Spacák
nebo deka podle
Jevgy
Letos
uplyne
35 let od tragické události, kdy ve vlnách Ohře zahynul trapsavec a
novinář Evžen Jevga Carboch. Často psával do Táborového ohně, a
jeho články byly populární.
Při jednom z takových Jevgových článků můžeme zavzpomínat,
jaké bývalo trampství na začátku sedmdesátých let:
VOZIT
nebo NEVOZIT?
Dlouho už si
říkám, že mi na těch vandrech něco chybí, cítím to v podvědomí,
sice nic konkrétního, ale tak, jako když odjíždíte na dovolenou
a říkáte si "určitě jsem na něco zapomněl" a týden se mučíte
starostmi, co to je. Mně opravdu něco schází, ale co? Proberte
to se mnou: kamarádi - ne, legrace na vandru - taky ne, poezie
táborového ohně - ne, jiskry z vlaku - těch je míň, protože
jezdí víc elektrik a motoráků, ale přece jen nějaké ještě jsou,
příroda - taky ne, vždyť do ní jezdíme, večery - ty jsou stejné,
tak noci - ne, tak to budou asi rána... Ano - rána, ale co je na
nich jiného, řeknete si?
A právě v tom to je. Už
neexistují ty krásné východy slunce, kdy obloha znenáhla začíná
blednout, už je vidět i druhý strom, a pak celá louka, na jaře
stříbrná rosou, na podzim jinovatkou. To dneska už není, dnes je
slunce hned na obloze. A dělá to jen jedna jediná věc: spacák.
Ten kámoš, ve kterém je tak fajn, když zhasne oheň, na kterého
jsem si tak zvykl, že bez něho nejedu ani v létě - a on se mi
takhle odvděčí. Pamatuji doby, kdy bylo věcí cti jezdit jen s
celtou, a kdo měl spacák, byl mastnej. Dneska se sice vyspíme
bez vibrací - ale zato přijdeme o nenahraditelné zážitky, které
člověku utkví v mysli navždy.
Tak nevím, co mám dělat.
Vzdát se tak do října spacáku a každý týden se aspoň jednou
povznést nad marnost lidských tužeb při pohledu na probouzející
se den - anebo nepřemoci sám sebe a dál se probouzet až už je po
všem a ospalýma očima se dívat do dne v plném proudu. Ach, to
jsou problémy.
Jevga, TO MS 1973
Jevgův článek "Vozit nebo nevozit?" vyvolal rozhořčenou odezvu
těch čtenářů, kteří nepochopili jemnou nadsázku. Byli to čtenáři spacákoví, kteří se oháněli ochranou zdraví,
jako by jim do letních nocí nestačil ledviňák, vojenská deka,
zahrádkářský igelit, matčin voskovaný ubrus, a těžká celta
kdoví odkud. Zlaté staré časy... Dnes by Jevgovi bylo přes
šedesát, a možná by žehral na to, že za jeho mládí ještě nebyly
vynalezeny nafukovací karimatky...
Trapsavcem
snadno a rychle
(dobré rady pro začínající povídkáře)
Jistý literární web prosazuje názor, že v kratší povídce se
nemá popisovat pozadí (rozumí se prostředí, v němž se příběh
odehrává), jelikož tento popis povídku prodlužuje, děj natahuje,
což povrchně a nesoustředěně čtoucího čtenáře odradí.
Jenomže my víme, že pozadí musí být popsáno, aby čtenář
věděl, kde se hlavní hrdina zrovna nachází.
Pozadí se ošidit nedá
V povídkách začátečníků bývají dva druhy popisů okolí děje.
Buď velice podrobný a křečovitý, nebo žádný. Pokud chybí popis
prostředí, jedná se v povídce spíše o příhodu, než o příběh. Pozadí děje můžeme směle považovat za další postavu, takovou, která má do děje co říct. I v kritických
chvílich zauzlování zápletky se hodí vstup pozadí, třeba v
momentech "nad lesem vyšel Měsíc, krajina se prosvětlila, a
Kid poznal, že zabloudil", nebo "nebyl to rybník na
koupání, ale Kid si zaplaval, i když ho do břicha šťouchaly
nebezpečně šlahounovité vodní rostliny."
Začátečnické pozadí, podrobné a křečovité, vynucené autorovým
pocitem, že čtenář musí vědět všechno, vypadá například takhle:
Samotář Kid šel dlouho údolím, které se stáčelo od poslední
vesnice pořád doprava, až ho překlenul most tratě, po které už
dlouho vlaky nejezdily. Ale v hospodě říkali, že se snad provoz
obnoví. Tady se Kid zadýchal, protože musel vyběhnout do kopce,
aby viděl na rozorané lány polí, táhnoucí se až k obzoru. Byl
podzim, a listí stromů zvolna padalo k zemi jako předzvěst
blížící se zimy. Dno údolí bylo plné závějí spadaného listí, a
to mu dodávalo pochmurnou náladu. Nahoře na mostě něco
zarachotilo, ale Kid už byl daleko, aby to slyšel. Našel totiž
již ten camp, o kterém mu kamarádi vyprávěli. Byl to převis,
dobře vybavený, a Kid byl rád, že ho našel, protože se začal
blížit večer. Blízké skály začaly vrhat pod převis podvečerní
stíny. Jedna z nich měla podobu orlí hlavy, ta se Kidovi líbila
nejvíc. Ale neměl moc času se rozhlížet po krásném údolí, musel
najít ještě studánku, a když našel pod jednou skálou v písku
vyvěrající pramen, chvíli poslouchal její bublání, které mu
připomínalo hlas vodní víly. Tady by možná mohly víly chodit, po
mechu, kdyby tu nějaký byl, ale závěje listí by její vílí nohy
utopily po kotníky, a až začne pršet, promění se rezavý podzimní
koberec v bláto a hnilobu.
Jak to mám tedy napsat, zlobí se autor začátečník. Jednoduše -
poučíme se, jak to psal Jan Neruda, a podle jeho vzoru v
krátkých povídkách používáme jednoslovný popis. Například
takhle:
Samotář Kid prošel hlubokým podzimním údolím pod železniční
tratí až ke skalám, kde objevil známý camp pod
převisem, ukrytém v podvečerních stínech protějších skal. Pod
těmi skalami
vyvěrá pramen, a Kid si z něho donesl vodu, ještě než se v
nevlídném listnatém údolí setmělo do černé noci.
Text se nám pěkně zkrátil, a čtenář se dozví všechno o pozadí, jen si
musí odpustit studánkovou vílu. Ale ta možná přijde o půlnoci ke
Kidovu ohni...
|
ČAS
Počkej čase jen malou chvíli
než
vykopám si hrob
na
modré obloze
(to
svědčí jistě o mé píli)
a
pak pojedem
na
hnusném povoze
budeš mi zpívat
vřískat víc a tíž
tancovat chtějí kola deště
já
budu mrtvý ještě
a ty
živý již
hondza
"TRAMP" ročník 1931
|