| 
				
				 
				 
				
				  
				
				Zhruba před desetiletím se na Valdštejně našla pod bývalou 
				restaurací hladomorna, a v jejích hlubinách seskupení záhadných středověkých 
				rytin. O tomto nálezu  
				podrobně pojednal časopis HOT a přiložil i fotografii, podle níž byl 
				překreslen dolní obrázek. Obrazců bylo osm, ale k 
				dispozici jich máme jen šest.
				Ona to asi původně hladomorna nebyla, rytinky nejspíš kromě 
				středověkosti nemají valný 
				význam a jsou to  jen šipky, luky, štíty a podobně, ale našinec  
				tak obyčejné vysvětlení přijmout nemůže. Našinec naopak nález 
				vyhodnotí s úměrnou dávkou romantického nazírání, a hrdě 
				s touhou po objevení senzace pronese:  
				
				"Obrazce v  hladomorně na Valdštejně znamenají nákres raně 
				středověké mapy. Mapy, kterou autor vyrýval nějakým primitivním 
				nástrojem do pískovcové stěny hladomorny potmě, protože mu 
				pochopové odepřeli hodit  dolů baterku, o svítícím mobilu 
				nemluvě.  Tužku a skicák pro kreslení podle libosti si 
				zřejmě do hladomorny vzít nesměl. Ale byl to mazanej středověčan - aby v černočerném šeru mapu co nejpřesněji do stěny zaryl, připravil 
				si nejdříve podpůrné čáry pro správné vzdálenosti orientačních bodů. A 
				o čem je ta mapa? O rozložení balvanů kolem Čertovy ruky, 
				samozřejmě. To se pozná na první pohled. Ta velká placka je 
				Čertova ruka, vajíčko dole je Bažináč, na ním hraniční kámen, 
				potom divnej kámen, a nejvýš je kamenná lavička na modrý 
				značce. Ten balvan vlevo vedle Čertovy ruky je při pěšince taky 
				na modrý."  
				
				Příliš smělý proslov? Možná. Ale dovolí rozvinout 
				pěkný pohádkový příběh: 
				
				   
				
				 
				
				Pobyt v temné smrduté díře byl trestem za projevy 
				pohanství, a hradní pán byl neústupný. On sám, jeho rodina a 
				družina dávno přijaly novou víru, ale v lesním kraji pod 
				hradem se tajně 
				uctívají kameny a stromy jako dřív. Mnohé modly 
				padly, háje byly pokáceny, stély označující 
				 posvátné 
				prameny 
				byly svrženy, ale vůle hradního pána nebyla ještě naplněna do 
				poslední poddané duše. 
				Starci křesťanství vzdorovali. 
				
				Stařec, který byl do hladomorny vhozen nyní, byl 
				pohanským knězem z jedné vsi pod hradem. Netížil ho pánův 
				nespravedlivý trest, ale pomyšlení, že kdyby v hladomorně 
				zemřel, budou zapomenuta posvátná místa, která jsou pro život v 
				divokých lesích tolik 
				potřebná. Například Kámen. Kde se lidé budou zbavovat 
				neduhů, jestliže křesťané zboří označení zdroje léčivé zemské síly? Už teď posvátnou 
				božskou Dlaň, zvedající se k nebi v 
				temných skalách, odsoudili k odmítání nařčením, že patří zlým silám.  
				
				Dřevěnou mříží nad skalní dírou pronikl dolů šerý 
				paprsek světla. Stařec v písku nahmatal střepy 
				rozbitého džbánu. Zaujala ho myšlenka, jak zachovat pro další věk 
				cestu posvátných balvanů. Stařec začal pracovat poslepu. Nejdříve si dlaní ohladil 
				měkkou pískovcovou stěnku, potom začal rýt dlouhé čáry, které 
				určily vzdálenosti jednotlivých obrazců mezi sebou. 
				Kostnatými prsty hledal potmě v rýhách směr a tvary.  
				
				Sotva stačil práci dokončit, vzpomněli si na něho ti nahoře. 
				Pacholci starce z hladomorny vytáhli a vyhnali z hradu, aby  
				šel domů. Dřevěná mříž  padla na skalní 
				díru, a hladomorna se utopila v černotě a tichu. Jen dole v hloubce zůstal 
				skrytý náčrt  kdysi 
				posvátné krajiny... 
				
				  
				 
				
				Pohádka o pohanském rytci ve valdštejnské hladomorně si zaslouží shovívavý úsměv nebo 
				i pohoršené 
				odmítnutí, a bylo by oprávněné, kdyby... Kdyby Bažináč nebyl tak 
				zvláštní, hraniční kámen tolik netrčel do světa, divnej 
				balvan nebyl příliš divnej, a hlavně - kdyby dva z kamenů 
				pod Čertovou rukou na sobě nenesly příslušné symboly z hladomorny. 
				  
				
				
				
				V kruhu balvanů pod 
				Čertovou rukou   
				
				 
				
				 BAŽINÁČ 
				- jestliže přijmeme teorii, že velký objekt uprostřed mapky je 
				Čertova ruka (a k identifikaci jejího tvaru pomáhají i souměrné 
				výběžky do stran), je poloha Bažináče v dolní části jasně označená. 
				
				Bažináč je jednou z velkých hruboskalských záhad. Je to balvan 
				"vyvolený" mezi všemi balvany, a co jich pod skalami 
				je, ale nikdo neví proč. První si ho všimli 
				horolezci (je zakreslen v průvodci Janků z r.1977), 
				přestože jako horolezecký terén nemá význam. Naopak se traduje, že teprve po 
				zdolání jeho placatého vrcholu může lezec tvrdit, že skutečně poznal 
				Skalák. K Bažináči se vztahuje půvabná pověst (viz "Hruboskalsko 2.díl" 
				z r.1998). 
				 
				
				 Pod Bažináčem vytéká pramen. Sjednocení stromů, kamene a 
				vody činí Bažináče místem esotericky vyjímečným, zvláště když se 
				vedle povaluje skalisko, které 
				při troše fantazie vypadá jako pokácená stéla. Nelze se tedy 
				divit, že se tady v období keltských 
				 svátků objevují  
				přírodní resp. šamanské oltáříky. 
				
				To, co činí Bažináče unikátní hruboskalskou 
				památkou, je dosti stará rytina na vrcholu, 
				napodobující obrazec  z hladomorny. Rytina znázorňuje slunce, a 
				ukazuje na východ. V našinci se až zatají dech, když zjistí, že 
				přímka hrubě vedená směrem z rytiny propojí místa s názvy 
				Posvatnice (!) a Černý háj (víme, že takové místní názvy mají původ 
				keltsky 
				posvátný) s vrcholem Kozákova (teď už radši nedomýšlet, 
				o co tu vlastně jde). Jednoznačně Bažináč si pro svou tajuplnost 
				a možnou kultovní minulost zaslouží pozornost, obdiv a především 
				respekt po žluté značce kolemjdoucích návštěvníků. 
				
				  
				
				
				  
				
				
				HRANIČNÍ 
				KÁMEN stejně jako Bažináč působí dojmem, že ho 
				někdo pod Čertovu ruku přivalil naschvál. Kámen osaměle trčí v 
				lese u přechodu ze žluté na modrou značku, a na zádech nese 
				rytinu, která na první letmý pohled způsobuje senzaci. 
				Alchymistický symbol, možná astrologický nebo 
				čarodějnický? Tento tvar rytin bývá vysvětlován i jako 
				zjednodušená lidská postava. Pod symbolem je  letopočet 1841, což vypadá 
				historicky dobře. Ale škoda času na spekulace. Balvanem probíhá hranice mezi Turnovem a obcí Karlovice, a údajný symbol je obyčejná 
				zeměměřičská značka, 
				doprovázející číslo pozemku 84 v 
				rámečku. A je po záhadě. Balvan sice  posloužil jistě už v 
				19. století při 
				vymezení hranic, ale dál zůstává tajemstvím, kde se na rovině 
				jen tak vzal, a proč je linií propojen s divným kamenem a tudíž i 
				s hradbou Čertovy ruky. 
				
				  
				
				  
				
				
				 DIVNEJ KÁMEN - tenhle šutrák 
				není v letním porostu vidět, je ve vzrostlé lesní školce za 
				plotem. Těžko jeho "vykousnutí" považovat za hříčku přírody. Někdo ho rozsekal 
				na pláty, a jeden plát byl odstraněn. Technici by mohli 
				odhadnout, jestli by bylo možné prostředním plátem vzhledem k 
				jeho těžišti pohybovat, podobně jako 
				obětním kamenem v Branžeži. Divnej kámen jako 
				jediný nemá na mapce z hladomorny vodicí čáru. 
				Jeho symbol je naopak ze 
				všech obrazců v hladomorně balvanu vyčnívajícímu ze země nejvíc podoben. 
				Co když tohle tříbalvaní  
				sloužívalo jako starověká přírodní léčebná pomůcka? Kdyby se 
				pravěký pacient uložil naznak do mezery, měl by 
				tíhu balvanu z obou stran, sílu Země v zádech, vesmírnou sílu nad hlavou, a 
				procházel by jím energetický proud od hraničního kamene ke 
				stěně Čertovy ruky - nebo spíš naopak, a to by bylo ještě 
				zajímavější.  
				
				  
				
				
				 KAMENNÁ LAVICE 
				- původně to jistě byl velký balvan z tvrdého pískovce, než ho 
				při stavbě Angerovy stezky rozbili. Nenápadně leží při modré značce pod Janovou vyhlídkou, 
				a vypadá jako střed 
				květu s okvětními lístky. Torzo balvanu bylo nahrubo opracováno na 
				kamennou lavici, ale nepříliš pohodlnou.  
				 Nestává 
				se často, že by nějaký návštěvník na lavici odpočíval. 
				Balvan sloužil jako ukazovatel, je na něm směrová šipka 
				Angrovy stezky. Podobně jako Bažináč má balvan s kamennou lavicí na vrcholu vyrytý svůj 
				symbol z hladomorny ve stejné podobě, to je obloukem dolů. 
				Rytina se nachází v jakési  vyhloubené míse s ďupkami 
				(obloha s hvězdami?). Podobně jako 
				je protější rytina 
				na Bažináči symbolem Slunce, tady je Měsíc, ukazující 
				k západu. 
				
				  
				
				
				 KÁMEN 
				NA MODRÉ - kdyby nebyl zakreslen na mapě z 
				hladomorny, nikdo by v něm záhadu nehledal. Je velice nenápadný, 
				občas na něj někdo čmárne podpis, aby 
				 se vědělo, kdo odvážně prošel pod vyhlídkou U Lvíčka. Tento 
				balvan na sobě nese neobvyklou rytinu, je to kruh s něčím, co 
				vypadá jako obrácený vigvam ležící na šipce.  Notně 
				"vybledlý" symbol vypadá jako skautská  značka z 20.let 
				(směr do nějakého tábora), ale je možné, že původní 
				kruh (sluneční označení jihu) někdo překryl znakem z modernější 
				doby. Kámen na modré je ve svahu, a tak je více ponořen do písku 
				než ostatní balvany z valdštejnské mapy. 
				
				  
				 
				
				  
				
				  
				
				  
				
				Po procházce od kamene ke kameni ještě zbývá 
				se ptát, co vlastně kamenný systém pod Čertovou rukou znamená. 
				Potvrdili jsme si souvislost s rytinami v hladomorně na 
				Valdštejně (i když je to podobnost čistě náhodná), a v téhle 
				souvislosti se nabízejí tři vysvětlující možnosti:  
				
				a) součást středověkého dopravního systému přes skalní město (v 
				podstatě dopravní značky), přičemž nesmíme zapomenout, že 
				Krokodýl tehdy ještě neexistoval, 
				
				b) dobře schované tajné označení nechráněných přístupů ke hrádku na Čertově 
				ruce (to by vysvětlovalo, proč kameny jsou v podobě šipek, kromě
				divného, který je směrem k Čertově ruce v linii kamene 
				hraničního, a tudíž šipku nepotřebuje), 
				
				c) rovněž dobře schované pomocné body při výstavbě tajné podzemní chodby 
				
				d) vzhledem ke své nezvyklé tvrdosti nepoužitý odpad při stavbě 
				hrádku na Čertově ruce. 
				
				Výběr možností záleží na osobním vkusu čtenáře. Pokud se tohle všechno někomu nezdá, ať vysvětlí, proč v celém 
				prostoru pod Čertovou rukou jsou popadané kusy skal zapadlé po 
				krk do země, vrostlé do písku a splývají s terénem jak se sluší 
				na druhohorní původ, zatímco balvany z hladomorny si vesele 
				vyčnívají vysoko nad povrchem, jakoby je tam někdo odložil jen před pár 
				staletími? To je ta klíčová otázka... 
				
				  
				
				  
				
				  
				 | 
				
						 
						  
						
						  
						
						Chvála vody z pramenů 
						
						  
						
						Proč máte na stránkách to kafe? Vždyť to se skalami 
						nesouvisí - ptala se onehdy jedna čtenářka.  
						
						Souvisí to hodně. Každá kafařka nám dá za pravdu, že 
						dobře chutnající český turek potřebuje dobrou vodu. V 
						lahodnosti vody  je Hruboskalsko nedostižné. 
						
						  
						
						  
						
						  
						
						Stánky používají pro přípravu turecké kávy vodu z 
						místních pramenů, která už za dr. Šlechty byla 
						proslavená. A pokud ji ve stánku připraví jak se má, 
						horkou a s pěnou, je i turek z kelímku výborný. 
						Servírovaný na pískovci při pěkném počasí chutná ještě 
						víc! 
						
						  
						 
						
						  
						
						  
						
						  
						
						V září uplynulo deset let, co na  zaniklé ocúnové loučce poblíž Arboreta  vykvetl 
						poslední ocún (zachycen na obrázku). Ocúny na dříve 
						pečlivě sečené louce těšívaly turisty putující z Hrubé 
						Skály na Valdštejn svou křehkou záplavou fialových 
						kvítků.  
						
						  
						 
						
				  
						
				  
				Hruboskalský značkovník 
				  
				Kamenná lavice na modré značce pod Čertovou rukou nese šipku, 
				naznačující směr cesty k Janově vyhlídce. Kolem šipky jsou 
				zbytky modré barvy. Směrová šipka je vyryta do vrcholu kamenného 
				jehlanu nejblíže cesty, a její tvar je poněkud čmáravý. 
				Ležérnost a styl naznačuje původ někdy v letech začátků 
				turistických výletů. 
				   
						  
						
						  
						 |