Povídka:
"Dívka s kytarou"
Pátečním večerem uhání vlak do vandráckých krajin. Poslední
vagon voní po starých ohních a burácí trampskou muzikou. Členové
T.O. Severní západ, to je šerif, zrzavec Bíba a osadník Klacek,
vytvořili ostrůvek u zadních dveří. Zbytek vagonu ovládli
příslušníci Jihu a spřátelené osady, těšící se až na konci jízdy
marshal Macek zavelí: "Vojsko Konfederace, ke mně!", a potáhnou
z vlaku do nádražní restaurace.
Šerif T.O. Severní západ pohlíží oknem vlaku na ubíhající lány
obilí, zlátnoucí v rudém slunci, a chrání se, aby ani pohledem
nezavadil o jižanskou sebranku. Klacek si čte v příručce "Co
najdeme v lese" kapitolu "Houby", a Bíba zírá na krásnou
tmavovlásku, vzácnou perlu v barvě khaki vsazenou do středu
Jižanů, vyřvávajících slavné osadní chorály, jako "můj domov
ten je na Jihu a ty to holka víš" nebo "hop tam s
jednou, hned mi nalej druhou".
"Právě jsem potkal svůj osud," zamumlal Bíba. Vagonem se zrovna
prodíral generál Trychtýř. Zachytil Bíbův vzdech a škodolibě
prohodil: "Dej si bacha, Seveřane. Pracky pryč od majetku Jihu!"
Bíba nedbal a dívku nespustil z očí, dokud na konci cesty
nevystoupila a nezmizela s Jižany z dohledu. Od té chvíle se
Bíba choval divně. Hluboko v noci, když s osadou dorazil na
camp, šel bez protestů k prameni pro vodu, snaživě udržoval
oheň, ačkoli to byla Klackova práce, a nakonec řekl šerifovi
"Dobrou noc, zlatíčko!" s takovým citovým nábojem, až to šerifa
zmátlo.
Páteční noc uplynula a Seveřani vstávali do sobotního rána.
Vstávali, ale bez Bíby. Jeho spacák ležel pohozený na celtě a
Bíba zmizel. Klacek naléval horký čaj z ešusu do šerifova
smaltovaného hrnečku zdobeného jahůdkou a prorokoval: "Bíba
dostane od Jižanů do toho … vždyť víš, šerife. Já nevím, jak to
mám říct, když jsi zakázal mluvit na vandru sprostě. Ale
normálně bych řek, že ten magor dostane od Jižanů do dršky."
Šerif káravě nadzvedl obočí, a Klacek ubral: "Tak radši řeknu,
že dostane do tlamy. Von má Bíba takovou fintu na holky, proto
na ně musí hodně brzy zrána.”
Šerif usrkl horký čaj a tázavě se na Klacka podíval.
"Bíba hrozně rád balí holky, když jsou po ránu ještě zachumlaný
ve spacáku," pokračoval Klacek. "To mu nemůžou utéct a musej
poslouchat ty jeho řeči. Tak si myslím, že Bíba vyrazil ještě
před svítáním, aby byl u Jižanů dřív, než se někdo probudí.
Ale
lovit v jižanskejch vodách je nebezpečný. Možná je už mrtvej."
Šerif se dotkl své šerifské hvězdy. Dotyk tradičně
předcházel
šerifovu rozhodnutí, především tedy rozhodnutí válečnému. Pak
už jen zněly povely. Bylo tomu i tentokrát.
"Najíme se, uklidíme, zabalíme, a vyrveme Bíbu z moci Jihu,"
nesl se nad campem šerifův pevný hlas. Ale ještě než šerif dopil
čaj z plecháčku, přiváděl si Bíba na camp tmavovlásku s báglem
a kytarou.
"To je Wendula," představil Bíba svou kořist. "Ukecal jsem ji.
Bude jezdit s naší osadou."
Dívka nebyla ostýchavá. Jakmile se seznámila s osadou, rychle na
campu zdomácněla. Sedla si a hrála na kytaru. Šťastný Bíba
odtáhl osadníky stranou.
"Wendulka se nezdráhá vstoupit do naší osady. Navrhuju přijmout
ji rychle, než si to rozmyslí, a než nás přijdou Jižani
zmasakrovat. Šerife, máš u sebe domovenky pro nové členy?"
"Nový člen musí odjezdit pět vandrů s osadou - to je osadní
zákon."
"Wendulka umí na kytaru barré styl," vemlouval se Bíba. "Víš
přece, jak trpíme, když posloucháme jediný Klackovy akordy -
áčko, déčko, ésedm, a pořád ve stejným pořadí."
Neoblomný šerif trval na svém.
"Pět vandrů s osadou – to je zákon. Pro každého."
"Žádám, aby se Wendula stala naší osadnicí ihned. Nebo s ní z
osady odejdu!"
Klacek se opatrně sunul stranou. Rovněž šerif začal couvat před
Bíbovou zběsilostí.
"Tak dobře! Změníme zákon na odježdění jednoho vandru. V
neděli, než půjdem na vlak, dáme kytaristce domovenku. Když na
tom trváš..."
Celý vandrovní čas, co T.O. Severní západ pobývala na campu, se
čekalo, že na pokyn jižanského marshala Macka přiletí skvadra
vedená generálem Trychtýřem, Seveřany za-morduje a odlákanou
osadnici si vezme zpátky. Ale v lese bylo ticho. Tohle šerif
nechápal.
Jižani zachovali k ukradení osadnice chladné mlčení.
Jakoby jim Wendula byla ukradená! Nebo jakoby se jí rádi
zbavili.
S kráskou se k Seveřanům přistěhovalo zvláštní napětí. Když
Klacek Wendulce nabízel u večerního ohně kávu, Bíba jí přehodil
přes ramena batl, aby netrpěla chladem. Když Bíba věnoval
Wendulce hašlerku, Klacek jí namazal chleba paštikou. Když
Wendulka hrála na kytaru, Klacek jí držel zpěvníček a Bíba
zuřil. Šerifovi se to nelíbilo. Bodejť, kdykoli se on sám k
Wendulce přiblížil, aby prohodil s půvabnou budoucí osadnicí
kus šerifské řeči, ti dva ho k Wendulce vůbec nepustili!
Bíba s Klackem kroužili kolem tmavovlásky s kytarou jako mlsní
čmeláci a kdykoli na sebe narazili, vrčeli na sebe jako divocí
psi. Šerif to nevěřícně sledoval, dokud se ho Wendulka
nezeptala: "Chodíš s někým, šerife? Já zrovna teď s nikým
nechodím." Pak se zachvěl, a i když se tomu pocitu bránil,
chtělo se mu kroužit kolem Wendulky jako čmelák a vrčet na
osadníky jako pes.
V nedělním odpoledni bylo sklizeno, zabaleno, a Wendulčin rukáv
se skvěl novotou domovenky T.O. Se-verní Západ. Na paměť velké
chvíle rozdávala nová osadnice zápisy do cancáků. I šerif
zatoužil mít canc od Wendulky a zahrabal ve žracáku.
Samozřejmě, jeho cancák je úhledný, zachovalý, ne jako
roztřepaný sešitek Klackův nebo odřený Bíbův tlustý notes,
převázaný provázkem. Wendulka do cancáků pilně zapisovala nějaké
veršíky, a Bíba s Klackem si málem vjeli do vlasů, protože
Wendulka přikreslila do Klackova can-cáku tlukoucí srdéčko,
kdežto Bíba se musel
spokojit s "Ahoj, Wendula". Šerif
hledal pro Wendulčinu tužku nepopsanou stránku, když jeho zrak
padl na canc z dávného potlachu:
Kamaráde, pomni, žena v osadě zničí přátelství mužů!
Vtesal T.S. Balvan Tom
Šerif se zamyslel. Vrátil cancák do žracáku, nahodil bágl na
hřbet a velel k hromadnému odchodu na nádraží, zatímco osadníci
se hádali o čest nést Wendulce kytaru.
V nedělním podvečeru je nádraží okresního města zamořeno
dobrodruhy ze skalních oblastí a učni z internátů. Krásná
tmavovláska s kyta-rou budí pozornost, a Bíba s Klackem ji
schválně vodili nástupištěm, aby mužské osazenstvo mohlo dát
průchod oprávněné závisti. Když míjeli lavičku horolezců, šerif
se za osadníky zdržel a žádostivým pohledům nastražil past:
"Dejte si bacha, špagáti. Ruce pryč od majetku trampů!"
Načež šerif kráčel dál a byl spokojen. Podle ruchu v základním
táboře lezců, který nastal po jeho slovech, si byl jist, že
přátelství mužů v T.O. Severní západ bude zachováno.
Lezci jako popíchnuti si počkali na Wendulku při nastupování do
vlaku, nahodili lana úsměvů, zacvakli karabiny lichotivých
slůvek, laškovně ji unesli do svého vagonu, a než se Seveřani
vzpamatovali, přišli o osadnici. Wendula je opustila.
Kamarádi z T.O. Severní západ se po dívčí zradě zklamaně
schoulili do kouta v posledním vagoně (šerif zklamání jen
předstíral), ale jak cesta ubíhala, za okny kvetly červánky nad
obilnými lány, koleje duněly, a poslední vagon se za zpěvu
trampských písní loučil s časem toulek a víkendové svobody,
vzpomínky na krásnou jednodenní osadnici pobledly. Bíba
navazoval hovor se slečnou průvodčí, Klacek četl v příručce "Co
najdeme v lese" kapitolu "Prašivky" a šerif mlčel. Když kolem
jejich sedadel procházel jižanský generál Trychtýř, snad náhodou
se jeho pohled střetl s pohledem šerifovým. Oba ty pohledy
trampských velmožů si bezhlesně odsouhlasily, jak dobře je jim
známo, že žena v osadě ničí přátelství mužů.
Varování T.S. Balvana Toma z cancáku platilo i na přátelství na
laně. Ještě než vlak dojel do Prahy, lezci se porvali o výsadu,
kdo si naváže Wendulu na lano a bude s ní zdolávat pískovce,
což podle tradice mělo přinést právo tmavovlasou krásku na
zdolaných vrcholech políbit.
Trapsavcem
snadno a rychle
(dobré rady pro začínající povídkáře)
Jsme-li zabráni do četby nějaké dobře napsané knihy, můžeme
mít pocit, jakoby se scéna děje v naší představivosti vytvářela
plasticky a trojrozměrně. Přímo vidíme postavy, jak
přecházejí
dopředu, dozadu, vidíme prostor nádraží se všemi detaily
rozmístění pokladen, příjmů balíků, čekáren a nástupišť. Vidíme,
že v lese roste borovice za břízou a do jejích větví zleva
zasahuje smrk. To není způsobeno dobrou představivostí, ale
pečlivostí psavce při popisu trojrozměrného prostoru.
Jak vytvořit prostor (a
nezabloudit)
Vytváření trojrozměrného prostoru patří k psavcům pokročilejším.
Začátečník má spoustu práce se samotným dějem a se zvládnutím
postav, než aby přemýšlel nad nějakými rozměry (pokud by se
ovšem nejednalo o rozměry hlavní hrdinky). Trojrozměrnost je
možné získat třeba jen jednou větou, cíleně vedeným jedním
pohybem postavy, nebo letmým popisem, kde se zrovna nachází
flaška s rumem. Ovšem i pro tu jednu větu je nutné vědět,
kde se co nachází, jak přesně vypadá prostředí kolem hlavního
hrdiny a dalších postav. Když hlavní hrdina sedí u ohně, musí
psavec vědět, jak vypadá ohniště, co má hlavní hrdina po levé i
pravé ruce, co za zády, a podrobná znalost okolí v kruhu kolem
ohniště s umístěním přístupové pěšinky (kudy o půlnoci přijde
osamělá jen mírně zubatá kráska) je podmínkou. Na první pohled
to vypadá jednoduše, jako běžný popis scény, ale bez
promyšleného a nápaditého výběru slov a činů čtenářova
představivost zabloudí, a možná skončí i v jiném rozměru, než se
původně chtělo. Malý příklad trojrozměrného popisu:
Kid a Maruška se snažili rozfoukat oheň, ale nedařilo se to.
Kid tedy sáhl do písku za sebe, kam před chvílí pohodil
žebradlo, pro další sirky. Maruška byla rychlejší. Vstala a
udělala asi pět kroků k osadní soušce vedle hromady kamení, kam
si ona spořádaně pověsila svoje žebradlo na trčící pahýl.
Mnohem lepší příklady můžeme nasbírat v povídkách J.Nerudy.
Třeba ve scéně, v níž pan a paní domácí jednají s věřitelem,
mohl autor nechat všechny tři osoby jen hovořit, a stačilo by
to. Ale pan domácí při hovoru přechází po pokoji sem a tam, paní
domácí vzadu u stěny stírá prach z prádelníku, a ve dveřích je
slečna dcera. Věřitel sedí na židli uprostřed místnosti u stolu.
Trojrozměrný dojem je dokonalý.
Pokud je to možné, v povídce vždycky využijeme sebemenší
příležitost pro vytvoření trojrozměrného prostoru. Úroveň
pokročilosti to povídce dodá naprosto spolehlivě!
|
Brouzdáš sněhem,
vychutnáváš první slast, kterou možná za měsíc při šlapání
metrových závějí budeš proklínat, a jsi šťasten. Kluci jsou taky
zticha, snad i oni propadli kouzlu zimy a všechno je tak
fajnové, že je vlastně škoda slov. Kdo to nezažil, nepochopí
partu šílenců, šlapajících do nekonečného kopce ke své boudě v
této noci zimních duchů, kteří přišli, aby obšťastnili trampíře
našich lesů.
Houla, 1972
|