Hlavní stránka

 

 

duben 2015

 


nakladatelství Rodocapsa


Kontakt:

rodocapsa@seznam.cz


 

 

Canc na uvítanou

"Nás už město nedohoní,

už jsme za Prahou

za chvíli nám bude vonět

tráva pod hlavou..."

                    - z filmové povídky "Pavučina", 1959         
 

Povídka: "Kidova báseň"

 

Vítr fičel pasekou a nadouval igelit, pod nímž se krčili Ringle Kid a Samotář Péťa. Tlachoviště bylo opuštěné, přívaly deště útočily na hranici dřeva, a po lese hledaly skupinky tlachovníků suchá chráněná místa.

   „Prší?“ zeptal se Kid, a do toho slova se vkrádala beznaděj.

   „Prší,“ přisvědčil Péťa.

   „Pořád?“

   „Pořád.“

   „Já jsem si myslel, že by mohlo přestat,“ povídal Kid a prstem kreslil po igelitu kolečka. Péťa mlčel, díval se do dešťové mlhy a poslouchal neúnavného kytaristu, který odvedle loudil z nástroje pár vlhkých tónů. Tak plynul čas tlachového odpoledne. K večeru déšť ustal a oblaka zrůžověla. Když se zapaloval oheň, objevily se nad lesem hvězdy. Ringle Kid řekl Péťovi:

    „Budu soutěžit ve vyprávění. Napsal jsem báseň.“

   „Ty jsi napsal báseň? Co tak najednou?“

   „Inspirace. Víš, to ten déšť!“

   Soutěžící se u ohně střídali jeden za druhým, až přišla řada na Kida. Postavil se, ujistil se, že ho kruh tlachovníků poslouchá a pateticky spustil:

 

Prší

prší

prší.

Přestane někdy pršet?

Nepřestane.

Prší.

Prší.

Prší.

 

   „Srazte toho rouhače k zemi!“ zaječel šerif pořádající osady. „Zašlápněte ho, než bude pozdě!“

   Do ohně ale už dopadly první kapky a protivně zasyčely. Vzápětí se na tlachoviště snesl nový příval deště, ve tmě daleko děsivější než ten odpolední, mlhavý.

   Ringle Kid vyrazil vpřed, a za ním všichni ostatní.

   Dohonili ho až na kraji lesa.

autorem použité básně "Prší"je Robin               

                                                                                    

 Se špínou do tramvaje a do Večerní Prahy

 

Dnes je radost pohledět na pěkně sbalené bágly zdobící záda upravených a čistých trampů, kráčejících zářivě osvětlenými nádražními halami k zameteným nástupištím a textilním sedadlům uklizených vlaků. Ale vždycky tomu tak nebylo. Třeba šedesátá a sedmdesátá léta - neukázněný vzdor některých mladistvých "jdoucích čundrem" se projevoval právě v drzé provokaci a zavržení všeho úpravného, čistotného a vyžehleného - i když čundrácká oválená a ohněm začerněná špína příjemně ladila s úrovní čistoty vlaků a nádraží. Příběh o neukázněných "jdoucích čundrem" se dostal i do Večerní Prahy, jako vzkaz pražským dopravním podnikům.

Večerní Praha byl deník, jenž udával tón životu pražských obyvatel. Každý den odpoledne podélně složený čouhal z kapes dělníků, vracejících se po směně z průmyslových závodů  na periférii do bytů třetí kategorie, nebo z aktovek nižších úředníků stahujících se z úřadů do svěžím betonem voňavých panelákových domů. Nezaměnitelný kolorit Večerní Prahy vymizel s touhou nových generací se toho koloritu zbavit.

Příspěvek paní E. E. z Prahy 9 ve Večerní Praze z roku 1973 byl nazván "Se špínou do tramvaje?" a zveřejněn v rubrice "Slovo mají čtenáři":

 

V neděli 13. května jsem jela s rodinou kolem jednadvacáté hodiny tramvají č. 17, vozem 6804. Byli jsme svátečně oblečeni. Tramvaj byla plná. Z konečné stanice v Braníku jeli i takzvaní čundráci. Objemné batohy měli v takto přeplněné tramvaji na zádech, na nich připevněné začouzené a zasmolené kotlíky, tak jak je sejmuli z ohniště. Viděla jsem, jak je otírali spolucestujícím o oděvy. Jednomu, který právě vystupoval, znečistili celá záda. To poznal, až když přišel domů.

Byla jsem dvakrát takto postižena. Manžel o tom napsal do Večerní Prahy. Jednalo se tenkrát o dva montéry, kteří nastoupili do vlaku ve Vraňanech. Tenkrát manžel upozornil na tento nešvar průvodčího, ten pokýval hlavou a to bylo vše. Oč lépe se zachovala průvodčí v jedné tramvaji, šla k sedadlu cestujícího, vytkla mu nešvar.

Přepravní řád pamatuje na podobné případy a přímo vylučuje z dopravy osoby a věci znečištěné. Záleží jen na zaměstnnacích Dopravních podniků, jak udržují pořádek. Zatím nemají zájem. Je přece nikdo nemůže zamazat, kdy mají svoje místo. Jenomže v čistírnách se musí platit a čištění samo o sobě oděvům nijak neprospívá. Co kdyby si toho všímali už v Braníku dozorci Dopravních podniků? Měli by věnovat pozornost oděvům čundráků, z nichž málem kape špína, o zápachu ani nemluvím.

 

 

Čtenář může být v rozpacích, jestli politovat nešvarem rozladěnou paní z Prahy 9, nebo přijmout provokující vzdor mladistvých, kteří svůj vzhled použili jako zbraň proti mastňáckochatařské tlačenici. A že bývaly nedělní podvečerní tlačenice v tramvajích z Braníku natlačené, když vlaky s dřevěnými vagony tady vykládaly stovky cestujících, sesbírané na trase od Čerčan po Pikovice, Vrané nad Vltavou nebo Jarov. Mimochodem - právě na stanici Vrané n.Vlt. působil jako náčelník pan Zajíc, přezdívaný "Krakonoš", nejpopulárnější postava posázavské železnice v padesátých a šedesátých letech. Celý vlak se vždycky nadšeně vrhl ve Vraném k oknům, aby ho zahlédl, jak zvedá plácačku na volno... Jeho usměvavou tváří a "pouštěním vlaku" se můžeme i dnes pokochat v závěru filmu "Pět z milionu" v povídce Pavučina, ovšem ne na jeho nádraží, ale na filmovací stanici v Senohrabech.

V letním nedělním podvečeru vykreslovalo zapadající slunce branické nádraží v nádherných barvách právě prožitého posázavského dobrodružství. Kam zmizely  blahé časy šedesátých let na nádraží v Braníku? Nejspíš odjely přeplněnou tramvají do centra...

 

  Trapsavcem snadno a rychle

(dobré rady pro začínající povídkáře)

 

Nerozptylovat kratičkou charakteristikou

 

Je to povídkářský nešvar, nebo spíše zlozvyk, podobně jako nosit do tramvaje očouzený ešus bez  obalu. Řeč je o kratičkých charakteristikách, zbytečně vsunutých k postavám na nepříhodných místech napětím pulsujícího děje, čímž dochází k odvedení pozornosti čtenáře někam jinam, do minulosti nebo do jiného prostředí, a vůbec je to zdržování plynulého příběhu, což se čtenáři málokdy líbí.

Příklad takového chybného použití kratičké charakteristiky:

 

Samotář Kid zakopl a upadl, sjížděl dolů ze svahu s teletem na zádech, zachytával se trsů trávy a kořenů, ale marně. Očekávalo se, že skončí svůj pád dole v rokli, a bude se muset škrábat zase nahoru. Alespoň to na něj volal někdo nahoře, byl to kamarád, který neuměl dobře balit usárnu, a vždycky mu s tím musel někdo pomáhat. Tentokrát přijel druhým vlakem až za Kidem, protože mu balení trvalo příliš dlouho a vlak mu ujel. Samotář Kid nakonec zbrzdil pád za balvanem v půli svahu, a dostal se zpátky na pěšinku nahoru rychle a v pořádku.

 

Kratičkou charakteristiku používáme jen v případě, kdy je nutné vedlejší postavu důkladně označit, aby si ji čtenář přiřadil k předchozímu ději, nebo aby si ji snadněji zapamatoval ( např. "byl to ten tramp, který zapaloval oheň"). Kratičká charakteristika má své místo v ději, kdy přináší informaci, bez níž by děj nebyl:

 

Samotář Kid zakopl a upadl, sjížděl dolů ze svahu s teletem na zádech, zachytával se trsů trávy a kořenů, ale marně. Očekávalo se, že skončí svůj pád dole v rokli, a bude se muset škrábat zase nahoru. Ale za balvanem v půlce svahu se vynořila pomocná ruka kamaráda, který včera večer u potlachového ohně zvítězil nad Kidem ve veselém vyprávění, a teď se ho chystal zachránit od další potupné jízdy. Ale Kid  nehodlal uznat porážku, zatvrdil se a nabízenou pomoc kamarádské ruky nepřijal. Raději i s teletem obaleným blátem dojel na dno rokle, kde bylo bláto ještě hutnější.

 

Porovnáme-li oba příklady, vidíme, že první text by čtenáře příliš nepotěšil. Proto si slibme, že tuto až příliš častou začátečnickou chybu dělat nebudeme, a čtenář se nám jistě odvděčí přečtením naší povídky až do konce.

 

 

 

Vítr a kytara

Vítr jde za javory

kytara jde za větrem

 

Vítr jde za javory

a za obzory

kytara jde za větrem

 

Vítr jde za javory

a za obzory

a za písní

kytara jde za větrem

 

Kytara našla vítr

vítr pohladil kytaru

hraje naše písně

 

Žanek

Táborový oheň MS, 1974

 

Canc na rozloučenou: "Kdo si nedal práci s rozpracováním námětu, ten v podstatě nemá o čem psát a je nucen povídku uměle natahovat, aby to nevyšlo najevo."                                     - z blogu mladého literáta

 

Hlavní stránka