Záhadná freska
na Valdštejně
Píše se o ní v turistických průvodcích, nechybí v textech o autorovi slavného "Máje",
je tajemná
a hodna prozkoumávání -
a je to freska sv. Jana Křtitele
v kapli na prvním nádvoří hradu
Valdštejn. Světec nese ve své tváři podobu Karla Hynka Máchy. Někdo říká, že
údajně, někdo to odmítá, někdo hledá důkazy, ale
této téměř jasné skutečnosti se dlouho vzdorovat nedá.
Freska v kapli na Valdštejně, kterou v roce
1836 na zakázku pro barona Aehrenthala namaloval místní malíř
František Mašek, je skrytá ve stínu a málo
rozpoznatelná. Pokud ji chceme vidět lépe, můžeme použít
pohlednici, vydanou snad ve dvacátých letech u firmy V.Čermák-fotoprůmysl Smíchov.
Pohlednice je černobílou reprodukcí fresky s textem:
"Obraz sv. Jana
Křtitele v kapli na nádvoří - podobizna pěvce "Máje" K.Hynka
Máchy". Pod obrázkem je úryvek z básně Svatopluka Čecha
"Na Valdštýně" (ze sbírky "Pestré cesty po Čechách",
rok 1891).
Téměř přímých důkazů, že Jan Křtitel na
Valdštejně dostal tvář Karla Hynka Máchy, je povícero a jsou
následující:
- Mácha na Hruboskalsku pobýval, a to tak dlouho, že mu čas stačil na zhotovení kresby hradu
Valdštejna, která
je zařazena mezi Máchovy tzv. "Hrady spatřené", a kromě
toho prožíval milostné dobrodružství s Aničkou.
- český spisovatel Jos.V. Frič napsal: "Bývalý
majetník všech po Máchovi pozůstalých písemných pokladů, klempíř
Mencl v Karlíně, sám kdysi bližší přítel
bratří Máchů, napověděl
nám, že Karel Hynek nedal se sice nikdy portraitovati, ale že
seděl jednou modelem umělci, jemuž svěřeno vyobrazení sv. Jana
Křtitele pro zámek Valdštýn u Turnova, jeho majitelem byl bar.
Aehrenthal."
- Karel Hynek si jako malý chlapec při pádu ze zvonu přerazil
nos, který se znatelně odchýlil doleva. Což činí i doleva jemně
prohnutá špička nosu na fresce.
- nesmí se zapomenout na článek z pražského sokolského Památníku
od Ervína Špindlera s názvem "Památce
Karla Hynka Máchy" a podtitulkem "Dvě vzpomínky z výletů sokolských" z roku 1867, který obsahuje autorův rozhovor
s Karlem Sabinou. Kráčeli spolu na
výletě od Hrubé Skály na
Valdštejn, a Sabina cestou vyprávěl:
"Na počest Máchovy památky chtěli jsme vydati jeho podobiznu pro
věrné přátele a ctitele, jich měl Mácha mnoho. Ale nikde v celé
pozůstalosti ani u přátel nenalezli jsme, co jsme hledali.
Tu mi
napadlo, že milého Máchu, jehož tvář i postava v hrubý plášť
zahalená měla cosi apoštolského, požádal za model malíř, jenž
malovati měl svatého Jana Křtitele. Dopátral jsem se malíře a dozvěděl, se, že náš drahý Mácha vymalován jest v podobě svatého
Jana Křtitele na Valdštejně... Bylo ujednáno, že se mám
přesvědčiti vlastníma očima v předhradí Valdštejnském, zdali
jest jakési podoby mezi svatým Janem a ubohým Hynkem.
Za několik
dní vydal jsem se na cestu a tu shledal jsem, že nemůže býti ani
věrnější podobizny Máchovy, nežli jest Valdštejnská."
Z pohlednice "Obraz sv. Jana
Křtitele v kapli na nádvoří - podobizna
pěvce "Máje" K.Hynka
Máchy".
Máme tedy pěkně pohromadě důvěryhodné zdroje, připouštějící možnost, že
Janova tvář v kapli na nádvoří je podoba Karla Hynka Máchy. Časové
neshody malování fresky a Máchových poutí do Krkonoš přes Hrubou
Skálu je možné opominout, protože malíř si mohl udělat jen skicu
nebo kompletní portrét, který později na fresku jednoduše
okopíroval. Tomu by odpovídala až příliš zjednodušená postava
světce, která jakoby s detailně provedenou hlavou neměla moc
společného (lépe řečeno, hlava k tělu příliš "nepasuje").
Rovnou můžeme zavrhnout myšlenku, že Janova tvář patří
zadavateli obrazu Janu
Baptistovi z Aehrenthalu. Ověříme si to na místě,
protože portrét tohoto majitele panství je
umístěn v prvním patře bývalého hostince
na Valdštejně.
Závěr můžeme vyslovit jasný - kaple na Valdštejně skrývá jediný
portrét Karla Hynka Máchy. Tvář romantickou, skrytě zarmoucenou,
vnímavou, poetickou a tragicky osudovou.
Kdo jiný by to byl?
...
a ještě záhadnější
tajemství tří skalek
Další
tajemství fresky na Valdštejně sice není tak populární, ale našince potěší. Pohleďme znovu na obrázek z pohlednice,
a sice na přírodní prostředí kolem
postavy sv. Jana Křtitele. Světec odpočívá na pískovcových stupních,
u nohou má pramen s kapradím, nad hlavou koruny stromů
a z nich
padá déšť. Typická hruboskalská krajina, typické
hruboskalské počasí.
V levé ruce postava přidržuje kříž s kožešinkou
(což jsou
Janovy obvyklé atributy), a ledabyle položená pravá ruka
ukazuje kamsi na pískovec, na jakousi vlnovku. Pohyb této ruky
dlaní vzhůru je poněkud strnulý, což přináší
podezření, že má skrytý význam. Například - co když
malíř schoval do obrazu nějakou informaci, přiměřeně
záhadnou, odpovídající setkání s tak výraznou
osobností, jako byl Karel Hynek? Začneme hýčkat myšlenku, že freska je ve skutečnosti
něco jiného, než obyčejný obraz světce. Že je třeba tajnou mapou,
jejíž rozluštění znal jen malíř a Mácha.
Pokud budeme usilovně hledat místo, které by
odpovídalo údajnému kódování obrazu, najdeme ho na cestě od
Arboreta k Barbořině prameni zvané "Eliščina
procházka". Tam se přímo nad Felixovým pramenem nachází
jakási "brána" tvořená ze dvou balvanů. Tady se můžeme
na chvíli zastavit a posoudit, jestli tohle není hledaný
prostor,
kde Mácha s Maškem odpočívali a kuli pikle o tajemných
symbolech. Samozřejmě je třeba si uvědomit, že za oněch časů
v této části skalního města pulsoval společenský život, bylo tu něco jako vycházková promenáda
spojující lázně, vyhlídky a Valdštejn. Je to zvláštní lesní
kout.
Nenápadné balvany tvoří bránu, a zároveň
odtud vede stará odbočka k Felixovu prameni. Dnes
silně neschůdná a zasypaná hlubokým listím.
Jakoby tady před mnoha lety seděli Mašek s Máchou a rozhodli
se svěřit pískovci láskyplné city, romanticky a tajně. Možná
proto je na jednom balvanu rytina FM s písmenem
R (což možná znamená Růženku?)
Na menším balvanu je písmeno H (v roce 1836 se Mácha už psal
jako Hynek) a menší písmeno M (Márinka?) spolu s reliéfkem
srdíčka. Srdíčko svým tvarem a provedením odpovídá starým časům.
Nad písmeny a srdíčkem je vyrytá zřetelná vlnovka, silně
připomínající symbol na fresce, na který ukazuje světcova
položená ruka. Snímek byl pořízen v roce 2010 -
v současnosti jsou vidět jen zbytky.
Menší balvan nese na boku znamení Lva. Pokud patří k našim
rytinám, je to označení času - setkání Maška a Máchy samozřejmě
proběhlo v létě.
Samé spekulace, a až příliš fantazie bylo použito pro chabý
důkaz o spojení fresky a "Eliščiny procházky".
Ale zbývá ještě jedna záhada - na obraze odpočívá sv. Jan
Křtitel na třech stupních, jakoby na třech skalkách. Nad naší
branou se tyčí tři skalky - malebné a tajemné.
Teď máme pohromadě romantické přírodní prostředí
kolem postavy sv. Jana Křtitele na fresce - nahoře okolní
polesí, uprostřed trojskalí a Felixův pramen dole. Ještě nám
představivost může nabídnout, že ten den, kdy Mácha s Maškem
odpočívali na balvanech a ryli do nich své lásky, pršelo
(vzhledem k dešti padajícímu na fresce). Nepodložených domněnek
už příliš, a je na čase bujné fantazírování zarazit. Ale co
když...
Trojice skalek připomíná tři stupně, na nichž sv. Jan Křtitel
spočívá a ukazuje na záhadný symbol vlnovky...
|
Ztráviv den ve trýzni stálé
Spěchám s klidným večerem
Ku potoku, jenž po skále
Stkví se luny pod šerem.
Zrak ovlhlý tu se hříží
Do vln šumných pobludu,
Mysl teskná v tom se zhlíží
Zrcadle mých osudů.
Divný úkaz! proudy chladné
Tam metají jiskry ladné,
A zde plynou z plamene
Slzy s touhou smíšené.
F.L.Čelakovský
ze sbírky "Růže stolistá"
1840
Hruboskalský značkovník
Rafinovaně schovaná značka naznačila, že tenhle jírovec má smysl
pro humor. Jednomu cyklistovi se u téhle
značky nedařilo přesvědčit manželku, že tudy vede cyklostezka -
dokud si vítr s listem nepohrál a značka
se neobjevila v celé své žlutomodré kráse
...
|