Tajemství
čtyř evangelistů
Dokončení "Skalní kouzlo kostela sv.
Josefa"
Vnitřní vybavení kostela sv.
Josefa bylo v roce 1893 výrazně
zvelebeno. Majitel zámku, baron Jan Baptista Lexa z
Aehrenthalu, nechal u firmy Petr Bušek a
synové, knížecích Rohanských řezbářů ze Sychrova, zhotovit
oltář a kazatelnu. Ozdobou oltáře jsou
tři sochy - sv. Josef s Ježíškem na ruce,
sv. Petr a sv. Pavel. Kazatelnu obklopují
obrazy čtyř evangelistů, alespoň se to tak jeví. Zajímavé je, že
tři z nich jsou zachyceni při psaní svých
knih a doprovázejí je symboly vztahující
se k začátkům jejich evangelií:
Sv. Lukáš zrovna se psaním skončil a svoji
knihu drží zavřenou. Jeho doprovodem je býk, protože Lukášovo
evangelium začíná popisem Zachariášovy obětní služby v chrámě.
Sv. Marek právě dopsal a pročítá napsaný text. U jeho
nohou leží lev, symbol jeho začátku evangelia - autor se v něm
totiž zmiňuje o životě Jana Křtitele,
který žil na poušti, t.j. v "zemi lvů".
Sv. Matouš (nejblíže schodům na kazatelnu) soustředěně
píše pod ochranou anděla - pokud je tento evangelista zpodobněn
při psaní, znamená to symbol člověka. Začátek evangelia sv.
Matouše je totiž věnován právě vypsání lidského rodokmenu
Krista.
Zbývá nám čtvrtý evangelista, sv. Jan Apoštol
(ten, který kromě svého evangelia napsal i Knihu
Zjevení). Neměli bychom o něm, jako o postavě na čtvrtém obraze
pochybovat, protože všude, kde je kazatelna popisována, se
uvádí, že na kazatelně jsou čtyři evangelisté. Ale zapochybovat
musíme, protože když se na obraz zadíváme o vteřinku déle než je
obvyklé, poznáme, že čtvrtá postava je sv. Jan Křtitel,
který s tvorbou evangelií neměl nic
společného. Navíc to máme dosvědčeno polopaticky - jméno světce
pod obrazem není St. Ioannes Apostolus, ale sv. Ioannes
Baptista. A máme tu i příslušné atributy - beránka
a hůl s nápisem
"Ecce agnus Dei - Hle, beránek Boží" což jsou slova, která Janu
Křtiteli náležejí.
Lukáš, Marek, Jan Křtitel, Matouš
Sv. Jan Křtitel nahradil sv. Jana Apoštola záměrně, jako patron
majitele zámku a donátora kostela
Jana Baptisty Lexy z Aehrenthalu. Nejen to,
má i tvář pana barona, což si můžeme ověřit podle jeho dalšího
portrétu na Valdštejně v bývalé
hospodě, dnes zámečku. Dalším aehrenthalským znakem je světcův
oděv. Jan Křtitel žil na poušti, oblékal se do velbloudí srsti a koženého
pásu, a tak bývá zpodobňován.
V pouštním
oblečení je v kapli na Valdštejně, ovšem
s nešlechtickou tváří Karla Hynka Máchy.
Pro pana barona se velbloudí oblečení nehodilo, co by tomu řekli
lidé, vídat vrchnostenského pána v kostele
jen tak "nalehko". Malíř to vyřešil elegantním rouchem v barvách
baronova erbu.
Docela slušnou záhadou je světcovo gesto, pozvednutá ruka
ukazující k nebi (pokud ovšem nehrozí
lidu shromážděnému v kostele, aby bral
účast na mši vážně). Ruka pobízející k pokání
je obvyklá na obrazech tohoto světce (dokonce snad vůbec první
jeho obraz je takto malován), ale protože je postava portrétem
pana barona, je toto gesto poněkud nepatřičné. Pokud ovšem nemá
směr jeho pohybu nějaký skrytý význam... Zatímco ostatní postavy
na kazatelně jsou uvolněné a zabývají se
psaním evangelií, Jan Baptista ukazuje vzhůru až příliš
naléhavě, maně nám to připomíná Jana Křtitele na Valdštejně,
který položenou paží nenápadně směřuje na téměř nečitelnou
rytinu ve skalce, na níž spočívá. Z toho, co by mohl obraz pana
barona na kazatelně v zámeckém kostele
naznačovat, jde hlava kolem. Ale kdo dokáže rozluštit jeho
tajemství?
Jistě je zbytečné připomínat, že kostel není muzeum a není
tedy možné vstupovat za zábranu (nebo dokonce do kněžiště) a
prohlížet si zblízka kostelní vybavení. Pokud by někdo tak
učinil, svědčilo by to o skutečně vytříbené nevychovanosti.
Hruboskalskem prošlo od
časů počátku turistického věku mnoho návštěvníků okouzlených
půvabem krajiny. Ale málokteří tu zanechali své srdce jako
rada Ing. Emanuel Horst,
který po čtyřicet let každoročně přijížděl do Českého ráje. Pan
rada byl přednosta italské pojišťovny „Assecurazioni
Generali“, která mívala sídlo na Václavském náměstí v Praze.
Emanuel Horst si Český ráj zamiloval natolik, že nechal zhotovit
sochu Ježíše Krista, který do své rozepjaté náruče a ke svému
planoucímu srdci přijímá milovanou krajinu a každého, kdo
s dobrými úmysly do ní vstupuje. Postavu doplňují atributy
spojené s koncem Ježíšova života - kalich, důtky, trnová koruna
a houba, což běžně nebývá zvykem, a tím je plastika unikátní.
Socha byla darována zámeckému kostelu sv. Josefa na Hrubé Skále.
Na podstavci je štítek s básní pana rady, kterou se na sklonku
svého života loučil s milovaným krajem:
Buď
s Bohem, Český Ráji,
Ty zdroji písní mých,
v Tvém šumném lesů lkání
jsem slychal i Tvůj smích.
Ja miloval Tě vřele,
Buď s Bohem – Lásko má –
Já vůlí Nejvyššího
Jsem v věčnost odvolán …
O Kriste, kterýs náruč
Svou vstříc mě rozepjal,
Vem v náruč svou i kraj ten,
Který jsem miloval.
|
Zimní krajina
Bez cíle kráčel jsem
- mě divně jal
ten smutek krajiny
a tich a něm
mou duši unavenou
přikrýval našedlým
olověným příkrovem
z básně K.V.Raise
1884
Výroční cena příležitostných pískovcových kresličů
ŠKRABAL 2019
1. místo
K Honzíkovi H., sídlem na stěnce u Krokodýla
a oceněnému v r.2017,
přibyla Emička. Nejspíš se jedná o záznam
narozených dítek. Škoda jen, že rok 2019 se příliš tlačí na
vzácnou rytinu AM r. 1890, jejíž zkřížená
kladívka mohou být symbolem svobodného zednáře. Pokud do rodiny
přijde další dítě, bude rytina AM z roku
1890 (kamenická práce) dočista zničena.
2. místo
V tomto roce bylo zřejmě trendy bohapusté čmárání jako výraz
rozpolcených citů. Soubor neuspořádaných drápanců u Krodokýla
vážně poškodil starou rytinu TK v rámečku
(rovněž práce kameníka).
3.
místo
Proč bylo nutné na balvan na žluté zn. poblíž Majáku oznámit
světu, že kolem šli někdo plus někdo plus ještě někdo je
otázka. Nebo je to tajná hádanka? Kdo ví. Snad to déšť a sníh
brzy vyhladí. Zapísmenovaná velká plocha si jistě zaslouží třetí
místo.
I skalní rytiny podléhají módě. Zdá se, že se přestává nosit
co nejvíce zahloubené poselství. V době
rychlých činností se i rytiny odbývají,
třeba shlukem mělkých čáranic. Kam se budou škrabací trendy
ubírat, těžko říct. Ale sotva se stane módou je nedělat...
Všechny oceněné rytiny jsou dostupné u značených cest
Hruboskalský značkovník
Hezká dekorativní značka na hřbitovní zdi u kostela
sv.Jiří jakoby zdůrazňovala nebo spíš podtrhávala "gotickost"
kamenů. Ale především má zásluhu na tom, že se při putování na
Kozákov nezabloudí.
|