Temné síly v Dračích skalách?
Jsou zvláštní, jiné než ostatní, vyrostly do výšky
přes čtyřicet
metrů, jsou opředeny záhadami a nejsou za korunami stromů
pořádně vidět. Dračí věž a Dračí zub.
Dračí se nazývaly odjakživa, už
v době, kdy se o nich lezcům ani nezdálo. Byly tak nazvány podle
bájné pověsti, která je ozdobou turistických průvodců.
Na skále měly hnízdo draci, kterým majitel Hrubé Skály
(nevíme který) předkládal panny k obědu. Když došla řada na
dcerku majitele, usilovali za tučnou odměnu rytíři a páni ji
před draky zachránit. Bohužel si s nimi draci lehce poradili.
Zahnat draky se povedlo až jednomu panošovi, jenž byl na
hradě uvězněn a měl, proč to nepřiznat, silnou motivaci. Pomocí
dřev, která kladl do stěn rozeklaného Zubu, vylezl odvážlivec na
vrchol, mečem pobil dráčata, a draci znechuceně odletěli (někdy se mluví o orlech
nebo supech, aby příběh byl věrohodnější,
ale v tom případě by se jistě skály nazývaly Orlí nebo Supí).
V příběhu o dracích jsou
nejasnosti. Proč útočit na draky zezdola, když bylo
možné celkem pohodlně zasypávat dračí hnízdo ohnivými šípy z Mariánské vyhlídky?
Proč neskolit
draky stejným způsobem, jakým to udělal princ Bajaja, to je
počíhat si na ně v čase oběda? Proč draci zbaběle odletěli a panošovi to
za pobitá mláďata nespočítali? No nic, nebyli jsme u toho.
Jedna pohádka končí a druhá začíná.
Když byl majitelem panství František
Josef Jiří z Valdštejna, stavěla se silnička z Hrubé Skály do
Sedmihorek. V Dračích skalách, při ražení silnice napříč
pískovcovými bloky, došlo k neštěstí. Majitel panství dal na památku
události umístit do skalní rozsedliny vedle Dračího zubu sochu
sv. Prokopa, patrona horníků. To se stalo v roce 1735.
To je oficiální vysvětlení, proč území
Dračích skal posvěcuje přítomnost katolického světce. Ale nebyla
nešťastná událost jen záminka ke gestu, aby Dračí skály viděly,
kdo je tady pánem? Protože - kdo ví, jak to tady chodilo v
pohanských dobách? Dračí zub mohl klidně být
retranslační stanicí Čertovy ruky pro spojení s Troskami nebo
dokonce s posvátnou horou Tábor. Poloha ideální, vrchol pěkně
placatý, mohla na něm dokonce být umístěna i hranice dřeva (viz
třetí díl Pána prstenů) a přístup pro příslušnou hlídku
komínem po dřevěných trámech bez problémů. Ostatně to zůstalo
zvykem - ví se, že po trámech se vylézalo na vrchol Dračího zubu
i v devatenáctém století.
Pokud tedy pověsti
udržovaly v paměti lidu pohanské poslání Dračích
skal, jistě se to nelíbilo křesťanským majitelům Hrubé Skály. Kam jinam se
obrátit o pomoc, než ke sv.Prokopovi, který měl už své zkušenosti
s Čertovou rukou? Takže je to zásluha přítomnosti světce, že je
pěkně ukázáno, kde se nacházely pohanské svatyně ...
Socha sv.Prokopa byla původně za laťkovým
plůtkem a třímala berlu. Světec je oblečen do krásného barokního
hávu s pláštěm a mitrou - mitra má uražený vršek, jak se nejspíš do
světce pokoušel někdo trefit kamenem.
Pravou
rukou ukazuje světec na sebe, v levé ruce zřejmě třímal kříž
(jak měl ve zvyku při orbě s čertem).
Levá ruka byla již kdysi opravena, ručička doplněna, a znovu
uražena. Jakoby to byl vzkaz přes staletí - i v dnešní moderně
nevěrecké době někomu záleží na tom, aby pohanské Dračí skály
neobtěžoval křesťanský symbol ...
Sv.Prokop stojí na plochém
kameni, kterým pod sebou drtí zlo v podobě draka. Drak má
nazelenalou hlavu, zákeřně se zakusuje světci do podsazení
roucha, a jeho tlapy, čouhající z pod kamene, se snaží světce
drápnout.Stěnky kolem sochy sv.Prokopa jsou
pokryty zbytky reliéfů všelijakých oblud, hadů, štírů a draků ...
V devatenáctém století se skalní útvar tří navazujících věží, v
němž je jeskyňka se sochou, nazýval Skála sv.Prokopa a bylo zde
vytesáno několik umělých stupů. Věže byly později horolezci
přejmenovány na Řetězovou.
Prostor kolem Dračích skal byl dějištěm bájné bitvy v jedenáctém
století, bitvy mezi saskými voji a selským lidem, vedeným
Benešem Heřmanem. Bitvu rozhodlo to, že na Sasíky se s vrcholů
skal snesl "nepřetržitý déšť skalních balvanů". Nějak mnoho bojů
dobra se zlem se odehrálo, byť imaginárně, na tomto místě!
Ale zvláštního magického prostředí
v Dračích skalách si už
nikdo nevšimne. Je tu hojně ruchu, dětského křiku, pobíhání
psíků, a o kus dál se hází šiškou do okna Osudové. Ještě tak
návštěvníci zaregistrují fakt, že sv.Prokopovi chybí levá ruka.
Projíždějící cykloturisté mají jiné starosti, řítí se ze zatáčky do zatáčky,
a s nejistotou v očích začínají brzdit před sešupem do
Sedmihorek. Mimochodem, víte, že draci jsou symbolem skrytých
pokladů, síly Země, síly válečné a podobně? Ještě jednou a
důrazně: symbolem skrytých pokladů? Nezapomeňme, že
sv.Prokop uměl s finančními prostředky dobře zacházet. Takže -
co je vlastně zakódováno v Dračích skalách??? |
Víte, jak se pozná, že jaro je za dveřmi? Když se na
www.hruboskalsko.cz
objeví termín otevírání Skaláku.
Letos přijde jaro 18.dubna!
Ještě chvíli, ještě chvilku, bude zima
tahat pilku, a pak se na celém území Českého ráje konečně otevřou
dosud zazimované stánky s občerstvením!
Sv. Prokop
Je uznáván jako patron Čech, horníků a rolníků. Jeho svátek
se slaví 4.července. Žil na začátku jedenáctého století jako
poustevník a proslul úspěšným bojem proti zlu. Legenda o něm
praví, že ho lidé viděli orat s pluhem, do něhož zapřáhl
samotného čerta. Světec měl v ruce kříž. Tato scéna nejspíš
souvisela s jeho krédem: pokud člověk vše koná pro Boha, může
přemoci i zlo.
Sv. Prokopa náhodou na lovu potkal kníže Oldřich a po
rozhovoru s ním ho učinil svým rádcem. Daroval
mu prostředky k založení sázavského kláštera. Sv. Prokop
zemřel přirozenou smrtí a je pohřben na Pražském hradě v
kostele Všech svatých.
veverak.obecny@seznam.cz
Dostala
jsem dotaz ohledně fidorky u kafíčka. Jedna pozorná čtenářka
se domnívá, že přítomnost fidorky u kafíčka je tajné znamení pro
zasvěcené osoby. Ano, je to tak, fidorka má skrytý dorozumívací
význam.
|