Stosedmdesátiletý půvab
vzduchových lázní
Významné
jubileum letos slaví sedmihorské lázně - bylo to 15. května
1842, kdy dr. Antonín Šlechta oficiálně otevřel lázně
zájmu široké veřejnosti. Nejdříve to byl ústav vodoléčitelský,
ale později se součástí léčby stal i zvláštní
hruboskalský fenomén, který lázně proslavil možná víc než
vodoléčba a bohatý společenský život. Tím fenoménem byl a díky
tomu, že průmyslová kolonizace přírody dvacátého století se svými
dýmajícími komíny kráčela jinudy, stále je
vyjímečně lahodný vzduch. V Sedmihorkách vzduch
voní... pokud se ovšem nezkoumá na parkovišti. Mimořádně kvalitní pohlazení pro plíce tvoří unikátní kombinace povahy
skalního města a borových lesů. Někdo může namítnout, že
skalních měst je hodně, a žádné se
zvláštností ovzduší nechlubí. Jenomže žádné nevlastní
hruboskalský kvádrový pískovec, který si pro svou jedinečnost zasloužil vlastní kolonku v přehledu druhu pískovců.
Hruboskalský pískovec miluje vodu, sice ho činí křehkým, ale bez
dostatečné závlahy se rozsype. To obvykle zjistí návštěvníci,
kteří si domů z výletu na památku donesou šutříček. Běloučký jemný písek
z mizejícího šutříčku udělá s nábytkem divy, zvláště když se
často stírá prach.
Sedmihorské lázně před rokem 1886 (A.Nejedlý) - v popředí
plot obory
Tak tedy skály pojmou deště (jichž bývá před hradbou Kozákova
během roku opravdu hodně), pěkně zvlhnou, skalní podloží vypudí
přebytečnou vodu do pramenů a mechovitých louží, a všechno to
letní teplé vlhko v údolích a kaňonech podporované zdraví
prospěšnými silicemi z množství borovic a příjemným dechem
smíšených lesů vytváří onen lahodný a pryskyřicí vonící koktejl,
za který vás vaše plíce budou milovat. Účinek
hruboskalského vzduchu využil dr. Šlechta k léčení vzdušnou
cestou, tzv. "vzduchové koupeli". Za teplého počasí byli
pacienti lehce osprchování, a zahaleni v suchou plátěnou plachtu
zvanou "čechel" byli posláni do lesa. Tady se procházejí,
dýchají vzduch naplněný vlahými parami, nebo odpočívají na vršku
nad lázněmi, a jak se praví v dobovém turistickém průvodci, nedýchají jen plícemi, nýbrž celé tělo dýchá, všecky
potnice jsou otevřeny a ssají do sebe oživující ozon. V
plachtách na tom
vršku lázeňští hosté čekají, až je zvon z lázní sezve k obědu.
Nebo se procházejí po Pramenné cestě; jeden z hostů popsal
dojem, který na něho vzduchová lázeň učinila, takto: "Všude,
kamkoli až dosud šiřitelé osvěty na této zeměkouli pronikli,
chodí lidé v šatech. V sedmihorském lese ale potkáváme tlupu
polonahých mužů, v divém běhu proti nám se ženoucích! Podivná
směs civilisace a přirozeného stavu! Nahá stehna a lejtka, nahé
hořejší tělo - a přece florentinský klobouk neb panama na hlavě!
Plaid na rameně, slunečník v ruce, doutník v ústech - jaká to
podívaná! A tato tlupa lidí, připomínajících nám Indiány v
pralesích amerických, rozloží se pak na pěkném místečku a počne
se baviti..."
Ani v prostěradlech neutuchal společenský život. Mužové beroucí
vzduchovou koupel založili spolek Adamitů, a krátili si vyměřený čas koupele vyprávěním humorných
příběhů. Spisovatel Karel Műller shromáždil vyprávění do knížky
"Týden ve vzduchových lázních". Byla vydána v Knappově
nakladatelství v roce 1882. Jedna taková historka, kdy pan Šlak,
předseda spolku Adamitů, vyprávěl při vzduchové koupeli
společnosti svůj příběh, je pro ukázku předkládána.
"Zvířata mají rozum, dobrý rozum, jen
když jej člověk náležitě probudí. Divíte se mému ježkovi, což
ale když vám budu vypravovati o svém krotkém raku, tu teprve
sprásknete rukama!"
"Vypravujte! Vypravujte!" prosili
Adamité.
"Inu věc je krátka, ale zajímava,
nadmíru zajímava. Zkrotil jsem si raka, roztomilé zvířátko,
které
mne má velmi rádo. Jsou tomu asi čtyry neděle, měl jsem v
Liberci co dělat. Jda na dráhu pravím manželce: "Prosím tě,
zavři raka, sice poběhne za mnou."
Manželka slíbila, že tak učiní, ale
nejspíše na to zapomněla, neboť sotva jsem v Liberci opustil
vagon, byl tu můj rak také!"
Všeobecné ustrnutí mezi Adamity - pan
Šlak předčil daleko i polesného Flintu, který se při vypravování
stavitelově smíchy div nerozsypal.
"Ale," namítal tu mladý důstojník,
"pane Šlaku, vždyť raci neběhají, a, jak víme, lezou vždy do
zadu."
"Vím to, vím, pane! Ale můj rak je,
jak jsem vám již pověděl, zvíře nadmíru rozumné a proto vzal na
turnovském nádraží zřetel na tuto svou přirozenou vlastnost a
nekoupil si lístek do Liberce, nýbrž do Paky a tímto způsobem
přišel tam, kam chtěl!"
Mám vypisovati povyk, jaký se po těchto
slovech strhl? Nedovedl bych to, ponechávám tedy laskavému
čtenáři, aby se sám domyslil, s jakým jásotem přijali Adamité
vypravování svého předsedy.
úryvek z knihy Karla Műllera
"Týden ve vzduchových lázních", r. 1882
Lázně kolem roku 1910
S
výskytem Adamitů v lázních zjevně souvisí i jedna z pověstí o Adamově loži. Své milostné
reje zde prý prováděli za husitských válek adamité. Tato pověst
bývá razantně vyvracena jako nesmyslná, ale jedná se o omyl.
Nebyli to adamité husitští, ale naši Adamité v plachetkách.
Adamovo lože je koutek
jako stvořený k dostaveníčkům, a to jistě hostům z
lázní neuniklo. V té souvislosti je třeba připomenout, že i dámy
z lázní měly své hodiny, kdy chodily do lesa brát vzduchovou
koupel. Brouzdání dam po lese jen tak v plachetce ale dr.
Šlechta brzy zatrhl. Prý to nedělalo dobrotu, dámy si
navzájem okoukly své tělesné nedostatky a pak se prý pomlouvaly.
Ale kdo ví, jak to bylo! Ono je snadné takový čechel z dámy
odvát. V každém případě na Adamity zbyla památka - na cestě do
Adamova lože ze Zámecké rokle je reliéf eroticky zvýrazněné
ženské postavy. Možná ji za léčebného pobytu vytvořil některý z umělců, třeba i příslušník spolku Adamitů!
Lázně kolem roku 1960
Dr.
Šlechta se pokusil hruboskalským vzduchem léčit i tuberkulozu,
například jedním z jeho pacientů byl známý český spisovatel
Gustav Pfleger Moravský. Toho Sedmihorky okouzlily natolik,
že je popsal ve svém románu "Paní fabrikantová".
Myšlenka dr. Šlechty o prospěšnosti sedmihorského vzduchu je
stále platná. I dnes je možné myslet na své plíce a na výletě
nebo při delším pobytu na Hruboskalsku dbát o vzdušné koupele.
Nejlépe se k tomu hodí autocamping s možností přespávat pod
stanem - noční vzduch je vždycky lepší, například ve Vysokých Tatrách spávali
pacienti s tuberkulozou na terasách sanatorií. Při ubytování v
hotelích a penzionech stačí spát
při otevřeném okně. Na výletě za slunečného teplého počasí je
dobré se podle návodu dr. Šlechty obléknout vzdušně,
aby kůže mohla dýchat.
To bylo doporučováno i v dalších klimatických lázních - v Čechách
jich bylo v době jejich rozkvětu na osmdesát. K léčení se používal místní vzduch a
příjemné klima. Dnes jsou jako klimatické lázně stanovena snad
jen tři lázeňská místa v ČR.
Samotný vzhled a vybavení lázní, budovy a kolonáda, i majetkové
poměry se od časů
dr. Šlechty výrazně změnily. Lázně
byly v roce 1945 znárodněny, některé staré objekty se zbouraly, a stát dal
zbývající budovy a pozemky do
užívání Ústřední radě odborů pro výběrovou rekreaci. V devadesátých letech
přešly lázně pod správu nástupnické organizace, a za těch časů
se nemovitosti ze státního konfiskátu přesunuly do soukromého
vlastnictví. Asi od
roku 2000, nejspíš kvůli menší atraktivitě oproti hotelům v
Krkonoších nebo v Karlových Varech, nemají o lázně zájem velcí
investoři, opouští je společnost OREA HOTELS, a vytrácí se
význam sledovat komu lázeňský areál vlastně patří. Tuto situaci
výmluvně dokreslují cedulky a nálepky na budově recepce. Důležité je,
že v současné době je vlastníkem budov a pozemků
realitní akciová společnost z Ostravy, a připravuje se
přechod "nejstaršího českého ústavu pro vědecké léčení vodou"
na centrum ájurvédské medicíny. Činnost centra ájurvédy měla být zahájena
1.května tohoto roku. Zatím nejsou k dispozici příslušné
informační webové stránky, ale snad se brzy o tomto projektu na využití lázní dozvíme víc. Před
stosedmdesáti lety léčil dr. Šlechta pacienty vodními a
vzdušnými koupelemi, dobrým jídlem, výlety, zábavami a
odpočinkem. Snad centrum ájurvédy obnoví bývalou sedmihorskou
slávu - zatím by nám, pěším našincům, stačilo zachování stánku s
občerstvením u parkoviště.
Reliktní borovice na vrcholech pískovcových masívů pomáhají
svým kamarádkám
rostoucím dole v roklích vydechovat lidskému
zdraví prospěšné silice...
Láskyplný zásah
do lomařova loga
Nedávné rozmístění cedulí s nápisem "Rýt do skal
dokáže jen korunovaný pitomec" připomnělo návštěvníkům, že nechat po sobě v pískovci
vydrápanou stopu není jen záležitost devatenáctého století, ale
naopak i dnes je tato činnost silně aktuální, protože proč by
jinak byla kritizována. A pak stačí, když to zkusí jeden, a
ostatní se přidají ve snaze nezůstat stranou. Kdo neryje, ten tu
nebyl, to je heslo letošní hruboskalské sezony - bílé,
klacíky proškrábané znaky a písmena jsou prostě všude. Jakoby
všem došlo, že stopa osobnosti vtisknutá do sociálních sítí na
internetu je pomíjivá,
tady to snad
příroda zachrání. Skalám jsou nějaké rýpance lhostejné, brzy je
shodí, a snaha o zvěčnění padne v niveč, ale horší je, když si
rytcové nevšimnou, kam svá dílka ryjí. A nemusí to být ani
schválně. To je i případ nejznámějšího obrazce ve skalkách u
Krokodýla, na žluté turistické značce z lázní na Valdštejn.
Na stěnce vidíme původní podobu rytiny, t.j. hornický symbol (zkřížené želízko a mlátek) mezi písmeny J a O, pod tím
letopočet 1896, a rámeček z ornamentu s lístky. Není nutné
spekulovat, původ rytiny je celkem jasný. Silnici pod Čertovou
rukou nechal do skály prolomit Alois Lexa z Aehrenthalu v roce
1839, a to v souvislosti s přestavbou
Valdštejna. O padesát let později byl průlom upraven a záznam o
provedených pracích, t.j. logo lomaře, byl vtesán do skály.
Kousek nad logem je patrná
zajímavá rytina MOLDOVA v azbuce, a není důvod pochybovat, že
starší název současné Moldavské republiky mohl vzniknout ze
stesku nějakého partyzána v letech německé okupace.
Čerstvě vyškrábaná "přízdoba" - to jsou písmena L + L =
srdce - pohledu na památeční rytiny poněkud
překáží. Pokud tedy dvě zamilované bytosti musely milostnou náklonnost vtisknout
do
skal, doufejme, že v láskyplném vztahu setrvají alespoň
tak dlouho, aby to za tu škodu stálo.
Lomař z roku 1896 nejspíš zavinil i jeden
turistický omyl - název tohoto místa "Krokodýl" nebo "U
krokodýla" začali původně používat lázeňští hosté podle podoby
proražené skály, která vypadala jako ležící ještěr. I dnes je s větší dávkou fantazie vidět směrem od Podháje krokodýlí
ocas, dlouhé tělo pokračující až na konec skalek, a poslední
oblá skalka na straně Valdštejna představuje rozevřenou
tlamu. Zřejmě úprava lomaře v roce 1896 podobu ležícího
krokodýla změnila, a jako náhrada se Krokodýlem označuje podlouhlá dutina.
Někteří návštěvníci se do ní soukají a nechávají se fotografovat,
například
jistí německy hovořící mládenci vecpali do dutiny i svého
postiženého kamaráda z invalidního vozíku. Pak ho zase vyndali,
samozřejmě. Na stěnkách u Krokodýla se vyskytují ještě dva další
záznamy kameníků, ale z pozdější doby.
|
Srdcové číslování
Ve skalkách u cesty za zadním plotem Arboreta je rytina,
která zavání úředním potvrzením trojmezí katastrálních
pozemků. I když k takovému vysvětlení svádí kamenická přesnost, má tento vzkaz na skále
díky srdíčku s monogramem GJ citový rozměr. No jo, řekne si
náhodný kolemjdoucí, to nějaký mládenec se se svou láskou setkal
v roce 1946, a potom v letech 1948 a 1951, a pokaždé vzpomínku
na setkání zvěčnil do pískovce. Tohle nelze
přijmout, obrazec bezpochyby vznikl najednou, a nebyl určen jako
poselství kolemjdoucím. Má totiž důvěrný charakter - před rytinou
je možné postát a popřemýšlet.
Když si dal neznámý autor takovou práci s přesností číslic,
musela tato rytina pro něj hodně znamenat. Jakoby říkal: víte, co mám
v srdci? Ženu s iniciálami GJ a zoufalou prosbu o boží pomoc.
Rozložení číslic totiž napovídá, že klíčem k rytině by mohly být
biblické Žalmy. Číslo 46 a 48 jsou si významem velice podobné,
naproti tomu žalm 47 pojednává o něčem jiném. Zatímco žalmy 46 a 48
vyjadřují vyznání neotřesitelné důvěry v Boha, číslo 51, které
je obě spojuje a je výraznější, je výkřikem o boží
smilování. Jakoby autor volal: důvěřuji Ti, tak mi pomoz!
Nejedná se možná o poselství lidem z dalších věků, ale spíš o
vzkaz mimo sféru lidského chápání. V podstatě jde o soukromou
modlitebnu.
Když si připomeneme, že po
zabrání Sudet se v Turnově shromáždily desítky vyhnaných Židů,
může nám přeběhnout mráz po zádech. Pokud by výše popsaná
spekulace byla pravdivá, což je malá naděje, jedná se o nedozírně
cennou historickou památku! A nebo to znamená něco úplně jiného.
Mamert Knapp na
Valdštejně?
Knihu Karla Műllera "Týden ve vzduchové lázni" z níž
je o kus dál veselý úryvek, vydal v r.1882 významný pražský
nakladatel Mamert Knapp. Zároveň v tom samém roce vydal i
průvodce po lázních od stejného autora. A o deset let
později se pod zdí Valdštejna objevilo jeho jméno.
Je to náhoda? Nakladatel a knihkupec Mamert Knapp
se nejspíš v lázních léčil a měl je v oblibě, jinak by v prvním
roce svého samostatného podnikání v pražském Karlíně
nevydal hned dvě knihy se stejným tématem. V roce 1892
Karel Műller zemřel, a možná to bylo impulsem pro
zvěčnění Knappova jména na romantickém místě, jako je
skalisko pod středověkým hradem. O čtyři roky později
zemřel i Mamert Knapp.
Ukázka písma z Knappovy
knihy
Obě knihy o sedmihorských lázních mají jednu
zvláštnost - na titulní straně je každý řádek textu
vytištěn jiným fontem. Stejné druhy písma jako na
titulních stranách jsou i v rytině, letopočet je dokonce
vyveden různě u každé číslice. Zajimavé je, že poslední
číslice, dvojka, je vyryta ozdobným písmem, takovým,
jakým titulní strana Knappových knih končila. Zajímavá
souhra náhod...
Hruboskalský značkovník
Čas je neúprosný. Na rozcestí pod Předním Skalákem bývaly na
stromě dvě tabulky, jedna ukazovala na Sedmihorky, druhá na
Valdštejn.
Ještě před pěti lety byl název Sedmihorek čitelný, a z
Valdštejna visela tříska. Dnes zbytek Valdštejna odpadl, a
Sedmihorky se nedají přečíst. Čas je prostě neúprosný...
|