Paní fabrikantová v Sedmihorkách
V roce 1873, v době slávy sedmihorských lázní kvetoucích pod
péčí dr. Šlechty, napsal Gustav Pfleger Moravský svůj poslední román "Paní
fabrikantová". Na pozadí
vztahů dělnictva a zaměstnavatelů se v něm rozvíjí komplikovaný
a tragický milostný vztah krásné paní Boženy, ženy továrníka Šebora
a bývalé dělnice v přádelně, a mladého poněkud záletného
hraběte Alberta.
Gustav
Pfleger Moravský onemocněl v mladém věku tuberkulozou a zkusil
ji léčil ve vodoléčebných lázních Sedmihorkách. Prostředí lázní
a okolní krajina ho okouzlily natolik, že část příběhu krásné
paní Boženy a hraběte
Alberta situoval právě do Sedmihorek, a to v souvislosti se
zábavným a rušným životem lázeňské společnosti. Už jenom příjezd
do Sedmihorek, zřejmě od Jičína, kterým Gustav Pfleger Moravský
knihu začíná, je ohromně působivý:
Od
krajského města J** vede pěkná silnice k severozápadu v
šedomodré hřebeny hor, které tvoří první výběžky velebných
Krkonoš. Na mezích, táhnoucích se podle silnice, vítá nás zde
onde ještě milé jarní kvítko jako opožděný a zapomenutý dárek
uprchlého máje, jenž tím více oku lahodí, čím méně se ho
cestující nadá. Jabloně, vroubící hluboké příkopy svým bujným
listím, oživují jednotvárnost bílé čáry, která obíhajíc výšiny a
svážejíc se s úklonů, podobá se obrovskému hadu a zarývá se tu a
tam v mohutné boky strmých skal. Dál a dále rozkládá dlouhá svá
ramena, tu mizí na chvilku v bujné zeleni rozbíhajícícho se
lesa, tam opět vyhlíží ze skalnatého ústupu a krade se nad
prohlubní, znamenanou dlouhým zábradlím anebo po straně
vyvstávajícími žulovými koly, takže se zdá, jako by velké zuby
se draly z jejího pokraje. Konečně zmizí úplně zrakům v modré
dáli a objeví se teprve, až spatříme nový údol za vysokým
úvalem, jenž znenáhla za námi ustupuje. Ve druhé
kapitole je spisovatel už naprosto konkrétní a bez pochyb je k
poznání, o jaké lázně se v knize jedná, i když místní názvy
začíná velkým písmenem a doplňuje hvězdičkami:
Lázně S** mají překrásnou polohu. Ještě nedávno málokdo o
nich věděl, ale za několik roků podařilo se správě a lázeňskému
lékaři, získati jim nijak všední pověsti. Na léto se tam sjíždí
nejen velká část skutečně chorého obecenstva - ba i velmi mnoho
zdravých hostí tam zavítá toliko pro změnu místa a povětří, pro
krásné výlety, jež podnikati náleží takřka k potřebám letního
období.
Hrabě
Albert, jenž byl ztrávil asi dvě léta na cestách, vracel se z
ciziny a chystal se jeti na svá panství. Tu ho došlo v
Drážďanech pozvání od přítele majora Wetzdorfa, aby se zastavil
na několik dní v S**kých lázních, kde prý ho očekávala veselá
společnost a dobrá zábava. Albert si dal říci. Ježto ho
nic nenutilo k tomu, aby vedl přísné porady s časem, zajel do
S**kých lázní a trávil již třetí týden v onom rozkošném
hnízdečku tichého a zahálčivého života. Lahodilo mu jaksi, že se
mohl úplně oddati bezstarostné nečinnosti a že si mohl
odpočinouti po cestách, které udržovaly mladého muže v neustálém
rozčilení. "Cítím se v tom hnízdě tady opravdu jako
doma," prohodil Albert druhý den po svém příjezdu k svému
příteli, sedaje na dřevěnou lavičku u širokého, zarudlým pískem
posypaného chodníku. "Jsem ti věru zavázán díky, že´s měl
neobyčejně dobrý nápad a že´s mě sem pozval."
Kdo
by nechtěl být v kůži hraběte Alberta? Gustav Pfleger Moravský
ale nechtěl napsat milostnou idylku - k popisu cílené zahálky hraběte
Alberta dává v románu protiklad - popis vyčerpávající práce
dělníků v přádelně, kterou vlastní manžel paní fabrikantové.
Gustav Pfleger Moravský byl český prozaik, překladatel,
básník a dramatik. Narodil se 27.července 1833 v Karasíně
u Bystřice nad Pernštejnem a zemřel 20.září 1875 v Praze, dva
roky po napsání "Paní fabrikantové". Bylo mu 42 let.
V současné době si asi těžko někdo oblíbí jeho literární
styl, příslušný do své doby, totiž trochu naivní a romantický. Ale
přesto má román co říct i současné generaci - když se začtete do
začátku páté kapitoly, jistě se vám vybaví ranní nálada v
lázních, příslušně romantická a poetická dřív, než otevřou
bývalou Selskou jizbu a stánky s občerstvením:
Rozkošné
jitro vstalo z modrých hor. Čerstvý vzduch líbal květiny tisící
perlí obsypané, ježto v slunci se leskly jako duhové paprsky.
Tichý vánek laškoval s korunami stromů a hovořil sladkým šustem,
jako by vyprávěl o krásných snech uprchlé letní noci; po dešti
vše bylo tak svěží, tak kypré, jako by se bylo podruhé narodilo.
Celý kraj se stkvěl v plném lesku a kypěl bujarou zelení.
Gustav Pfleger Moravský - "Paní fabrikantová" 1873 |
Ještě chvíli, ještě chvilku,
bude zima tahat pilku ...
Uplynulo 64 let od smrti
spisovatelky Vlasty Štáflové
Po poledni 14.února 1945 duněly nad Prahou
bombardéry. Ten den zemřela se svým manželem malířem Otakarem
Štáflem ve vlastním domě spisovatelka a horolezkyně Vlasta
Štáflová.
V roce 1945 byla poprvé vydána její kniha
"Kavče z Dračích skal". Není v ní uvedeno, zda se této události
spisovatelka dočkala ...
Zbytek plotu obory?
V dobách, kdy se promenádou v Sedmihorkách procházel
Gustav Pfleger Moravský,
byla velká část Hruboskalska uzavřena do obory. Hned nad
budovami lázní se táhl plot. Na Pramennou cestu se muselo
vcházet vrátky v oboře, a zrovna tak na druhé straně skalního
města pod Valdštejnem. Po plotě obory nejsou žádné známé stopy
- snad zbyl jen tenhle vytesaný otvor po sloupku poblíž
lázní.
veverak.obecny@seznam.cz
Dostala
jsem dotaz ohledně převráceného pohledu z vyhlídky na Kapelu.
Tuším, že jsem se nad tím pohledem nadšeně rozplývala v zápisku
"Druhý nejslavnější photo point na Hruboskalsku."
Jak je vidět na ilustračním obrázku, není to až takový
nesmysl. Převrácený
pohled, kdy se Kapelník dostane do "zlatého řezu", dodá
fotografii hloubku, účinnost a dramatičnost. Zvláště tehdy, když
se od západu (na obrázku vpravo) valí přes Skalák bouřkové
mraky. Problém je jen v tom, že převracet skutečnost se dá jen u
scenérií, které nikdo moc nezná, a to není tento případ. Ale v každém případě je obrácený pohled na Kapelu působivější a
hezčí než ve skutečnosti. Zase můžeme žehrat na ty druhohory, že
to špatně zařídily ...
|