Hlavní stránka

 

březen 2010

 

Canc na uvítanou:

"Až se sejdem znovu pod stromy v hebké trávě,

slunce všechny mraky rozlomí vánkem hravě..."

                       - Wabi Ryvola, "Bílá, bílá"

 

Příběh jednoho kresleného vtipu

 

Letošní rok má pro ctitele Wabiho Ryvoly  "pětkově zakulacený" význam. Wabi Ryvola se  v této roční době před pětasedmdesáti roky narodil a před patnácti roky zemřel.

Při vzpomínkách na zlaté časy hobousáckých vystoupení a drsný zvuk Wabiho kytary se vtírá do mysli i jeden moment ze Svojšického slunovratu v roce 1984, který byl inspirací pro vznik jednoho  kresleného vtipu s Mackem, Hafíkem a Péťou.

 Tehdy bylo horké podletí a trampský národ se v nebývalém počtu diváků i účinkujících sešel na festivalu trampských písní "Svojšický slunovrat". Letně muzikální pohoda, slunečné počasí včetně červánkového soumraku, bohaté zastoupení stánků s občerstvením - mnozí kamarádi z radosti nad takovou událostí to s konzumací alkoholu přehnali a odpočívali v trávě u cest jako padlí bojovníci. Ti, co nepodlehli, pobíhali v davu s cancáky a pasovali se do role hojných lovců autogramů. A že bylo ve Svojšicích celebrit trampské hudební scény nepočítaně, není třeba se zmiňovat!

Wabi Ryvola v tom snivém soumraku stál v davu u jednoho stánku s občerstvením, opřen o pultík, před sebou sklenici, zamyšleně pohlížel k podiu a naslouchal produkci spřátelené kapely. Kolem stánků pobíhali pejskové - tehdy ještě nebyl populární diskriminující dodatek k programu podobné akce "nechte své chlupaté kamarády doma" - a jeden ze psíků rozverně zadrápal Wabiho na nohavici džín. Wabi se s úlekem otočil. Když viděl, že útok na nohavici pochází od roztomilého psíka a nikoli od padlého bojovníka škemrajícího o alkoholový doušek,  ulehčeně zvolal: "Kuš, potvoro!" a znovu se nerušeně věnoval dumavému naslouchání a své sklínce.

 

 

A inspirace byla na světě v podobě obrázku Macka a Hafíka ve svojšickém areálu s textem v bublině: "Autogramy účinkujících v cancáku nás nezajímají My totiž sbírámé hezké a nevšední zážitky. Například dnes nám řekl: "Kušte potvory!" samotnej Wabi Ryvola!" Za pár let obrázek ztratil aktuálnost a upadl v zapomnění.

 

 

Velkolepé zahájení trampského festivalu "Svojšický slunovrat"  - zpívá se Vlajka a v areálu jí vzdává čest na deset tisíc oplavkovaných trampů

 

 

Jen pro zajímavost - stánky s občerstvením projevily pochopení pro potřeby tisícovek trampů nocujících pod širákem ve svojšickém areálu a byly otevřeny až do rána. Ovšem s ohledem na zaměření poptávky se prodával jen rum a párky.

 

Trapsavcem snadno a rychle!

 

      „Pohled nahoru, pohled dolů"

 

Stalo se vám někdy, že po přečtení byť vydařené povídky jste se cítili unaveni? Jakoby vysíleni náročným tělocvikem, s těžkou hlavou a ukroucenýma očima? Tento jev je následek působení dnešního tématu našich pouček - literárního popisu krajiny.

Moderní próza preferuje popis jakoby "filmový", tj. střídání záběrů, celků, polocelků, detailů - například první věta pojednává o modrém nebi, druhá o muchomůrce u cesty, třetí  o lávce přes potok ... hezká metoda, ale má svá  úskalí pro toho, kdo v ní není pocvičen. Pošleme Kida do přírody na obrázku a sledujme, jak se běžný psavec začátečník potýká s jejím popisem

Kid hleděl daleko do krajiny, na pěšinu v trávě a nádherně modré nebe. Líbily se mu ježaté huňaté smrčky zastíněné kopcem a vysoká rozvlněná tráva. U jeho kanad začínala stezka vedoucí k temnému kopci v dálce, vlnila se travou jako neposedné hádě, a modrá obloha s pásmem laškovných mráčků zvala Kida blíž k obzoru.

Čtenář je textem nucen se nejdříve podívat dolů, potom nahoru, před sebe, dolů, ještě víc dolů, nahoru, dolů a konečně zase nahoru. Krční páteř dostala zabrat.

Necháme čtenáře se zmítat a přemýšlíme, jak mu Kidovo zírání do krajiny  zpříjemnit. Domnívám se, že jsou tři druhy popisu krajiny, které to umožní:

 

1. Využití tzv. "zlatého řezu" - Kid pohlédne nejdříve vpravo před sebe a pak v uhlopříčce postupuje přes ježaté vršky smrčků do levého horního rohu na temný obrys kopce.

 

 

 

 

 

 

2. Kidův pohled do krajiny nejdříve přitáhne místo nejsvětlejší (obláčky), potom další světlá místa (pěšina)  a nakonec jeho pohled skončí ve "zlatém řezu".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Kida nejdříve přitáhne pohybující se objekt - letící pták, uhánějící vlak, v tomto případě větrem se vlnící tráva vlevo u cesty - teprve potom se jeho pohled věnuje statickým místům na stejné úrovni pohledu, tj. pěšině a ježatým smrčkům.

 

Domácí úkol: přečtěte si "Canc na rozloučenou" a posuďte, jak se Wabi Ryvola vyrovnal s pohledem "nahoru, dolů". Čtenář textem písně prochází ve vlnách: mraky nahoře, seno dole, slunce dole, hvězdy nahoře ...

 

 

Canc na rozloučenou: 

"Tu chvíli tu mít, kdy vítr mraky honí a seno kolem voní

 závratnou vůní, tu chvíli tu mít, kdy všichni jsme zas spolu

 a slunce klesá dolů, oheň se k hvězdám vznes..."

                                               - Wabi Ryvola, z písně "Bílá, bílá"

 

Hlavní stránka

,