Nenápadný Houla v
časopise "Mladý svět"
Bez
Stanislava Zárybnického zvaného Houla nelze si žlutý čtverec
Táborového ohně v časopise "Mladý svět" ani představit.
Houlovy básničky, povídky, drobné úvahy k zamyšlení, polemiky, z
nichž největší ohlas si zasloužila ta o "slušných dívkách na
vandru" se objevovaly ve zlatých časech Táborového ohně jako
houby v lese když zapršelo. Jenomže to nebyly jen příspěvky
psané a Houlou do Mladého světa osobně odeslané. On sám se
dostával do žlutého čtverce nenápadně, a vlastně nechtěně, na
ilustračních fotografiích, které fotografující trampíři do
časopisu posílali. Na ukázku jsou tu uvedeny obrázky možná
nejpovedenější, pocházející vesměs ze sedmdesátých let:
- na tomto obrázku je zachycena scéna z putování po
hraniční říčce Křinici. Poslední vzadu je Houla,
prostřední brodič je Buldok.
Foto Šlaušek, 1977
- dívka řezající kmen je Rebel. Byla
pověstná tím, že na vandr nosila bílou košili. Houla jejímu
pilujícímu snažení shovívavě přihlíží.
Všimneme si Houlových bot, budeme je ještě
potřebovat.
Foto Pedro
- spící kamarád je Houla, což můžeme
dokázat nejen kloboukem (klobouk totiž mohl být vypůjčen a
aranžován), ale především Houlovou turistickou obuví za
spacákem.
- i když se to nezdá, tramp nabírající do plecháčku vodu z
louže je Houla. Obrázek vznikl na potlachu "VBB", dne 26.září 1976. Potlach se konal na mosteckých Kypech
a přinesl účastníkům zážitek na celý život. Inspirací potlachu
byl známý trampský román "Ciggi". K tomuto památnému vandru po
stopách literárních hrdinů Aple Roba a Daglese Bulda se v
budoucnu ještě vrátíme.
Foto Jerry
Letos v únoru by Stanislav Houla Zárybnický oslavil padesáté
deváté narozeniny. Podobně jako v minulých letech vzplane
na brdských Hřebenech vzpomínkový oheň.
Snad nejlepší Houlova fotografie je ta, která doprovodila
roku 1974 v "Tvorbě" článek Pavla Kováře "Tramping a
Trapsavec". Fotografie měla podtitulek "Houla v brdské boudě".
Kopie výstřižku slouží jako ilustrace pro Houlův drobný
text "Zrcadlo" z roku 1972.
Přijdeš
domů z práce utahaný, dneska byla perná šichta, mistr tě
naštval, kluci tak moc nepřidali, v očích máš ještě plamen
autogenu, ruce samá jizva od ostrého plechu, v hlavě neklid,
nervy hrají, koukneš se na sebe do zrcadla u dveří... no těbůh,
vypadám jako nějakej starej utahanej chlap. Košile u krku škrtí,
ústa se šklebí, a v duchu málem ještě nadáváš, a vtom mrkneš,
vzpomeneš si, vždyť on je vlastně dneska pátek! A už všechno
začne lítat.
Celta, deka, usárna, konzervy, chleba, nůž, ještě koření a
takové ty maličkosti - mám všechno? Aha, lžíce - letí do kapsy
připravené bundy. Strhnout košili, tesilky vyměnit za
manšestráky, zelenou bundu, pohory, klobouk, popadneš uzdu,
ještě sirky a hotovo, mohu jít.
Mrkneš do zrcadla a s uspokojením zjistíš, že vypadáš líp,
spokojeněji, v očích hoří jiné plameny, zapomněls mrzutosti,
boty už nedají pokoj, jedeš. A po cestě na nádraží ti dojde, že
jsi v tom zrcadle viděl dvě rozdílné tváře, dva lidi. A je ti
trochu dobře, že můžeš být tím druhým, a je ti trochu líto, že
mnozí znají jen tu první tvář.
Houla, 1972
Na webkových cestách -
snění na košilích
Musíme
ještě jednou na návštěvu ke Šklíbě - nedá se nic dělat. Najdeme
tu patchworkové zahrádky, Šklíbinu a Draculeinu. Na otázku, proč
se vydat na
výlet do země ručních prací, a ještě k tomu do
divné tvořivosti, kde se nejdřív všechno sešije, aby se to mohlo
rozstříhat a znovu sešít, je lehká odpověď. Způsobila to Draculeina patchworková
flanelová deka, kterou zhotovila pro dražbu na jubilejní
zlatokopecké akci na Hořina river.
Deka je nádherná, stylová a památeční. Podle Draculei totiž pocházejí středové čtverce deky z odložených
flanelových košil. Výtečný nápad, hodný následování! Jistě má
každá z nás doma hromádku trampských košil, odřených a
obnošených, jak šel čas. Což takhle z těchto košil plných
vzpomínek uzáplatovat patchworkovou deku a pak ji rozložit do
trávy, povalovat se na ní, nořit se do vzpomínek a snít,
zatímco nevypratelná vůně táborákového dýmu vypráví dávné příběhy... A kromě
toho každý pořádný zlatokop nosí po boku na provázku stočenou
patchworkovou deku, jak dokládá níže uvedený odkaz. Kdo by se nechtěl alespoň o víkendu stát
zlatokopkou? Neváhejme s hledáním šicího stroje a
špendlíků, ta deka je prostě nádherně inspirující!
Autor fotografií z internetu nebyl dohledán - snad v tomto případě promine.
Draculea (vlevo) představuje na Zlaté horečce své dílo.
Nezbývá než obdivovat.
Draculeina patchworková zahrádka -
zde
Opravdový zlatokop s patchworkovou dekou -
zde
Právě probíhá dražba Draculeiny deky. Kdo by za ni nedal i to
poslední?
Trapsavcem snadno a rychle!
Čas
únorový, čas psavecký - blíží se letošní uzávěrka. Svědomitým
psavcům dozrává kvalita příspěvků v šuplíku, machři ještě na
stvoření díla ani nepomysleli - práce se posílají majlem, není
nutné chodit na poštu, a nějaká ta hodinka je k dobru. Všechno
se stihne, zvláště když se při psaní soutěžní povídky použije
rada dvacátá čtvrtá, nazvaná
"Povídka od hlavy k patě"
Častokrát bylo slýcháno, že povídka nemá hlavu ani patu.
Například zlobí se porotce na autora: "Tvoje povídka nemá hlavu ani
patu!" Psavec uražen odpovídá: "Dyk má začátek a konec!" Porotce
zalomí rukama a nazve autora beznadějným případem.
Málo z nás, kdo si osobně vyslechli oblíbený slogan kritiků o hlavě
a patě, na místě hned pochopil co je jeho literárnímu dítku vytýkáno. A přitom se jedná o největší
tajemství popisující způsob, kterým vzniká dobrá povídka. Prozrazení
tohoto tajemství se hodí
právě v čase trapsavecky předuzávěrkovém.
Aby měla povídka hlavu a patu, musí být
o "něčem". To "něco" se snadno a rychle získá
povelem: "Řekni, psavče, jednou jedinou větou, o čem ta povídka
je!"
"No, to je povídka," odpovídá psavec začátečník, "jak příde tramp k
vohni, u vohně sedí krásná holka, a ten tramp už nejde dál,
protože si myslí, že je tam sama, a vono to vypadá, že je tam
sama, a tak si povídaj, no, a když se setmí a ten tramp
jako že na tom campu zůstane, a teď si myslí, že se daj s tou
holkou dohromady, tak
najednou příde k tomu vohni jinej tramp,
kterej k tý holce patří, a ten první tramp by chtěl vypadnout,
protože je mu hloupý zůstat u toho vohně celou noc s nima, když
voni k sobě patřej, ale
zase nemůže vodejít, protože by to vypadalo, že tam chtěl bejt
jenom kvůli tý holce, tak celou noc se tam votravuje a ráno chce
jít pryč, ale pointa je v tom, že voni dva se votravovali s ním
a radši utekli dřív, a je to ponaučení, že na čundru se nemá
rozhodovat podle toho, jestli je u vohně holka nebo tak."
"To nemá hlavu ani patu. Tak znova. Jednou jedinou větou, o
čem ta povídka je!"
"Jo, já už vim!" raduje se psavec elév, kterému to myslí
pomaleji. "Ta věta je správně takhle:
Tramp zůstane u ohně neznámé dvojice jen proto, že je mu trapný
vodejít."
Tak taková odpověď je za plný počet bodů. Shrneme si to - kdykoli
začneme při psaní povídky tápat, bloudit a zabíhat někam,
kde se děj ztrácí a rozptyluje, odříkáme si hlavopatovou větu, a
psaní se nám automaticky rozjede po správné koleji. Hlavopatová
věta "o čem to je" by měla být tím prvním, čím při vymýšlení
povídky začínáme, a máme ji i na nástěnce. Všechno další (postavy, popisy nebo i děj) se
na hlavopatovou větu už jen nabaluje, a povídku tak napíšeme
snadno a rychle. Třeba pár minut před uzávěrkou.
|
Zima
Moréna hladí bílé
stránky
co vítr svázal do desek
Vrány svůj černý poklesek
zapíší do písanky
Řeka sepnula své břehy
špendlíkem z ledu pojednou
jdou stopy jedna za druhou
té velké bílé paní Něhy
Jaromír Juan Hlavatý
Juan na rádiových vlnách
Poslechnout si pár Juanových písniček, dozvědět se něco o
životě, trampování a tvorbě známého básníka a muzikanta Jaromíra
Juana Hlavatého může každý, kdo při cestách internetem zabloudí
do archivu českého rozhlasu v Hradci Králové. Informace k
pořadu:
REGIONÁLNÍ SCÉNA
s písničkářem, skladatelem a
básníkem Jaromírem Juanem Hlavatým z Náchoda
- pořad byl odvysílán 18.1.2011
- délka 42 minut
http://www.rozhlas.cz/hradec/portal/
Archiv pořadů se najde přes levý sloupec s nabídkou "Sestavte
si vlastní rádio z našich odvysílaných pořadů", a pak se nastaví
příslušný den 18.1.2011
|