Zhruba před desetiletím se na Valdštejně našla pod bývalou
restaurací hladomorna, a v jejích hlubinách seskupení záhadných středověkých
rytin. O tomto nálezu
podrobně pojednal časopis HOT a přiložil i fotografii, podle níž byl
překreslen dolní obrázek. Obrazců bylo osm, ale k
dispozici jich máme jen šest.
Ona to asi původně hladomorna nebyla, rytinky nejspíš kromě
středověkosti nemají valný
význam a jsou to jen šipky, luky, štíty a podobně, ale našinec
tak obyčejné vysvětlení přijmout nemůže. Našinec naopak nález
vyhodnotí s úměrnou dávkou romantického nazírání, a hrdě
s touhou po objevení senzace pronese:
"Obrazce v hladomorně na Valdštejně znamenají nákres raně
středověké mapy. Mapy, kterou autor vyrýval nějakým primitivním
nástrojem do pískovcové stěny hladomorny potmě, protože mu
pochopové odepřeli hodit dolů baterku, o svítícím mobilu
nemluvě. Tužku a skicák pro kreslení podle libosti si
zřejmě do hladomorny vzít nesměl. Ale byl to mazanej středověčan - aby v černočerném šeru mapu co nejpřesněji do stěny zaryl, připravil
si nejdříve podpůrné čáry pro správné vzdálenosti orientačních bodů. A
o čem je ta mapa? O rozložení balvanů kolem Čertovy ruky,
samozřejmě. To se pozná na první pohled. Ta velká placka je
Čertova ruka, vajíčko dole je Bažináč, na ním hraniční kámen,
potom divnej kámen, a nejvýš je kamenná lavička na modrý
značce. Ten balvan vlevo vedle Čertovy ruky je při pěšince taky
na modrý."
Příliš smělý proslov? Možná. Ale dovolí rozvinout
pěkný pohádkový příběh:
Pobyt v temné smrduté díře byl trestem za projevy
pohanství, a hradní pán byl neústupný. On sám, jeho rodina a
družina dávno přijaly novou víru, ale v lesním kraji pod
hradem se tajně
uctívají kameny a stromy jako dřív. Mnohé modly
padly, háje byly pokáceny, stély označující
posvátné
prameny
byly svrženy, ale vůle hradního pána nebyla ještě naplněna do
poslední poddané duše.
Starci křesťanství vzdorovali.
Stařec, který byl do hladomorny vhozen nyní, byl
pohanským knězem z jedné vsi pod hradem. Netížil ho pánův
nespravedlivý trest, ale pomyšlení, že kdyby v hladomorně
zemřel, budou zapomenuta posvátná místa, která jsou pro život v
divokých lesích tolik
potřebná. Například Kámen. Kde se lidé budou zbavovat
neduhů, jestliže křesťané zboří označení zdroje léčivé zemské síly? Už teď posvátnou
božskou Dlaň, zvedající se k nebi v
temných skalách, odsoudili k odmítání nařčením, že patří zlým silám.
Dřevěnou mříží nad skalní dírou pronikl dolů šerý
paprsek světla. Stařec v písku nahmatal střepy
rozbitého džbánu. Zaujala ho myšlenka, jak zachovat pro další věk
cestu posvátných balvanů. Stařec začal pracovat poslepu. Nejdříve si dlaní ohladil
měkkou pískovcovou stěnku, potom začal rýt dlouhé čáry, které
určily vzdálenosti jednotlivých obrazců mezi sebou.
Kostnatými prsty hledal potmě v rýhách směr a tvary.
Sotva stačil práci dokončit, vzpomněli si na něho ti nahoře.
Pacholci starce z hladomorny vytáhli a vyhnali z hradu, aby
šel domů. Dřevěná mříž padla na skalní
díru, a hladomorna se utopila v černotě a tichu. Jen dole v hloubce zůstal
skrytý náčrt kdysi
posvátné krajiny...
Pohádka o pohanském rytci ve valdštejnské hladomorně si zaslouží shovívavý úsměv nebo
i pohoršené
odmítnutí, a bylo by oprávněné, kdyby... Kdyby Bažináč nebyl tak
zvláštní, hraniční kámen tolik netrčel do světa, divnej
balvan nebyl příliš divnej, a hlavně - kdyby dva z kamenů
pod Čertovou rukou na sobě nenesly příslušné symboly z hladomorny.
V kruhu balvanů pod
Čertovou rukou
BAŽINÁČ
- jestliže přijmeme teorii, že velký objekt uprostřed mapky je
Čertova ruka (a k identifikaci jejího tvaru pomáhají i souměrné
výběžky do stran), je poloha Bažináče v dolní části jasně označená.
Bažináč je jednou z velkých hruboskalských záhad. Je to balvan
"vyvolený" mezi všemi balvany, a co jich pod skalami
je, ale nikdo neví proč. První si ho všimli
horolezci (je zakreslen v průvodci Janků z r.1977),
přestože jako horolezecký terén nemá význam. Naopak se traduje, že teprve po
zdolání jeho placatého vrcholu může lezec tvrdit, že skutečně poznal
Skalák. K Bažináči se vztahuje půvabná pověst (viz "Hruboskalsko 2.díl"
z r.1998).
Pod Bažináčem vytéká pramen. Sjednocení stromů, kamene a
vody činí Bažináče místem esotericky vyjímečným, zvláště když se
vedle povaluje skalisko, které
při troše fantazie vypadá jako pokácená stéla. Nelze se tedy
divit, že se tady v období keltských
svátků objevují
přírodní resp. šamanské oltáříky.
To, co činí Bažináče unikátní hruboskalskou
památkou, je dosti stará rytina na vrcholu,
napodobující obrazec z hladomorny. Rytina znázorňuje slunce, a
ukazuje na východ. V našinci se až zatají dech, když zjistí, že
přímka hrubě vedená směrem z rytiny propojí místa s názvy
Posvatnice (!) a Černý háj (víme, že takové místní názvy mají původ
keltsky
posvátný) s vrcholem Kozákova (teď už radši nedomýšlet,
o co tu vlastně jde). Jednoznačně Bažináč si pro svou tajuplnost
a možnou kultovní minulost zaslouží pozornost, obdiv a především
respekt po žluté značce kolemjdoucích návštěvníků.
HRANIČNÍ
KÁMEN stejně jako Bažináč působí dojmem, že ho
někdo pod Čertovu ruku přivalil naschvál. Kámen osaměle trčí v
lese u přechodu ze žluté na modrou značku, a na zádech nese
rytinu, která na první letmý pohled způsobuje senzaci.
Alchymistický symbol, možná astrologický nebo
čarodějnický? Tento tvar rytin bývá vysvětlován i jako
zjednodušená lidská postava. Pod symbolem je letopočet 1841, což vypadá
historicky dobře. Ale škoda času na spekulace. Balvanem probíhá hranice mezi Turnovem a obcí Karlovice, a údajný symbol je obyčejná
zeměměřičská značka,
doprovázející číslo pozemku 84 v
rámečku. A je po záhadě. Balvan sice posloužil jistě už v
19. století při
vymezení hranic, ale dál zůstává tajemstvím, kde se na rovině
jen tak vzal, a proč je linií propojen s divným kamenem a tudíž i
s hradbou Čertovy ruky.
DIVNEJ KÁMEN - tenhle šutrák
není v letním porostu vidět, je ve vzrostlé lesní školce za
plotem. Těžko jeho "vykousnutí" považovat za hříčku přírody. Někdo ho rozsekal
na pláty, a jeden plát byl odstraněn. Technici by mohli
odhadnout, jestli by bylo možné prostředním plátem vzhledem k
jeho těžišti pohybovat, podobně jako
obětním kamenem v Branžeži. Divnej kámen jako
jediný nemá na mapce z hladomorny vodicí čáru.
Jeho symbol je naopak ze
všech obrazců v hladomorně balvanu vyčnívajícímu ze země nejvíc podoben.
Co když tohle tříbalvaní
sloužívalo jako starověká přírodní léčebná pomůcka? Kdyby se
pravěký pacient uložil naznak do mezery, měl by
tíhu balvanu z obou stran, sílu Země v zádech, vesmírnou sílu nad hlavou, a
procházel by jím energetický proud od hraničního kamene ke
stěně Čertovy ruky - nebo spíš naopak, a to by bylo ještě
zajímavější.
KAMENNÁ LAVICE
- původně to jistě byl velký balvan z tvrdého pískovce, než ho
při stavbě Angerovy stezky rozbili. Nenápadně leží při modré značce pod Janovou vyhlídkou,
a vypadá jako střed
květu s okvětními lístky. Torzo balvanu bylo nahrubo opracováno na
kamennou lavici, ale nepříliš pohodlnou.
Nestává
se často, že by nějaký návštěvník na lavici odpočíval.
Balvan sloužil jako ukazovatel, je na něm směrová šipka
Angrovy stezky. Podobně jako Bažináč má balvan s kamennou lavicí na vrcholu vyrytý svůj
symbol z hladomorny ve stejné podobě, to je obloukem dolů.
Rytina se nachází v jakési vyhloubené míse s ďupkami
(obloha s hvězdami?). Podobně jako
je protější rytina
na Bažináči symbolem Slunce, tady je Měsíc, ukazující
k západu.
KÁMEN
NA MODRÉ - kdyby nebyl zakreslen na mapě z
hladomorny, nikdo by v něm záhadu nehledal. Je velice nenápadný,
občas na něj někdo čmárne podpis, aby
se vědělo, kdo odvážně prošel pod vyhlídkou U Lvíčka. Tento
balvan na sobě nese neobvyklou rytinu, je to kruh s něčím, co
vypadá jako obrácený vigvam ležící na šipce. Notně
"vybledlý" symbol vypadá jako skautská značka z 20.let
(směr do nějakého tábora), ale je možné, že původní
kruh (sluneční označení jihu) někdo překryl znakem z modernější
doby. Kámen na modré je ve svahu, a tak je více ponořen do písku
než ostatní balvany z valdštejnské mapy.
Po procházce od kamene ke kameni ještě zbývá
se ptát, co vlastně kamenný systém pod Čertovou rukou znamená.
Potvrdili jsme si souvislost s rytinami v hladomorně na
Valdštejně (i když je to podobnost čistě náhodná), a v téhle
souvislosti se nabízejí tři vysvětlující možnosti:
a) součást středověkého dopravního systému přes skalní město (v
podstatě dopravní značky), přičemž nesmíme zapomenout, že
Krokodýl tehdy ještě neexistoval,
b) dobře schované tajné označení nechráněných přístupů ke hrádku na Čertově
ruce (to by vysvětlovalo, proč kameny jsou v podobě šipek, kromě
divného, který je směrem k Čertově ruce v linii kamene
hraničního, a tudíž šipku nepotřebuje),
c) rovněž dobře schované pomocné body při výstavbě tajné podzemní chodby
d) vzhledem ke své nezvyklé tvrdosti nepoužitý odpad při stavbě
hrádku na Čertově ruce.
Výběr možností záleží na osobním vkusu čtenáře. Pokud se tohle všechno někomu nezdá, ať vysvětlí, proč v celém
prostoru pod Čertovou rukou jsou popadané kusy skal zapadlé po
krk do země, vrostlé do písku a splývají s terénem jak se sluší
na druhohorní původ, zatímco balvany z hladomorny si vesele
vyčnívají vysoko nad povrchem, jakoby je tam někdo odložil jen před pár
staletími? To je ta klíčová otázka...
|
Chvála vody z pramenů
Proč máte na stránkách to kafe? Vždyť to se skalami
nesouvisí - ptala se onehdy jedna čtenářka.
Souvisí to hodně. Každá kafařka nám dá za pravdu, že
dobře chutnající český turek potřebuje dobrou vodu. V
lahodnosti vody je Hruboskalsko nedostižné.
Stánky používají pro přípravu turecké kávy vodu z
místních pramenů, která už za dr. Šlechty byla
proslavená. A pokud ji ve stánku připraví jak se má,
horkou a s pěnou, je i turek z kelímku výborný.
Servírovaný na pískovci při pěkném počasí chutná ještě
víc!
V září uplynulo deset let, co na zaniklé ocúnové loučce poblíž Arboreta vykvetl
poslední ocún (zachycen na obrázku). Ocúny na dříve
pečlivě sečené louce těšívaly turisty putující z Hrubé
Skály na Valdštejn svou křehkou záplavou fialových
kvítků.
Hruboskalský značkovník
Kamenná lavice na modré značce pod Čertovou rukou nese šipku,
naznačující směr cesty k Janově vyhlídce. Kolem šipky jsou
zbytky modré barvy. Směrová šipka je vyryta do vrcholu kamenného
jehlanu nejblíže cesty, a její tvar je poněkud čmáravý.
Ležérnost a styl naznačuje původ někdy v letech začátků
turistických výletů.
|