Adamovo lože
nebo Adamova lóže?
Nikdo
nám pořádně nepoví, k čemu v dávných časech sloužila zvláštním
způsobem zařízená skalní skrýš nazývaná Adamovo lože (kromě
toho, že v ní se svým běloušem nocoval princ Bajaja). Podle
dalšího pojmenování „Jeskyně lásky“, nebo také „Venušiny
sluje“, měl chladný dolík poblíž zámku sloužit k tajným galantním schůzkám pana hraběte. Příliš
se tomu nechce věřit, a to z praktických
důvodů - úkryt pro milence je příliš na očích, i shora
je do něj vidět, a pokud by paní hraběnka potkala nějakou
služtičku se sukní umazanou od písku, kdo ví, jak by to
dopadlo... Podle další pověsti sloužilo Adamovo lože Adamitům,
ale spíš těm v prostěradlech z lázní než těm husitským, a jiná
pověst se vztahuje k tajnému shromaždišti českých bratrů. Ovšem
i tady znovu
blízkost zámku činí utajení symbolickým...
S jistotou se ví
jen to, že dílo v Adamově loži vytvořil pro majitele panství z
rodu Valdštejnů turnovský sochař Jan
Chládek, tedy před rokem 1788, kdy zemřel.
Nebudeme spekulovat o tom, že to měla být práce jeho syna, a
raději z jistého důvodu zůstaneme v 18. století.
Co v Adamově
loži vidíme, i když se jedná jen o zbytky původní výzdoby? Pohovku se dvěma sloupy, podpíranou lvíčky
(na starých pohlednicích je lemována vlnovkou). Dále pod skalním stropem
příliš nízký oltář, dříve
prý s Amorkem, a vedle reliéf nahé
objímající se dvojice,
znázorňující
Adama s Evou. Rajská Eva by neměla být oděna, ale přesto jednu
její nohu kryje slušivá pánská nohavice. V sousedství vidíme třetí sloup s výraznou
odborně provedenou rytinou jména Arne s časovým
údajem 10.srpna, ale záměrně
zničeným rokem. Na horním
přístupu si všimneme stop po zabednění, a to samé je i v protesané
chodbičce v dolní části dolu ze Zámecké rokle. Adamovo lože tak mohlo
zůstat pro
nepovolané oči uzavřeno podle libosti.
Vzhledem k tomu, že žádný turistický průvodce se těmto
skutečnostem nevěnuje a nabízí jen líbivou verzi útulku pro
milence,
zjistíme si původní účel Adamova lože sami a na místě samém.
Jednoho letního podvečera tedy
vkročíme
do roklinky vedoucí k Adamovu loži, projdeme těsnou skalní puklinou,
sestoupíme po kamenných schodech a staneme
uprostřed jeskyně. Všude je klid, návštěvníci odešli
na večeři do hotelových restaurací nebo snad ke stánkům do
autocampingu, a ve skalním městě je pusto. Nejlepší okamžik. Postavíme
se tak, abychom pohovku měli za zády a oltář
před sebou, čímž už nestojíme ve skalním dolíku, ale ve kdysi
bohatě upravené skalní síni. Vzadu pohovka pro sedící, vepředu u oltáře
místo pro předsedajícího. V knihách
o svobodném zednářství se často popisuje úprava takových
síní. Máme tu trojici sloupů, dva vzadu, jeden vpředu - to má
svůj význam. Dva lvi - další význam. Symbol vlnovky, který býval na pohovce,
ví jakou informaci v sobě nese.
Reliéf dvou mužských postav, jedna
na druhé ukazuje srdce a
hrdlo. Znamení zachování tajemství. Oltář, na který se vejde jen
rozložená kniha, a tou by měla být Bible. A konečně znak
na oltáři, kde
býval švabachem psaný nápis „Ejhle, Mistr můj, on byl, jest a
bude!“ Může být něco názornějšího, aby návštěvník pochopil, k
čemu Adamovo lože sloužilo?
„Už víte,
opovážlivci, kde jste se to ocitli?“ posmívají se okolní skály.
Hrdě
odpovídáme:
„V tajném
shromaždišti svobodných zednářů z 18. století.“
„To to
trvalo,“ řeknou skály a umlkají.
Záhadu
Adamova lože jsme vyřešili, a ještě zbývá otázka s rytinou
jména Arne. Jméno Arnošt
bylo u Valdštejnů časté, zrovna tak jako Josef. Nechal
člen rodu vybavit tajnou ale důstojnou zednářskou síň
pro iniciaci některého člena rodiny? Nebo se jednalo o tajný
zednářský meditační kout?
V Zámecké
rokli je skoro tma, přišel čas skalní město opustit. Chybí poslední důkaz o zednářské
minulosti Adamova lože (nebo spíš Adamovy lóže?), a sice ten
nejdůležitější symbol. V posledních
paprscích světla se objevuje na skalní stěnce dole v Zámecké
rokli jako znamení na cestu k Adamovu loži znak trojúhelníku. A inventura je
kompletní. Ještě pohádku na cestu:
Temná noc v divokých pustých skalách.
Úzkou stezkou se na dně soutěsky proplétá průvod černě oděných
mužů s lucernami. Uprostřed září bílá košile mladíka, vedeného
stále vpřed, do skal. Jeden z mužů pozvedl lucernu a její světlo
ozářilo do stěny hluboko vytesaný symbol trojúhelníku.
Průvod putuje skalami až k pochodněmi osvětlené
průrvě, kde na odtesané ploše čekají služebníci.
Mladík vstupuje dovnitř a potmě prochází chodbou, dotýká se stěn
s mnoha stopami vrypů, pod nohou cítí úzké schody.
Náhle chodba končí a mladík se ocitá ve skalní skrýši, proměněné
na skvostný sál. Na dně skrýše rituální koberec, kolem seskupení vysokých svícnů, a shromáždění bratří.
Nad skalami vychází měsíc.
Pohádka nám
končí, význam Adamova lože se smazává ve staletích a jeho
sochařské vybavení se brzy rozpadne. Ovšem první zánik nastal ve chvíli, kdy
v době pronásledování zednářů se vrchnost rozhodla tuto památku
zničit a rozptýlit její účel do různých dohadů. Mužské postavy
symbolizující zachování tajemství byly přeměněny na Adama s
Evou, místo Bible se na oltář dosadil Amorek a otloukli
se hlavy lvů. Důslednost likvidace skalní lóže se projevila zvláště v
odstranění letopočtu u Arneho. Nikdo nemůže přesně zjistit,
který majitel panství byl svobodným zednářem a dal pokyn,
aby Adamovo lože bylo pro zednářské účely vybudováno...
|
Až se vrátí
V polích rudé máky hoří -
prachem cest jdou tuláci.
Písně moje zatoulané
ještě se mi nevrací...
Svadly růže, zrají plody
ptáky dálky zlákaly -
Roztesknělé písně moje
v chladu šera zalkaly...
Karel Babánek
báseň
ze sbírky
"Když slunce zapadá"
rok 1900
Hruboskalský značkovník
Dobrodružně skryté rozcestí dvou značek pro cyklisty je
milosrdné alespoň v tom, že naznačuje, že tam nějaké
rozcestí je. Kdo si ho nevšimne, jede dál. Ale pokud
neodbočí jak značka nařizuje, skončí rovnou u stánku na
Vidláku. Čehož nemusí litovat...
|