží vystoupili z vlaku, začal si vyskakovat. Že prej ho
omrzelo ubírat se přírodou tradičním způsobem a rád si cestu
zpestří. Prohlásil:
„Teď půjdem
touhle kamenitou cestou a na každý křižovatce se dáme střídavě
vlevo a vpravo. Jedině takovým báječným blouděním objevíme mnoho
krásného a dobrodružného, a na nocležiště dorazíme tak jako tak.
Stačí jen držet směr."
Pokrčil jsem
rameny - čekal jsem něco horšího. Šli jsme. Krpálem přes
balvany, lesními pěšinami a mechovými stezkami, střídavě vpravo
a vlevo jak zmatení mravenci. Po hodině bloudění jsme se ocitli
na silnici.
„Další
pravidlo hry," rozhodl Toulavý Kůň, „přes silnici se nesmí!"
Stáhli jsme
se do lesa. Po dalším dlouhém cikcakovém pochodu se prodíráme
pěšinkou v houští, Toulavý Kůň rozhrne větve - a jsme zase na
silnici.
„Zpátky,"
zavelel Kůň. Trmáceli jsme se pěšinkama dál. Valem se stmívalo,
když jsme vylezli na silnici potřetí. Toulavý Kůň trošku
znervózněl, ale poctivě jsme ji nepřekročili. Byla tma, když
jsme se z houštin vypotáceli počtvrté na silnici. Musela se,
mrška, tím lesem kroutit jako had.
„Nějak se tu
motáme, ale ještě jsme nikam nedošli," řekl Toulavý Kůň.
„Nevadí. Uděláme to jinak! Půjdem pořád jen z kopce. Přitom si
člověk odpočine a nabere nové síly!"
Tak jsme šli
pořád jen z kopce. Tenhle systém byl zábavnější, ale za chvíli
jsme skončili v temné chladné rokli. Vytáhl jsem z báglu
baterku. Čvachtali jsme v bahně a u nohou jsme měli potůček
zarostlý kapradím.
„Koni, co
kdybysme šli rovnou někam na camp? Je čas na jídlo, voheň,
brnknout na kytaru, co? Trochu si dát voraz," navrhl jsem.
Toulavý
tvrdohlavec zavrtěl hlavou.
"Voda
teče z kopce, musíme dál po proudu."
Drali jsme se
roklí a počínající nocí, a na cestu nebylo vidět. Tajně jsem
doufal, že potůček končí někde na rovině v rybníce. U rybníka
bych se vzbouřil a donutil Toulavého Koně zacampovat. Kdyby se
potok vléval do řeky, tak se snad Toulavý Kůň zastaví až na
břehu moře. Prošli jsme vesnicí, kde v chalupách pomalu
zhasínali a z hospody zněl řev, a podél potoka jsme dál
klopýtali do tmy. Najednou se Toulavý Kůň zastavil a překvapeně
se rozhlížel. Byli jsme u nádraží, odkud jsme před pár hodinami
vyšli.
„To jsi
nečekal, kamaráde, takový překvápko, co?" jásal Toulavý Kůň.
„Ale ještě není všemu konec. Půjdem po kolejích každý na jinou
stranu. Kdo se sem vlakem vrátí dřív, ten vyhraje!"
Praštil jsem
usárnou o pražce:
„Ještě slovo,
Koni, a lehnu si na koleje. Schválně, z který strany přijede
vlak, kterej skončí tohle trápení?"
Ten šílenec
na mě vyjeveně hleděl, asi jsem si dovolil hodně. Opovržlivě
nadhodil tele a řekl:
„Když se ti
můj dobrodružnej vandr nelíbí, tak si jdi spát. S tebou není
žádná hra. Nikam už s tebou nepojedu, abys věděl."
Jestli jsem
chtěl patřit do elitní osady, a to jsem chtěl, měl jsem před
sebou ještě čtyři vandry. Tak jsem raději mlčel a vykročil po
kolejích do tmy.
Postupně jsem
přečkal pět strašlivých víkendů, a pak jsem se vydal za šerifem.
Šerif se mě zeptal:
„Počítal jsi,
kamaráde čekateli, kolikrát jste s Toulavým Koněm zbloudili
zpátky na nádraží?"
„Osmnáctkrát," odpověděl jsem.
„Já
dvaatřicetkrát," přiznal šerif. „Myslel jsem, že ho zabiju."
Po kratší
vzpomínkové odmlce pokračoval:
„Schválně,
jestli uhodneš, kamaráde, co znamenají písmena O.T.K., která
tvoří název naší osady!"
Bez váhání
jsem odpověděl: „Oběti Toulavého Koně."
„Je nás
hoden!" zvolal šerif, a tak jsem se stal členem. Když se mě
někdo zeptá, co znamenají na domovence písmena O.T.K., tvářím se
tajuplně a říkám: šel jsi někdy, kamaráde, na vandru pořád jenom
s kopce?
Vytkl
mi onehdy jeden kamarád, že jsem při zapalování potlachového
ohně nesmekla stetson, což jinak slavnostně učinili všichni
přítomní muži.Potlačila jsem touhu odseknout "Jsem ženská,
troubo, tudíž nesmekám!", ale v koutku duše jsem zaváhala. Do
oné zapalovací chvíle jsem byla přesvědčena, že ženy nemají tu
výsadu (nebo povinnost?) zdravit vlajku nebo hymnu snětím
pokrývky s hlavy.
Jak to s tím smekáním klobouku
vlastně je? Paďourské společenské
zvyky jsou jasné, Dr. Guth-Jarkovský je nesmlouvavý:
"Smeknutí
klobouku se v rámci
etikety vyžaduje při
událostech, u kterých figurují státní znaky (vlajka, hymna
apod.) Muži i hoši snímají jakoukoliv pokrývku hlavy při vstupu
do veřejné místnosti, při veřejném hraní státní hymny a na
pohřbu."
O ženách ani slovo! A dál
- ve všech pravidlech, lexikonech a společenských průvodcích
není o smekání klobouků s ženských hlav ani zmínka.
Odkládání klobouků u dam se řídí podle pravidla jejího oblečení
- je-li klobouk součástí svrchního oblečení, odkládá se spolu s
ním. Je-li součástí kostýmku, neodkládá se. V nádražní
restauraci, knajpě, putyce a vandrácké hospodě trampky klobouk
mohou nechat na hlavě.
Jestliže si
vezmeme na vandr kovbojský klobouk, mexické sombrero, hučku,
kulicha nebo cokoli na hlavu, musíme mít na paměti následující
společenská pravidla:
Trampové-muži smekají
klobouk při hraní „Vlajky“, zapalování ohně, vztyčování osadní
vlajky, na pohřbu, při vstupu do kostela a veřejných uzavřených
místností (obchod, restaurace, úřad). Klobouk se v ruce drží
vždy tak, aby nebylo vidět dovnitř. Při hovoru s kamarádkou,
paní průvodčí nebo jakoukoli jinou ženou netřeba smekat.
Trochu
jinak je to s kulichem nebo čepicí. Pro tyto případy
„klobouková“ etiketa neplatí, sejmutí čepice nebo kulicha není
bráno jako pozdrav. Ovšem nic nezkazíme, když se kloboukovou
etiketou budeme řídit i v tomto případě.
U
vojenských čapek je trochu zádrhel – vojáci totiž nesmekají.
Pokud trampovo přesvědčení a oblečení je ryze militantní, bylo
by snad vhodné řídit se spíše vojenskými pravidly - tedy snímat
vojenskou čapku jen při zřejmých událostech (zapalování
ohně,
pohřeb, kostel).
Smekání má prý
původ v odkládání přílby historického bojovníka. Je tím naznačen
nejen pozdrav, ale i vzdání úcty, a tím jsou vlastně pravidla
daná.
|
Trapsavcem
snadno a rychle
„O práci spisovatele ...“
Podíváte-li se na internetu
na přehled stránek literátů, básníků, spisovatelů, literárních
spolků a časopisů, poučných stránek pro literáty nebo stránek
vydávaných autorů, jistě vydechnete: to je jich tolik?
Jakpak se mám já,
trapsavecký mraveneček, s tolika autory měřit a rovnat? Jen
nepropadat panice! Když se začtete tu i onde, zjistíte, že je to
čtení takové plytké a čas kradoucí.
Ale přece se u jednoho
fenoménu zastavíme! Jsou stránky, které se tváří jako poučné,
radí začínajícím autorům, někteří za to dokonce chtějí peníze.
Mívají názvy jako "Jak se stát spisovatelem", "O práci
spisovatele" nebo "Tvůrčí psaní", "Jak psát povídky".
Na takových stránkách se
dozvíte, že spisovatel má umět česky, má být pilný, pojímat
psaní jako řemeslo a podobně. Proti tomu se nedá protestovat.
Ale protest si zaslouží právě to "psaní". Nikde se nepojednává o
"vymýšlení". A jsme u našeho problému.
Radící stránky říkají:
je to o tom, co spisovatel prožívá, čím se trápí, co chce o sobě
sdělit svým čtenářům, aby ho mohli politovat ... spisovatel
v luzném rozpoložení usedá ke klávesnici, aby jí svěřil svůj bol
a vymohl na nakladateli zveřejnění.
Žádné prožívání - je to o
Příběhu. Spisovatelovy pocity mohou jenom pomoci hlavnímu
hrdinovi zvládnout životní situace, do kterých ho autor
přistrčí, ale je to o Příběhu. Tady autor kombinuje v hlavě
osnovu děje tak dlouho, až mu to stojí za to zasednout k
počítači.
Neunavujme poučkami, rovnou
vpadněme do praktického cvičení:
Pocity
autora: Kid prožil bezesnou noc. Nad jeho spacákem
kroužila sova, podobně jako jeho myšlenky, které ho užíraly.
Jeho nitro bylo rozerváno, něco mu říkalo, že jeho život visí na
patce chleba, kterou měl ve žracáku pod hlavou. Kid neodmítal ty
myšlenky, vzpomínal na různé situace, které mu ubližovaly, od
dětství, přes školní roky, ach, kde zůstala ta divoká Maruška,
ta, která po něm hodila svačinu, když loudil, a ona nepochopila,
o co loudí? Kid myslel dál a myšlenky se odvíjely, třeba že
kdysi na táboře ztratil zubní kartáček a nikdo ho neměl rád.
Ráno bude líp, otevřou se obzory, a Kid s novou nadějí půjde
dál, tam, kde se snad pořádně vyspí.
Příběh:
Kid prožil bezesnou noc. Nad jeho spacákem
kroužila sova, a Kidovi něco říkalo, že jeho život visí na patce
chleba, kterou měl ve žracáku pod hlavou. Tady, vysoko v
kopcích, prodejnu s pečivem nenajde. Šustění křídel ho drželo v
bdělosti a Kid ve spacáku odhodlaně svíral v ruce zálesácký nůž.
Jakýkoli vetřelec, který by usiloval v pustině o Kidův život,
musí očekávat nelítostný souboj, chráněného dravce nevyjímaje.
Pozdě po půlnoci šustění křídel přestalo. Kid s úsměvem odložil
nůž vedle svého boku a usínal s pocitem vítěze. Pocit vítěze mu
vydržel až do rána, kdy zjistil, že poslední kousek chleba
sežrali mravenci, rejskové a kamarád Pazour, který vstal dřív.
Vyberte si!
|