Kde Beneš Heřman
zvítězil nad Sasíky?
Letos uplynulo sto let od smrti slavného českého malíře Mikoláše
Alše, a příští rok to bude čtyřicet let od chvíle, kdy
právě otevřená nová galerie v turnovském muzeu umožnila žasnout
návštěvníkům nad Alšovým monumentálním obrazem "Pobití Sasíků
pod Hrubou Skálou". Ze všech možných turistických zdrojů se
můžeme dozvědět, že Mikoláš Aleš zhotovil návrh obrazu jako zakázku Klubu
českých turistů pro Národopisnou výstavu československou v roce
1895, a že Alšovu předlohu na obrovské plátno přenesli a obraz
zhotovili další čtyři malíři.
Výjev bitvy vychází z
básně v Rukopisu královédvorském, v níž zlotřilí
Sasíci vtrhli na české území a krutě plenili na co přišli. Jak
píše Václav Durych ve svém průvodci o Hruboskalsku: "Tehdáž
chtěl se pomstíti míšenský markrabě Dětřich na Přemyslu Otakaru
I., že týž zapudil od sebe Dětřichovu sestru, Adlétu. Pročež
vyslal přes Zhořelské hory saské voje do Čech, leč tyto byly od
Beneše Heřmana a selského lidu, cepy a kosami ozbrojeného,
na hlavu poraženy."
Sasíci tedy dotáhli pod hrad Hrubou Skálu, kde se proti nim postavilo vojsko
hradního pána Beneše Heřmana. Strhla se nelítostná bitva, o
které báseň z Rukopisů praví: "Aj tu hněvy uchvátili krutostí obě strany, vzbouřili se ve vnitřnostech rozezlených mužů. Rozohnili oči jejich proti sobě strašlivě, vstanou kyje nad kyje, kopí nad kopí. Srazily
se obě strany, jak by se les v les valil, jako blesk hromu po nebi tak bleskly meče.
Rozezvučil se křik hrůzunosný, poplašil vší zvěř lesní, všecko nebeské ptactvo, až po třetí vrch.
Rozléhá se po údolích, od skalnatých hor, tu ráz kyjů, tu mečů, jak
kácení starých stromů. Takto stály obě strany proti sobě bez hnutí na zasazených patách, na pevných lejtkách. Obrátil se Beneš vzhůru, kynul mečem na pravo, tam se síla hrnula, kynul na levo,i vlevo bouřila síla, od zad na skalnatý lom, a z lomu vše kamení na Němce vrhou."
Jelikož ze základní školy víme, jak to s Hankovým Rukopisem
královédvorským bylo, například i to, že název hradu Hrubá Skála
pomohl dokázat, že se jedná o padělek, protože v dobách vpádu
Sasíků hrad buď neexistoval nebo se nazýval Skála, zajímá nás něco jiného.
Bitvu pod Hrubou Skálou Václav Hanka zasadil do věrohodného prostředí,
které jistě znal. Vždyť v čase objevení Rukopisů byli pány na
hradě Valdštejnové (do prodeje panství Aehrenthalům ještě nějaký
rok zbýval), a než se lomy uzavřely, ve skalním městě se
pískovec těžil.
Bitva měla probíhat následovně: Sasíci táhli skalním městem
někde pod hradem. Traduje se, že to bylo v Dračích skalách u
věže zvané Kapucín (v prostoru zaniklé cesty za věží Řetězovou).
Udeřil na ně hlavní Benešův oddíl, a tak se hotovili k obraně.
Beneš pokynul mečem, a z levé i pravé strany se hrnuly na
překvapené Sasíky odhodlané zálohy. Strhnul se řev tak silný, že
vyplašil zvířectvo a byl slyšet přes tři vrchy, podle Hanky až
na Kozlov. V bojechtivém rozlícení si Sasíci nevšimli, že
za zády mají lom. Alšův obraz tuto situaci výstižně zachycuje.
Beneš pozvedá meč, a na Sasíky se valí pískovce. Balvany z lomu
bitvu v podstatě rozhodly. Ale o jaký lom se jedná? Byl to lom
nad Saharou, a tudíž se bitva odehrála na Sahaře? Nebo to byla
rokle Panenka se svou Gotickou cestou, rovněž příhodná pro bitvu
a svrhávání kamenů? Nebo se Sasíci dostali až do Zámecké rokle,
a kameny na ně byly spouštěny z vršků masívů, kde dnes vede
silnice? Nebo se bitva odehrála na území Žantovníku, kde je
opuštěný lom dosti velký? Na to neodpovídá
ani Hanka, ani Mikoláš Aleš. Přitom právě od něj bychom čekali
odpověď, protože věhlasný malíř učinil několik výletů do
hruboskalských lesů (pojednává o tom článek K.Kinského "Mikoláš
Aleš a Český ráj" z roku 1940).
Nejspíš se Mikoláš Aleš pranic nestaral, aby bitevní pole
odpovídalo hruboskalským poměrům, ale jen si do kulis bitvy
vkomponoval vzpomínky na
krásné výlety - Trosky s hradbou skalních
věží jakoby z oka vypadly pohledu z vyhlídky na Valdštejně,
vrchol skaliska nad vojevůdcem silně připomíná Bráničku ze
Zámecké rokle, a defilé věží porostlé reliktním borem vlevo vypadá, sice
poněkud vzdáleně, jako Čertova ruka. A o osamělé věžičce
uprostřed obrazu by se dalo diskutovat - Taktovka nebo
stylizovaný Kapelník?
Nejvíce pravděpodobné místo bitvy se Sasíky, vzhledem k nutné
přítomnosti většího lomu, se určit nedá. Ale
důležitější je, že i když se jedná o bitvu vymyšlenou, tak nakonec
dopadla takhle: "I jde půtka z lesa na rovinu, a museli Němci
úpěti, a museli Němci prchnouti, a byli pobiti." Čemuž
se dá rozumět, že i když Sasíci před valícími se hruboskalskými
pískovci prchli do volné krajiny, nebylo jim to nic platné.
Tradované místo pobití Sasíků - prostor za Řetězovou věží pod
Kapucínem.
Byla sice z tvrdého pískovce, i trochu železa v ní bylo,
ale postavila se na okraj skalního masívu, a svah pod ní byl
příliš strmý a nestabilní. Tahle kdysi dávno zřícená skalní věž
z Jezírek se ze tmy lesa vynořila až teď, kdy se v lesích pod
Kavčinami začalo kácet. Je ve svahu přímo nad hraničním balvanem, a tím
i nad žlutou značkou vedoucí od Konic. A rozdává dárky na
všechny strany - hledačům uplynulých věků nabízí podivně
seskupené zašpičatělé balvany podpírající hlavní část věže (dalo
by se tomu říkat i Stonehenge z Jezírek), milovníkům pískovce k
poučení ukáže různými směry utvářené textury povrchu odlomených
skalních částí (dala by se z nich jako stavebnice sestavit
i původní podoba věže), lovcům rytin trochu důkazů, že tohle
zvláštní seskupení sloužilo kdysi jako sice nepohodlný, ale
neviditelný úkryt, a
ostatním návštěvníkům přispěje k příjemné náladě - v Jezírkách
je vždycky na co se dívat. Což jezírkovský Stonehenge zvládne na
jedničku.
Pohled z údolí od žluté značky
|
Neviděli jste Kyseláka?
Na internetu se o něm dá získat řada informací, ovšem
převážně německy, neboť Josef Kyselák byl Rakušan. Byl
dvorním úředníkem ve Vídni a náruživým alpinistou. Psal
cestopisy, ale proslavil se zvykem zanechávat
na cestách svůj autogram. Údajně se pohyboval jen
v okolí Vídně, ale kdo ví? Třeba někdy zašel do Českého
ráje (prý byl schopen ujít za den i 45 km), a tudíž by
se někde mohl jeho do pískovce vyrytý podpis
ještě najít. Používal velká písmena.
Podpis na hradě Veveří, r.1829
Kyselák zanechával podpisy na rozličných
místech - vrcholky hor, hrady, pomníky, jeskyně. Byl
Máchův současník, a svými "dálkovými" výlety je také k
němu přirovnáván. Jestliže tedy Máchu přitahoval
Valštejn, mohl se o něj zajímat i Kyselák. Mohl
navštívit i Trosky nebo Humprecht. Nedá se vyloučit, že
někde v Českém ráji odolává povětří autogram
ještě neobjevený...
Hruboskalský značkovník
Procházet se Kopicovou galerií není jen tak libovolné - u
pěšinek jsou dobře viditelné šipky, které do balvanů vytesal sám
Kopic a tím pohyb po galerii usměrnil. Je dobré je poslouchat na
slovo, aby se žádný reliéf nevynechal, což by byla škoda. Tady
jsou šipky dvě, jedna míří ke druhé, aby bylo jasné, že pěšinka
vede tudy!
|