Když na Mariánské
došla trpělivost
Pomalu ale jistě se nám vnutil podzimní čas. Skalák příjemně utichá, cesty
pustnou, co kdybychom se vydali na Mariánskou vyhlídku, na
kterou si v sezóně nemůžeme ani pomyslet? Na vyhlídku se dá
přijít ze dvou směrů po žluté značce, od Adamova lože nebo od
Sahary, a z obou stran si můžeme užít historického původu obou
pěšin. Přístupy nechali vybudovat
Aehrenthalové, když se neradi rozhodli
soukromou vyhlídku nabídnout k návštěvám turistické
veřejnosti. Na pěšině od Adamova lože překonávají neschůdné
skalky původní staré kamenné schody, a podobně byla upravena i
cesta od Sahary, navazující na příchod od sedmihorských lázní.
Návštěvníky vítalo na vyhlídce
bytelné dřevěné zábradlí a pohovka z pískovce. Podobu pohovky s nádherně
zdobeným opěradlem připomínajícím biedermeier zachycují dobové
pohlednice z konce 19.století. Jenomže - turisté si pěkného
vybavení na vyhlídce nevážili. Zmiňuje se o tom Durychův
průvodce z roku 1886:
Konečně dostihli jsme Marianské skály. Již zdaleka vidíme korunu
skály té, ovroubenou zábradlím a kol do kola lesními stromy
porostlou. Na skále vytesán jest ovál, v němž nachází se nápis
"Mariánská skála". Vystoupíme po kamenných schůdkách nahoru na
temeno skály a
první náš pohled padne na velkou dvojatou pohovku
ze skály velmi uměle vytesanou, jejíž však ozdoby nemálo
porušila "jména hloupých", kteří se na ni po způsobu
světoznámého Kyseláka "zvěčnili".
Jestliže stav opěradla byl zhruba dvacet let před koncem 19.
století neúnosný, jak muselo vypadat o pár desetiletí později!
Rytinami zohyzděné a poškozené opěradlo ztratilo ozdobný význam,
a bylo raději v polovině čtyřicátých let odstraněno. Na vyhlídce
ale pro pohodlí turistů
zůstalo alespoň ploché sedadlo. Najde se na něm několik starších rytin, z nichž nejvíce upoutá "JULIE" a
zauzlovaná písmena R a H(?) s letopočtem 1876. Každé jméno
vyvedené v pískovci pečlivě a přesně obvykle provází pádnější důvod,
než prostá registrace návštěvy. Z tohoto bodu sedadla je výhled na
Dračí skály nejkrásnější - to přivolává domněnku, že se jedná o
památku pojmenování některé blízké skalní věže, ještě z
dob, kdy sem chodila na procházku hraběnka Marie Felicitas.
Sedadlo na Mariánské bez opěradla vypadá tak nějak
improvizovaně, není divu, že už není zabíráno na pohlednicích, a
nikdo si ho nevšímá. Můžeme jen žehrat na přílišný zájem
výletníků o pobytovou nesmrtelnost, který nás připravil o tak
hezkou a cennou památku - mohli bychom ji upřímně obdivovat
dodnes.
Kacanovský
Bažináč si své jméno
zaslouží
Tenhle
výletek je jako stvořený pro skromné nadšence, kteří se spokojí
s málem, a spíš než ohromující přírodní monumenty hledají
uplatnění vlastní fantazie, podpořené
pískovcovým nebo historickým detailem. Je to malá procházka k
Bažináči, tentokrát Kacanovskému. Dostaneme se k němu snadno,
pokud od koupaliště v Kacanovech učiníme pár kroků po silnici
směrem na Vyskeř, a po těch pár krocích, v první zatáčce, odbočíme přes
krajnici do nenápadného zarostlého údolíčka, vzadu se měnícího
ve skalnatou roklinku. Balvanovitá skalka, po právu nazvaná Bažináčem,
okamžitě zaujme, i když se snaží schovávat v hustém kmenoví.
Stojí uprostřed roklinky osamělá jako zakletý zbrojnoš
z vánoční pohádky, je záhadná a charismatická, stejně jako její
slávou a pověstmi
opředený oblý příbuzný od Čertovy ruky. A
bezhlesně si popovídat s vnímavými návštěvníky umí stejně dobře.
Kacanovský Bažináč je skalní útvar rozdělený úzkou temnou
puklinou. Na
údolní stěně nese vytesané stopy po přiléhajícím domku nebo
kůlně, stěna je mokvavá, rostou na ní mechy, a zkoušejí se tu
uchytit i vzácnější játrovky. Horolezecky byl Kacanovský Bažináč
zdolán v roce 1985.
Roklinkou vede kolem Bažináče prastará zapomenutá zemědělská cesta k horním polím,
vyrýsovaná kamennou řadou. Cesta se kroutí mezi mechem porostlými
skalkami, a hledat v okolí stopy lidské činnosti není bez
úspěchu - dá se najít katastrální značka s číslem pozemku a
příslušným křížkem, a další rytinky, bohužel už udolané povětřím
a věkem.
|
Romance
Má duše do ticha se halí
jak ubledlý květ podzimní,
ocúny kvetou, slzy pálí,
romance intimní.
Na strunách ruka tiše hraje,
v zrak kouzlí kraje zapadlé,
vzpomínky čarovného máje,
jich vůně uvadlé.
Zní tklivá píseň snící
nástroj se v touze zachvívá
v sad vchází luna bledolící
tak luzná, zářivá...
T.Dubrovská, 1918
Hruboskalský značkovník
Nové značky v Arboretu ještě svítí bělobou, a na sloupku pěkně
přes roh navozují dovádivou myšlenku: půjdou-li dva návštěvníci
po značkách proti sobě, srazí se?
|