Mezi první dopravní značky řídící provoz
kočárů, žebřiňáků, bryček a poštovních vozů patřila brzdná nebo
brzdová kola vyrytá do tzv. „brzdových kamenů“ na levé straně cesty.
Brzdná kola
zavedl patent císařovny Marie Terezie. Jejich úkolem bylo
varovat před prudkým klesáním,
aby se zabránilo najetí vozu do koní.
Piktogram žebřinového kola musel
být povinně vybaven obrázkem brzdy, čímž byla dopravní značka kompletní a nezaměnitelná.
Za svých časů patřily brzdové kameny k běžnému vybavení silnic,
zejména na trasách pošty. Postupně vymizely a dnes jsou vzácnou
technickou památkou. Vyskytují se jen na několika místech většinou na jihu Čech. Proto potěší,
že právě skalní město oplývá kromě přírodních krás i cennou
kolekcí brzdových kol - není divu, že se tyto dopravní
značky zachovaly, tady nepotřebovaly sloupky, u cest bylo pískovcových
balvanů vždycky dost. Brzdné kolo zarostlé mechem
můžeme najít v Dračích skalách na
balvanu v zatáčce u silničky
klesající k Doubravici. Pohled
na další tři si můžeme užít v protesané
zatáčce "kočárové" cesty z Valdštejna na Hrubou Skálu. Silnici nechal postavit v roce 1840
Alois Lexa z Aehrenthalu, a to v souvislosti se stavebními
úpravami na Valdštejně.
Zajímavou částí
silnice je elegantní oblouk zatáčky, proražený do skály ve
stoupání do vrcholu
„horského“ hřebene.
Kameníci
dorovnali stěny
zatáčky do
hladka množstvím vrypů (jen lenocha z toho nerozbolí ruce).
Stěnu zatáčky i nízká "svodidla" zdobí zachovalé cestářské
křížky,
Nahoře nad silnicí je ve vrcholové skále
dobře vidět další protesaná stěna. Je to zatáčka
prastaré cesty, která vedla od hájovny temným dolíkem na vrchol hřebene. V levé stěně
této stařičké zatáčky
se nacházejí dvě brzdná kola řádně opatřená symbolem brzdy.
Sedláček, který se žebřiňákem a koníkem sjížděl dolů do Bukoviny, byl těmito dopravními značkami
varován před přílišným spádem do temného dolíku. První brzdné kolo
požadovalo, aby brzdil vším, co má po ruce, druhé kolo
požadavek opakovalo a jeho brzda napodobila křesťanský kříž, čímž nepokrytě hlásala: „Brzdi, nebo zemři!“.
Skalní rytiny se rády zlomyslně
skrývají před očima návštěvníků. Například uvedená brzdná kola
ve staré zatáčce nad Bukovinou: jednou si v temném dolíku
jistý školní výlet uspořádal závod v běhu do vrchu. Start
byl u Hájovny, cíl nahoře, právě v ohybu prastaré cesty. Pan
učitel si brzdných kol nevšiml a snaživě je přestříkal
sprejovou barvou, aby studentíci věděli, kde je cíl. Naštěstí
hruboskalský pískovec si poradí se vším, stačila jedna dlouhá
mokrá zima, a sprejem vyznačený cíl z brzdného kola zmizel
(bílý pruh mezi koly je lišejník).
Brzdná kola na horní staré
cestě nejsou sama. Další je v nové protesané zatáčce, pěkně před
klesáním, nízko u země, aby je zahlédl kočí sledující cestu, a vlevo, jak se
na brzdné kolo sluší. Tentokrát je rytina odbyta, bez obruče spojující žebřiny. Někdo by ji považoval za
symbol hvězdy, třeba za Jitřenku (shodou okolností
ukazuje k východu), ale máme tu „povinné vybavení“, symbol
zdvojené brzdy (brzdit dvojnásobnou silou?), takže omyl je
vyloučen.
Oba snímky zachycují stav rytin zhruba před dvanácti lety.
Když stoupáme po "horské silnici" resp. červené značce od
vyhlídky U lvíčka vzhůru k odbočce ke Kopicovu statku, zcela
jistě přehlédneme vlevo mířící pěšinu rychle se ztrácející v hlubokém stínu
lesa. Je to spojnice po svahu nad Dešťovým údolím, která ústí na
modrou značku nahoře na hřebenu. Píše se o ní v Řezníčkově
předválečném průvodci:
"...
pěšinka dosti vysoko vroubí rokel Jámu (pozn.: nynější Dešťové
údolí) a je pozoruhodná pro krásné výhledy do skal fantastických
tvarů. Přední jehličiny jsou plné horských lišejníků, dále
procházeli bychom hustý porost kapradin, který připomenul asi
hostům z Kalifornie jejich vlast i nazvali toto místo
Kalifornií."
Pokud sbíráme tajemná místa, která se projevují zvláštně
působícími a nevysvětlitelnými přírodními silami, je
právě tady magická krajinka, o kterou
bychom se měli zajímat.
Pěšinka sama o sobě poskytne jen krásné
pohledy do skalních partií a na lesnaté
vlny údolí, není ani dlouhá a nijak
mimořádně se neprojevuje. Ale překvapí skutečnost, že právě ona
okouzlila hosty z daleké země natolik, aby se jejím prostředím
zabývali víc než jinými hruboskalskými krásami a dokonce
mu dali jméno. Přitom víme, že hasivka orličí, připomínající
Kalifornii, roste všude a není výsadou
jen svahu Dešťového údolí.
Vysvětlit se to dá tím, že pokud se na této pěšince na chvíli
zastavíme a necháme na sebe působit její
okolí, dostaví se "podivné pocity". Někdy v tak
silné míře, až to začne být nepříjemné. Jakoby vršek nad
pěšinkou byl nějakým přírodním "zesilovačem" dojmů. Proto
snad mimoděk si cizí hosté vliv pěšinky zapamatovali a spojili
s touhou po domově. Ovšem - museli o tom
mluvit a museli se na tom shodnout, což
je opravdu nezvyklé.
Co způsobuje "divné pocity"? Možná byl vršek nad pěšinkou silným
kultovním místem, možná tu došlo k děsivé
události, možná seskupení kopců a skal
vytváří nepostřehnutelné obrazce, dráždící temné myšlenky, kdo
ví - ale pokud skupině lidí stálo zato pěšinku pojmenovat,
leccos se za tím skrývá. A možná by ti
Kaliforňané ani pořádně neuměli vysvětlit, proč je to napadlo...
|
Až se vrátí
V polích rudé máky hoří -
prachem cest jdou tuláci.
Písně moje zatoulané
ještě se mi nevrací...
Svadly růže, zrají plody,
ptáky dálky zlákaly -
Roztesknělé písně moje
v chladu šera zalkaly...
Karel Babánek
ze sbírky
"Když slunce zapadá"
1900
Hruboskalský značkovník
Dvě žlutobílé sestry našly společné bydlení na kůře v měkké
peřince zeleného mechu - ovšem u jedné se
na viditelnosti nešetřilo, a druhá je
skromně štíhlounká...
|