V březnu přichází pro našince nejlepší část roku. Na
stezkách klid, slunce svítí do skalních
stěn s jarní silou, a ani
hustě propletené větvoví listnáčů nebrání zahlédnout jindy
skryté klenoty. Bujný mech se ještě nenacpal do rýh starých
rytin v jindy
vlhkých skalních koutech. Čas lovu začíná...
Je potěšitelné, když se v březnovém slunci objeví někde na
nenápadné stěnce zapomenutá rytina. Ale co si počít, když nález je
natolik "obroušený" stářím, že je nerozluštitelný? Když
je obtížné i vyfantazírovat, kdo, kdy a proč? Pak musí nastoupit
opravdu velká dávka
představivosti, nebo zklamání. To druhé se týká nápadně
obyčejného balvanu v zatáčce ve Dračích skalách. Toho, který na
svém úpatí nese už těžko rozpoznatelné brzdné kolo.
Po celý rok leží jeho stěna obrácená ke sluji sv. Prokopa v
temném stínu stromů, a jen někdy z ní vystoupí mělká rytina, svou
velikostí soutěžící s obrazcem zbojníka v Zámecké rokli.
Je to celá spleť číslic a písmen, a podobně jako v loži
Adamově je část záměrně poničená. Z rytiny je nejlépe vidět rámeček se
dvěma zkříženými kladívky nad lomící čárou, a pod čarou začíná
oblast nečitelnosti. Dole pod rámečkem se dá ještě zachytit letopočet, snad 1845, a ještě níž
psacím písmem jméno začínající písmenem J nebo G. K tomu ještě pár
písmen nezničených - například písmeno K.
Vzhledem k tomu, že okolí odjakživa patřilo
hruboskalské vrchnosti, předem vyloučíme pohodlně zaznamenaný katastrální zápis,
jak tomu bývá u jiných balvanů. Naopak přijmeme myšlenku, že rytina byla
provedena se souhlasem majitele panství (v té
době to byl Jan Baptista).
Velikost a umístění "na ráně" přímo u záhadami opředené
Prokopovy skály svádí sice k levnému, ale možná
přibližnému vysvětlení - že se totiž jedná o další stopu
lázeňského pobytu svobodných zednářů, a to některého velmi význačného hosta. Víme přece, že
silnice z lázní na Hrubou skálu přes vršek Dračích skal se nazývala "cesta
excelencí", což bylo pojmenování z dob, kdy lázně byly
navštěvovány téměř výhradně šlechtou. Vybraná společnost chodívala
tudy na
procházku, a tato vlastnost silnici už zůstala.
Můžeme se rovněž domnívat, že rámeček s kladívky
sloužil jako vyměřovací bod pro stavbu silnice (doplněný o
náhodný autogram) a dostat se ještě do vzdálenějšího stáří
rytiny. V každém
případě tento hruboskalský klenot stojí za lepší
prozkoumání. Ovšem mělo by se konat dřív, než nastane čas, že
si ani ostré březnové slunce s mizejícím obrazcem neporadí...
Kam se poděla
sedmá židle?
Předčasně
horký jarní den, slunce bez milosti praží do nádvoří
hradu Valdštejna. Návštěvníků hojně, těžko se míjejí ve
schodištní věžičce na úzkých
točitých schodech sestupujících do biliárového sálu. V příjemném
chladu se mnozí zdržují déle. Náhle zní ze schodištní
věžičky těžké oddechování a vzdychání, a dolů sestupuje zpocený
a výletem uštvaný tělnatý pán. Aniž se
rozhlédl, celou vahou znaveného těla klesl na jednu ze tří
židlí, stojících tam u zdi. Přítomní v sálku rozpačitě hleděli, jeden návštěvník povídá:
"Pane, tohle je asi exponát, abyste ji nerozsed, to by bylo drahé odpočinutí!"
Tělnatý pán jen mávl rukou a seděl dál. Další se osmělili, využili
jeho příkladu a obsadili zbylé dvě židle. Někdo řekl:
"Tyhle staré židle sem dali místo lavice, aby si lidi odpočinuli. Jinak by
tu byla cedulka, že se na ty židle nesmí sednout!"
"Nebo natažená šňůra, jako na zámcích," připomněla jedna
paní.
Všeobecný souhlas. Sedící byli spokojeni, a renesanční
židle ze 17.století nápor znavených výletníků vydržely.
Mezi památkami hruboskalského zámku, uvedenými ve známém
"Soupisu památek historických a uměleckých
v Království Českém od pravěku do počátku
XIX. století za politický okres Turnovský", který sestavil dr.
J.V.Šimák v r.1909, je vedle rozsáhlého popisu zámeckých
kachlových kamen (zmínka o těchto kamnech nechybí v žádném
průvodci z 19. století) věnována pozornost kolekci sedmi židlí.
V oddíle nábytku vypadá záznam o nich takto:
12. - 19. Sedm židlí z první půle XVII. stol., nohy a stranice lenochů rovné, hrubšími
řezbami zdobené. Dvě příčky lenochu a jedna mezi předními nohami
vždy stejně vykrajované a řezané: růžicemi, hlavou Medusinou,
kartušemi.
Fotografie ze soupisu (r.1909), kde jsou zachyceny tři ze zapsaných sedmi
židlí.
Škoda, že soupis hruboskalských památek nevěnoval popisu této sedací soupravy
více prostoru. Je zajímavá a její osud jistě
pohnutý. Především se jedná o soupravu k jídelnímu
stolu, kde bývalo po stranách po třech sedících a v čele na
sedmé židli předsedal obědům a večeřím "pán domu". Každá
ze sedmi židlí je jinak zdobená, jiné velikosti, včetně dětské,
nejspíš proto, aby členové rodiny
rozpoznali u stolu svou vlastní. Ještě je tu možnost, že židle
byly "každý pes jiná ves", posbírané z různých sestav, ale to by
snad alespoň dvě byly stejné.
Vzhled
židlí odpovídá renesančnímu nábytku, a sice tzv. "lombardským"
židlím, které se v 17.století rozšířily
do Čech z Itálie.
Lombardské židle měly konstrukci z rovných hranolů spojených
plochými širokými příčkami, tvrdý sedák bez čalounění, a byly bohatě zdobené řezbami. Povrchová úprava se prováděla
mořením a voskováním.
Naše hruboskalské židle mají tedy dobrý historický původ, zřejmě
v zámku zůstaly po Smiřických, možná po prvních Valdštejnech.
Ovšem nezůstaly jen v trojici na fotografii soupisu dr.Šimáka -
s dalšími třemi židlemi se můžeme naživo potkat v biliárovém sále na
Valdštejně,
Víme tedy, jak vypadalo šest židlí ze soupisu zámeckých památek,
víme, že tři z nich jsou na Valdštejně, ale
nevíme, kam se poděla sedmá židle, která měla místo kartuše
hlavu Medusy. Tedy ta, na níž sedával "pán domu" v čele
jídelního stolu. Možná se po soupisu ztratila z jednoduchého důvodu -
schovali ji někam stranou, aby její hlava nemohla sedícímu uškodit. Protože kdo by chtěl mít za
zády zlou tvář s vlnícími hady a riskovat, že ho hryzne do
lopatky, nebo vyhlížet mu na hosty přes rameno? A jak by to bylo
příjemné jen mimoděk v temné jídelně pohlédnout do
děsivých Medusiných očí, ozářených světlem planoucích svíček? Co
kdyby najednou obživla? To je to. Musela z domu.
Renesanční lombardské židle v biliárovém sále na Valdštejně
(2009).
|
Dub na skále
Stojím ve víru života
jak onen dub na skále;
ten proti bouřím bojuje
a vzdoruje jim stále.
Však uvnitř hlodá červ
po tichu dál a dále,
až jednou zlomí jarní dech
mne i dub na skále.
Otakar Hostinský
1869
Hruboskalský značkovník
Traduje se, že při značení turistických stezek a tras
se spotřebuje nejvíce hnědé barvy, kterou se zakrývají značky zrušené. V tomto případě na
vrásčité staré kůře byla zrušena a přemalována
značka červená, a kdo chce jít tudy po červené, má smůlu.
|