Skalní město
pod ochranou světců
Na
podzim odeznělý svátek Všech svatých přinesl otázku:
kolik žen a mužů, kterým byla z pohledu římskokatolické církve svatost
přiznána, mělo nebo má něco společného s Hruboskalskem? Bez
rozmýšlení se jistě řekne - tak čtyři, nebo pět... Chyba lávky! Doba
baroka, která se snažila přiblížit krajinu nebi a dotvářela ji drobnými
zbožnými prvky,
nezapomněla ani na skalní
město. Prosba o přímluvu světců je
vesměs pískovcová, ztvárněná v sochách a
reliéfech. Území v takové míře posvěcené
symbolickou přítomností světců, jako je Hruboskalsko, se hned tak nenajde...
Důležité je dodat, že i když skulptury vypadají
omšele,
jedná se většinou o novodobé věrné kopie v příznivějším prostředí
uložených originálů.
sv. Alois - jeho obrázek jako patrona druhého majitele
panství z rodu Aehrenthalů býval za sklem ve výklenku v
balvanu u zámku. Sv. Alois je zpodobňován s lilií, a
je ochráncem mládeže a studenstva. Narodil se v r.1568 v hraběcí
rodině Gonzagů u Mantovy v Horní Itálii. Původně měl být
válečníkem, ale raději postoupil dědictví bratrovi a
stal se jezuitou. Zemřel ve 23 letech, když pomáhal obětem moru
a nakazil se.
Korunu svatosti získal až v r. 1726. Sv. Alois má svátek 21.června, v
obvyklý den letního slunovratu.
sv. Anežka - je ztvárněna
v Kopicově galerii v královském oděvu, ale jako matka chránící
všechny chudé a opuštěné má úsměv na rtech a sepjaté ruce.
sv. Anna - je vyobrazena v reliéfu pod
sochou sv. Jiří u Kopicova statku tradičním způsobem, t.j. jako
vychovatelka a učitelka Panny Marie. Její oblečení na první
pohled připomíná oděv husitské ženy z filmu "Proti
všem". Sv. Anna má svátek 26.července, a s tímto dnem se
pojí pranostika "Svatá Anna - chladna z rána."
sv. Antonín z Padovy - nenápadná štíhlá usměvavá socha v
koutě na vstupním nádvoří na Valdštejně, to je sv. Antoníček,
který pomáhá uzdravovat a hledat ztracené věci. V oděvu františkána,
s Ježíškem v náručí, s růžencem a plechovou lilií - těžko
hledat milejší podobiznu světce. Sv. Antonín ví, proč se usmívá
- své příznivce
nikdy nezklame! Původně tato socha stála v Turnově.
sv.
Cyril a Metoděj - o slovanských věrozvěstech, soluňských
bratrech, není třeba se rozepisovat, každý ví, proč je
pátého července státní svátek. V přehlídce hruboskalských světců
nemohou chybět, a skutečně jsou oba přítomni v Kopicově galerii.
Cyril je ztvárněn jako mnich s evangeliem, Metoděj jako biskup s
dvouramenným křížem a se "zlatým" křížkem na prsou.
sv. Felicula - je na reliéfu pod sochou sv. Jiří před
Kopicovým statkem spolu se sv. Petronilou. Křesťanka a mučednice v prvním století. Pečovala o
nemocnou sv. Petronilu, a když se Petronila odmítla provdat za
vysokého římského úředníka, následovala ji do vězení. Po smrti
Petronily trpěla ve vězení nedostatkem jídla a vody. Žalářníci
ji nakonec zesláblou hodili do stoky, kde zemřela. Tato světice by
mohla být patronkou věrných kamarádek!
sv. Florián - sochu na prvním mostě k zámku zhotovil
kosmonoský sochař Jelínek v první polovině osmnáctého století.
Florián, patron hasičů, pravou rukou polévá vodou ze štoudve
hořící střechu kamenného domu, a v levé ruce přidržuje korouhev
s
"tlapatým"
křížem. Oděv Floriánův, uniforma římského vojáka, je poněkud výstřední.
Kdo ví, jak by dopadl v
hodnocení Módní hlídky. Florián působil v římském
vojsku a ve správě území dnešního Rakouska. Odmítl se podílet na
pronásledování křesťanů, a když se pokusil několika souvěrcům
umožnit útěk z vězení, byl potrestán utopením v řece. Protože
byl usmrcen vodou, stal se sv. Florián patronem hasičů a
ochráncem domů před požárem. Svátek má 4.května
a traduje se, že "může mít i sněhovou čepici". Tento
Florián je vyjímečný tím, že se při hašení domu
usmívá, což nebývá u jeho soch zvykem.
sv. Genovefa - podle obrázku sv. Genovefy u cesty z
Podháje k Čertově ruce, umístěného tam v čase rozkvětu
sedmihorských lázní, byla pojmenována skalní věž s uměle
dotvořenou jeskyní. Může se ale jednat i o Jenovefu Brabantskou,
lidovou světici, která se po falešném nařčení skrývala v jeskyni
a živila se mlékem laně.
sv. Hubert - jeho obraz je v kapličce v lesích na Radeči,
a jedná se o lovecký výjev, neboť je patronem
myslivců a střelců. Žil v sedmém století ve Francii a po setkání
s jelenem, mezi jehož parohy uviděl kříž, došel k poznání, že lovení
zvěře pro zábavu a
rozpustilé šlechtické radovánky nejsou v životě všechno. Je mu připisován
citát: "Pokud žijeme, jsou nám dveře milosrdenství otevřeny. Ti,
kdo si je nezvolí, budou muset projít branou zavržení. - Uvaž
tedy čím jsi byl, co jsi a čím za krátko budeš! Svá provinění
naprav pokáním a smiř se s Bohem!"
Ivan Poustevník - jeho socha sídlí na mostě k
Valdštejnu skromně jako pravý poustevník. Ivan je
schoulený do pláště s kapucí, jakoby se styděl za svůj oděv mezi
tak skvěle oděnými světci, a možná i za svůj původ - nebyl
totiž, vzhledem k nespolehlivým zdrojům o jeho osobě, ani
blahořečen. Ale jeho popularita v Čechách je natolik velká, že
mezi českými patrony nemůže chybět. Ivanova postava na
sebe poutá pozornost, doprovází ho laň, jejímž mlékem se podobně jako Jenovefa Brabantská
v lese živil, potom je zajímavá baňka na vodu, kterou má u
pasu, a samozřejmě i pořádná hůl po ruce. O Ivanovi
Poustevníkovi se dá hodně zjistit ve Sv. Janu pod Skalou, kde
požívá nejvíce úcty. Ivan žil v devátém století, a v kalendáři
je mu věnován den 25.červen.
sv. Jan Křtitel -
všeobecně nejznámější hruboskalský světec, díky
Karlu Hynku Máchovi, jehož tvář je na obraze Jana Křtitele v
kapličce na Valdštejně. Kaplička byla zřízena ještě za
Valdštejnů, ale obraz nechali namalovat až Aehrenthalové - Jan
Baptista bylo v tomto rodě časté jméno. Proto možná Jan Křtitel
odpočívá na obraze obklopen čistě hruboskalskými atributy, t.j.
kapradím, roklinatým rostlinstvem, pískovcem a deštěm.
Další vyobrazení Jana Křtitele je na kazatelně v kostele sv.
Josefa u zámku. Tady světec zdvihá ruku ve varovném gestu.
Doprovází ho beránek, a na kříži, o který se postava Jana
Křtitele opírá, nese nápis Ecce agnus Dei, což znamená
Hle, beránek boží. Zajímavé je, že tvář světce z
kazatelny v hruboskalském kostele je dosti podobná, skoro až okopírovaná, tváři
K.H.Máchy z kapličky na Valdštejně. Tento obraz je záhadný tím,
že ve skupině čtyř evangelistů byl Janem Křtitelem nahrazen Jan Evangelista, kterému by toto místo právem patřilo.
Kazatelna pochází z doby, kdy na Hrubé Skále hospodařili
Aehrenthalové, a tak byl Jan Evangelista poněkud necitlivě
nahrazen jejich patronem, Janem Baptistou. Zajímavé je, že to
bylo právě s podobou z
valdštejnské kaple.
sv. Jan Nepomucký - typicky česká krajina se bez jeho zpodobnění
neobejde. Zvláště tady, kde Valdštejnové v 18.století
zřídili u svého "rodného" hradu Janovo vyhlášené
poutní místo s jemu zasvěcenou kaplí a poutními cestami,
lemovanými soškami a obrázky v místech zastávek. Tento
český světec je vzýván proti nebezpečí vody. Na Hruboskalsku,
díky poutním cestám,
provází turisty prakticky všude:
Doubravice: socha má příslušné atributy svatého Jana - pětici
hvězd kolem hlavy a palmu vítězství. Pravá ruka objímá obrázek
Panny Marie s Ježíškem.
Balvan u zámku: v zatáčce před parkovištěm na Hrubé Skále je
sice nyní ve výklenku za sklem novodobá soška Panny Marie, ale
původně byl výklenek určen sv.Janu Nepomuckému. Bez váhaní se to
dá určit podle dvou andělíčků, kteří kolem výklenku poletují -
jeden si klade prstíček na ústa na znamení mlčenlivosti a druhý
ukazuje do výklenku a nese zámek, který znamená totéž, ale v
lidové podobě.
Není pochyb, že tady byla zastávka pro poutníky z Hrubé Skály na
Valdštejn.
Radeč: - s pěti hvězdami kolem hlavy je malá soška sv. Jana
Nepomuckého ve výklenku pod stříškou kapličky, která je sv.
Janovi zasvěcená. Sv. Jan sice nemá s lesy nic společného, ale
bývala tu zastávka pro procesí z Hrubé Skály (chodívalo se
cestou přes Jehelné ucho)
Rozcestí u Kavčin - na rozcestí u modré značky bývala na
stromě zavěšena skřínka s prý "neumělou" soškou sv. Jana. Zřejmě se
jednalo o další zastavení na poutní cestě.
Valdštejn: - kaple sv. Jana Nepomuckého byla postavena
na
popud Františka Josefa z Valdštejna v r. 1728 jako poutní místo,
a jako takové bylo oblíbené. S kaplí se pojí neštěstí s dobrým
koncem - při slavnostním svěcení se zřítila přetížená oratoř i s
vrchností, ale nikomu se nic jako zázrakem nestalo. Pěkně
barevná socha patrona kostela je na oltáři, ale místo pětice hvězd má tento Jan
kolem hlavy zlaté paprsky. Biret, bez kterého se žádná světcova
socha neobejde, drží v ruce.
Socha sv. Jana Nepomuckého nechybí ani na prvním mostě, kde
rozevláté baroko dává světci ten správný pohyb - světec snímá
biret, čímž vyniká pětice hvězd kolem hlavy (podle legendy
zářily z hlubin Vltavy, když bylo utopené tělo Jana z Nepomuku
nalezeno) a v druhé ruce pozvedá kříž.
sv. Jiří - právem obdivovanou sochu u Kopicova statku
nechal jeden z majitelů usedlosti v r. 1806 zhotovit u sochaře Chládka ml. na počest svému
patronovi. Později byly při opravě sochy přidány reliéfy. Sv. Jiří byl zván Drakobijce pro svůj
boj s pohanstvím, byl umučen za vlády císaře Diokleciána
v r. 305. Scéna před Kopicovým statkem odpovídá známé legendě
o sv. Jiřím, totiž že zabil draka aby zachránil princeznu
(přeneseně se drakem rozumí pohanství, princeznou se rozumí
duše). Drak plazící se pod rytířovým koněm je dosti obludný, pod
jeho tlapami je vidět omdlelou princeznu. Sv.
Jiří se na výpravu za drakem oblékl podobně jako sv. Florián od
zámku, jen přidal kryt na hruď. Rytíř pobaveně hledí dolů na
draka, a s jemným úsměvem rtů zdobených knírkem se chystá
vetknout kopí do obludného chřtánu. Sv. Jiří je patron rytířů,
skautů, pocestných, rolníků a dalších, má svátek 24.4. s pranostikou "Na
svatého Jiří vylézají hadi a štíři". Originál sochy je v
turnovském muzeu.
sv. Josef - je mezi hruboskalskými světci ten
nejvýznamnější - má vlastní kostel hned u zámku. Kostel byl sv. Josefovi
zasvěcen v r. 1812, a na oltáři je i jeho socha. Jméno
Josef bylo mezi Valdštejny, kterým zámek střídavě patříval od
počátku jeho historie, dosti oblíbené, byl jejich patronem.
Druhý sv. Josef je na Valdštejně na mostě, kde halí do pláště
sebe i Ježíška, kterého skrývá v náručí. Zvláštní na této druhé soše
je, že Josefova tvář je mladistvého zjevu, což u jeho zpodobnění
nebývá zvykem.
sv. Ludmila -
její socha je na mostě k Valdštejnu jako první vlevo. Kněžna,
pocházející z rodu knížat sídlících na místě dnešního Mělníka a
babička sv. Václava, zde stojí ve skvostném oděvu, podobném tomu,
který má na Václavském náměstí v Praze. Za povšimnutí
stojí bohatá výšivka jejího roucha. Světice pohybem ruky
zdůrazňuje šál, jímž byla na v noci 15.září na svém hradisku
Tetíně zardoušena. Možná to bylo na popud její
snachy, kněžny Drahomíry, možná se proti Ludmile spikli pohanští
velmožové.
sv. Luitgarda - vytvoření kopie pískovcového sousoší
znázorňujícího vidění sv. Luitgardy bylo největším životním
dílem hruboskalského akademického sochaře Jiřího Nováka. Dva
roky trvalo zhotovení kopie, a potom se celé nové sousoší muselo
přestěhovat z Hrubé Skály na Karlův most. Původní dílo Matyáše
Brauna z roku 1710, považované za nejcennější
sochařské dílo na Karlově mostě, bylo přestěhováno do bezpečí
lapidária. Luitgarda je belgická světice a ochránkyně
nevidomých. Svátek má 16.června.
sv. Lukáš - byl jedním ze čtyř evangelistů. Jeho obraz (postava
má v ruce
knihu) je na kazatelně v kostele sv.Josefa u zámku. Na obraze
leží u
nohou světce býk, který má připomínat začátek Lukášova
evangelia. Lukáš byl lékař, pocházel snad ze
Syrie, ale s Ježíšem se osobně nesetkal. Zemřel v pokročilém věku. Císař
Karel IV. získal jeho lebku pro svatovítský chrám, a tam je také
každoročně o světcově svátku 18.října slavnostně vystavena.
Sv.Lukáš je hlavně patronem lékařů, spisovatelů a umělců.
sv. Marek - další autor evangelia z kazatelny v kostele
sv. Josefa. Je vyobrazen podobně jako sv. Lukáš s knihou v ruce.
Doprovází ho lev, protože jeho evangelium začíná popisem
začátku působení sv. Jana Křtitele na poušti. Světec má svátek 25.dubna, a je vzýván jako
přímluvce za dobrou úrodu a dobré počasí.
sv. Markéta - původně socha na vstupním mostu k
Valdštejnu, později přemístěna na vnitřní mostek, vedoucí k
bývalé restauraci. Byla to patronka
hraběnky Marie Markéty z Valdštejna, nejspíš
proto je zpodobněna v krásném rozevlátém
oblečení s čelenkou na upravených kadeřích. Pod její nohou se
svíjí obludný drak, který znázorňuje symbolického nepřítele. Markéta žila ve třetím století,
a podobně jako sv. Petronila odmítla pohanského vladaře. Byla
popravena mečem. Sv. Markéta má svátek 13.července.,
a s tímto dnem se pojí více pranostik.
sv. Marie Magdalena - postava z evangelií, je jednou ze
čtyř světic na podstavci pod sochou sv. Jiří u
Kopicova statku. Svátek má 22.července, a je patronkou především
studentů, zahradníků a dalších řemesel.
sv. Matouš - je zachycen na kazatelně v
kostele sv.Josefa v pilné práci. Z výběrčího poplatků v městě
Kafarnau se stal apoštol, který jako očitý svědek napsal první
evangelium. Podle něj natočil v r.1964 italský režisér Paolo
Pasolini, marxista a odpůrce církve, těžko překonatelný film
"Evangelium sv. Matouše", kde v roli Marie nechal vystupovat
svou matku. Sv. Matouš dlouho působil v Africe, byl tam i zabit,
a je pohřben v Salermu. Svátek má 21.září, a je patronem
celníků, bankovních a finančních úředníků.
sv. Otýlie - původně socha na vstupním mostu k
Valdštejnu, později přemístěna na vnitřní mostek, vedoucí k
bývalé restauraci. Sv. Otýlie žila v osmém století a část jejích
ostatků získal císař Karel IV.
sv. Petr a Pavel - sochy obou světců se nacházejí na
oltáři v kostele sv.Josefa u zámku. Oltář je z konce 19. století
a je dílem řezbářů Bušků ze Sychrova. Oba světci bývají
spojováni proto, že zemřeli ve stejný den - jejich svátek je
29.červen. Atributy v rukách světců připomínají jejich životní
poslání, Pavel drží dlouhý meč
a kníhu, Petr se opírá o
tzv. papežský kříž a svírá klíč "od nebe".
sv. Petronila - žila v prvním století. Z nemoci ji
uzdravil sám sv. Petr, možná proto bývá někdy označována jako
jeho dcera. Petronila odmítla vysoce postaveného nápadníka a
byla uvržena do vězení. Hladověla a modlila se, aby zemřela a
nemusela se provdat za pohana. Se sv. Feliculou zdobí její obraz
podstavec pod sochou sv. Jiří u Kopicova statku. Obě světice na
krásném reliéfu drží v rukách knihy, Petronila je logicky dívka v
bohatěji vyvedených šatech. O sv. Petronile pojednává
rozkošná báseň Jana Nerudy "Balada májová", v níž dívka prosí
sv. Petronilu o ženicha. Petronila má svátek 31.května a je patronka
poutníků a cestovatelů v horách.
sv. Prokop - nejčastěji zmiňovaný světec v souvislosti s
Hruboskalskem. Jen málokterý návštěvník chvíli nepostojí u jeho sochy v puklině
Řetězové věže u Dračích skal (původně Prokopova skála). Zajímaví jsou démonci útočící se stěn, a také to, že
mladistvě vypadajícímu světci byla už podvakrát uražena
ruka držící kříž. Sv. Prokop je patronem horníků, a umístění jeho
sochy do skalní pukliny v r.1735 souviselo s neštěstím při
prorážení skály pro silnici do Sedmihorek. Sv. Prokop má vlastní hruboskalskou legendu, pojednávající o orbě s čertem,
který opřel zkrvavenou dlaň o skálu, pojmenovanou podle toho Čertova ruka.
Podruhé je sv. Prokop už jako starší a zkušený muž zastoupen na
valdštejnském
mostě, kde i drak oproti tomu z Dračích skal už vyrostl, je
silnější a strašidelnější, a i světec se s ním zápasí mnohem
razantněji.
sv. Václav - byl prvním reliéfem, který Vojtěch
Kopic vtesal do skalní stěny pod svým statkem. Bylo to v roce
1940, takže tento skutek mohl mít i nepříjemnou dohru.
Na Valdštejně můžeme tohoto českého knížete najít jako krásnou barokní
sochu kosmonoského Jelínka, v nádherném oděvu, který by jistě
Módní hlídka pochválila (až na ten límec). Kníže tady třímá
praporec a opírá se o štít,
na němž je svatováclavská orlice. Zarážející
je, že kamenosochař
zpodobnil knížete jako staršího muže s plnovousem, když víme, že v době
zavraždění nebylo Václavovi ani třicet let.
sv. Vavřinec - sdílí spolu se sv.Floriánem první most k zámku.
Autorem sochy je kosmonoský Jelínek, a podobně jako u
sv. Floriána není problém na oděvu světce najít tzv. tlapatý
kříž. Sv. Vavřinec se opírá o rošt, na němž byl na příkaz císaře
Valeriána v Římě umučen (r.258). Sv. Vavřinec byl jáhen, proto je
i jeho socha oblečena do jáhenského oděvu zvaného dalmatika. Pod
poodhrnutou dalmatikou vykukuje další tlapatý kříž. Skoro to
vypadá, jakoby seskupení tlapatých křížů na této soše mělo
nějaký skrytý význam.
sv. Vít - má sice katedrálu v Praze, ale ani
na mostě u Valdštejna
nechybí socha tohoto pro české země významného patrona.
Žil na přelomu třetího století. Protože byl pro neochvějnost ve víře umučen ve věku asi 12 let,
má i jeho skulptura podobu hocha
s bujnými kadeřemi, a s atributy, které mu náleží - t.j. s knihou, kohoutem a palmou vítězství.
Sv. Vít byl syn velmože, a sochař, kosmonoský Jelínek, ho tedy
bohatě oblékl. Jako u jiných Jelínkových světců, má i sv.Vít na
Valdštejně na nohou zvláštní druh punčochově podkasané obuvi. Sv. Vít má
svátek 15.června, a do prostředí skalního města se hodí velice
dobře - je totiž kromě jiného i ochránce před bleskem.
sv. Vojtěch
- "Když lásky nemáš, nic nemáš" hlásá ze stěny nápis
u ruky
patrona Vojtěcha Kopice, autora skalních
reliéfů. Ten svého osobního světce pečlivě a krásně vtesal do své
galerie v roce 1972. Kamenný Vojtěch se usmívá, je oblečen do
nádherného pláště, obklopen zděnou klenbou, dozdobenou ptáčky,
lipovými lístky a kytičkami. Sv. Vojtěch žil na
konci
prvního století, pocházel z rodu Slavníkovců, a stal se
druhým českým biskupem (nebylo mu ani třicet let). Pohanské
poměry v českých zemích nebyly příznivé pro hlásání Vojtěchových přísnějších
mravních požadavků, a Češi svého biskupa odmítli. Vojtěch
opustil zemi a zemřel mučednickou smrtí ve svých 41 letech.
Svátek má tento světec 23.dubna.
Druhý sv. Vojtěch je na mostě na Valdštejně, ale
tentokrát v dramatičtější podobě. Zahalen v teplý plášť,
s evangeliem a pádlem (kterým byl zavražděn, když nevědomky
připlul na člunu do posvátného pohanského háje), a se zvláštním
varovným výrazem v barokní tváři. Co asi chce tento Vojtěch
turistům, kteří pod ním procházejí po mostě navštívit zbytky
hradu, sdělit?
sv. Walburga - postava na Valdštejně
před bývalou restaurací - je zahalena od hlavy k patě
do řádového roucha, a na knize s evangeliem drží nádobku,
obsahující zázračný lék. Sv. Walburga žila v osmém
století a byla abatyší kláštera v Heidenheimu. Je
ochránkyní domácích zvířat, hlavně psů, a pomocnicí v nemocech.
Má svátek 25.února. Mezi sochami světců na Valdštejně se
sv.Walburga ocitla z vděčnosti - její lék, který se z
Eichstadtu, kde je Walburga pohřbena, rozesílá do celého světa a
je údajně léčivý dodnes, paní hraběnce pomáhal v nemoci. Lék je
známý pod názvem Valburžin olej, a získat ho a užívat je dosti
složité.
|
ZIMNÍK
Svět podléhá sebeklamu
Počasí má na seznamu
Smečky čertů ženit
Lesní potok hlavu sklání
Mráz dnes nemá slitování
Všechno na led změní
Stromy stojí jako skály
Pravdy dávno zastaraly
Čas je hořké věno
Větve dusí hustá smola
Do nebe se nedovoláš
Mají obsazeno
Nocí létá sněžná sova
Nemáme kam hlavu schovat
Špičky prstů mrazí
Les se upnul do zimníku
Na nebeském záznamníku
Jsou jen prošlé vzkazy
Vlastimila Hlavatá
ze sbírky "Svátek větroplachů"
Jarní magie
u Kopicova statku
Pískovcová skulptura sv. Jiří před vraty Kopicova statku je známá
hruboskalská barokní památka, která nechybí v žádném
turistickém průvodci. Informace o ní jsou známy: před
statek ji svému patronovi postavil Jiří Jiroš v r.1806,
jedná se zřejmě o dílo Jana Chládka ml. z Turnova.
V roce 1884 nechal další majitel statku František Jiroš
se svojí ženou Petronilou zhotovit u tatobitského
Josefa Zemana podstavec, zdobený čtyřmi reliéfy.
Jedná se o výjev z Getsemanské zahrady, dále o sv. Annu,
matku Panny Marie, Marii Magdalenu a dvojici římských
světic Petronily a Feliculy. Petronila byla jistě
vybrána jako patronka hospodyně, ale na druhé straně
chybí sv. František jako patron hospodáře. Podle jakého
klíče tedy byly vybírány nesourodé výjevy a
postavy pro reliéfy?
Existují dvě hlediska, která spojují čtyři reliéfy a
sošku nad nimi, a tím je jarní období a vztah k
zahradničení a rolničení. Seřazeny podle pozice v jarním
období vypadají reliéfy a socha takhle:
Kristus v
zahradě Getsemanské
Velikonoce, březen, duben
- zahrada
sv. Jiří
svátek 24.dubna
- patron rolníků
sv. Petronila
svátek 31.května
sv. Felicula
svátek 13.června
sv. Marie
Magdalena
svátek 22. července
- patronka zahradníků
sv. Anna
svátek 26.července
- pastýřka, patronka čeledínů
Podle tohoto přehledu je barokní památka před Kopicovým
statkem do země vetknutou prosbou o dobrou úrodu - od
začátku jara o Velikonocích jeden za druhým
orodují světci na reliéfech za rodinu na statku a
požehnanou úrodu, přes senoseč až do sklizně obilí na konci
července.
Sice to mohlo být úplně jinak, seskupení
jarních světců je nejspíš náhoda, ale kdo ví?
Hruboskalský značkovník
Tak půvabnou šipku zvoucí k prohlídce Kopicovy skalní galerie
není možné přehlédnout a bez povšimnutí minout. Podobných
pěkných originálních směrovek je u pěšin vedoucí galerií povícero.
|