| 
					
				  Spacák 
				nebo deka podle 
				Jevgy 
				  
				Letos 
				uplyne 
				
				35 let od tragické události, kdy ve vlnách Ohře zahynul trapsavec a 
				novinář Evžen Jevga Carboch. Často psával do Táborového ohně, a 
				jeho články byly populární.
				Při jednom z takových Jevgových článků můžeme zavzpomínat, 
				jaké bývalo trampství na začátku sedmdesátých let: 
 
				 VOZIT 
				nebo NEVOZIT? 
				Dlouho už si 
				říkám, že mi na těch vandrech něco chybí, cítím to v podvědomí, 
				sice nic konkrétního, ale tak, jako když odjíždíte na dovolenou 
				a říkáte si "určitě jsem na něco zapomněl" a týden se mučíte 
				starostmi, co to je. Mně opravdu něco schází, ale co? Proberte 
				to se mnou: kamarádi - ne, legrace na vandru - taky ne, poezie 
				táborového ohně - ne, jiskry z vlaku - těch je míň, protože 
				jezdí víc elektrik a motoráků, ale přece jen nějaké ještě jsou, 
				příroda - taky ne, vždyť do ní jezdíme, večery - ty jsou stejné, 
				tak noci - ne, tak to budou asi rána... Ano - rána, ale co je na 
				nich jiného, řeknete si? 
				A právě v tom to je. Už 
				neexistují ty krásné východy slunce, kdy obloha znenáhla začíná 
				blednout, už je vidět i druhý strom, a pak celá louka, na jaře 
				stříbrná rosou, na podzim jinovatkou. To dneska už není, dnes je 
				slunce hned na obloze. A dělá to jen jedna jediná věc: spacák. 
				Ten kámoš, ve kterém je tak fajn, když zhasne oheň, na kterého 
				jsem si tak zvykl, že bez něho nejedu ani v létě - a on se mi 
				takhle odvděčí. Pamatuji doby, kdy bylo věcí cti jezdit jen s 
				celtou, a kdo měl spacák, byl mastnej. Dneska se sice vyspíme 
				bez vibrací - ale zato přijdeme o nenahraditelné zážitky, které 
				člověku utkví v mysli navždy. 
				Tak nevím, co mám dělat. 
				Vzdát se tak do října spacáku a každý týden se aspoň jednou 
				povznést nad marnost lidských tužeb při pohledu na probouzející 
				se den - anebo nepřemoci sám sebe a dál se probouzet až už je po 
				všem a ospalýma očima se dívat do dne v plném proudu. Ach, to 
				jsou problémy. 
				Jevga, TO MS 1973  
 
				Jevgův článek "Vozit nebo nevozit?" vyvolal rozhořčenou odezvu 
				těch čtenářů, kteří nepochopili jemnou nadsázku. Byli to čtenáři spacákoví, kteří se oháněli ochranou zdraví, 
				jako by jim do letních nocí nestačil ledviňák, vojenská deka, 
				zahrádkářský igelit, matčin voskovaný ubrus, a těžká celta 
				kdoví odkud. Zlaté staré časy... Dnes by Jevgovi bylo přes 
				šedesát, a možná by žehral na to, že za jeho mládí ještě nebyly 
				vynalezeny nafukovací karimatky... 
				    
				 
				 
				  
					
				  Trapsavcem 
				snadno a rychle  
				(dobré rady pro začínající povídkáře) 
				 
				Jistý literární web prosazuje názor, že v kratší povídce se 
				nemá popisovat pozadí (rozumí se prostředí, v němž se příběh 
				odehrává), jelikož tento popis povídku prodlužuje, děj natahuje, 
				což povrchně a nesoustředěně čtoucího čtenáře odradí. 
				Jenomže my víme, že pozadí musí být popsáno, aby čtenář 
				věděl, kde se hlavní hrdina zrovna nachází.  
				  
				Pozadí se ošidit nedá 
				  
				V povídkách začátečníků bývají dva druhy popisů okolí děje. 
				Buď velice podrobný a křečovitý, nebo žádný. Pokud chybí popis 
				prostředí, jedná se v povídce spíše o příhodu, než o příběh. Pozadí děje můžeme směle považovat za další postavu, takovou, která má do děje co říct. I v kritických 
				chvílich zauzlování zápletky se hodí vstup pozadí, třeba v 
				momentech "nad lesem vyšel Měsíc, krajina se prosvětlila, a 
				Kid poznal, že zabloudil", nebo "nebyl to rybník na 
				koupání, ale Kid si zaplaval, i když ho do břicha šťouchaly 
				nebezpečně šlahounovité vodní rostliny."   
				Začátečnické pozadí, podrobné a křečovité, vynucené autorovým 
				pocitem, že čtenář musí vědět všechno, vypadá například takhle: 
				Samotář Kid šel dlouho údolím, které se stáčelo od poslední 
				vesnice pořád doprava, až ho překlenul most tratě, po které už 
				dlouho vlaky nejezdily. Ale v hospodě říkali, že se snad provoz 
				obnoví. Tady se Kid zadýchal, protože musel vyběhnout do kopce, 
				aby viděl na rozorané lány polí, táhnoucí se až k obzoru. Byl 
				podzim, a listí stromů zvolna padalo k zemi jako předzvěst 
				blížící se zimy. Dno údolí bylo plné závějí spadaného listí, a 
				to mu dodávalo pochmurnou náladu. Nahoře na mostě něco 
				zarachotilo, ale Kid už byl daleko, aby to slyšel. Našel totiž 
				již ten camp, o kterém mu kamarádi vyprávěli. Byl to převis, 
				dobře vybavený, a Kid byl rád, že ho našel, protože se začal 
				blížit večer. Blízké skály začaly vrhat pod převis podvečerní 
				stíny. Jedna z nich měla podobu orlí hlavy, ta se Kidovi líbila 
				nejvíc. Ale neměl moc času se rozhlížet po krásném údolí, musel 
				najít ještě studánku, a když našel pod jednou skálou v písku 
				vyvěrající pramen, chvíli poslouchal její bublání, které mu 
				připomínalo hlas vodní víly. Tady by možná mohly víly chodit, po 
				mechu, kdyby tu nějaký byl, ale závěje listí by její vílí nohy 
				utopily po kotníky, a až začne pršet, promění se rezavý podzimní 
				koberec v bláto a hnilobu.   
				Jak to mám tedy napsat, zlobí se autor začátečník. Jednoduše - 
				poučíme se, jak to psal Jan Neruda, a podle jeho vzoru v 
				krátkých povídkách používáme jednoslovný popis. Například 
				takhle: 
				Samotář Kid prošel hlubokým podzimním údolím pod železniční 
				tratí až ke skalám, kde objevil známý camp pod 
				převisem, ukrytém  v podvečerních stínech protějších skal. Pod 
				těmi skalami 
				vyvěrá pramen, a Kid si z něho donesl vodu, ještě než se v 
				nevlídném listnatém údolí setmělo do černé noci. 
				Text se nám pěkně zkrátil, a čtenář se dozví všechno o pozadí, jen si 
				musí odpustit studánkovou vílu. Ale ta možná přijde o půlnoci ke 
				Kidovu ohni... 
				  
				 
				  | 
 ČAS 
				Počkej čase jen malou chvíli než 
				vykopám si hrob na 
				modré obloze (to 
				svědčí jistě o mé píli) a 
				pak pojedem  na 
				hnusném povoze 
				budeš mi zpívat  
				vřískat víc a tíž 
				tancovat chtějí kola deště já 
				budu mrtvý ještě a ty 
				živý již                                
				hondza "TRAMP" ročník 1931  |