zpět

Recenze:    SRPNOVÉ BOUŘKY

Hanka Hosnedlová

spisovatelka a novinářka

Oliva se vrací

Tak jako známí autoři detektivních příběhů, třeba Agatha Christie se svým Herculem Poirotem či slečnou Marplovou nebo Sir Conan Doyle se Sherlockem Holmesem, stále vracejí své specifické poněkud extravagantní hrdiny do hry, ani trampská autorka Jaroslava Šálková – Kavče není výjimkou. Již před několika roky stvořila postavu bývalé sekretářky věhlasného pražského advokáta a nesporně osobité obyvatelky chatové osady - Olivy Foglové, která má zvláštní schopnost vždy se nachomýtnout k nějaké záhadě anebo přímo zločinu. A obdobně jako slečna Marplová svým logickým uvažováním a neodraditelnou vytrvalostí rozplétá klubko událostí vedoucí ke konečnému vyřešení.

Autorka tentokrát hned v úvodu detektivky "Srpnové bouřky aneb Zločiny v chatové osadě" naservíruje čtenáři zcela jasnou a nezpochybnitelnou vraždu před krčmou U Přístavu, a to včetně jejího pachatele. Hned nato ale zamotává vývoj událostí vstupem dalších osob, nezřídka trochu  podivných, do děje a hlavně díky Olivě a jejímu psu Watsonovi, řečenému Vacínek.

Zavede nás do Staré osady, jejíž boudy nesou názvy jednoznačně připomínající Divoký západ, kde Oliva již roky tráví čas na své chatě První hlídka, ve společnosti dalších obyvatel této chatové osady – docenta Jeřábka, sběratele sešitových románů hromotluka Tóni a bohemského malíře Jana Kutíka s jeho modelkou, básnířkou Karen. Při čtení podrobného popisu osady, chat, údolí a jeho okolí se nemohu zbavit utkvělého pocitu, že Kavče nepochybně vychází z konkrétního prostředí, které důvěrně zná. Tak živě líčí všechny okolnosti a detaily, že si připadáte, jako byste tam byli se všemi těmi vyfabulovanými figurkami, aktivně zapojenými do dění. Na scéně se samozřejmě objevuje i zástupce státní moci - kapitán Kroucký, který střídavě Olivu odmítá a vyhledává, protože její pátrací postupy a způsob vyhodnocování zjištěných faktů vedou zcela evidentně zřetelněji k cíli než jeho striktně vykalkulované závěry.

Přestože čtenář od prvních stránek knížky zná osobu vraha, překvapí ho konečné a naprosto nečekané rozuzlení zamotaného příběhu, odpovídající na otázku: proč byl zločin spáchán. Takový závěr byste ani ve snu nečekali.

Přestože tato detektivka vyšla ve dvou dílech papírově v limitovaném počtu deseti kusů, máte možnost si ji přečíst nebo stáhnout zdarma a naprosto legálně na webových stránkách – www.rodocapsa.cz, kde Kavče prezentuje i svou další literární tvorbu.

A ještě něco – přemýšlivá Oliva rozhodně nehodlá jít do důchodu, a tak Kavčeti nezbývá, než jí zase vymyslet další nový příběh, který by zaujal i čtenáře. A navíc je pravděpodobné, že sebrané Oliviny příběhy vydá nějaké renomované nakladatelství, pokud budou přátelé pilné autorky úspěšní.

Zpět